Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از بروز اختلافات مرزی با افغانستان و بسته شدن مرز میلک به روی کامیون داران ایرانی طی روزهای گذشته توسط برخی کامیون داران افغانستانی خبر داد و گفت: این اتفاق به دلیل توقیف شدن برخی کامیون های افغانستان به دلیل حمل و جابجایی کالای قاچاق بوده است که متولیان و دستگاه دیپلماسی در حال مذاکره برای حل این مشکل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جواد هدایتی در این باره در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: به دلیل اختلاف قیمت سوخت در ایران با افغانستان و کشورهای همسایه انگیزه قاچاق آن و دیگر کالاهایی که مشمول یارانه هستند برای عده ای بالا می رود و از آنجا که بیشترین تردد ناوگان افغانستانی در مرز میلک است که به ۸۵ درصد می رسد این مسئله یعنی جابجایی کالای قاچاق توسط کامیون های افغانستانی در آنجا اتفاق افتاده بود.

وی افزود: با توجه به رواج و شیوع این تخلف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به این مسئله ورود پیدا کرد و تصمیم بر این شد که کامیون های مکشوفه ای که بار غیرمجاز و قاچاق حمل کرده باشند ضمن معرفی رانندگان و مالکان آن به دستگاه های نظارتی و قضایی، به مدت چند ماه توقیف می شود که البته این مسئله به کامیون داران افغانستانی از قبل اطلاع رسانی شده بود و بنرهایی نیز در مسیر تردد آنها نصب شد.

سرپرست دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: در این راستا و با توجه به ادامه داشتن این تخلف تعدادی از کامیون های افغانستانی مکشوفه توقیف شدند و در این راستا کامیون داران افغانستانی نسبت به این مسئله معترض بودند و برای حمایت از هم صنفان خود با قرار دادن کامیون در مسیر مرز را بستند و این مسئله سبب شد که مشکلاتی برای کامیون داران ایرانی که در افغانستان مانده اند و می خواهند به کشور برگردند به وجود بیاید.

هدایتی با تاکید بر اینکه کامیون داران و رانندگان افغانستانی باید به قوانین کشورمان احترام بگذارند، گفت: در این راستا برخی کامیون داران ایرانی نیز پایانه میلک را برای خروج کامیون های افغانستانی بستند تا این مشکل حل شود. البته طی روزهای گذشته مذاکرات بسیاری با مقامات محلی انجام دادیم و با توجه به پیگیری ها و مذاکرات دیگر متولیان و دستگاه دیپلماسی انتظار داریم دولت افغانستان به این مسئله ورود پیدا کند تا این مشکل برطرف شود.

وی با بیان اینکه متولی برخورد با این موضوع ستاد مبارزه با قاچاق کالاست، گفت: نباید اجازه فرار سرمایه ایران به هیچ کس از طریق قاچاق داده شود و امیدواریم با هماهنگی های انجام شده با متولیان و مسئولان دو کشور این مشکل هر چه سریعتر برطرف شود. البته دیگر مرزهای ایران و افغانستان از جمله مرز ماهی رود در خراسان جنوبی و مرز دوغارون در خراسان رضوی به عنوان دیگر مرزهای ایران و افغانستان باز بوده و هیچ مشکلی برای تردد در آنجا نداریم و با توجه به اینکه دوکشور مبادلات تجاری بسیاری با یکدیگر دارند امیدواریم با همکاری طرف افغانستانی نیز این مشکل به زودی برطرف شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ایران و افغانستان کامیون های افغانستان کامیون داران حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۷۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است!

تین نیوز

به گفته مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن، مجموعه موسوم به کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است و ادعای اینکه زیرمجموعه دولت ایران، وزارت راه یا شرکت راه آهن است، صحیح نیست.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، شهرام جعفری مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن، درباره برخی ادعاهای مطرح شده از سوی کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، گفت: شرکت های بخش خصوصی ایران در پروژه های مختلف بین المللی در کشورهای مختلف مشغول فعالیت هستند اما هیچ شرکت خصوصی نمی تواند ادعا کند که زیر مجموعه وزارتخانه یا دولت جمهوری اسلامی ایران یا مجموعه های دولتی است و هزینه کردن از عنوان وزارت راه و شهرسازی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان برای توجیه خطای صورت گرفته است.

جعفری ادامه داد: کنسرسیوم مورد اشاره، با انتساب خود به مجموعه های دولتی همچون وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نزد ذینفعان مختلف داخلی و بین المللی، از جمله راه آهن افغانستان، وجهه حاکمیتی برای خود ایجاد کرده که مورد تایید راه آهن جمهوری اسلامی ایران، به عنوان مرجع رسمی حمل و نقل ریلی کشور نیست.

وی افزود: ادعای تشکیل کنسرسیوم ذیل وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران، یک ادعای واهی است، زیرا چنین امری به لحاظ قانونی اساساً امکان پذیر نیست، به طوری که یک شرکت خصوصی زیر مجموعه یک بخش دولتی باشد.

جعفری افزود: علاوه بر مشکل قانونی این ادعا، مشکل دیگر این است که مدیریت این کنسرسیوم با حاشیه هایی که از بابت اعزام یک رام قطار باری از مبدا ایستگاه روزنک افغانستان به سمت ایران ایجاد کرد و نشان داد تجربه و تخصص لازم را جهت بهره برداری از شبکه ریلی کشور افغانستان را ندارد، زیرا بر اساس رویه تعریف شده جهت حمل و نقل بین المللی لازم است تمامی فرایند اجرای کار از طریق شرکتهای فوروادری که مورد تایید شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام پذیرد و در این مورد خاص با توجه به اینکه بر اساس خبرهای رسیده مقصد حمل بار کشور ترکیه تعیین شده است و از طرفی این حمل با واگنهای ایرانی انجام پذیرد بنابراین لازم است موافقت اولیه راه آهن ترکیه با توجه به نوع محموله و نوع واگن اخذ شود، لذا جدا از عدم اخذ تاییدیه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص اعزام این قطار به سمت ایران، کشور مقصد هم به دلیل عدم انعکاس مراتب به آن راه آهن بدیهی است موافقتی برای این حمل صادر نکرده است.

وی ادامه داد: حمل بار از طریق خطوط ریلی، تابع شرایط و مقررات مشخصی است و همه بارهای بین المللی بر اساس همین پروتکل ها حمل می شوند اما کنسرسیوم مذکور به جای هماهنگی با راه آهن ایران و طی روال قانونی، مسیر فشار رسانه ای را انتخاب کرد و همین امر موجب ایجاد چالش در این مسیر شده است.

شهرام جعفری گفت: البته با وجود عدم هماهنگی با راه آهن و همچنین طی نشدن مسیر قانونی لازم، جهت مساعدت حمل این محموله تجاری، مدیرعامل راه آهن دستور حمل این بار را از ۷ روز قبل صادر کرد؛ اما کنسرسیوم مذکور پس از چند روز هنوز اقدامات لازم از جمله انجام تشریفات گمرکی را تکمیل نکرده است و به محض وصول تاییدیه گمرک، سیر واگن ها انجام خواهد شد.

جعفری تاکید داشت: شرکت راه آهن قطعا از توسعه ارتباط ریلی با کشور افغانستان استقبال می کند اما بدون لحاظ ایمنی تردد ناوگان و همچنین طی روال قانونی لازم، این امر امکان پذیر نیست و امیدواریم با توجه به این دو مولفه، هرچه زودتر اقدامات لازم جهت آغاز بهره برداری تجاری از مسیر ریلی ایران و افغانستان فراهم شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است!
  • ضربه مهلک قاچاق کالا بر پیکر اقتصاد
  • تاریخ‌سازی افغانستان با یک ایرانی
  • کاهش سهمیه سوخت و تجمع تعدادی از کامیون داران جنوب سیستان و بلوچستان
  • اعتراض پناهجویان افغانستانی در اندونزی
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • کشف وتوقیف ۲۲ بسته نوشابه انرژی زا قاچاق در ورزنه
  • تمدید کارت ویژه مهاجرین افغانستانی
  • تایید شد؛ طارمی به اینتر پیوست | افشای جزئیات قرارداد
  • تایید شد؛ طارمی به اینتر پیوست | افشای جزئیات قرداد