Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-07@06:05:30 GMT

هیدروژن: آینده انرژی؟

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۸۷۰۵

هیدروژن پتانسیل آن را دارد که به عنوان یک منبع انرژی برای حمل و نقل در انواع و اقسام شکل ها استفاده شود. هیدروژن را می توان به عنوان سوخت احتراقی در موتورهای اختراق داخلی استفاده کرد. و البته مهمترین و امیدبخش ترین ترکیب برای آینده صنعت انرژی و حمل و نقل نیز به حساب می آید.

به گزارش «انرژی امروز» از انرژی اینداستری ریوو، هیدروژن به صورت مستقیم و مولکول خالص هیدروژن می تواند در وسایل حمل و نقل عمومی استفاده است بدون این که نیازی به تغییر داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این حالت هیدروژن را می توان هم در موتورهای احتراق داخلی استفاده کرد هم به عنوان سلول سوختی.

در استفاده غیر مستقیم از این منبع انرژی هم هیدروژن را به عنوان منبع انرژی نهایی یا از طریق تبدیل به هیدروژن گازی استفاده گرد. به عنوان مثال از سوخت های PtG (برق به گاز) و PtL (برق به مایع) را می توان در موتورهای حرارتی به کار گرفت.

در واقع سلول های سوخت هیدروژن مناسب برای انواع سیستم های سیستم های حمل و نقل است اما بر اساس نوع سیستم حمل و نقل و روش استفاده از آن، تکنولوژی سلول های سوخت هیدروژن هم متفاوت خواهد بود.

استفاده از این سوخت در حمل و نقل صنعتی مثل جراثقال ها و تراکتورها هنوز مراحل ابتدایی خود را طی می کند. خودروهای شخصی به دستاوردهای بزرگی دست یافته اند و به دنبال آنها اتوبوس ها حرکت می کنند.

در آمریکای شمالی ناوگانی 11 هزار دستگاهی از جراثقال ها و نیز دو دستگاه تریلر از این سیستم ها استفاده می کنند. خودروهای شخصی هم هم اکنون قادر هستند همان کارکردی را داشته باشند که خودروهای با موتورهای احتراق داخل دارند.

هنوز کارهای زیادی باقی مانده که برای مصرف سلول های هیدروژنی در کشتی ها، هواپیماها و قطارها باید انجام شود. فعلا برنامه خاصی برای استفاده از این سوخت در هواپیماها و کشتی های تجاری وجود ندارد اما این منابع می تواند به عنوان واحد برق جایگزین (APUs) و منبع مطمئن انرژی در این وسایل حمل و نقل استفاده شوند.

سوخت هیدروژن به عنوان منبع انرژی با انتشارات صفر تلقی می شود اولین سلول سوختی در خودروها در دهه 1960 به کار گرفته شد. یک قایق با سلول سوختی در 1990 به آب انداخته شد.

با این حال هنوز این تکنولوژی نتوانسته است رقابت پذیری خود هم از نظر فنی و هم اقتصادی را به دست آورد. با این حال موتورهای احتراق داخلی با سوخت هیدروژن نه تنها بهره وری بسیار بالاتری نسبت به نوع بنزینی خود دارند بلکه هیچ نوع آلاینده ای هم منتشر نمی کنند.

اما هرچند هیدروژن به عنوان یک سوخت پاک با مشخصه های بسیار خوب فیزیکوشیمیایی مطرح است اما هنوز نتوانسته است مقبولیت چندانی برای جایگزینی به جای بنزین در موتورهای خودروهای جاده را کسب کند.

با این حال خودروسازهای چندی در تلاش هستند تا در تولیدات جدید خود این سوخت را به عنوان سوخت جایگزین در نظر بگیرند.

با توسعه تکنولوژی ها انتظار می رود قیمت این خودروها نیز کاهش یابد. کاهش قیمت سوخت هیدروژن با بالا رفتن بهره وری آنها بیشتر خواهد شد. از سویی قیمت سوخت های فسیلی در آینده بیشتر از سلول های هیدروژنی خواهند بود و همین امر جذابیت خودروهای هیدروژنی را نیز بیشتر خواهد کرد.

اما بزرگترین مزیت هیدروژن این است که می توان این سوخت را از طریق انرژی های تجدیدپذیر تولید کرد و از سویی به مدت زیاد و به مقدار بیشتر ذخیره کرد. بنابراین تولید این سوخت در مقیاس صنعتی می تواند نقش مهمی در گذار انرژی به ویژه در بخش حمل و نقل ایفا کند.

برچسب هاانرژی امروز انرژی تجدیدپذیر سوخت هیدروژنی

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: انرژی امروز انرژی تجدیدپذیر سوخت هیدروژنی آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو سوخت هیدروژن منبع انرژی حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۸۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سل تراپی معجزه نمی کند/ حداقل دو سوم سرطانی ها در ایران حتماً زنده می مانند

پروفسور محمداسماعیل اکبری در تعریف سرطان به قدس آنلاین می گوید: سرطان یک نوع بیماری هوشمند است و کاملاً هوشیارانه خودش حفظ می کند به همین دلیل هر ساله در تمامی دنیا شاهد افزایش تعداد و نوع سرطان هستیم و از آنجا که کشور ما رو به پیری است افزایش سرطان نیز در آن بیش از دیگر کشورها مشاهده می شود.

دکتر محمد اسماعیل اکبری،رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

وی می افزاید: سرطان صرفاً بیماری ژنتیک نیست به دلیل آنکه سرطان ها حداکثر ۱۰درصد واکنش ارثی دارند و ۹۰درصد فرضی هستند نه ژنتیکی. این در حالی است که هیچ سرطانی وجود ندارد که بدون تغییر ژن ایجاد شده باشد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان ادامه می دهد: درمان سلول به جای درمان ژن نکته مثبتی است؛ اما باید به این نکته اشاره کنیم که قطعا در آینده پاسخ همه مشکلات درمانی را نخواهد داد و ما ناگزیر خواهیم بود آن را کنار بگذاریم. چراکه قبل از این تصور می کردیم که سلول سرطانی عامل ایجاد سرطان است؛ اما اکنون می دانیم که هم سلول سرطانی در بروز این بیماری نقش دارد و هم محیط میکروسکوپی تومور که همان سلول های نسج هم بندی هستند و در اطراف سلول های سرطانی قرار دارند. بنابراین محیط اطراف سلول های سرطانی جایگاه مهمی در تثبیت و گسترش سرطان دارند.

این  فوق تخصص جراحی غدد و سرطان تصریح می کند: کشور ما از سردمداران از درمانی جدید در دنیا است و ما بر مبنای محیط اطراف سلول های سرطانی طراحی کرده ایم. بنابر این محیط اطراف سلول های سرطانی جایگاه مهمی در تثبیت و گسترش سرطان دارد.

بیش از ۲۰۰۰ مورد سل تراپی در ایران انجام شده است که این موضوع نشان می دهد از دنیا عقب نیستیم؛ اما چنین نیست که مشکل سرطان حل شده باشد چراکه انتظار نداریم سل تراپی معجزه کندوی می گوید: کشور ما جزو ۱۰کشور دنیاست که سلول درمانی انجام می دهد؛ اما این روش درمان قطعی سرطان نیست و کسانی که سلول درمانی را روشی قطعی برای درمان می دانند بیش از ۵۰ متغیر را نادیده گرفته اند.

اکبری اذعان می دارد: درمان تومورهای غده ای تنها با جراحی امکان پذیر است و روش های دیگر از جمله رادیوتراپی، شیمی درمانی، درمان با اشعه، هورمون درمانی، سلول درمانی و ایمنی درمانی هرکدام به سهم خود مثبت و تأثیر گذارند اما به هیچ وجه درمان قطعی سرطان نیستند. بنابراین سل تراپی نیز هرگز نمی تواند روش درمانی قطعی باشد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به اینکه تقریباً هر روش درمانی نقطه ضعف هایی دارد ادامه می دهد: بیش از ۲۰۰۰ مورد سل تراپی در ایران انجام شده است که این موضوع نشان می دهد از دنیا عقب نیستیم؛ اما چنین نیست که مشکل سرطان حل شده باشد چراکه انتظار نداریم سل تراپی معجزه کند و تنها می تواند تأثیرگذار و کمک کننده برای درمان باشد.

وی درباره مرگ و میر بیماران سرطانی توضیح می دهد: در گذشته دو سوم افرادی که مبتلا به سرطان می شدند بیشتر از یک سال زنده نمی ماندند اما اکنون در کشور ما حداقل دو سوم مبتلایان حتماً زنده می مانند و این موضوع نشان می دهد روی خط علم دنیا حرکت می کنیم و جزو کشورهای موفق و حتی در مواردی مانند سرطان پستان یا تیروئید، پیشگام تر از کشورهای اروپایی و آمریکایی بوده ایم.

اکبری در پاسخ به خبرنگار ما درباره تأثیر داروهای سنتی بر درمان سرطان تصریح می کند: متأسفانه در فضای مجازی درباره انواع بیماری ها و روش های درمانی آن تبلیغات بدون اساس و پایه علمی صورت می گیرد اما به جرئت باید گفت سرطان هرگز و هرگز با هیچ داروی سنتی درمان نمی شود بلکه در موارد بسیاری استفاده از داروی سنتی برای درمان سرطان، بیمار قابل درمان را به بیمار غیرقابل درمان تبدیل کرده است.

عفت زارع

دیگر خبرها

  • تولید برق هسته‌ای تا ۲۵ سال آینده ۳ برابر می‌شود
  • هفته اول مه؛ از آلرژی های مزاحم تا اثرات ورزش بر سلول‌های بدن
  • در سال گذشته ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم / تا دو سال آینده در همه حوزه‌های بحران خواهیم داشت
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌های مغزی
  • ساخت باتری انقلابی که آینده ذخیره انرژی را تغییر می‌دهد (تصویر)
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌ های مغزی
  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • سل تراپی معجزه نمی کند/ حداقل دو سوم سرطانی ها در ایران حتماً زنده می مانند
  • 16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند