Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-01@04:46:16 GMT

لزوم احیای نهضت آموزشی

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۶۶۰۸

لزوم احیای نهضت آموزشی

 محسن پیرهادی عضو هیأت رئیسه مجلس در سرمقاله خود در روزنامه رسالت، با عنوان "لزوم احیای نهضت آموزشی" نوشت:

وزیر محترم آموزش‌وپرورش، از احتمال ترک تحصیل ۳ میلیون دانش‌آموز کم‌بضاعت در اثر شیوع ویروس کرونا گفته است. به گفته او، در سال تحصیلی گذشته پس از شیوع بیماری، بیش از ۳ میلیون دانش‌آموز به دلایلی همچون نداشتن گوشی هوشمند یا تبلت یا عدم دسترسی به اینترنت، امکان استفاده از سامانه شاد را پیدا نکردند و درخطر ترک تحصیل قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش‌ازاین نیز مشخص بود که بهداشت و درمان، تنها حلقه اول زنجیره مقابله با کروناست و آثار و تبعات اجتماعی و اقتصادی این ویروس همه‌گیر، تا سال‌ها بر کشور ما و دیگر کشورهای دنیا تحمیل خواهد شد. با وضعیت فعلی، کرونا به سمتی پیش می‌رود که اگر سال‌ها بعد، از یک میان‌سال پرسیده شود چرا درس نخوانده‌ای، پاسخ دهد سال‌های آخر تحصیلات دبیرستانی ما در همان دوره‌ای قرار گرفت که در اثر شیوع بیماری، مدارس یکپارچه تعطیل شدند و آموزش‌ها مجازی شد، امکانی که دیگران داشتند و ما نداشتیم!

آمارها نشان می‌دهد که از هر پنج دانش‌آموز ایرانی، یک نفر امکان استفاده مناسب از فناوری‌های روز و آموزش‌های مجازی را ندارد.

اگرچه در سال‌های آغازین انقلاب اسلامی، بسیاری از کودکان ساکن مناطق محروم، از امکان تحصیل برخوردار نبودند، اما بااراده جدی حاکمیت، همت مسئولان، تلاش جهادگران و مردمی شدن نهضت آموزش کشور از طریق بسترهایی همچون خیرین مدرسه‌ساز، این مشکل به‌سرعت مرتفع شد. امروز، صورت‌مسئله به‌کلی تغییر کرده و لازم است گروه‌های دغدغه مند و دلسوز حوزه آموزش کشور، دست‌به‌کار شوند. در این راستا، توجه به موارد زیر ضروری است:

یک. یکی از تعاریف اصلی مدیریت، تطابق بهینه با شرایط و تغییرات به‌ویژه در ایام بحران است. خدمات جهادی دولت و مردم در راستای آموزش همگانی و تحصیل مناسب، با شرایط امروز انطباق‌نیافته و همچنان در همان قالب‌های فرسوده پیشین است. بنا به روایت آینده‌پژوهان، به نظر می‌رسد ویروس کرونا حداقل یک تا دو سال دیگر گریبان گیر ما باشد و رفع اثرات آن نیز، در بازه‌ای چندساله خواهد بود و تبعات آن یک‌باره از بین نخواهد رفت. علاوه بر این، پس از طی این دوره، شرایط هیچ‌گاه به روال گذشته و سازوکارهای قدیمی بازنخواهد گشت. بنابراین ضروری است تمام بازیگران دولتی و مردمی عرصه آموزش، خدمات خود به جامعه را متناسب با این شرایط به‌روز کنند.

دو. همین یک یا دو سال نیز زمان کمی نیست و اگر در همین دوره، چند صد هزار دانش‌آموز از تحصیل بازمانند یا تحصیلات خود را از ابتدا آغاز نکنند، خسارتی به آینده ایران اسلامی وارد می‌گردد که با هیچ متر و معیاری قابل‌سنجش نخواهد بود. تعلیم و تربیت، دقیقا ناظر به هویت، قدرت و آینده یک ملت است و قابل‌اغماض نیست.

سه. به نظر می‌رسد بی‌تدبیری در حوزه آموزش‌وپرورش، ازآنجاکه اثرات فوری و آنی ندارد، زیر سایه سنگین اولویت‌ها و اخبار سلامت قرارگرفته و به‌اندازه کافی موردتوجه نیست. درست است که سلامت مردم، مسئله اول امروز است، اما آسیب دیدن فرزندان ما، فردای این سرزمین را به خطر خواهد انداخت. همان‌طور که مسئولان و کادر درمان، فعالانه و از هر طریق ممکن، در ارتباط با تبعات بهداشتی و درمانی کرونا با مردم سخن می‌گویند، لازم است مسئولان و فعالان حوزه آموزش‌وپرورش، دراین‌ارتباط با جامعه گفت‌وگو کنند. کارشناسان به میدان بیایند و اهمیت و ضرورت مسئله را تبیین کنند. اقدام وزیر محترم در اعلام‌خطر ترک تحصیل ۳ میلیون دانش‌آموز، هرچند دیر اما قابل‌تقدیر است.

