Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-28@04:51:41 GMT

پادشاه سابق اسپانیا به تبعید خودخواسته می‌رود

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۶۰۹۴

پادشاه سابق اسپانیا به تبعید خودخواسته می‌رود

پس از مطرح شدن پرونده رسیدگی به اتهامات فساد مالی، "خوان کارلوس اول" پادشاه سابق اسپانیا در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد کشورش را ترک می‌کند.

به گزارش عصرایران، پادشاه سابق در نامه‌ای که به پسرش "فیلیپه ششم" پادشاه کنونی اسپانیا نوشته خبر خروج از کشور را به پسرش اطلاع داده است و تاکید کرده آماده پاسخگویی به موارد اتهامی است که علیه او در پرونده سوء استفاده مالی مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نامه روز دوشنبه انتشار یافته است.

زمان و مکان محل جدیدی که پادشاه سابق اسپانیا قصد عزیمت به آنجا را دارد، هنوز آشکار نشده است.

"خوان کارلوس" پادشاه سابق اسپانیا/عکس آرشیوی/ گتی ایمجز

از نامه پادشاه سابق اسپانیا بوی نوعی تبعید خودخواسته می‌آید و محتوای نامه به گونه‌ای است که گویا خوان کارلوس قصد اقامت همیشگی در کشوری دیگر را به فرزندش می‌دهد . او نوشته است: وقایع زندگی خصوصی در گذشته او را به ترک کشور ترغیب کرده و او می‌خواهد با خروج از اسپانیا اجازه دهد فرزندش با آرامش خاطر به وظایف سلطنتی خود برسد.

دفتر پادشاه اسپانیا با صدور بیانیه‌ای درباره نامه پادشاه سابق تاکید کرده فیلیپه به خاطر تصمیم به خروج از کشور کمال احترام و قدردانی را تقدیم پدرش کرده است.

ترک اسپانیا در شرایطی است که پرونده سوء استفاده مالی پادشاه سابق از سوی دستگاه قضایی اسپانیا و سوییس تحت رسیدگی قرار دارد. او متهم است در پرونده مناقصه ساخت قطار سریع‌السیر "مکه – مدینه" رشوه دریافت کرده است. همچنین روزنامه "الموندو" اسپانیا نیز خبر از دریافت رشوه پادشاه سابق از "شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه" پادشاه بحرین داده است.

این پرونده مربوط به سال 2014 و پس از ترک منصب پادشاهی از سوی خوان کارلوس است، اما کارلوس متهم شده بابت مناقصه 6 میلیارد و 700 میلیون دلاری و برنده شده اسپانیا در این مناقصه رشوه دریافت کرده است. به دلیل نقش یک بانک سوییسی در این مناقصه، پای سوییس هم در این پرونده مطرح است و نظام قضایی سوییس هم دست به کار تحقیق و تفحص در این باره شده است.

پادشاه سابق اسپانیا و ولیعهد عربستان سعودی

دستگاه قضایی سوییس درباره حساب‌های احتمالی پنهان پادشاه اسپانیا و اینکه آیا او رشوه دریافتی را در حسابی مخفی بانکی در سوییس پس‌انداز کرده است یا نه تحقیق می‌کند.

دفتر پادشاه کنونی اسپانیا هم درباره این پرونده موضع بی‌طرفی گرفته و اعلام کرده است دخالتی در روند تحقیق این پرونده نخواهد کرد و باید همه در برابر عدالت یکسان باشند.

این پرونده در ماه ژوئن گذشته و بنا به دستور دیوان عالی اسپانیا باز شده است و هم اکنون در مرحله تحقیق و تفحص قرار دارد.

خوان کارلوس 82 ساله با وجود سابقه نیکی که پس از حکومت دیکتاتوری "ژنرال فرانکو" از خود به جای گذاشت و کشورش را به سمت دموکراسی هدایت کرد، اما طی سال‌های گذشته بدنامی‌‌های متعددی باعث شده خانوده سلطنتی در اسپانیا تحت آسیب قرار بگیرد.

از ماه مارس گذشته دفتر پادشاه اسپانیا عایدی سالانه 228 هزار دلاری پدرش را قطع کرده است.

