Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-08@19:20:37 GMT

حق مطلب در حوزه ادبیات دفاع مقدس ادا نشده است

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۰۹۲۰

حق مطلب در حوزه ادبیات دفاع مقدس ادا نشده است

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، دکتر محسن صادق نیا مسئول انتشارات سوره سبز و رئیس اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با رادیو «گفت‌وگو» به موضوع ادبیات دفاع مقدس، خاطره‌گویی و جمع آوری آثار پرداخت و درباره وضعیت کنونی خاطره‌نویسی و خاطره‌گویی در حوزه دفاع مقدس گفت: قالب داستان و رمان یکی از بهترین قالب‌ها در انتقال مطالب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع داستان اهرمی است در اختیار نویسندگان که می‌توانند مفاهیم مورد نظر خورد را به مخاطب و به بهترین نحو منتقل کنند.

وی افزود: در حوزه دفاع مقدس که انتشارات سوره سبز در آن فعالیت ویژه دارد، در زمینه داستان و رمان در حوزه دفاع مقدس اقدامات بسیار زیادی صورت گرفته است. کتاب "هفت" که براساس زندگی شهید سرلشکر مصطفی پژوهنده نگارش شده است ظرف مدت کمتر از ۴سال به چاپ دهم رسیده است. یا کتاب "من زنده‌ام" که براساس زندگی مرد نامیرای جنگ سرتیپ احمد دادبین منتشر شده و به چاپ پانزدهم رسیده است و کتاب "کیمیای مجنون" براساس زندگی شهید اقارب پرست، کتاب "داستان اسماعیل" براساس زندگی قهرمان دفاع از خرمشهر ارتش، کتاب اسماعیل زارعیان، کتاب "روایت یک مرد" بر اساس زندگی شهید نصرت زاد به زینت طبع آراسته شده و بسیاری از کتاب‌های دیگر از منشورات انتشارات سوره سبز است. با تمام این تفاصیل نمی‌توان گفت که وضعیت خوب است و این‌ها تنها قطره‌ایی از دریاست.

سرهنگ صادق نیا در ادامه گفت: نیرو‌های مسلح و بویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس نزدیک به ۲هزار و ۶۰۰نفر نیروی وظیفه و سرباز را آموزش دادند و در قالب یگان‌های سربازی در جنگ شرکت دادند و با این تعداد کتاب این مفاهیم در تاریخ ماندگار نخواهد ماند. بنده معتقدم آنگونه که باید و شاید حق مطلب بویژه حق ارتش در تبلیغات جنگ ادا نشده است و باید بتوانیم زحمات این دسته از رزمندگان ارتش را هم ادا کنیم.

وی اظهار داشت: در حوزه ادبیات دفاع مقدس و استخراج این گنج و خاطره‌ها معمولا رزمندگانی که در ارتش حضور داشتند، بویژه فرماندهان کمتر همکاری می‌کنند، ارتش جمهوری اسلامی ایران پایبندی‌هایی به لحاظ مسائل حفاظتی دارد و گرفتن خاطرات از فرماندهان ارتش مقداری مشکل است و می‌توان گفت که یکی از دلایل موفقیت ارتش در طول دوران دفاع مقدس پایبندی نسبت به اصول حفاظتی بوده است.

صادق نیا همچنین درباره تاثیرگذاری فیلم در عرصه دفاع مقدس گفت: کتاب‌های منتشر شده در حوزه دفاع مقدس باید منبع اقتباس قرار بگیرند و از آن آثار تلویزیونی و سینمایی ساخته شود. اگر رویکرد ناشران و فعالین عرصه دفاع مقدس در حوزه آثار مکتوب از بخش دولتی به بخش خصوصی و برون سپاری تغییر پیدا کند این موضوع تا حد زیادی می‌تواند حل شود.

وی در خصوص آسیب شناسی حوزه ادبیات دفاع مقدس گفت: مشکلات اقتصادی مردم در این برهه از زمان، یکی از موارد است که از همه بیشتر در بحث کتاب و کتابخوانی تاثیرگذار بوده است. هر چند فرهنگ از اقتصاد مهمتر است، ولی به هر حال اقتصاد یک موضوع پایه‌ای است.

انتهای پیام/

104 / 361 محسن صادق نیا انتشارات سوره سبز دفاع مقدس ادبیات دفاع مقدس چهل سالگی دفاع مقدس اداره حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش کتاب من زنده ام خاطره گویی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دفاع مقدس ادبیات دفاع مقدس چهل سالگی دفاع مقدس کتاب من زنده ام خاطره گویی حوزه دفاع مقدس ادبیات دفاع مقدس براساس زندگی صادق نیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۰۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایگاه بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران در دسترس قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر، طبق اعلام موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، پایگاه مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران جهت رفاه حال علاقه‌مندان به کتاب از دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در دسترس قرار گرفته است.

به این‌ترتیب کاربران می‌توانند برای ثبت‌نام و جست‌وجوی کتاب‌های مورد علاقه خود و افزودن آنها به صفحه علاقه‌مندی‌های شخصی به سایت مراجعه کنند.

خانه کتاب و ادبیات ایران اعلام کرده «به عموم کاربران توصیه می‌شود جهت بهره‌مندی از نمایشگاه مجازی از همین امروز صفحه علاقه‌مندی‌های شخصی خود را به‌روز کنند و زمان خرید را به روزهای آخر نمایشگاه موکول نکنند.»

کد خبر 6098300 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • آموزش راویان دفاع مقدس در استان مرکزی
  • تولید ادبیات کودک و نوجوان با مشکل روبروست
  • اسارت مظلوم‌ترین حوزه دفاع مقدس است
  • ترکیب دل‌انگیزی از ایران و عراق و افغانستان
  • حضور مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • عرضه روایتی از هشت سال دفاع مقدس در قالب رمان
  • «سروان شوذب مشکینی» زیر تیغ نقد
  • کتاب‌هایی که اگر فیلم شوند، پرفروش می‌شوند
  • پایگاه بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران در دسترس قرار گرفت
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران