Web Analytics Made Easy - Statcounter

وی دوشنبه شب در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در ارتباط با تحولات در شمال افریقا و کشور لیبی با اعلام این مطلب افزود، تضعیف ارتش های کشورهای اسلامی و عربی به خاطر شکنندگی بسیار بالای رژیم صهیونیستی در دستور کار، طرح کلان و کلی و اولویت مهم جلسات استکبار جهانی و این رژیم قرار دارد و توطئه های منطقه از این منظر قابل تحلیل و ارزیابی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاردار اسبق ایران در لبنان با تاکید بر این که جهان غرب از هم اکنون به این موضوع واقف است که اسراییل در آینده بسیار شکننده و در عین حال خطرناک خواهد بود، افزود، بر این اساس تصمیم بر این است که نیروهای مسلح چند کشور عربی و اسلامی که بالفعل تهدیدی برای اسراییل هستند باید به هر شکل ممکن نابود و یا تضعیف شوند.

سید افقهی با اشاره به این که این توطئه یک منظومه بسیار پیچیده از نظر اطلاعاتی ، سیاسی ، اقتصادی ، تسلیحاتی و راهبردی است، تصریح کرد،  البته هر دو روش در جهان از سوی استکبار جهانی پیگیری می شود و در یک کشور مانند عراق و یمن موضوع نابودی ارتش  پیگیری می شود و در کشور دیگری مانند سوریه به خاطر یک دهه بحران  قدرت و توان ارتش به یک سوم و بیشتر تقلیل یافته و عملا تضعیف شده است و اگر حمایت نیروهای جهانی از این کشور نبود چیزی از سوریه باقی نمی ماند.

وی تاکید کرد، استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی برای دستیابی به این مهم در همین حال به دنبال ایجاد درگیری و اختلاف بین کشورهای اسلامی و عربی هم هستند واکنون ما شاهدیم که در ارتباط با بحران لیبی مصر و ترکیه به عنوان دو ارتش دست نخورده در منطقه دچار تنش با یکدیگر شده اند.

این کارشناس سیاسی منطقه با اشاره به این که از نظر استکبار جهانی تاکنون ارتش های پنج یا شش کشور تضعیف شده اند و برای نمونه ما شاهد بودیم که به دنبال ورود داعش به عراق برخی استان های این کشور اشغال شد، افزود، ما امروز شاهد هستیم که در یمن مردم با چنگ و دندان از کشور خود در برابر حملات سعودی ها و ائتلاف آن با حمایت های ماشین نظامی غرب دفاع می کنند و اگر این دفاع نبود آنها چیزی برای یمن باقی نمی گذاشتند.

سید افقهی تصریح کرد، اکنون در ارتباط با لیبی نیز سناریوی کلان استکبار این است که به هر شکل ممکن ارتش های دست نخورده دو کشور مهم اسلامی و عربی منطقه یعنی مصر و ترکیه را در صحنه ای به نام  لیبی با هم درگیر کرده و این جوهر و اصل ماجراست.

وی با اشاره به این که اکنون ترکیه و قطر از حکومت سراج حمایت می کنند که رسمی و مورد حمایت سازمان ملل متحد است ، افزود، این حکومت ترکیه را با توجه به برخی نگاه های این کشور به لیبی مانند داشتن حق آب و گل و منافع و نفوذ وارد لیبی می کند و در مقابل هم حفتر و نیروهای وی قرار دارند که مورد حمایت برخی از کشورهای دیگر هستند و هر کدام یکدیگر را متهم می کنند که یک کشور بیگانه را وارد لیبی کرده است و حق با من می باشد.

سید افقهی کارشناس آسیای غربی با تاکید بر این که در چنین وضعیتی صحنه رفته رفته برای یک درگیری آماده شده است و سازمان ملل هم هیچ نقش جدید چه در گذشته و چه در حال حاضر در ارتباط با بحران لیبی ایفا نمی کند و این موضوع کاملا به حال خود رها شده است ، خاطر نشان کرد ، در چنین صحنه ای سراج مشروعیت دارد ولی قدرت ندارد و نمی تواند موضوع را جمع کند و برای دفاع از وی ترکیه به همراه کشوری مانند قطر به عنوان قلک وارد شده اند تا از سراج حمایت کنند.

وی ادامه داد، ترکیه تاکید می کند که ما از منطقه الجفر به عنوان خط  قرمز خارج نمی شویم و در طرف مقابل هم مصر تاکید دارد که این منطقه خط قرمز ما است و امنیت لیبی امنیت مصر است و بالعکس و امکان ندارد اجازه دهیم تا ترکیه بر لیبی مسلط شود.

این کارشناس و تحلیلگر مسایل سیاسی منطقه با اشاره به این که ما شاهدیم که استکبار چگونه با ظرافت این سناریو را آماده کرده است تا دو ارتش  مصر و ترکیه را به جان هم بیندازد، یادآور شد ، این سطح ماکرو و کلی سناریوی مزبور است و سطح میکرو و نانو آن نیز در ارتباط با میزان کمک ها به هر یک از طرف های حاضر در این درگیری ها است.

سید افقهی با تاکید بر این که آنچه در لیبی در حال حاضر رخ می دهد یک توطئه جهانی از پیش طراحی شده و بر اساس نقشه قبلی است ، تصریح کرد ، ادامه نقشه نیز تقسیم لیبی به سه بخش شرقی ، غربی و صحرای طوارق و تقسیم و غارت نفت این کشور از سوی قدرت های حاضر است تا هر چقدر هر کدام توانستند از این غنیمت نصیب خود کنند.

وی بااشاره به این که وضعیت مصر و ترکیه اکنون حالت تنش و نه جنگ می باشد ، تاکید کرد ، در صورت بروز  هرگونه درگیری بین این دو کشور دود و آثار سوء آن در درجه اول به چشم مردم لیبی خواهد رفت و بعد از آن نیز کشورهای اطراف لیبی مانند الجزایر ، تونس و مغرب ساکت نخواهند نشست و باید گفت که قدرت های جهانی نیز درست به دنبال همین موضوع هستند تا این کشورها را نیز به نوعی درگیر بحران لیبی کنند.

 سید افقهی ادامه داد، در چنین وضعیتی باید گفت که کشورهای جهان عرب نیز به خاطر  روابط و ارتباطات خاص خود با مصر و ترکیه ساکت نخواهند نشست چرا که مصر در جهان عرب دارای جایگاه خاص خود است و ترکیه نیز در جهان اسلام جایگاه دارد و سود همه این اختلافات و درگیری ها به جیب امریکا و رژیم صهیونیستی خواهد رفت که در صحنه لیبی در بین هر دو طرف دوستان خود را دارند و از هر دو طرف کشته یا تضعیف شوند به نفع امریکا است .

وی خاطر نشان کرد، حوادث لیبی با توطئه غربی ها و برخی کشورهای مرتجع عرب و ورود مستقیم پیمان ناتو در گذشته آغاز شد و این توطئه چند لایه و چند جانبه است و اکنون با گذشت زمان هر روز ابعاد مختلفی از آن برای جهانیان آشکار می شود و خود را نشان می دهد.

تحلیلگر مسایل آسیای غربی و افریقا افزود، لایه اول این طرح و نقشه از سوی استکبار تسلط بر مقدرات سیاسی – اقتصادی منطفه و شمال افریقا به خصوص لیبی و اشراف بر اراده ملت ها و حکام این منطقه راهبردی است که دارای ذخایر نفتی عظیمی می باشند و باید گفت هر جایی که نفت وجود دارد جای پای استکبار هم آنجا هست چرا که در عصر حاضر نفت برای کشورهای غربی و استکباری بسیار مهم و حیاتی است.

سید افقهی در پایان در ارتباط با امکان بروز اختلاف بین ترکیه و روسیه با توجه به تقابل این دو کشور در صحنه لیبی نیز گفت ، ترکیه حریف روسیه نمی شود و باید در نظر داشت که لیبی در دوره و حکومت گذشته 42 سال بزرگ ترین پایگاه روسیه در شمال افریقا و درست در برابر کشورهای ناتو در آن سوی مدیترانه بود.

وی افزود ، ترکیه هم در صدد درگیری با روسیه نیست چرا که در جریان ساقط کردن جنگنده روسی در سوریه درس زیادی از روس ها گرفت و اکنون به خوبی هر دو طرف می دانند که درگیری بین آنها به نفع هیچ کدام نیست و گزینه درگیری احتمالی بین آنکارا و مسکو در ارتباط با لیبی بسیار بعید است.

برچسب‌ها مسکو آنکارا طرابلس ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسکو آنکارا طرابلس ایالات متحده آمریکا مسکو آنکارا طرابلس ایالات متحده آمریکا استکبار جهانی مصر و ترکیه سید افقهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۴۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس در پی دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

فرمانده انتظامی استان آذربایجان غربی گفت: پس از وقوع نزاع و درگیری امشب در یکی از محلات ارومیه و انتشار کلیپ آن در فضای مجازی، بنا به حساسیت موضوع، تمامی متهمان شناسایی شده و رسیدگی سریع به آن در دستور کار ویژه پلیس استان قرار گرفته است.
 
سردار رحیم جهانبخش ادامه داد: پس از تکمیل پرونده و دستگیری متهمان، جزئیات آن به اطلاع عموم شهروندان عزیز قرار خواهد گرفت.

سردار جهانبخش تاکید کرد: امنیت مردم خط قرمز پلیس آذربایجان غربی است و قطعا اجازه جولان به مخلان امنیت عمومی را نمی‌دهیم.

پنج شنبه شب افرادی با قمه و چوب های بلند، اقدام به مسدودسازی یکی از معابر اصلی ارومیه کردند و به زد و خورد پرداختند. 

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: از نخبگانی که در قطب جنوب حضور پیدا کنند، حمایت می کنیم /دولت به دنبال حضور دائمی در قطب جنوب است
  • شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه
  • دستگیری ۴ نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه
  • شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه، در دستور کار ویژه پلیس
  • پلیس در پی دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه
  • روایت رهبر انقلاب از توصیه‌‌ها به ایشان برای پذیرش خواسته‌های آمریکا
  • تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا
  • صدای کارشناس اسرائیلی نیز از جنایات صهیونیست‌ها در غزه در آمد
  • بازگشت چند تیپ از ارتش رژیم صهیونیستی به مناطقی از نوار غزه
  • نظری: دشمنان به دنبال تضعیف و تجزیه افغانستان هستند