او در سال 2014 و پس از 39 سال سلطنت (1975-2014)، قدرت را به فرزندش "فیلیپه ششم " پادشاه کنونی اسپانیا تحویل داد و از سلطنت کناره‌گیری کرد.

پادشاه سابق در کنار پادشاه کنونی اسپانیا و فرزندان و نوه ها

 

بیشتر بخوانید:

*دردسرهای شکار فیل برای پادشاه اسپانیا همچنان ادامه دارد

*پادشاه جديد اسپانيا رسما شروع به کار کرد

*داماد پادشاه اسپانیا اختلاس کرد و به زندان رفت

لینک کوتاه: asriran.com/0036iw

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: پادشاه سابق اسپانیا خوان کارلوس پادشاه سابق اسپانیا پادشاه اسپانیا خوان کارلوس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۶۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت آخرین پادشاه مصر به مصر

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 10 ملک احمد فؤاد یا فواد دوم، آخرین پادشاه مصر و سودان بود. او فرزند فاروق یکم بود. پدرش به عنوان اعلی‌حضرت سلطنتی فاروق بن فؤاد، شاهزادهٔ موروثی مصر و سودان، در ۱۱ فوریهٔ ۱۹۲۰ در کاخ عابدین، قاهره، فرزند ارشد سلطان فؤاد یکم (بعداً پادشاه فؤاد اول) همسر دوم او، نازلی صبری زاده شد. نژاد او شامل ۱۰/۱۶ چرکسی (دو طرفه)، ۳/۱۶ ترکی (دو طرفه)، ۲/۱۶ فرانسوی (مادری) و ۱/۱۶ آلبانیایی (پدری) تبار بود. فاروق همیشه به میراث آلبانیایی خود افتخار می‌کرد و به عنوان پادشاه، توسط ۳۰ محافظ آلبانیایی محافظت می‌شد زیرا آلبانیایی‌ها را تنها افرادی می‌دانست که می‌توانست به آن‌ها اعتماد کند. فاروق یکم برادر فوزیه همسر محمدرضا شاه بود. تا پیش از انقلاب ۱۹۵۲، اشرافیت تورکو-چرکس کمتر از ۱٪ از جمعیت را تشکیل می‌داد، اما ۳/۴ از تمام زمین‌های کشاورزی مصر را در اختیار داشت. مصر تحت حکومت خاندان محمدعلی با شدیدترین نابرابری در درآمد در جهان مواجه بود. سه روز پس از کودتای نظامی گروهی از افسران ارتش مصر در ۲۳ ژوئیه ۱۹۵۲ بود که توسط حرکت افسران آزاد (ضُبّاط الأحرار) به رهبری محمد نجیب و جمال عبدالناصر انجام شد، مجبور به استعفا از سلطنت به نفع پسر شش‌ماهه‌اش فؤاد شد. دوران سلطنت فؤاد دوم هم تنها یازده ماه بود و بعد از آن نظام سلطنتی در مصر حذف و جمهوری اعلام شد و او و خانواده‌اش به سوئیس تبعید شدند. در سال 1973، محمد انور سادات ، رئیس جمهور ، تبعید فواد و خواهران ناتنی اش را لغو کرد، و تابعیت مصر در سال 1974 به آنها بازگردانده شد. او از آن زمان گهگاه از مصر دیدن کرده است، و اولین دیدارش در سال 1991 بود. تصاویر آخرین بازدید او از کاخ خانوادگی اش در المنتزه را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • گارد افتخار رئالی‌ها برای ستاره سابق اسپانیا (عکس)
  • فیلمی که گدار یک روز قبل از مرگ خودخواسته کامل کرد
  • نادال: با آلکاراس می‌توانیم در المپیک بازی کنیم
  • باشگاه‌های لالیگایی در خطر محرومیت از حضور در رقابت‌های اروپایی
  • بازگشت آخرین پادشاه مصر به مصر
  • عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش
  • پادشاه انگلیس طرح جنجالی اخراج پناهجویان را تائید کرد
  • عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!
  • (ویدئو) بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از ۷۲ سال غیبت
  • (ویدئو) بازگشت پادشاه سابق مصر پس از ۷۲ سال غیبت