Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@16:53:40 GMT

تنگی نفس مازندران از کرونا و آتش کاه و کلش

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۶۶۵۸

تنگی نفس مازندران از کرونا و آتش کاه و کلش

ایسنا/مازندران "فقط کافی است در شهر برای چند دقیقه حضور پیدا کنید، هوای تیره و تار که به سختی می‌توانید در آن محیط نفس بکشید، باید یک دستگاه اکسیژن‌ساز به همراه خود برای تردد در شهر داشته باشید، البته این موضوع مخصوص شهرها نیست، در روستاها که انگار در میان دود و آتش زندگی می‌کنید، مردم گاهی اوقات به تصور اینکه به واسطه بیماری کووید 19 تنگی نفس دارند، احساس خطر می‌کنند اما قطعا مشکل این نیست، مشکل از عده‌ای کشاورز و بی‌توجهی مسئولان نظارتی است چرا اینجا پس از برداشت برنج، کاه و کلش را می‌سوزانند و نفس‌ها تنگ می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها نفس مردم مازندران تنگ است، عده‌ای پس از ابتلا به کرونا، این تنگی نفس به سراغشان آمده است و دستگاه اکسیژن است که به آنها حیاتی دوباره می‌بخشد و عده‌ای دیگر، به خاطر سوزاندن کاه و کلش از سوی کشاورزان نفسشان تنگ می‌شود.

سوزاندن بقایای گیاهان به خصوص کاه و کلش در مزارع مازندران هر ساله انجام می شود. انگیزه ها و اهداف مختلفی برای کشاورزان جهت این کار وجود دارد.

آماده سازی زمین برای کشت دوم، از بین بردن بذر علف‌های هرز باقیمانده در مزارع، از بین بردن آفات گیاهی و بیماری‌ها، جلوگیری از تکثیر آفات و بیماری‌ها مانند کرم ساقه خوار برنج و  پوسیدگی ساقه برنج، جلوگیری از نشت آب باران به دلیل مانع شدن کاه و کلش از حرکت آب در مزرعه، جلوگیری از کمبود ازت و کلر و زردی در برگها در کشت بعدی از مهم ترین دلایلی است که کشاورزان به آن اشاره می کنند.

اما به گفته کارشناسان بقایای گیاهی نقش اساسی در تولیدات گیاهی دارد که کاهش فرسایش آبی و بادی، تأمین مواد غذایی گیاه، فعالیت به عنوان یک مالچ، کاهش میزان هدر رفت آب از خاک و تعدیل دمای خاک از جمله موارد است و آلودگی هوای مازندران در تابستان گرم و نفس گیر از عواقب این بی توجهی محسوب می‌شود، در غروب‌های گرم و نفس‌گیر تابستان که دما و رطوبت هوا به شدت افزایش می‌یابد، غلظت هوا با دود ناشی از سوزاندن ساعات نفس‌گیری را ایجاد می‌کند.

"فقط کافی است در شهر برای چند دقیقه حضور پیدا کنید، هوای تیره و تار که به سختی می‌توانید در آن محیط نفس بکشید، باید یک دستگاه اکسیژن‌ساز به همراه خود برای تردد در شهر داشته باشید، البته این موضوع مخصوص شهرها نیست، در روستاها که انگار در میان دود و آتش زندگی می‌کنید، مردم گاهی اوقات به تصور اینکه به واسطه بیماری کووید 19 تنگی نفس دارند، احساس خطر می‌کنند اما قطعا مشکل این نیست، مشکل از عده‌ای کشاورز و بی‌توجهی مسئولان نظارتی است چرا اینجا پس از برداشت برنج، کاه و کلش را می‌سوزانند و نفس‌ها تنگ می‌شود.

اینها را احمد یک جوان فریدونکناری می‌گوید و معتقد است که دود حاصل از آتش زدن کاه و کلش را می‌توان در تمام این شهر دید، چطور مسئولان در فریدونکنار تردد می‌کنند و این موارد را نمی‌بینند.

مرتضی نجفی یک کشاورزان ساروی است که سنت دیرینه آتش زدن مزارع را هرساله اجرا می کند، وی می‌گوید که، از سال‌های دور این کار را اجدادمان انجام می دادند زیرا معتقد بودند آتش زدن کاه و کلش باقیمانده در مزارع سبب کنترل آفات و علف‌های هرز است.

وی با بیان اینکه کاه و کلش اگر در مزارع بماند سبب رشد آفات می شود، اظهار می‌کند که، این کاه و کلش را در جهادکشاورزی از ما تحویل می گیرد نه دامدار حاضر است برای استفاده علوفه دام از ما بخرد و ناچاریم آن ها را بسوزانیم.

علی محمدی یکی دیگر از کشاورزان مازندرانی با اشاره به مشکلاتی که دامن گیر زراعت برنج در استان است می گوید: الان مسئله اساسی سوزاندن کاه و کلش نیست،مهم رنج کشاورز است که با مشقت تمام در این اوضاع اقتصادی  به تولید داخلی کمک می کند اما دلالان و واردات برنج باعث شده سهم کمی از درآمدهای اقتصادی این محصول نصیب کشاورز شود،بسیاری از زمین های کشاورزی اکنون تغییر کاربری داده است،سوزاندن کاه و کلش را می توان متوقف کرد در صورتی که ابتدا مشکل کشاورزان حل شود.

اما دودناشی از سوزاندن کاه و کلش همواره یک معضل جدی برای مردم بوده است، سارا زمانی از اهالی روستای طبقده ساری درباره حادثه تصادف خود به سبب دود ناشی از سوزاندن کاه و کلش می گوید که، با خودرو در حال تردد از روستا به ساری بودم که ناگهان همه جاده را را دود و آلودگی گرفت تا جایی که شعاع دیدم به 10 متر رسید و ناگهان با ماشین روبرو تصادف کردم و تا مدت ها درگیر بیمارستان و هزینه های جانبی آن بودم.

امیر عباسی نیز ازکه یکی از شهروندان ساری است می گوید: من بیماری تنفسی دارم و با نزدیک شدن به روزهایی که کشاورزان کاه و کلش را در مزارع می سوزانند حس خفگی می کنم،نه تنها من که مردم عادی نیز با این سطح وسیع از دود و آلودگی حس خفگی می کنند.

اما کارشناسان معتقدند پس از آتش زدن مزارع تا مدت های زیادی در همان قسمت گیاه سبز نمی‌شود، زیرا با آتش زدن و گرما میکروارگانیسم‌ها، باکتری و قارچ‌های موجود در لایه بالایی خاک ازبین می‌رود، در نتیجه خاک از حالت زنده بودن و حاصلخیز بودن خارج و به خاک مرده تبدیل می‌شود.

زمانی که خاک حاصلخیزی خود را از دست می‌دهد با توجه به شرایط اقلیمی معتدل و حاکم در خطه مازندران به شرط مراقبت و رعایت سیستم حفاظتی زمان زیادی برای احیای دوباره زمین طول می‌کشد.

متخصصان این حوزه می گویند یکی از راه های جایگزین آتش زدن استفاده کاه و کلش به عنوان خوراک دام است، بازگرداندن کاه و کلش به زمین می تواند مواد عالی زمین را تقویت کند در هر صورت آتش زدن باقی مانده گیاه علاوه بر اینکه هیچ توجیحی ندارد، از هر زاویه ای دیگرهم به این موضوع نگاه شود ضرر وزیان با بخش کشاورزی ملموس است.

اگربه هر دلیلی  کشاورزان محصول را به صورت نارس یعنی زمانی که هنوز زرد نشده درو کردند می توانند مقداری نیتروژن جهت تجزیه بهتر کاه و کلش مصرف داشته باشند تا مشکلی در روند تجزیه آن به وجود نیاید.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/webm

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آتش زدن کاه و کلش استانی اجتماعی سوزاندن کاه و کلش کاه و کلش تنگی نفس آتش زدن عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۶۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟

به گزارش هلث دی نیوز، محققان گزارش می دهند که به نظر می رسد افزایش سطح دی اکسید کربن در جو و فضاهای داخلی عامل اصلی افزایش طول عمر انواع کووید موجود در قطرات ریز معلق در هوا باشد.

«آلن هادرل»، محقق ارشد و دانشیار ارشد علوم آئروسل در دانشگاه بریستول بریتانیا، گفت: «ما می‌دانستیم که کروناویروس مانند دیگر ویروس‌ها از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم پخش می‌شود. اما این مطالعه نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در درک ما از اینکه دقیقاً چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد، و مهم‌تر از همه، چه کاری می‌توان برای متوقف کردن آن انجام داد، است.»

در مطالعات آزمایشگاهی، محققان دریافتند که افزایش غلظت دی اکسید کربن در هوا می تواند مدت زمان عفونی ماندن ویروس های موجود در هوا را افزایش دهد.

به گفته محققان، هوای معمولی در فضای باز دارای ۴۰۰ ppm دی اکسیدکربن است.

بر اساس نتایج منتشر شده، افزایش غلظت CO۲ به تنها ۸۰۰ ppm، بقای ویروس های معلق در هوا را افزایش می دهد.

محققان دریافتند وقتی هوای داخل خانه به غلظت CO۲ ۳۰۰۰ ppm می رسد- مشابه غلظت یک اتاق شلوغ- حدود ۱۰ برابر بیشتر ویروس بعد از ۴۰ دقیقه مسری تر باقی بماند.

هادرل گفت: «ویروس ها به دلیل اسیدیته کمتر قطرات بازدمی، عفونی شدن خود را از دست می دهند. اما CO۲ هنگام تعامل با قطرات مانند یک اسید عمل می کند و به ویروس ها اجازه می دهد در هوای بیشتری زندگی کنند.»

هادرل گفت: «این نشان می‌دهد که باز کردن یک پنجره ممکن است قوی‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدا تصور می‌شد، به ویژه در اتاق‌های شلوغ و با تهویه ضعیف، زیرا هوای تازه غلظت کمتری از CO۲ دارد و باعث می‌شود ویروس خیلی سریع‌تر غیرفعال شود.»

هادرل افزود: «نتایج همچنین نشان می دهد که چگونه اهداف تغییر آب و هوا که به دنبال محدود کردن سطح CO۲ در جو زمین هستند می تواند به کاهش انتشار ویروس های موجود در هوا کمک کند.»

محققان خاطرنشان کردند که علوم هواشناسی اخیر پیش بینی کرده است که غلظت CO۲ در جو تا پایان قرن به بیش از ۷۰۰ ppm برسد.

هادرل در پایان می‌گوید: «داده‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که افزایش سطح CO۲ در جو ممکن است با افزایش قابلیت انتقال سایر ویروس‌های تنفسی از طریق افزایش مدت زمانی که آن ها در هوا عفونی می‌مانند، همزمان باشد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مرتفع شدن مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود
  • مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود شیمیایی مرتفع می‌شود
  • برداشت توت فرنگی از مزارع مازندران (فیلم)
  • اگر معده درد یا رفلاکس معده دارید، این مطلب را بخوانید
  • پایانه صادراتی قوی برای زنجیره ارزش کشاورزی مازندران نداریم
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