Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، افشین ابراهیمی، اظهار کرد: تل تخت، بلندترین قسمت مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، دربردارنده ساختارهای گِلین ارزشمندی از دوران هخامنشی است ولی در اثر آسیب‌های وارده در طول سالیان متمادی باید حفاظت بیشتری از این اثر صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، گفت: برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از عوامل محیطی و انسانی، طرح ساماندهی محوطه تل تخت از اواخر سال گذشته آغاز شده است و همچنان نیز ادامه دارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد افزود: این طرح مشتمل بر اقدامات متعددی است که شامل‌ترمیم و تجدید اندود کاه‌گل، پاک‌سازی علف‌های هرز، کانال‌کشی، تعبیه ناودان‌های سفالی، اجرای پلکان‌های استحفاظی، مسدود کردن مسیرهای فرعی، طراحی مسیر ویژه بازدید، پوشاندن برخی از تأسیسات آبی، جمع‌آوری قطعات سنگی پراکنده و تشکیل باغچه سنگ و ایجاد موانع برای مهار و هدایت آب‌های سرگردان می‌شود.

وی، ادامه داد: با اینکه پیش از این بخش غالب ساختارهای شناسایی‌شده، مورد خواناسازی قرار گرفته و چهره گویاتری از وضعیت معماری محوطه را به نمایش گذاشته است، اما به دلیل باقی بودن ایرادهایی در شکل استفاده از مواد و مصالح مرمتی (خشت و اندود کاه‌گل) و نحوه شیب‌بندی و دفع آب‌های سطحی، کماکان آثار معماری این بخش از مجموعه نیازمند مرمت و حفاظت بیشتری است.

کد خبر 4990580

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز تخت جمشید میراث فرهنگی فارس ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا عید سعید قربان گرگان قزوین شهرکرد ستاد ملی مقابله با کرونا ماه محرم اقامه نماز جمعه بیرجند شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۶۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین‌نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور تصویب نامه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ هیأت وزیران در خصوص آیین نامه طبیعت‌گردی که در ۱۲ ماده تنظیم شده را به وزارت‌خانه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جهاد کشاورزی، کشور و صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ کرد.

بر اساس این آیین نامه «پارک‌های طبیعی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده (اراضی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست)»، «اراضی جنگلی، مراتع، بیابان ها، کویر‌ها و ... (مناطق تحت مدیریت سازمان منابع طبیعی)»، «زمین‌بوستان‌ها (ژئوپارک‌ها) (اراضی تحت نظارت سازمان زمین شناسی)» و «محدوده‌های میراث طبیعی ملی و محدود‌های تاریخی - طبیعی (اراضی تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی)» مناطق مجاز برای طبیعت گردی محسوب می‌شوند.

کارگروه‌های ملی و استانی طبیعت گردی به ریاست نماینده وزارت میراث و با حضور نماینده سازمان حفاظت محیط زیست (معاونت محیط زیست طبیعی)، نماینده وزارت جهاد کشاورزی (رئیس سازمان منابع طبیعی)، نماینده وزارت صمت (رئیس سازمان زمین شناسی)، کارشناس طبیعت گردی، دستیار وزیر گردشگری در امور مردمی سازی و نماینده دستگاه‌های ذی ربط حسب موضوع مورد بررسی در کارگروه تشکیل می‌شود.

این کارگروه دستورالعمل بیراهه نوردی (آفرود سواری) در عرصه‌های طبیعی و نیز تهیه پیوست‌های فرهنگی برای ساماندهی تور‌های طبیعت گردی را تدوین می‌کند.

مسئولیت صدور مجوز فعالیت‌های طبیعت گردی به مؤسسات گردشگری به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری واگذار شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • الگوسازی دانشگاه آزاد کهنوج در راستای حفاظت از محیط زیست
  • آیین نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • آیین‌نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد