Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-07@06:18:32 GMT

لزوم احیای نهضت آموزشی

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۲۹۲۳

لزوم احیای نهضت آموزشی

پیش‌ازاین نیز مشخص بود که بهداشت و درمان، تنها حلقه اول زنجیره مقابله با کروناست و آثار و تبعات اجتماعی و اقتصادی این ویروس همه‌گیر، تا سال‌ها بر کشور ما و دیگر کشور‌های دنیا تحمیل خواهد شد. با وضعیت فعلی، کرونا به سمتی پیش می‌رود که اگر سال‌ها بعد، از یک میان‌سال پرسیده شود چرا درس نخوانده‌ای، پاسخ دهد سال‌های آخر تحصیلات دبیرستانی ما در همان دوره‌ای قرار گرفت که در اثر شیوع بیماری، مدارس یکپارچه تعطیل شدند و آموزش‌ها مجازی شد، امکانی که دیگران داشتند و ما نداشتیم!
آمار‌ها نشان می‌دهد که از هر پنج دانش‌آموز ایرانی، یک نفر امکان استفاده مناسب از فناوری‌های روز و آموزش‌های مجازی را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگرچه در سال‌های آغازین انقلاب اسلامی، بسیاری از کودکان ساکن مناطق محروم، از امکان تحصیل برخوردار نبودند، اما بااراده جدی حاکمیت، همت مسئولان، تلاش جهادگران و مردمی شدن نهضت آموزش کشور از طریق بستر‌هایی همچون خیرین مدرسه‌ساز، این مشکل به‌سرعت مرتفع شد. امروز، صورت‌مسئله به‌کلی تغییر کرده و لازم است گروه‌های دغدغه‌مند و دلسوز حوزه آموزش کشور، دست‌به‌کار شوند. در این راستا، توجه به موارد زیر ضروری است:
یک. یکی از تعاریف اصلی مدیریت، تطابق بهینه با شرایط و تغییرات به‌ویژه در ایام بحران است. خدمات جهادی دولت و مردم در راستای آموزش همگانی و تحصیل مناسب، با شرایط امروز انطباق‌نیافته و همچنان در همان قالب‌های فرسوده پیشین است. بنا به روایت آینده‌پژوهان، به نظر می‌رسد ویروس کرونا حداقل یک تا دو سال دیگر گریبان گیر ما باشد و رفع اثرات آن نیز، در بازه‌ای چندساله خواهد بود و تبعات آن یک‌باره از بین نخواهد رفت. علاوه بر این، پس از طی این دوره، شرایط هیچ‌گاه به روال گذشته و سازوکار‌های قدیمی بازنخواهد گشت؛ بنابراین ضروری است تمام بازیگران دولتی و مردمی عرصه آموزش، خدمات خود به جامعه را متناسب با این شرایط به‌روز کنند.
دو. همین یک یا دو سال نیز زمان کمی نیست و اگر در همین دوره، چند صد هزار دانش‌آموز از تحصیل بازمانند یا تحصیلات خود را از ابتدا آغاز نکنند، خسارتی به آینده ایران اسلامی وارد می‌گردد که با هیچ متر و معیاری قابل‌سنجش نخواهد بود. تعلیم و تربیت، دقیقا ناظر به هویت، قدرت و آینده یک ملت است و قابل‌اغماض نیست.
سه. به نظر می‌رسد بی‌تدبیری در حوزه آموزش‌وپرورش، ازآنجاکه اثرات فوری و آنی ندارد، زیر سایه سنگین اولویت‌ها و اخبار سلامت قرارگرفته و به‌اندازه کافی موردتوجه نیست. درست است که سلامت مردم، مسئله اول امروز است، اما آسیب دیدن فرزندان ما، فردای این سرزمین را به خطر خواهد انداخت. همان‌طور که مسئولان و کادر درمان، فعالانه و از هر طریق ممکن، در ارتباط با تبعات بهداشتی و درمانی کرونا با مردم سخن می‌گویند، لازم است مسئولان و فعالان حوزه آموزش‌وپرورش، دراین‌ارتباط با جامعه گفتگو کنند. کارشناسان به میدان بیایند و اهمیت و ضرورت مسئله را تبیین کنند. اقدام وزیر محترم در اعلام‌خطر ترک تحصیل ۳ میلیون دانش‌آموز، هرچند دیر، اما قابل‌تقدیر است.
چهار. در کنار پرداخت به مسائل کلان این حوزه، برخی اقدامات لحظه‌ای نیز ضرورت دارد. خیرین مدرسه‌ساز، گروه‌های جهادی و همه دستگاه‌ها و فعالین که پیش‌ازاین نیز در مقاطع مختلف ازخودگذشتگی کرده و اولویت اول خود را محرومیت‌زدایی قرار داده بودند، می‌توانند چاره‌ساز باشند. تأمین اقلام موردنیاز برای آموزش‌های مجازی، آموزش استفاده از فناوری‌های ارتباطی، بالا بردن سواد رسانه‌ای و ایجاد سد در برابر آسیب‌های اجتماعی ناشی از ورود یک‌باره و بدون زمینه تکنولوژی‌های ارتباطی به برخی خانواده‌ها و مواردی ازاین‌دست، هرچند دشوار، اما در کوتاه‌مدت شدنی است. تجربه مردم ما نیز نشان داده که پیش‌ازاین در رزمایش‌های عمومی و اجتماعی، موفق بوده و از آن‌ها سربلند بیرون آمده است.
پنج. بر این باورم که به‌عکس آنچه پنداشته می‌شود، بهره‌گیری از فناوری‌های روز، می‌تواند هنگامه کم‌نظیری برای ایجاد فرصت برابر و عدالت آموزشی باشد و خلأ بزرگ بی‌عدالتی در آموزش‌های حضوری را پر کند. شرط تحقق چنین هدفی، عزم ملی است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: دانش آموزان کم بضاعت پارسی خبر شیوع ویروس کرونا گوشی هوشمند آموزش ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۲۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان‌غربی در شناسایی بازماندگان از تحصیل موفق عمل کرده است

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی، شناسایی بازماندگان و تارکین تحصیل را امری بسیار مهم و تاثیرگذار در جذب دانست و گفت: آموزش و پرورش استان تاکنون در شناسایی تارکین و بازماندگان از تحصیل موفق عمل کرده است.

علی مطهری در گفت و گو با ایسنا، رمز موفقیت استان در شناسایی تارکین و بازماندگان از تحصیل را ابلاغ مصوبه شورای آموزش و پرورش استان به دستگاههای ذیربط جهت همکاری در این امر مهم دانست و گفت: موضوع بازماندگان و تارکین تحصیل مورد توجه وزارت آموزش و پرورش و استان است و به عنوان یک مشکل اساسی، در دستور کار شورای آموزش و پرورش استان قرار دارد که در این راستا تکالیفی برای دستگاههای اجرایی تعیین شده است. 

وی تاکید کرد: براساس تکالیف معین شده تمامی دستگاههای ذیربط اعم از فرمانداران، دهیاران، بخشداران، ائمه جماعات در امر شناسایی و جذب تارکین و بازماندگان از تحصیل، مکلف به همکاری هستند. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان تاکید کرد: اگر چه موضوع شناسایی، جذب و نگهداشت بازماندگان و تارکین تحصیل ۳ موضوع مهم و قابل تامل در حوزه آموزش و پرورش است اما موضوع نگهداشت جذب شده ها بسیار مهم تر است. 

وی با بیان اینکه به لحاظ اهمیت موضوع، تاکنون اقدامات خوبی در راستای شناسایی، جذب و نگهداشت، تارکین و بازماندگان از تحصیل در استان انجام شده است، افزود: متاسفانه میزان بازماندگان و تارکین از تحصیل قابل تامل است که می طلبد بیش از این به این مسئله توجه شود. 

مطهری تاکید کرد: تلاش می کنیم میزان بازماندگان و تارکین تحصیل در استان را به حداقل و میزان جذب و نگهداشت را به حداکثر برسانیم. 

مدیر کل آموزش و پرورش استان با اشاره به مشکلات حوزه شناسایی تارکین و بازماندگان از تحصیل استان گفت: گاها در بین  آمار اعلامی در تعداد بازماندگان یا تارکین تحصیل شناسایی شده، افرادی هستند که سن آنها خارج از محدوده ضروری تحصیل است یا فرد مذکور مهاجرت کرده و در استان نیست، لذا قابلیت جذبی برای این افراد وجود ندارد. 

وی ادامه داد: مسئولان مرتبط با این مساله در استان همه تلاش خود را برای جذب و نگهداشت بازماندگان و تارکین تحصیل معطوف کرده است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۶۰ متر رسید/لزوم تغییر الگوی کشت
  • ضرورت احیای هنر نمدمالی در بام ایران برای تبدیل آن به کالای صادرات محور
  • جایگاه معلم و الزامات نظام متعالی آموزش و پرورش
  • ساخت ۵۵ کلاس درس در اشنویه
  • معلم انسانی‌ترین و گرمترین عنصر نظام آموزشی است
  • آمادگی پیام نور برای پذیرش دانشجویان اخراجی دانشگاه‌های آمریکایی
  • هیچ دانش‌آموزی نباید از تحصیل باز بماند
  • آذربایجان‌غربی در شناسایی بازماندگان از تحصیل موفق عمل کرده است
  • مشکلات معلمان خرید خدمت آموزشی مناطق محروم
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور