Web Analytics Made Easy - Statcounter

در روز هجدهم ذی‌حجه سال دهم هجرت پیامبر اکرم(ص) امام علی(ع) را به مقام خلافت و امامت منصوب کرد. واقعه غدیر در سفر حجة الوداع سال دهم هجری و در سرزمین غدیر خم روی داد.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، عید غدیر روزی است که پیامبر (ص) حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین خود انتخاب فرمودند. در این روز آیه اکمال نازل شد و دین خدا کامل گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این سوال برای برخی از پدر و مادرها پیش می‌آید که چگونه کودکانمان را با پیام غدیر آشنا کنیم؟ با چه زبانی برای آنها این واقعه را توضیح دهیم که درک کنند؟

در این مطلب برای شما با زبان ساده واقعه غدیر را بازگو کرده ایم تا برای کودکان بخوانید و با کارهای ساده طعم این عید را برای آنها شیرین کنید.

بچه ها! زمان پیامبر، با زمان ما خیلی فرق داشت. اون موقع مثل حالا نبود که خبرها به وسیله رادیو و تلویزیون به گوش مردم برسه. اون زمان هنوز برق و رادیو و تلویزیون اختراع نشده بود. در حالی که حضرت محمد صلی الله علیه و آله ، آخرین پیامبر خدا، باید خبر خیلی خیلی مهمی رو به گوش همه میرسوند. حالا دیگه تعداد مسلمون ها خیلی زیاد شده بود و سرزمین مسلمون ها خیلی خیلی بزرگ. بچه های خوبم! اون موقع همه عراق و چند تا کشور دیگه جزو عربستان به حساب می اومد، و حالا شما بگید، پیامبر چطور می تونست خبر بزرگش را به گوش همه برسونه؟ خوب، پیامبر یه فکر خوب کرد. پیامبر دوست داشتنی ما، صبر کرد تا موقع حج فرا رسید، مسلمون ها از همه جا خودشون را به مکّه رسوندند تا همراه پیامبر، خانه خدا رو زیارت کنند. اون موقع فرصت خوبی بودکه پیامبر اون خبر مهم رو به همه بگه، تا حاجیان و مردمی که به حج آمده بودند، وقتی به شهرشون برگشتند، برای همشهری های خودشون خبر پیامبر رو تعریف کنند و این طوری همه مردم خبردار بشند.

حضرت محمد (ص) در آخرین سفر خود به خانه ی خدا در محلی به نام غدیر خم از مردمی که همراه ایشان بودند خواستند از شتران و اسب ها پیاده شوند و در محل خاصی به نام گودال خم جمع شوند.( «غدیر» در زبان عربی به معنی گودال و «خم» نام محلی است.که در آن روزگار چشمه‌ای روان و درختانی کهنسال داشته است.) همه با هم زمزمه می کردند که حتماً محمد رسول الله خبر و حرف مهمی دارد که در این مکان و هوای گرم فرمان داده جمع شویم!

به دستور پیامبر، بار چند شتر را روی هم گذاشتند و پیامبر از اون بالا رفت. او امام علی علیه السلام را هم با خودش بالا برد و حالا، صد هزار نفری که اون جا جمع شده بودن به پیامبر نگاه می کردن و با خودشون می گفتن پیامبر از این کار چه منظوری داره؟

پیامبر خدا فرمودند: ای مردم! من در میان شما دو چیز خیلی با ارزش می گذارم که پس از من، برای شما می ماند. این دو چیز ارزشمند یکی قرآن است و دومی خانواده من. این دو تا هیچ وقت از هم جدا نمی شوند و همیشه با هم هستند. پس مراقب این دو چیز باشید و از آن ها پیروی کنید.

حضرت محمد دست علی (ع) را بالا بردند و از حضار پرسیدند: “ای مردم آیا من را قبول دارید؟”

همه گفتند:” بله رسول الله، شما محمد امین هستید. شما پیامبر ما هستید.”

سپس حضرت محمد (ص) دست حضرت علی (ع) را با گرفتند و فرمودند:” هرکس من مولای او هستم، از این به بعد علی مولای اوست…”

سپس فرمود: «خداوند، مولای من و من مولای مؤمنان هستم و بر آنها از خودشان سزاوارترم. ای مردم هر کس که من مولا و رهبر اویم این علی هم مولا و رهبر اوست» پیامبر این جمله را سه بار تکرار کرد و چنین ادامه داد: «پروردگارا، دوستان علی را دوست بدار و دشمنان او را خوار. خدایا علی را محور حق قرار ده» و سپس فرمود: «لازم است حاضران این خبر را به غایبان برسانند».

پس از شنیدن سخنان پیامبر ، مردم جانشینی ایشان را قبول کردند وبه حضرت علی تبریک گفتند.

چگونه پیام غدیر را به کودکان منتقل کنیم؟

اما این سوال پیش می‌آید که چگونه نسل به نسل پیام واقعه غدیر را منتقل کنیم؟ می توان با انجام کارهای ساده اما موثر،این واقعه را بیشتر به کودکان معرفی کرد. 

یک کاردستی ساده

کارت تبریک دست ساز  برای عید یک راه خلاق برای کودکان است. این کار کمک می کند تا کودک علاوه بر انجام یک فعالیت هنری در کنار آن از المانهای واقعه غدیر در کاردستی استفاده کند. شما می توانید او را تشویق کنید تا در مدرسه به دوستان و معلمان خود این کاردستی دست ساز را هدیه دهد.

