Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@03:02:47 GMT

۳۳ هزار تن برنج در معرض فساد

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۹۱۸۶

۳۳ هزار تن برنج در معرض فساد

خبرگزاری مهر: سالار ساکت در خصوص عدم پایبندی بانک مرکزی به تأمین ارز برنج‌هایی که ماه‌ها قبل به درخواست ستاد تنظیم بازار از گمرکات به صورت درصدی ترخیص و بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار فروخته شد، گفت: از حدود ۸۷ هزار تن محموله‌های برنج رسوبی در بنادر کشور مقدار ۵۳ هزار و ۲۱۴ تن آن به صورت امانی از گمرکات به دستور مقامات ذی‌ربط وزارت صنعت، معدن و تجارت و با اخذ مجوزهای لازم از گمرک ترخیص و در داخل شبکه توزیع رسمی تحت نظارت نهادهای متولی با قیمت مصوب (بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی) فروخته شد اما متأسفانه بانک مرکزی ارز آن را به واردکنندگان پرداخت نمی‌کند؛ ضمن اینکه ۳۳ هزار و ۳۷۷ تن باقی مانده از این محموله‌های برنج در بنادر در معرض خطر فساد و خرابی قرار دارند و هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصمیمات خلق الساعه باعث رسوب ۳۳ هزار تن برنج شد

عضو کمیته ناظر انجمن واردکنندگان برنج درباره علت رسوب ۸۷ هزار تن محموله برنج در گمرکات توضیح داد: محموله‌های مذکور حدوداً از تیرماه تا دی ماه سال ٩٨ وارد کشور شده‌اند و به دلیل تقارن با ممنوعیت فصلی از پیش اعلام نشده وزارت صمت و محدودیت‌های ارزی بانک مرکزی مدت انقضا آنها که بر اساس پروتکل‌های بهداشتی سازمان غذا و دارو دو سال تعیین شده رو به اتمام است و به دلیل شرایط آب و هوایی بنادر در فصل تابستان احتمال خرابی کامل آن‌ها وجود دارد. البته همانطور که اشاره شد، از ۸۷ هزار تن برنج رسوبی بیش از ۵۳ هزار تن به درخواست ستاد تنظیم بازار به صورت درصدی و پیش از تخصیص ارز توسط بانک مرکزی، از گمرکات ترخیص و با نرخ مصوب در بازار توزیع شد اما بانک مرکزی حاضر نیست ارز آن را به واردکنندگان بدهد.

خدشه‌دار شدن اعتبار واردکنندگان نزد تأمین‌کنندگان بین‌المللی

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: خلف وعده بانک مرکزی در تخصیص ارز این محموله‌های برنج در حالی است که ما به عنوان واردکننده باید بدهی ارزی خود را به تأمین کنندگان بین‌المللی در کشورهای مبدا از جمله هند و پاکستان پرداخت کنیم اما خلف وعده بانک مرکزی، علاوه بر اینکه تکلیف تخصیص ارز برنج‌های فروخته شده را نامعلوم کرده بلکه درباره برنج‌های باقیمانده در گمرکات نیز هزینه‌های گزافی مانند هزینه دموراژ و انبارداری ایجاد کرده است و از آن مهم‌تر باعث خدشه دار شدن اعتبار بین‌المللی واردکنندگان و تجار با سابقه در این صنعت شده است.

برخی شرکت‌های واردکننده در معرض خطر تعطیلی قرار دارند

عضو کمیته ناظر انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: در صورتی که وزارت صمت و بانک مرکزی سریع‌تر درباره این موضوع تصمیم گیری نکنند، بیم آن می‌رود که بعضی از شرکت‌ها به محاق تعطیلی کشیده شده و دیگر توان ادامه فعالیت نداشته باشند.

ساکت ارزش محموله‌های ترخیص درصدی که به فروش رسیده است را تقریباً ۶۰ میلیون دلار و ارزش باقی مانده کالا در بنادر را ۳۵ میلیون دلار اعلام کرد و از مسئولان خواست با عنایت به اینکه از اول شهریورماه نیز ممنوعیت واردات به دلیل آغاز فصل برداشت شروع می‌شود در این زمینه تصمیم فوری اتخاذ کنند.

چوب فقدان تفکر سیستمی در دستگاه‌های دولتی را بخش خصوصی می‌خورد

این فعال بخش خصوصی از عدم تفکر سیستمی و همه جانبه نگر در دستگاه‌های دولتی انتقاد کرد و افزود: مشکلات امروز ناشی از تصمیمات اشتباه در گذشته است. متأسفانه تغییر سریع متولی امر واردات بدون انتقال تجارب گذشته و نوسان در درآمدهای ارزی کشور باعث شده است وحدت رویه در تعیین سرانه مصرف، برنامه ریزی واردات، مقدار مورد نیاز برنج وارداتی، روش تخصیص ارز و غیره وجود نداشته باشد. متأسفانه در یک چرخه معیوب شاهد هستیم در دوران رونق درآمدهای کشور، ارزپاشی بانک مرکزی به واردات بی رویه منتهی می‌شود و به محض کمبود ارز، سیاست‌های انقباضی شدید بدون اعلام و هماهنگی قبلی اعمال می‌گردد.

وی گفت: عدم رعایت تعادل در سیاست گذاری و اتخاذ تصمیمات و انجام اقدامات خلق الساعه بدون در نظر گرفتن عواقب آن برای تجار شناسنامه دار و معتبر، به تجارت و تأمین بازار کشور آسیب می‌زند.

سرگردانی ۱۳ شرکت واردکننده

ساکت گفت: در سال ۹۷ متأسفانه با اعلام تأمین ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) برای همه اقلام مورد نیاز کشور، واردات بسیار زیادی انجام شد که اصلاً به صلاح و صرفه مملکت نبود اما در ادامه همان تصمیم سریع، با حذف سریع‌تر ارز ترجیحی بسیاری از کالاها بدون وحدت رویه و مکانیزم از پیش اعلام شده مواجه بودیم که به مراتب اثرات زیانبارتری برجای گذاشت.

ساکت با اشاره به اینکه ۱۳ شرکت با سابقه و توانمند در کشور درگیر مساله تعیین وضعیت برنج‌های ترخیص شده به صورت درصدی هستند، افزود: هم اکنون بانک مرکزی به این شرکت‌ها بدهکار بوده و باید ارز آنها را تأمین نماید اما متأسفانه با بی اعتنایی به مصوبات وزارت صمت از مأموریت اصلی خود تخطی می‌کند.

وی با بیان اینکه در این زمینه مکاتبات و مذاکرات متعددی با مسئولان ذی صلاح وزارت صمت و بانک مرکزی انجام شده است، گفت: مسئولان وزارت صمت کاملاً در جریان این مساله هستند و می‌دانند که ثبات قیمت برنج در اسفند ماه ٩٨ و فروردین ماه ٩٩ به دلیل اقدام واردکنندگان در توزیع برنج به قیمت مصوب در بازار بوده است. اما متأسفانه علیرغم تلاش و پیگیری مسئولان ذی‌ربط وزارت صمت و واردکنندگان، تاکنون بانک مرکزی حتی قائل به ارائه پاسخی شفاف نیست.

رویکرد بانک مرکزی به صلاح کشور نیست

وی ادامه داد: اگر چه ما به محدودیت منابع ارزی کشور واقف هستیم اما با تجربه بیش از دو دهه فعالیت در این صنعت معتقدیم ادامه شرایط فعلی و عدم رسیدگی به مطالبات به حق واردکنندگان برنج نه تنها به ضرر شرکت‌های وارد کننده است بلکه تأمین کننده منافع استراتژیک متولیان واردات و دستگاه‌های اجرایی در کشور نیز نخواهد بود. همچنین به طریق اولی زیان اصلی متوجه مصرف کنندگان است که نیازمند دسترسی به کالای با کیفیت به قیمت مناسب هستند. زیرا برنج جز کالاهای اساسی و پر مصرف خانوار ایرانی بوده و برنج وارداتی در تأمین امنیت غذایی اقشار آسیب پذیر نقش به سزایی ایفا می‌کند. بر این اساس، حذف متصدیان این صنعت علاوه بر سلب اعتماد از بانک مرکزی زنجیره ارزش کلانی را با گردش مالی سالانه بیش از یک میلیارد دلار در کشور دچار رکود و توقف خواهد کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: با بلند نظری و اهتمام مسئولان صمت و بانک مرکزی هر چه سریع‌تر شاهد حل مشکل و تخصیص ارز ترجیحی به کالای فروخته شده که توسط نهادهای ناظر راستی آزمایی و صحت‌سنجی شده، باشیم.

منبع: فردا

کلیدواژه: واردکنندگان برنج رسوب برنج گمرک بانک مرکزی وزارت صمت تخصیص ارز فروخته شد شرکت ها هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۹۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی، در حاشیه سفر رئیس قوه قضائیه به بندرعباس، به بندرلنگه رفت و پس از حضور در گلزار شهدای این شهرستان و ادای احترام به مقام شهیدان در همایش ملی وحدت دل‌ها، با علما و روحانیون اهل تشیع و تسنن این استان دیدار و گفتگو کرد.

وی در ابتدای این مراسم با تجلیل از مقام معلمان و کارگران و اثر گذاری اقدامات آن‌ها در دو عرصه مهم و اساسی کشور، یکی در بخش تولید و صنعت و دیگری در بخش تعلیم و تربیت و آموزش گفت: بی تردید بسیاری از مدیران کارآمد و کارگزاران کاردان در محضر همین معلمین کسب علم کرده‌اند و تربیت شدند و امروز حضور آن‌ها در ارکان تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور، اثر گذار و تعیین کننده است.

وی ادامه داد: هر چند زحمات این قشر فرهیخته و نورانی بر کسی پوشیده نیست، اما باید همیشه قدردان آن‌ها بود و در رفع کمبودها و خواسته‌های آن‌ها تلاش کرد، چرا که اگر این رکن جامعه تنزل پیدا کند تمام ارکان متزلزل خواهد شد

وی با تبیین جایگاه کارگران در به حرکت در آمدن چرخ‌های تولید در کشور به عنوان سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی، به ویژه نقش آن‌ها در تحقق شعار سال خاطر نشان کرد: حقیقتاً باید در مقابل این قشر تواضع کرد و از آن‌ها تقدیر کرد.

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعت قوه قضائیه اضافه کرد: با تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت رئیس مذهب تشیع، حضرت امام جعفر صادق (ع) اظهار داشت: این شخصیت والا، بنیانگذار حکمت، فلسفه و فقه مدرن، فیزیک و فهم انسان از خلقت به معنای واقعی بود که با تربیت نخبگان و شاگردان برجسته در این عرصه تحولی بزرگ به وجود آورد.

وی در ادامه با تبریک پیروزی سپاه اسلام بر اسرائیل غاصب گفت: رزمندگان اسلام یک بار دیگر، وعده‌ی خداوند در مورد خلافت زمین برای کسانی است که اهلیت آن را دارند، همان تعبیر قرآنی «ان الارض یرثها عبادی الصالحون» را اثبات کردند، وعده‌ای که خداوند در حادثه‌ی بدر داد، دوباره اتفاق افتاد، تعداد اندکی از مسلمانان در مقابل قدرت‌های بزرگ و پیچیده‌ی زمان خود قرار گرفتند و توانستند استکبار را به زانو در بیاورند.

وی گفت: بی شک گوش مالی دادن صهیونیست‌ها در این شرایط و در این زمان، علاوه بر سربلندی اسلام و خشنودی امام عصر، موجب خوشحالی همه کسانی شد که به نوعی در زیر بیرق جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند.

وی با تقدیر از عملکرد مجموعه قضائی استان هرمزگان، به جهت کاهش ورودی پرونده‌ها، سرعت در رسیدگی به پرونده‌ها و عدم اطاله دادرسی که یک چهره مطلوب از دستگاه قضائی را نشان داده است، خاطر نشان کرد: تعبیر ذهنی مردم این است که اگر به این ملجأ متوسل بشوند، بی پناه نخواهند ماند و نقطه ثقل این انتظار هم همان پاسخگویی به موقع همراه با نگاه مشفقانه و مقتدرانه است، که از سیاست‌های راهبردی دستگاه عدلیه می‌باشد، مبنای ما عمل همراه با تدبیر و عقلانیت، توأم با اقتدار و رأفت است.

رئیس حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه با تأکید بر لزوم حفظ کرامت انسان‌ها تصریح کرد: مردم ما عزیز هستند و باید عزیز و عزتمند بمانند، لذا هیچ عذری که موجب شود تا شرافت مردم خدشه دار شود، پذیرفته نیست، این وظیفه دستگاه قضائی است که از این عزت صیانت نماید.

وی ادامه داد: در پیاده نمودن عدالت، هر گونه تبعیض، عین ظلم است و در این بین هیچ تفاوتی بین اشخاص در هر مقام و در هر لباسی که هستند، وجود ندارد، نباید کسی که به قوه قضائیه پناه آورده احساس بی پناهی کند. این اطمینان را می‌دهیم که دستگاه قضا در مبارزه با فساد، ابتدا سراغ مفسدین گردن کلفت می‌رود و در این خصوص هیچ تعارف و ملاحظه‌ای نسبت به کسی ندارد.

رئیس حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به ضرورت حفظ وحدت به عنوان عامل اقتدار و انسجام در کشور گفت: اگر این وحدت نبود، وعده صادق محقق نمی‌شد، دستگاه قضا با هر اقدامی، از سوی هر شخص و گروهی که بخواهد این وحدت در جامعه، به ویژه وحدت در بین ادیان و مذاهب را دچار خدشه نماید و موجب شود تا امنیت روانی جامعه از بین برود، قاطعانه برخورد خواهد کرد.

حجت‌اسلام والمسلمین عبداللهی در ادامه گفت: همه‌ی این جمعیت کشور از هر دینی زیر یک بیرق هستیم و در حفظ حریم کشور، تبعیض و دو دستگی نخواهیم داشت، پای همه چیز اسلام ایستاده‌ایم و امیدواریم با شما ارتقا مکتب و حریم این حرم یعنی جمهوری اسلامی، حفظ شود و بدانید که در آیه قرآن آورده شده است: «ان ینصر الله، تنصرکم»

وی ادامه داد: مردم عزیز ما در تمام عرصه‌ها و هر جا که نیاز بود، حضور داشته و دارند، لذا تمام ارکان نظام اسلامی علی الخصوص، دستگاه قضا باید اخلاق مداری را سرلوحه کار خود قرار دهند، چرا که مردم از ما محبت می‌خواهند، همین محبت اقتدار و همدلی می‌آفریند.

گفتنی است حجت الاسلام عبداللهی، علاوه بر این دیدار و بازدید از زندان، با کارکنان دادگستری و دادسرا و همچنین کارکنان اداره بنادر و دریانوردی این استان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد و دستورات لازم برای پیگیری مشکلات آن‌ها و مطالبات لنج داران صادر کرد.

کد خبر 6096192

دیگر خبرها

  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان مهریه تعیین شود؟
  • شقاقی: تصمیمات سخت کنترل تورم مشاهده نمی‌شود؛ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • «همتی» برای چاپ پول نیست! | آمارهای واقعی از وضعیت پولی کشور
  • هشدار نگران‌کننده یک اقتصاددان نسبت به تشدید تورم/ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • بلاتکلیفی فعالان بازار برنج
  • برنامه دولت برای تخصیص ارز برنج اعلام شود
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود