Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@18:43:51 GMT

تقویت مسوولیت اجتماعی رهاورد کرونا

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۸۰۲۶

تقویت مسوولیت اجتماعی رهاورد کرونا

همه ساله با نزدیک شدن به ماه محرم مردم عاشق اهل بیت عصمت و طهارت (ع) علاوه بر استقبال از آیین‌های عزاداری سید و سالار شهدا (ع) با تهیه و تدارک اقلام خوراکی مختلف، خود را برای دادن انواع و اقسام نذری آماده می‌کردند؛ کاری که سالیان طولانی به عنوان یک سنت دیرینه با پوست و خون مردم عجین شده و زنان و مردان میانسالی که نذری دادن در ذهنشان نقش بسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما از زمانی که کرونا این ویروس ناشناخته پایش به زندگی مردم باز شد ماهیت و شکل همه چیز از عادی‌ترین رفتارها تا آداب و رسوم و سنت های تغییر یافت و برگزاری آیین های مذهبی و حتی برنامه های روزمره تحت الشعاع قرار گرفت.

برای ریشه کن کردن این ویروس همه پای کار آمدند. مردم از سفر کردن، مهمانی دادن و مهمانی رفتن خودداری کردند و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی صادره از سوی ستاد ملی کرونا به مقابله با بیماری کووید ۱۹ پرداختند.

رعایت پروتکل های بهداشتی برای مصون ماندن از این بیماری یک سوی قضیه بود که هر فردی برای حفاظت از خود و سالم نگه داشتن جامعه به آن توجه می کرد اما شیوع کرونا ابعاد دیگری هم داشت و آن بیکار شدن قشر زیادی از مردم بود؛ افرادی که برای کمک به جامعه با تعطیل کردن کسب و کارها ضررهای زیادی را متحمل شدند. 

یکی از مهمترین ویژگی ها و داشته های مردم ما توجه و یاری رساندن به همنوع و نوعدوستی در شرایط سخت است همانگونه که بارها و بارها در وقوع حوادثی همانند زلزله و سیل دیدیم که چطور مردم با گذشتن از جان و مال خود به کمک مردم آسیب دیده شتافتند.

پس از شیوع کرونا برخی از آیین‌ها کمرنگ شد و مردم از ترس این بیماری از نذری گرفتن و نذری دادن خودداری کردند؛ اما این پایان کار نبود چراکه راه احسان و نیکوکاری نه تنها مسدود نشد بلکه متناسب با اقتضائات زمان تغییر کرد و با ضعیف تر شدن توان مالی و اقتصادی خانوارهای آسیب‌پذیر کمک کردن به آنها از گذشته واجب‌تر شد.

در این روزهای سخت کرونایی مردم نیکوکار اجازه ندادند این رشته محبت و دوستی، لحظه‌ای قطع شود بلکه با ابتکار نذری های خود را تغییر دادند. از توزیع اقلام خوراکی به صورت خشک و بسته بندی شده گرفته تا توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده، که گره‌گشای بسیاری از مشکلات شد.

هم اکنون نیز در اواسط ماه ذی الحجه و در آستانه ماه محرم مردم مناطق مختلف کشور با راه اندازی «پویش نذر ماسک» در محرم تداعی کننده این واژه هستند که این حس همبستگی و به داد هم رسیدن در شرایط سخت همچنان در بین مردم تداوم دارد.

و حالا ماه محرم بهترین فرصت است که از داشته‌هایمان که همان حس همبستگی و نوعدوستی است بیشتر استفاده کنیم چراکه این مولفه مهم مردم را به همبستگی اجتماعی و داشتن حس مسوولیت اجتماعی ترغیب می‌کند.

رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان نیمه شعبان داشته های مناطق مختلف را بازگو کردند و این بیانات گوهربار ایشان علاوه بر ایجاد امید در جامعه چراغ راهی شد تا مشارکت های مردمی گسترش یابد.

پس از سخنان معظم له همه گروه ها، سمن ها و اقشار مختلف مردم حتی زنان خانه دار پای کار آمدند و به صورت خودجوش و بدون کمک گرفتن از نهادهای دولتی پای در عرصه خدمت گذاشتند؛ از تولید ماسک با کمترین امکانات گرفته تا توزیع و بسته بندی مواد غذایی برای محرومان و نیازمندان تلاشی که بوی سلامت می داد.

در این باید مسوولان نیز بیش از پیش با اولویت قرار دادن برنامه های تبلیغی در ماه محرم زمینه بهره‌مندی از مشارکت های مردمی حتی در روستاها و بین اقشار مختلف مردم را فراهم کنند تا علاوه بر تقویت مسوولیت اجتماعی موجب فاصله گرفتن جامعه از یاس و ناامیدی شوند.

برچسب‌ها ویروس کرونا ماسک همدان مسوولیت اجتماعی پروندهٔ خبری عید قربان متفاوت در سایه کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا ماسک همدان مسوولیت اجتماعی ویروس کرونا ماسک همدان مسوولیت اجتماعی مسوولیت اجتماعی ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۸۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبادان علیه رکورد حیرت انگیز محرم

به گزارش "ورزش سه" نویدکیا درحالی در نیم فصل هدایت نارنجی پوشان رفسنجان را پذیرفت که این تیم در نیم فصل اول متحمل ۸ شکست شده بود و از ۱۵ بازی فقط ۱۵ امتیاز به دست آورده بود. اما با ورود محرم به یکباره این تیم دگرگون شد و در ۱۲ بازی در لیگ و جام حذفی شکست نخورد. 

اسطوره محبوب سپاهان اما بالاخره امروز در برابر صنعت نفت آبادان شکست خورد تا رکورد شکست ناپذیری او همراه با مس رفسنجان با شوت ناگهانی علی یوسف قطع شود. 

با این حال مس رفسنجان که به جمع هشت تیم پایانی جام حذفی هم راه پیدا کرده، امیدوار است که همراه با محرم نویدکیا رتبه‌ای تک رقمی در لیگ برتر داشته باشد.

دیگر خبرها

  • توسعه متوازن با رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبت ممکن است
  • ضرورت تقویت همدلی و همبستگی در امت اسلامی
  • معاون سیاسی استاندار البرز مطرح کرد؛تقویت پشتوانه سیاسی و اجتماعی کشور با مشارکت مردم در انتخابات
  • تقویت پشتوانه سیاسی و اجتماعی کشور با مشارکت مردم در انتخابات
  • مسوولیت جنایات در رفح بر عهده رژیم صهیونیستی و آمریکا است
  • محسن رضایی در جلسه شورای مرکزی شورای وحدت
  • فعالیت‌های پرورشی در مدارس تقویت خواهد شد
  • تسهیل ازدواج جوانان با مهریه کم
  • صنعت‌نفت اولین شکست محرم با مس را رقم زد
  • آبادان علیه رکورد حیرت انگیز محرم