ماجراهای گرانترین نقاشی جهان روی صحنه تئاتر میرود
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۵۳۷۱
به گزارش تارنمای شبکه خبری سی. ان. ان، نمایش موزیکال سالواتور موندی! داستان پرتره دوره رنسانس لئوناردو داوینچی از حضرت عیسی را روایت خواهد کرد که پس از گذشت صدها سال که تصور میشد گم شده، در قرن حاضر دوباره کشف شد.
دبورا گریس واینر (Deborah Grace Winer) نویسنده این نمایش معتقد است اثر داوینچی تمام مواد اولیه لازم برای تبدیل به یک روایت تاریخی جذاب مناسب برای صحنه تئاتر را دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«سالواتور موندی»؛ از گمنامی تا فروش نجومی
این تابلوی کوچک که تنها ۲۶ اینچ (۶۶ سانتیمتر) طول دارد، در سال ۱۵۰۰ میلادی به سفارش پادشاه لوئی دوازدهم فرانسه کشیده شد اما وقتی آسیب دید و ترمیم شد، برای قرنها تصور میشد تقلیدی از نقاشی اصلی باشد. این اثر برای سالها گمنام بود و تا پیش از تایید اصل بودن اثر، آن را به یکی از شاگردان یا پیروان داوینچی منتسب میکردند. در سال ۲۰۰۵ این تابلو به عنوان نسخه کپی شده به قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار به گروهی از دلالان هنری فروخته شد. بعدها فناوری مادون سرخ نشان داد این اثر به احتمال زیاد نسخه اصلی است و توسط شخص داوینچی کشیده شده است.
این نقاشی در سال ۲۰۱۱ در نگارخانه ملی لندن با قیمتی نجومی به فروش گذشته شد. از آن زمان بین مجموعهداران خصوصی دست به دست میشد تا این که در حراجی سال ۲۰۱۷ حراج خانه کریستیز به قیمت حدودی ۴۵۰ میلیون دلار چکش خورد و گرانترین نقاشی دنیا نام گرفت.
تاریخ هنر روی صحنه تئاتر
به گفته واینر، تاریخچه این اثر این سوال را ایجاد میکند که هنر یعنی چه؟ چه عنصری به یک اثر ارزش میبخشد؟ ایده، ایده دنبال کردن یک شیء در طول تاریخ است. مساله درباره قدرت و نمادهاست. با ۴۵۰ میلیون دلار میتوانستید منجی جهان را بخرید.
رمز و رازهای مربوط به تابلوی سالواتور موندی (منجی جهان) همچنان ادامه دارد. از سه سال پیش که در حراجی کریستیز به فروش رفت تا به امروز کسی این تابلوی نقاشی را ندیده است. موزه لوور ابوظبی به دلایلی نامعلوم رونمایی سال ۲۰۱۸ این تابلو را به تعویق انداخت و با گذشت دو سال هنوز این اتفاق نیفتاده است. براساس گمانهزنیها، این تابلو یا در انباری در ژنو بوده و یا در کشتی تفریحی شخصی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نگهداری میشود.
این اولین بار نیست که زندگی پررمز و راز داوینچی روی صحنه تئاتر میرود اما تاریخ هنر یکی از موضوعاتی است که پرداختن به آن در حوزه تئاتر سابقه چندانی ندارد. در سال ۱۹۸۴، اقتباسی از تابلوی بعدازظهر یکشنبه در جزیره گراند ژات اثر ژرژ سورا بنیانگذار سبک نودریافتگری روی صحنه رفت و جوایز متعددی از جمله جایزه پولیتزر برای بهترین نمایشنامه را به دست آورد.
برچسبها لئوناردو داوینچی سالواتور موندی پرفورمنسمنبع: ایرنا
کلیدواژه: لئوناردو داوینچی سالواتور موندی پرفورمنس لئوناردو داوینچی سالواتور موندی پرفورمنس سالواتور موندی صحنه تئاتر روی صحنه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۵۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برپایی نمایشگاه نقاشی «افکار» در نقش جهان
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی این رویداد، آیین گشایش نمایشگاه انفرادی «افکار» شامل نقاشیهای مریم نامدار، ساعت ۱۶ روز جمعه ۱۴ اردیبهشت در نگارخانه «نقش جهان» برگزار میشود.
مریم نامدار متولد ۱۳۶۱ و فارغالتحصیل رشته هنرهای تجسمی است. او پیش از این آثارش را در برخی نمایشگاههای گروهی نظیر منتخب آثار گالری اکنون (اصفهان)، منتخب آثار گالری آرتیبیشن، گالری هفتا، داوودی و زرنا به نمایش گذاشته بود.
این هنرمند درباره آثار به نمایشدرآمده در نمایشگاه «افکار» گفت: قطعاً به عنوان یک نقاش انتزاعی، خود را در دنیایی از رنگها و فرمهای غیرطبیعی میبینم. داستانها در ذهنم با استفاده از این عناصر و رنگها تداعی میشوند. بوم نقاشی من به صحنهای تبدیل میشود که در آن احساسات، تجربیات و افکار آشکار میشوند و من به دنبال انتقال این مناظر درونی از طریق کارم هستم. دغدغه همیشگی من نپذیرفتنِ آثارم در جامعهای است که گالریدارها هنر را کالایی برای کسب درآمد میدانند و عملاً نقاشی انتزاعی یا آبستره جایی در این روند ندارد. تمایل گالریدارها به هنر روایتی باعث به انزوا کشیدهشدن اینگونه سبکها شده است. با امید به روزهایی که هنر در کلیه سبکها پذیرفته شود.
همچنین نامدار در بخشی از استیتمنت نمایشگاه انفرادی خود نوشته است: «افکار» به تفکر دعوتت میکند. یک قدم نزدیکتر شوید و صدای تپش رنگها را بشنوید؛ صدای نبض وجود. رنگها شما را وادار به حرفزدن میکنند و در عین حال به دروننگری دعوتت میکند. چه چیزی فراتر از شکل نهفته رنگها است؟ آیا آشفتگی میتواند هماهنگی داشته باشد؟ آیا در انتزاع آرامش وجود دارد؟ این تفسیر شما را به چالش میکشاند.
۲۰ تابلو در این نمایشگاه به نمایش درمیآیند که با تکنیک اکلرولیک روی بوم و در سبک آبستره (انتزاعی) اجرا شدهاند.
آثار نقاشی مریم نامدار در نمایشگاه انفرادی «افکار»، از روز ۱۴ تا ۱۹ اردیبهشت در نگارخانه نقش جهان روی دیوار قرار خواهند داشت.
علاقهمندان به تماشای این آثار تجسمی میتوانند طی روزهای یادشده از ساعت ۱۶ تا ۱۹ به نگارخانه «نقش جهان» به نشانی خیابان نیاوران، خیابان باهنر، همایونفر، کوچه سعدی، خیابان محمودی ۲، پلاک ۹ مراجعه کنند. گالری شنبهها تعطیل است.
کد خبر 6094368