کارهای هنری

برای روز عید غدیر می توانید با مشارکت کودکان تان کوچه یا حیاط خانه و ایوان تان را چراغانی کنید. یادتان باشد برای خرید وسایل لازم باید نظر بچه ها بپرسید تا آنها مشارکت بیشتری داشته باشند. در حین انجام این کارها می توانید مسئله غدیر را در حد درک کودک به او توضیح دهید. خاطره سازی برای بچه ها در این روز می تواند برای آنها یاداور بهترین عید باشد. انجام فعالیت های کارهای هنری، ساخت صنایع دستی شامل رنگ آمیزی تصاویر، تکمیل یک پازل، جدول کلمات متقاطع مرتبط با واقعه غدیر، درک واقعه را برای کودک آسانتر می کند.

هدیه بدهیم

بهتر است سادات و بزرگان فامیل به کودکان یادگاری بدهند. معمولا بچه ها هدایایی را که می گیرند، فراموش نمی کنند. برای تزئین هدیه از کاغذهای رنگی استفاده کنید و مهری برای روز غدیر تهیه کنید و روی هدیه را مهر بزنید. معمولا سادات و بزرگان در این روز پول نو عیدی می دهند، در حالیکه بهتر است در این روز برای کودکان هدیه های ماندگار تهیه شود.

 

 

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: واقعه غدیر حضرت محمد بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۲۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم استفاده ازظرفیت همه گروه‌های مردمی برای برگزاری مهمانی غدیر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی هرمزگان، حجت‌الاسلام غلامحسین حقانی در جلسه برنامه‌ریزی «مهمانی غدیر» که در سالن کنفرانس تبلیغات اسلامی استان هرمزگان برگزار شد، اظهار داشت: سال گذشته، این مهمانی با همت همگان رقم خورد و این محقق نمی‌شد جز با اخلاص مردمانی که این حماسه بزرگ را خلق کردند.

وی افزود: هر جا پای مردم در میان باشد، اتفاقات خوب و ماندگاری رخ می‌دهد، نشاط معنوی، سالم و جامعه سالم از ضروریات است که در ایام خاصی همچون نیمه شعبان و عید غدیر تحقق می‌یابد.

وی ادامه داد: نکته نخست اینکه در مهمانی غدیر امسال انتظار می‌رود باشکوه‌تر از سال قبل برگزار شود، این مسئله، هم مورد انتظار مردم است و هم باید خودمان این توقع را داشته باشیم که در برگزاری هرچه دقیق‌تر، منظم‌تر، بهتر و باشکوه‌تر مهمانی غدیر بکوشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: نکته بعدی اینکه احساس تعلق به جشن، همگانی‌تر، جدی‌تر شود و عمومیت بیشتری پیدا کند، مهمانی غدیر امسال باید بیش از سال گذشته، رنگ و بوی مردمی به خود بگیرد، لذا می‌بایست مجموعه‌های مردمی در حوزه‌های مختلف را بیشتر پای کار بیاوریم.

حقانی تأکید کرد: باید از هم‌اکنون، از رسانه‌ها بخواهیم برای دعوت همگان به مهمانی غدیر، اقدام به تولید محتوای چندرسانه‌ای کنند که در زمان مناسب، در فضای مجازی نشر گسترده داده شود.

وی سپس تأکید کرد: در مهمانی غدیر امسال می‌بایست مجموعه‌های حاکمیتی به عنوان موکب‌داران پای کار باشند، همچنین محلات، مساجد، هیأت‌های مذهبی، خانواده‌ها و … می‌توانند با راه‌اندازی موکب، نقش خود را در برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌تر مهمانی غدیر ایفا کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان با اشاره به مشکلاتی که در برگزاری مهمانی غدیر سال گذشته وجود داشت، گفت: باید برای رفع مشکلات و موارد ذکرشده تدابیری اندیشیده شود تا امسال شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

حقانی افزود: باید به گونه‌ای کار پیش برود که همه مردم شهر، خود را در برگزاری باشکوه مهمانی غدیر سهیم بدانند و تحقق این امر مهم، نیازمند یاری رسانه‌هاست که پای کار بیایند و جهت دعوت از مردم، در فضای مجازی، فعالیت گسترده داشته باشند.

وی در پایان تأکید کرد: به منظور اجرای هرچه بهتر و منسجم‌تر مهمانی غدیر، کارگروه‌هایی اعم از کارگروه امنیت، رسانه و تبلیغات، کودک و پشتیبانی تشکیل می‌شود، لذا افراد علاقمند جهت مدیریت کارگروه، اعلام حضور کنند تا با برگزاری جلسات برنامه‌ریزی، شاهد مهمانی غدیر باشکوه‌تر از سال گذشته باشیم.

کد خبر 6096915

دیگر خبرها

  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • لزوم استفاده ازظرفیت همه گروه‌های مردمی برای برگزاری مهمانی غدیر
  • فراخوان جشنواره راویان غدیر در استان قزوین
  • فراخوان جشنواره «راویان غدیر» در استان قزوین
  • استقبال کودکان و نوجوانان از آثار مرتبط با امام جعفر صادق (ع)
  • مشکلات طرح جوانی جمعیت از زبان یکی از مادران مشمول طرح
  • ترویج ازدواج شرعی احیای سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) است
  • بزرگترین خدمت و جهاد خدمت به مردم است