چهار. در کنار پرداخت به مسائل کلان این حوزه، برخی اقدامات لحظه‌ای نیز ضرورت دارد. خیرین مدرسه‌ساز، گروه‌های جهادی و همه دستگاه‌ها و فعالین که پیش‌ازاین نیز در مقاطع مختلف ازخودگذشتگی کرده و اولویت اول خود را محرومیت‌زدایی قرار داده بودند، می‌توانند چاره‌ساز باشند. تأمین اقلام موردنیاز برای آموزش‌های مجازی، آموزش استفاده از فناوری‌های ارتباطی، بالا بردن سواد رسانه‌ای و ایجاد سد در برابر آسیب‌های اجتماعی ناشی از ورود یک‌باره و بدون زمینه تکنولوژی‌های ارتباطی به برخی خانواده‌ها و مواردی ازاین‌دست،‌هرچند دشوار اما در کوتاه‌مدت شدنی است. تجربه مردم ما نیز نشان داده که پیش‌ازاین در رزمایش‌های عمومی و اجتماعی، موفق بوده و از آن‌ها سربلند بیرون آمده است.

پنج. بر این باورم که به‌عکس آنچه پنداشته می‌شود، بهره‌گیری از فناوری‌های روز، می‌تواند هنگامه کم‌نظیری برای ایجاد فرصت برابر و عدالت آموزشی باشد و خلأ بزرگ بی‌عدالتی در آموزش‌های حضوری را پر کند. شرط تحقق چنین هدفی، عزم ملی است./

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۶۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات جدید نحوه ارزش‌یابی امتحانات کشوری «ریاضی» و «علوم» پایه ششم

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه ۲ امتحان «ریاضی» و «علوم» پایه ششم به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود، گفت: امتحانات پایه ششم همواره به صورت هماهنگ منطقه‌ای برگزار و ارزش‌یابی دانش‌آموزان در دوره ابتدایی (پایه اول تا ششم) به صورت توصیفی انجام می‌گیرد اما مقرر شده امتحانات ۲ درس مذکور به صورت هماهنگ کشوری برگزار شود.

حمید طریفی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص جزییات این خبر اظهار کرد: معلم خود دانش‌آموزان پایه ششم اوراق امتحانی «ریاضی» و «علوم» را تصحیح خواهند کرد و عملکرد دانش‌آموزان به عنوان ابزاری در کار پوشه آنها در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این آزمون، معلم بر اساس ارزشیابی که در طول سال تحصیلی از دانش آموز و از طریق فعالیت‌های آموزشی طول سال تحصیلی اعم از تکالیف، آزمون‌های مستمر، تکالیف مهارت محور و در واقع اطلاعات مربوط به کار پوشه دانش‌آموز، نمره پایانی را تعیین می‌کند افزود: امتحاناتی هم که در انتهای دوره تحصیلی پایه ششم اخذ می‌شود، به عنوان یکی از ابزارهای سنجش اندازه گیری است که در اختیار معلم مربوطه قرار می گیرد و در واقع قضاوت را در مورد دانش آموز تکمیل می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قبلا طراحی سوالات توسط گروه‌های آموزشی مناطق در سطح شهرستان و منطقه طراحی می شد ادامه داد: اما اکنون سوالات امتحانی توسط گروه‌های آموزشی در معاونت آموزشی ابتدایی و در سطح ستاد طراحی می‌شود.

طریفی با بیان اینکه همچنین مقرر است امتحانات هماهنگ توسط خود معلم و در کلاس مربوطه برگزار شود گفت: هدف برگزاری دو آزمون کشوری ریاضی و علوم ارزیابی کلیت نظام آموزشی است.

وی افزود: با این کار ارزیابی دقیقی از عملکرد نظام آموزشی و کیفیت آموزشی خواهیم داشت تا نحوه اجرای آزمون، تصحیح اوراق امتحانی، نمره دهی به دانش آموزان، اعمال و فرآیندهای ارزشیابی دانش آموز توسط معلم مربوطه به مشابه سایر آزمون‌های مداد کاغذی که در طول سال تحصیلی گرفته می‌شده، انجام می شود لذا این آزمون به عنوان یکی از ملاک‌های ارزشیابی پایانی دانش‌آموز استفاده خواهد شد.

وی اظهار کرد: ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی به صورت «توصیفی» در طول سال تحصیلی بر اساس آیین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازگشت ۴۶۱ دانش‌آموز به تحصیل در قزوین
  • آمار دانش آموزان مبتلا به اوتیسم در قزوین رو به افزایش است
  • نیمی از بازماندگان تحصیل در زنجان توانایی ذهنی و جسمی ندارند
  • نیمی از بازماندگان تحصیلی در زنجان توانایی ذهنی و جسمی ندارند
  • مدیران فرهنگی به احیای آموزش هنر خوشنویسی توجه داشته باشند
  • عدالت آموزشی در مناطق شهری و روستایی گلستان مستقر شده است
  • اشتغال به تحصیل ٣٤ هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس استان کرمان
  • گرگان ۹۰ هزار دانش آموز دارد /هزینه پروانه ساخت و ساز مانع مولدسازی
  • جزئیات جدید نحوه ارزش‌یابی امتحانات کشوری «ریاضی» و «علوم» پایه ششم
  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد