Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور توسعه روستایی، طرح کسب و کار فرهنگی و هنری در روستاها را طراحی و اجرایی می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراهیم حیدری - مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -  با اعلام این موضوع گفت: این طرح  به منظور توسعه روستایی و با محوریت کارآفرینی بر اساس ماده‌های  ۲۷، ۹۲، ۹۸، ۹۹ و ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و همین‌طور تحقق بخشیدن به شعار سال توسط مقام معظم رهبری یعنی «جهش تولید» با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر در روستاها طراحی و اجرایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این طرح از طریق توانمندسازی، برنامه‌ریزی مشارکتی و اقدامات حمایتی با محوریت فرهنگ و هنر مجموعه‌ای از کسب و کارهای  فرهنگی و هنری روستایی به صورت متمرکز یا غیرمتمرکز در روستاها شکل می‌گیرد.

او افزود:  طرح راه‌اندازی کسب و کارهای فرهنگی در روستاها در بعد کیفی با هدف شناخت و رفع موانع و دشواری‌های فعالیت‌های فرهنگی و هنری در روستاها، شناسایی نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی موثر و فعال در توسعه فرهنگی روستاها، کمک به توانمندسازی روستاییان برای راه‌اندازی کسب و کار فرهنگی و هنری، حمایت از راه‌‍اندازی مجموعه کسب و کارهای روستایی فرهنگ محور، ارتقای کیفیت زندگی در میان روستاییان، شناسایی و شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌های فرهنگی و هنری روستاییان، ایجاد زمینه و فرصت مناسب برای جلب مشارکت مردمی در امور فرهنگی و هنری روستاها، تشکیل انجمن‌های فرهنگی و هنری و در بعد کمی با هدف کاهش نرخ بیکاری در کشور، ایجاد  فرصت‌های شغلی مستقیم در روستاها، آموزش مهارت شغلی و دانش کارآفرینی به مردان و زنان  روستایی، و برگزاری کارگاه برنامه‌ریزی مشارکتی در این روستاها  طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

دبیر ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب با اشاره به اهداف این طرح گفت: این طرح همچنین تلاش دارد با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای روستاییان در کنار احیای دانش‌ها، آیین‌ها و مشاغل بومی و به کارگیری آن در کارآفرینی زمینه افزایش مشارکت روستاییان در برنامه‌ریزی توسعه محلی را فراهم آورد و باعث افزایش مهارت‌های کاری و دانش کارآفرینی روستاییان وکمک به زیست پایدار روستایی شود.

حیدری با اشاره به نهادهای مشارکت‎کننده در این طرح گفت: این طرح  با همکاری و مشارکت معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، وزارت کشور ( سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور)، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، صندوق کارآفرینی امید و سایر وزارتخانه‌ها و موسسات، نهادها و بنیادهای فعال در حوزه روستایی،  برنامه‌ریزی  شده است و شیوه نامه اجرایی آن تدوین شده و به زودی فرایند اجرایی آن آغاز می‌شود.

دبیر ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب درباره نحوه مشارکت در این طرح گفت: در این طرح فعالان فرهنگی وهنری روستایی و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند در حوزه فرهنگ و هنر روستایی پس از گذراندن دوره آموزشی کوتاه مدت و شناسایی ظرفیت‌هایی فرهنگی و هنری  اعم از انسانی و کالبدی  طرح‌های مرتبط را در قالب فرم تکمیل می‌کنند و پس از ارسال به دبیرخانه مرکزی در تهران  و تصویب در شورایی متشکل از  نمایندگان نهادهای همکار در این طرح از تسهیلات بانکی کم‎بهره برخوردار می‌شوند و می‌توانند با حمایت و پشتیبانی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای محلی و بومی و مردمی در قالب موسسات فرهنگی و هنری روستایی به رونق کسب و کارهای روستایی و پویایی فرهنگ و هنر بومی کمک شایانی کنند.

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کسب و کارهای فرهنگی و هنری در روستاها را ترکیبی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری روستایی دانست و گفت: صنایع دستی، کشاورزی چندکارکردی، بومگردی، هنرهای نمایشی و موسیقی، کتابفروشی سیار، گردشگری روستایی، کارگاه تولید کتاب پارچه‌ای، کارگاه‌های تولید عروسک، کارگاه های چاپ دستی و…، گیاهان دارویی، صنایع غذایی، فروشگاه های محصولات فرهنگی روستایی، راه اندازی شبکه های تولیدات روستایی، بازارهای بین‌المللی صنایع دستی، ایجاد و توسعه مراکز و خانه‌های صنایع خلاقانه، گردشگری مبتنی بر ظرفیت‌های فضای مجازی، اکوکمپ‌های بوم‌گردی بیابانی، گردشگری کشاورزی، مراکز تفریحی و سرگرمی، کسب و کارهای تولید محتوا (دیجیتال)، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، و کسب و کارهای بخش خدمات اجتماعی، آموزشی و عمومی(منتخب)  در زمرۀ این فعالیت‎ها قرار دارند.

او در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در روستاهای برگزیده ادوار مختلف جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و همین طور امکان سنجی انجام شده در این روستاها، این طرح در مرحله اول در این روستاها اجرایی می شود و در مراحل بعدی پس از برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، در سایر روستاهای کشور نیز اجرایی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، روستاهای برگزیده دوره‌های مختلف جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برای کسب اطلاع از فرایند اجرایی وشیوه و چگونگی انجام این طرح می‌توانند به سایت شبکه ترویج کتابخوانی به آدرس اینترنتی Www.bookpromotion.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کسب و کار فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگی و هنری در روستاها فرهنگی و هنری روستایی فرهنگی و هنری دوستدار کتاب کسب و کارهای برنامه ریزی فرهنگ و هنر راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۲۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب برخی جاده‌های روستایی ممسنی / لزوم کارهای آبخیزداری در فارس

ایسنا/فارس مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس از تخریب تعدادی از راه‌ها و جاده‌های روستایی شهرستان ممسنی به‌دلیل شدت بارش‌های شب گذشته خبر داد.

غلام‌رضا غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: شدت بارش‌ها دو خسارت به استان فارس وارد کرد؛ یکی تخریب مسیرهای روستایی شهرستان ممسنی و دیگری خسارت برخی محصولات کشاورزی بود.

وی با بیان اینکه فرمانداری و راهداری در حال ترمیم راه‌های روستایی هستند، ادامه داد: خساراتی به محصولات کشاورزی وارد شده است، زیرا ساقه‌های برخی محصولات شکسته شد و بخش‌هایی از زمین‌های کشاورزی توسط آب تخریب شد. لازم است جهاد کشاورزی سریعاً مستندسازی و میزان خسارت را اعلام کند.

غلامی تاکید کرد: ستاد بحران شهرستان‌ها و فرمانداری‌ها باید میزان خسارت واردشده را به ما اعلام کنند تا بتوانیم این موارد را اعلام و پیگیری کنیم. آنکه بیمه دارد، بیمه خسارت را جبران می‌کند و آن را که بیمه ندارد باید به ستاد مدیریت بحران کشور اعلام کنیم.

او اضافه کرد: میزان خسارت‌ها به آن حدی نیست که نگرانی وجود داشته باشد، ضمن اینکه خسارت جانی هم نداشتیم.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس با بیان اینکه اکنون تمام محورهای مواصلاتی فارس باز و تردد روان است، گفت: بیشترین میزان بارندگی در این سال زراعی مربوط به شهرستان اردکان ۵۶۰ میلی‌متر، نورآباد ممسنی ۴۶۰ میلی‌متر و فیروزآباد ۴۲۰ میلی‌متر بوده است. سال پر بارش خوبی داشتیم و میزان بارش در شهر شیراز ۲۵۰ میلی‌متر بود.

غلامی بیان کرد: نکته مهم در این سال برای میزان بارش‌ها این است که آب‌ها را در استان نگه داریم و به سمت خلیج فارس جاری نشود. آبی که در تالاب‌ها و سدها جمع می‌شود برای استان نگهداری می‌شود. بهترین کار این است که با کارهای آبخیزداری و ایجاد بندهای مختلف خاکی و ملاتی، هلالی آبگیر، کاشت درخت و بذرپاشی، این آب‌ها را در استان نگه داریم.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس با تأکید بر اینکه راه برون رفت فارس از خشکسالی، انجام کارهای آبخیزداری است، افزود: در این زمینه کم کار کرده‌ایم. امروز باید بتوانیم گزارشی برای نگهداری این میزان بارش‌ها در استان ارائه دهیم.

وی در پایان، با بیان اینکه سامانه بارشی هنوز از استان خارج نشده است و تا پایان امروز از استان خارج خواهد شد، گفت: ابرها تغییر پیدا می‌کنند و ممکن است در یک نقطه، بارش باران شدید باشد و در نقطه دیگر نباشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تخریب برخی جاده‌های روستایی ممسنی / لزوم کارهای آبخیزداری در فارس
  • تجلیل از مشاهیر، موجب اعتلای فرهنگی و هنری می شود
  • راه اندازی نخستین مدرسه فریلنسری ایران
  • جشنواره‌های امام رضا (ع) سبب‌ساز توسعه فرهنگ رضوی است
  • اولین جشنواره خوشنویسی امیر فرهنگ و هنر در بیجار برگزار شد
  • مدرسه فریلنسری ایران راه اندازی می‌شود
  • نخستین مدرسه فریلنسری ایران راه‌اندازی می‌شود
  • نخستین مدرسه فریلنسری ایران راه اندازی می‌شود
  • تناسب جمعیت روستایی و شهری خراسان شمالی حفظ شود
  • برگزاری محفل شعر گویشی شاعران بختیاری در دزفول