Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-03@00:15:18 GMT

گزارش| سودای رقیب اردوغان برای تاسیس حزب

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۶۱۹۶

گزارش| سودای رقیب اردوغان برای تاسیس حزب

انتشار گسترده خبرهایی در مورد تاسیس حزب جدید محرم توسط اینجه از رقبای مهم اردوغان،  توجه کارشناسان سیاسی ترکیه را به سوی خود جلب کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سال 2019 و 2020 میلادی برای ترکیه، سال تاسیس چند حزب سیاسی جدید بود.

اول، احمد داود اوغلو مغز دیپلماسی و سپس علی باباجان مغز اقتصادی حزب عدالت و توسعه از جمع یاران اردوغان جدا شده و قدم در راه تاسیس دو حزب جدید گذاشتند و بعد، یکی از سران حزب جمهوری خلق از حزب خود جدا شده و حزب دیگری تاسیس کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه جدایی داود اوغلو و باباجان، موجی از نگرانی در میان هواداران اردوغان به وجود آورد، اما حالا سخن از آن می‌رود که یکی از مهم‌ترین چهره‌های حزب رقیب اردوغان نیز در سودای جدا شدن و تاسیس حزب جدید است.

محرم اینجه از حزب جمهوری خلق جدا می‌شود؟

انتشار گسترده خبرهایی در مورد تاسیس حزب جدید توسط محرم اینجه از رقبای مهم اردوغان، توجه کارشناسان سیاسی ترکیه را به سوی خود جلب کرده است.

پیش‌تر هم برخی از نمایندگان و روسای شاخه‌های استانی حزب جمهوری خلق، به خاطر اختلافات گوناگون از حزب خود جدا شده و به احزاب دیگری پیوسته‌اند.

نمونه بارز آن، جدا شدن صالح فرات نماینده شهر کردنشین آرداهان و پیوستن او به حزب عدالت و توسعه و همچنین جدا شدن چند نماینده دیگر به عنوان موضع‌گیری علیه پ.ک.ک و پیوستن آنان به حزب حزب دموکرات چپ (DSP) است.

اوتکو بیرینجی نیز چندی پیش به خاطر اختلافات داخلی از حزب خود جدا شده و به حزب جدیدالتاسیس علی باباجان پیوست.

ظاهراً اینجه از نحوه اداره حزب راضی نیست اما در عین حال، ابزاری برای اعمال تغییرات گسترده در اختیار ندارد. محرم اینجه در چند سال اخیر به یکی از برجسته‌ترین چهره‌های حزب جمهوری خلق تبدیل شده و به دنبال در دست گرفتن سکان رهبری حزب بوده اما کلیچدار اوغلو راه بر او سد کرده است.

محرم اینجه کیست؟

محرم اینجه در سال 1964 میلادی در یکی از روستاهای استان یالووا به دنیا آمده است. او تا سال 2003 میلادی کاری به دنیای سیاست نداشت و به عنوان دبیر دروس فیزیک و شیمی، مدیر دبیرستان و مدرس موسسات خصوصی کنکور فعالیت می‌کرد.

اما در سال 2003 میلادی موفق شد به عنوان نماینده یالووا به مجلس برود و با سخنرانی‌های خود، توجه مردم و هواداران حزب جمهوری خلق را به سوی خود جلب کند.

اینجه در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در سال 2018 میلادی به عنوان نامزد حزب خود و به عنوان رقیب اردوغان به میدان رفت و توانست 31 درصد از کل آراء را به خود اختصاص دهد.

همین مساله باعث شد که با اعتماد به نفس بیشتری به فعالیت سیاسی ادامه داده و خواهان رسیدن به کرسی رهبری حزب شود. اما کلیچدار اوغلو و سران حزب، مانع از تحقق چنین هدفی شدند و حالا ظاهراً اینجه به دنبال تاسیس حزب است.

وی دیروز با انتشار یک توییت اعلام کرد: در حال بررسی هستم. باید تصمیمی بگیرم که به نفع کشورم باشد. به محض این که تصمیم من نهایی شود، آن را با مردم در میان خواهم نهاد.

پیشران‌ها و موانع جدی اینجه

مهم‌ترین پیشران محرم اینجه و انگیزه اصلی او برای تاسیس حزب، این است که افرادی همچون داود اوغلو و باباجان با وجود برخورداری از دو دهه فعالیت سیاسی سطح بالا، جمعاً کمتر از 5 درصد آرای مردم ترکیه را در اختیار دارند اما نظرسنجی‌ها نشان داده که محبوبیت اینجه در ترکیه در مرز 12 درصد است که برای سیاست‌مداری در سطح او، یک رای بسیار مهم و قابل توجه است.

اما موانع کدامند:

1.از دیروز، بسیاری از هواداران قدیمی کمالیست حزب جمهوری خلق، اعلام کرده‌اند که اگر اینجه از حزب جدا شود، او را به عنوان یک خائن خواهند خواند.

2.اینجه برای تامین سرمایه کلان و اعتبارات مالی سنگین حزب جدید، حامیان قابل توجهی ندارد. اهمیت این نکته در آن است که بر اساس قوانین سیاسی ترکیه، یک حزب زمانی می‌تواند وارد رقابت انتخاباتی شود که در نصف به علاوه یک از 81 استان ترکیه، دارای دفتر مرکزی و شاخه استانی باشد.

3.هنوز مشخص نیست که اینجه باید، در تقابل یا همراهی با کدامیک از دو گفتمان سیاسی حزب جمهوری خلق، به تصمیم نهایی برسد. آیا خود را یک چپ سوسیال دموکرات معرفی کند، یا یک کمالیست دو آتشه؟ یا این که به کلی از گفتمان حزب جمهوری خلق بیرون زده و طرحی نو دراندزاد؟

4.از جداشدگان قبلی حزب، اخبار رضایت‌بخشی به گوش نرسیده و هیچکدام از آنان نتوانسته‌اند در راه تاسیس یک حزب قدرتمند و مستقل، به موفقیت دست پیدا کنند.

در ادامه، به نام برخی از جداشدگان مشهور حزب جمهوری خلق اشاره می‌شود. اما پیش از آن، باید به این نکته اشاره کرد، سهیل باتوم، اُندر ساو، فکرت ساغلار، آلتان اویمن و چندین سیاست‌مدار و کادر برجسته دیگر، همگی از کسانی بودند که در حزب جمهوری خلق از قدرت و محبوبیت بالایی برخوردار بودند اما پس از استعفا، شعله فعالیت سیاسی آنان اندک اندک به خاموشی گرایید.

امینه اولکر تارهان

بدون شک می‌توان امینه اولکر تارهان را پس از رخشان اجویت (همسر بلنت اجویت) مهم‌ترین زن تاریخ حزب جمهوری خلق دانست.

 تصویری که از تارهان به یادها مانده، قاضی بازنشسته و بانوی کمالیستی است که با نطق‌های تند خود، تا پست معاونت رهبر حزب جمهوری خلق بالا رفت و همه تصور می‌کردند که او جای تانسو چیللر را گرفته و دومین بانوی نخست وزیر تاریخ ترکیه خواهد شد.

تارهان، یک حقوقدان و سیاست‌مدار زبده به شمار می‌آمد و همه گمان می کردند که در حزب، آینده درخشانی دارد و حتی شایسته رسیدن به کرسی رهبری است.

شاید، با تکیه بر همین تصور بود که تارهان از حزب خود جدا شد و در سال 2014 میلادی حزب آناتولی را تاسیس کرد. اما حزب او در انتخابات، حتی صاحب 1 درصد از آرای مردم نشد و پس از 13 ماه، پیام انحلال حزب در روزنامه‌ها منتشر شد.  

اُزترک ییلماز

نام اُزترک ییلماز دیپلمات جوان ترکیه، با موصل گره خورد. چرا که او، سرکنسول ترکیه در موصل عراق بود و همراه با بیش از 41 تن از همکاران خود، به عنوان اسیر به دست داعش افتاد اما پس از 4 ماه و در جریان یک مبادله پیچیده، به سوریه منتقل و از آنجا به ترکیه بازگردانده شد.

این واقعه مهم، شهرت فروانی برایش به دنبال آورد و پس از آن، با دیپلماسی وداع کرده و وارد دنیای سیاست شده و به حزب جمهوری خلق پیوست.

ییلماز با رای بالا از زادگاه خود آرداهان به مجلس رفت. با این حال، تیم کلیچدار اوغلو نتوانست جاه‌طلبی او را تحمل کند و با نامزدی او برای انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کرد.

این مساله سبب اختلاف جدی ییلماز با سران حزب شد و سرانجام به اخراج او از حزب مزبور انجامید. تا این که او هم به جرگه موسسین احزاب جدید پیوسته و چند روز پیش در پارلمان اعلام کرد که همراه با 49 نفر از فعالان سیاسی کشور، در حال تاسیس حزبی به نام «تجدد» است.

مصطفی ساری گل

چهره و نام ساری گل در حزب جمهوری خلق، چنان بازتابی در رسانه‌های ترکیه داشت که از او به عنوان اصلی ترین گزینه رهبری حزب نام برده می‌شد.

او به مدت 15 سال شهردار شیشلی استانبول بود و شهرت فراوانی کسب کرد. اما پس از ماجراجویی‌های بسیار برای رسیدن به کرسی رهبری حزب و همچنین پس از شکست در انتخابات در برابر قدیر توپباش یار قدیمی اردوغان، در سال 2019 میلادی برای همیشه از حزب خود استعفا داد و نامی از او در رسانه‌ها نیست.

کدام سناریو به نفع اردوغان است؟

محرم اینجه در میدان سخنرانی‌های مردمی، برای اردوغان، یک رقیب جدی است و به جرات می‌توان گفت، در حزب جمهوری خلق، هیچ مقاتم مسئولی به اندزه او توان جذب دل‌ها و افکار مردم را ندارد.

اما واقعیت این است که او، نه تجربه سیاسی و اجرایی قابل توجهی دارد و نه می‌تواند بر اساس یک گفتمان فراگیر و گسترده، حزب عدالت و توسعه را به چالش بکشد.

در نتیجه باید گفت، قطعاً استعفای اینجه و تاسیس حزب جدید توسط او، به نفع اردوغان است و باعث می‌شود که آرای حزب جمهوری خلق و ائتلاف ملت، شکسته شود.

انتهای پیام/

R7650/P/S8,1414/CT7 واژه های کاربردی مرتبط ترکیه قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان واژه های کاربردی مرتبط ترکیه پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ عطوان برررسی کرد: ۶ گام استراتژیک چین برای پایان‌دادن به سلطه دلار آمریکایی در جهان ۲ یک فرمانده حشد شعبی خبر داد: فروپاشی مذاکرات استراتژیک میان بغداد و واشنگتن ۳ علاقه‌مندی ۲۰ کشور جهان به واکسن روسیه علیه کرونا ۴ به صدا درآمدن آژیر خطر در شهرک‌های صهیونیست نشین ۵ ظریف: تروریست‌ها از پناهگاههای امن خود در ایالات متحده و اروپا نفرت‌پراکنی می‌کنند ۶ گزارش رسانه‌های صهیونیستی از وقوع یک حادثه امنیتی در مرز با جولان اشغالی ۷ هشدار کارشناسان درباره فاجعه چرنوبیل جدید در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ۸ جزئیات جدید از قرارداد ۲۵ ساله‌ / ‌چین در ایران‌ سرمایه‌گذاری ‌می‌کند / تخریب قرارداد ‌با سوءنیت ‌‌است مهمترین اخبار بین الملل افشای اسناد محرمانه از تلاش‌های طولانی عربستان برای تجزیه یمن+ تصاویر گزارش| سرکوب رأی در دموکراسی آمریکایی چگونه صورت می‌‌گیرد؟ وزیر خارجه لبنان رسماً استعفا کرد سناتور روس: به‌رغم هشدارهای آمریکا به همکاری با ایران ادامه می‌دهیم مهمترین اخبار تسنیم افشای اسناد محرمانه از تلاش‌های طولانی عربستان برای تجزیه یمن+ تصاویر گزارش تسنیم| «خودکفایی»، راهبرد ۳۰ساله رهبری که کشور را نجات داد نهادهای وابسته به دولت ارزهای صادراتی را برنمی‌گردانند/ آل اسحاق: بازگشت ارز صادراتی «سیاسی» شد سفر ‌به مازندران اکیدا ممنوع / وضعیت قرمز در ۲۰ شهرستان / موارد بستری و ابتلا به کرونا ‌۴ برابر افزایش پیدا کرد‌ نماینده سازمان بهداشت جهانی:‌ ‌ایران را برای تامین اقلام بهداشتی پشتیبانی ‌می‌کنیم / با کمبود وسایل حفاظتی مواجه‌ایم درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه حزب جمهوری خلق تاسیس حزب جدید محرم اینجه ترین اخبار بین الملل رهبری حزب جدا شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۶۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است

روزنامه اقتصادی و عبری زبان گلوبز اعلام کرد آذربایجان مهمترین نامزد برای برای کاهش تنش بین آنکارا و تل آویو محسوب می‌شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، این رسانه متخصص در امور اقتصادی در این رابطه نوشت، امروز برای کاهش محدودیت‌های اعمال شده علیه  صادرات ترکیه به اسرائیل چشم‌های تل آویو به آذربایجان دوخته شده است.

دین شاموئل المز نویسنده این گزارش آورده است: در سایه وجود رئیس جمهوری که هم به نتانیاهو و هم به اردوغان نزدیک است امکان نقش آفرینی آذربایجان در زمینه کاهش تنش بین اسرائیل و ترکیه وجود دارد.

در این نوشتار آمده است: روابط بین اسرائیل و ترکیه از زمان آغاز جنگ غزه بحرانی شد، اما طی دو هفته گذشته بعداز تصمیم بی سابقه رجیب طیب اردوغان در رابطه با ممنوعیت صادرات 54 نوع قلم کالا به اسرائیل به نقطه اوج خود رسید، زیرا ضربه به پاشنه آشیل اسرائیل وارد شد به ویژه که صنایع در اسرائیل به دلیل عدم حضور نیروی کار فلسطینی به خودی خود دچار مشکل هستند، به هر شکل آنکارا به شکل هدفمندی کالاهای ممنوعه را انتخاب کرد که در میان آنها می‌توان به سیمان اشاره کرد که 29 درصد از واردات اسرائیل از ترکیه است.

نویسنده بعد از پرداختن به تاریخچه فراز و فرود روابط بین دو طرف معتقد است که راه‌حل خروج از این بحران از باکو خواهد آمد.

او می‌نویسد: محال نیس که روند آرامش از مسیر باکو بیاید، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان یکی از معدود شخصیت‌ها در جهان است ـ اگر شخصیت دیگری وجود داشته باشد ـ که هم به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نزدیک است و هم نزدیکی خاصی به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دارد، اسرائیل خریدار حیاتی نفت از باکو است، آذربایجان از طریق خط لوله نفت باکو ـ تفلیس نفت به این بندر ساحلی ترکیه رسیده و از آنجا به سوی حیفا بر روی نفتکش‌ها بارگیری می‌شود.

در ژانویه به طور مثال، اسرائیل با 523.5 هزار تن به ارزش 297 میلیون دلار در صدر وارد کنندگان نفت از آذربایجان قرار گرفت.

درهمین راستا احتمال بستن مسیر صادرات توسط ترکیه، یکی از سناریوهای احتمالی اما ترجیحا عملی نخواهد شد.

این مسئله به دلیل روابط ترکیه و اسرائیل نیست بلکه به دلیل روابط ترکیه و آذربایجان است.

روابط بین آنکارا و باکو براساس‌‌ ایده "یک ملت با دو کشور" (بیر ملت، إیکی دولت) استوار است، پس آخرین چیزی که اردوغان به دنبال آن است آسیب رساندن به منافع دوست نزدیکش علی‌اف خواهد بود. از این مبدا می‌توان قدرت تاثیر گذاری دیپلماتیک باکو بر روابط ترکیه و اسرائیل را ملاحظه کرد. در بحران سابق بین ترکیه و اسرائیل هم آذربایجان عامل مهمی در میانجیگری بین دو طرف بود و تا به امروز نیز ظرفیت انجام چنین کاری را دارد.

بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کردمصاحبه|آذربایجان با فشار ایران از کریدور زنگزور صرف‌نظر کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتقاد اردوغان از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نسل‌کشی در غزه توسط صهیونیست‌ها
  • انتقاد اردوغان از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نسل‌کشی در غزه توسط صهیونیستها
  • تصاویر جنجالی بی‌احترامی اردوغان به نخست وزیر هلند
  • اردوغان از دست دادن با مارک روته اجتناب کرد؟ + فیلم | وقتی دست آقای سیاستمدار روی هوا ماند!
  • اردوغان از دست دادن با مارک روته اجتناب کرد+ فیلم
  • سودای هلند برای ریاست بر ناتو و نقش ترکیه
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • احمد داود اوغلو با هنیه دیدار کرد
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس