Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-26@15:58:29 GMT

مالیات دیگری برای مسکن در راه است

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۰۴۷۹

مالیات دیگری برای مسکن در راه است

مالیات بر عایدی سرمایه با هدف جلوگیری از معاملات سوداگرانه در بازار مسکن در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفت؛ این دومین گام برای ساماندهی بازار مسکن پس از اقدامات مقدماتی برای دریافت مالیات از خانه های خالی است.

 

به گزارش پول نیوز، به اعتقاد کارشناسان، رهاشدگی بازار مسکن در ایران ناشی از غفلت سیاست گذار در وضع مالیات بر معاملات سوداگرانه در کنار نوسانات بازار های موازی، بخش مسکن را طی دهه های اخیر با تلاطمات قیمتی مواجه کرده و در این فرآیند دلالان بیشترین سود را میبرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طبق یک پژوهش ۷۷ درصد معاملات در بازار مسکن ایران از نوع سفته بازانه و سوداگرانه است. به بیان دیگر واحدهای مسکونی مرتباً از یک سرمایه گذار به سرمایه گذار دیگر دست به دست می شود. خروجی این روند به رشد قیمت و دور شدن متقاضیان واقعی از مسکن منجر می‌شود. از طرف دیگر حذف متقاضیان مصرفی به شکل کاهش ساخت و ساز بروز می‌یابد؛ به طوری که با وجود نیاز سالیانه به حدود یک میلیون واحد مسکونی، هم اکنون ساخت و ساز در محدوده ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد قرار دارد.

لایحه دولت هنوز نیامده است

مالیات بر عایدی سرمایه و املاک که در بیش از ۱۸۰ کشور جهان اجرایی می شود، در سال ۱۳۹۷ مجلس ارائه شد اما دولت از آبان ماه همان سال قول داد که لایحه ای را در این خصوص به مجلس می آورد که هنوز تحقق نیافته است. البته بنا به گفته محمود محمودزاده - معاون وزیر راه و شهرسازی، تلاش ها در دولت برای نیل به این هدف در حال انجام است و هیچ دلیلی برای عدم تحقق آن وجود ندارد.

مالیات بر عایدی سرمایه قرار است معاملات مکرر در حوزه هایی همچون مسکن، خودرو، ارز و طلا را هدف قرار دهد. کارشناسان می گویند اگر این قانون به نتیجه برسد خرید و فروش به قصد سرمایه گذاری و سود از حوزه مسکن حذف خواهد شد.

روز گذشته طرح مالیات بر عایدی سرمایه یک بار دیگر در مجلس به گردش افتاد. در نشست کمیسیون عمران بر ضرورت اخذ مالیات از عایدی سرمایه مسکن و مالیات بر نقل و انتقالات به عنوان یکی از ابزارهای موثر مدیریت بازار مسکن تاکید شد.

محمدرضا رضایی کوچی - رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره این طرح گفت: خلأ قانونی در حوزه معاملات مسکن موجب شده که دلالان سالانه واحدهای بسیاری را خرید و فروش کنند و با این روش عملاً قیمت مسکن در کشور بالا رفته است بنابراین ساماندهی این حوزه می تواند بخشی از تلاطمات را کاهش دهد.

همچنین علیرضا پاک فطرت - عضو کمیسیون عمران اظهار کرد: به نظر من مالیات از عایدی سرمایه باید به صورت همه جانبه و در تمام بازارهای اقتصادی اجرایی شود. اگر این قانون تنها در بازار مسکن اجرا شود سرمایه و نقدینگی از این بازار به بازارهای دیگر اقتصادی منتقل خواهد شد.

لزوم معافیت سازندگان از مالیات

در این جلسه همچنین علی نیکزاد - نایب رئیس مجلس و عضو کمیسیون عمران با اشاره به محورهای فصل ششم طرح جهش تولید و عرضه مسکن درباره اخذ مالیات از عایدی سرمایه مسکن و مالیات بر نقل و انتقالات گفت: بر اساس این طرح انبوه سازان و تولیدکنندگان مسکن در اولین نقل و انتقالات پس از ساخت و ساز از پرداخت مالیات معاف هستند.

 

منبع: ایسنا

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: مالیات بازار مسکن پول نیوز مالیات سرمایه مالیات بر عایدی سرمایه کمیسیون عمران بازار مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۰۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مالیات بر عایدی سرمایه از نقل و انتقال طلا، به معنای سرمایه‌ای بودن طلا از نگاه مصوبه اخیر مجلس است؛ اما به واقع جامعه‌ای که برای حفظ اندک سرمایه‌های خود در مقابل تورمی که دولت در ایجاد آن بی تاثیر نبوده است، با این سوال مواجه شده که چرا باید چنین مالیاتی پرداخت کند؟ برخی در این بین مدعی اند که اجرای این مصوبه اولین ضرر بزرگ را به بازار طلا خواهد زد.

انتخاب در گزارشی نوشت: محمدولی، کارشناس صنعت طلا، درباره مصوبه اخیر مجلس مبنی بر اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از نقل و انتقال طلا گفت: این مصوبه فعالیت بازار را کند می‌کند و مصرف‌کننده دیگر تمایلی ندارد به سمت طلا بیاید. الان هم اگر مردم طلا می‌خرند، خواهان حفظ ارزش پول خود هستند و بعضا این خرید را مورد استفاده شخصی نیز قرار می‌دهند. این اتفاق که بیفتد، دیگر به سمت خرید طلا هم نمی‌آید و رونق بازار بسیار کم می‌شود. مردم به سمت و سوی طلای آبشده و دست دوم می‌روند که در آن صورت تولید طلا در کشور به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی در ادامه درباره ابهام اخذ مالیات از طلا اشاره کرد: مشخص نیست منظور از مالیات بر طلا چیست؛ آیا منظور متقاضیان عادی است؟ یا اینکه مالیات بر همکاران ما در واحدهای صنفی بر روی حجم قابل توجه اخذ می‌شود؟ مالیات مشخص نیست بر چه بخشی اعمال می‌شود. اگر بر واحدهای صنفی باشد، همکاران ما در حوزه شفافیت باید فعال باشند و در مقابل قانون اطاعت کنند، اما همکاران ما بحث مالیات را همین الان هم پرداخت می‌کنند؛ چه مالیات بر مشاغل و چه مالیات بر ارزش افزوده که عموماً پرداخت می‌کنند. ممکن است برخی مالیات واقعی را پرداخت نکنند، اما بیش از نود درصد مالیات پرداخت می‌کنند. اگر مالیات برمصرف‌کننده است، سازمان امورمالیاتی باید به طور شفاف بگوید که مردم در این بین چه کنند؟

ولی درباره راهکار مناسب برای مالیات بر طلا گفت: راهکار حل مشکل دست ما نیست، اما در نهایت ما به عنوان پیشنهاد می‌گوییم که بهتر است خرید و فروش طلا مثل گذشته جریان داشته باشد. حالا اگر یک فرد بخواهد یک گوشواره و انگشتر ۲ گرمی بخرد دیگر قدرت ندارد و تمایلی هم ندارد. رونق هر بازار و شهری، چراغ‌های طلا فروش هاست. مجلس بهتر است شرایط به قبل برگرداند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899745

دیگر خبرها

  • ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟
  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • مجلس مصوب کرد: معافیت بورس از مالیات بر عایدی سرمایه
  • مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه دارایی و کسانی می‌شود؟
  • منتظر این مالیات‌های جدید باشید/ این دارایی‌ها را بفروشید باید مالیات بدهید
  • مصوبه مجلس درباره اموال مشمول مالیات بر عایدی
  • مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود؟