Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: «ناصیف حتی» وزیر خارجه لبنان روز گذشته از سمت خود استعفا داد؛ استعفایی که با پذیرش میشل عون، رئیس جمهوری و حسان دیاب، نخست وزیر این کشور مواجه شد. «شربل وهبه» نیز به عنوان وزیر امور خارجه جدید لبنان معرفی شد. استعفای «ناصیف حتی» سبب طرح چند سوال مهم می‌شود. دلایل این استعفا چه بود؟ اهداف وی از استعفا چه بود؟ و این استعفا چه تبعاتی خواهد داشت؟

در خصوص دلایل استعفای «ناصیف حتی» دو دیدگاه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیدگاه نخست، چیزی است که خودِ «ناصیف حتی»، وزیر امور خارجه مستعفی لبنان مطرح کرده است. «حتی» در بیانیه استعفای خود اعلام کرد به علت نبود چشم‌انداز ملی و اراده سازنده برای انجام اصلاحات مطلوب و مورد نظر جامعه بین‌الملل، استعفای خود را تقدیم نخست وزیر این کشور کرد. این در حالی است که از عمر دولت دیاب کمتر از ۶ ماه می‌گذرد و این دولت وارث مشکلاتی است که از سه دهه گذشته بر جای مانده است. در عین حال، از زمانی که دولت دیاب روی کار آمده، با کارشکنی خارجی و داخلی مواجه بوده، موضوعی که دیاب از آن در قالب «توطئه نفودی ها» علیه دولت یاد کرده است. بنابراین، به نظر می‌رسد استعفای «ناصیف حتی» دلیل مهم‌تر و واقعی‌تری دارد.

استعفای وزیر خارجه لبنان تحت فشارهای خارجی به ویژه از سوی آمریکا و فرانسه اتفاق افتاد دیدگاه دوم استعفای وزیر خارجه لبنان به سفر همتای فرانسوی وی به بیروت مربوط است. «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه در تاریخ ۲۲ تا ۲۴ ژوئیه سفری سه روزه را به لبنان انجام داد. وی در این سفر در اظهارنظری غیردیپلماتیک و تحقیرآمیز گفت: «اوضاع لبنان بسیار خطرناک است. باید اصلاحاتی اجرا شود. این پیامی است که من حامل آن هستم و این خواسته جامعه بین‌الملل است». اظهارات لودریان درباره مشکلات داخلی لبنان در حالی است که اقتصاد لبنان از قانون آمریکایی موسوم به سزار که تحریم‌های شدیدی علیه سوریه را در بر دارد بر اقتصاد لبنان نیز تأثیر گذاشته و واشنگتن با اعمال تحریم علیه حزب‌الله لبنان، در شدت گرفتن مشکلات اقتصادی این کشور نقش دارد.

این سخنان لودریان که دخالت آشکار در امور داخلی لبنان است با حاکمیت ملی لبنانی‌ها تعارض دارد. در عین حال، «ناصیف حتی» نیز به سخنان غیردیپلماتیک وزیر خارجه فرانسه در بیروت واکنشی نشان نداد، اما حسان دیاب به این رفتار لودریان واکنش نشان داد. برخی منابع اعلام کردند دیاب به قدری از برخورد تحقیرآمیز وزیر فرانسوی و هتاکی او علیه مقاومت عصبانی شده که به او گفت: «ما در لبنان از کسی دستور نمی‌گیریم.»

سوالی که وجود دارد این است که علت استعفای «ناصیف حتی» چیست؟

مهم‌ترین علت استعفای «حتی» به تلاش های خارجی برای تداوم اعمال فشار بر دولت دیاب باز می گردد. دولت دیاب در سایه مخالفت غرب‌گرایان لبنانی و حمایت ائتلاف مقاومت روی کار آمده یکی از مهمترین علل و عوامل فشارهای خارجی برای استعفای «حتی» تداوم اعمال فشار بر دولت دیاب بوده است و با جریان ۱۴ مارس به رهبری سعد الحریری و حامیان خارجی آن تعارض هویتی دارد. بر این اساس، ۱۴ مارس و حامیان خارجی آن تلاش‌های خود را برای براندازی دولت در قالب شکل دادن به تظاهرات مردمی و ناامنی‌ها آغاز کردند. با ناکامی مخالفان در براندازی دولت دیاب، به نظر می‌رسد فرآیند فشار بر برخی از وزرا برای استعفا از کابینه و منحل کردن دولت آغاز شده است.

دور از انتظار نیست که پس از استعفا «ناصیف حتی»، یک یا دو وزیر دیگر که تا حدودی با دیاب زاویه دارند، تحت فشار خارجی به خصوص آمریکا و فرانسه از سمت خود استعفا دهند. در همین راستا «عدنان منصور» وزیر خارجه اسبق لبنان در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری مهر گفت: «با توجه به فشارهای خارجی ممکن است این روند استعفاها ادامه پیدا کند و لبنان درگیر یک تنش و خلأ سیاسی شود.»

سوال دیگر این است که تبعات استعفا «ناصیف حتی» و ادامه کارشکنی علیه دولت حسان دیاب چیست؟

لبنان در حال حاضر با چهار مشکل اصلی شامل مشکلات متعدد اقتصادی از جمله سقوط ۷۰ درصدی ارزش لیره مقابل دلار، اعتراض مردم لبنان به اوضاع اقتصادی نامناسب، فساد گسترده و همچنین شیوع کرونا مواجه است. اگرچه رئیس جمهوری و نخست وزیر لبنان با پذیرش استعفا «ناصیف حتی» و معرفی «شربل وهبه» به عنوان وزیر خارجه جدید از شکل‌گیری چالش سیاسی جلوگیری کردند، اما برخی سنگ اندازی های داخلی می‌تواند زمینه تداوم و افزایش مشکلات را فراهم کند. این در حالی است که دولت دیاب در ۶ ماه گذشته اقدامات خوبی در زمینه مبارزه با فساد و مقابله با کرونا انجام داده است.

نکته پایانی اینکه، اعمال فشار بر دولت لبنان از سوی محور غربی و عربی و با همسویی جریان غرب‌گرای داخلی با بزرگترین تظاهرات مردمی در سرزمین‌های اشغالی علیه بنیامین نتانیاهو و تضعیف شدید موقعیت نخست وزیر رژیم صهیونیستی از یک سو و نقض حاکمیت لبنان و تجاوز مکرر رژیم صهیونیستی علیه لبنان از سوی دیگر همراه شد. ارتش رژیم صهیونیستی روز ۲۷ ژوئیه ارتفاعات «کفرشوبا» لبنان و مزارع اشغالی «شبعا» را مورد تعرض قرار داد.

بهانه این تعرض نیز عملیات نفوذی حزب‌الله در داخل سرزمین‌های اشغالی اعلام شد، موضوعی که به هیچ وجه صحت نداشت و ناشی از توهم صهیونیستها بود. این حمله که در اثر آشفتگی و هراس رژیم صهیونیستی در مقابل حزب‌الله لبنان انجام شد، نشان داد این رژیم بیش از هر زمان دیگری با موقعیت متزلزل داخلی و منطقه‌ای مواجه است. اعمال فشار بر دولت دیاب و تلاش برای منحل کردن آن بیش از همه در جهت منافع و امنیت رژیم صهیونیستی قرار دارد که با مدیریت و طراحی آمریکا و فرانسه انجام می‌شود.

*دکتر «سید رضی عمادی»؛ پژوهشگر غرب آسیا

کد خبر 4990762

منبع: مهر

کلیدواژه: لبنان ایالات متحده آمریکا فرانسه رژیم صهیونیستی ایالات متحده آمریکا عراق رژیم صهیونیستی ویروس کرونا عربستان سعودی دونالد ترامپ ایران روسیه لبنان فلسطین حزب الله لبنان امارات متحده عربی سوریه افغانستان اعمال فشار بر دولت رژیم صهیونیستی وزیر خارجه دولت دیاب نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۹۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندیشکده آمریکایی بررسی کرد؛ رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی

اندیشکده «شورای آتلانتیک» در گزارشی آورده است ایران به خوبی در راه تبدیل شدن به یک صادرکننده درحال پیشرفت تسلیحات در سطح جهان قرار دارد؛ تهران در سال‌های گذشته، فروش و انتقال پهپادهای خود را به نقاط مختلف جهان از آمریکای جنوبی تا آفریقا به سرعت افزایش داده است و به صورت ویژه کشورهای بیشتری به خرید این قابلیت‌ها از ایران علاقه مند شده اند.

«دنی سیترینوویچ» نویسنده این گزارش معتقد است که منافع اقتصادی ایران در این حوزه مشخص است زیرا تخمین زده می‌شود که هزینه هر پهپاد پرطرفدار شاهد ۱۳۶ بین ۲۰ هزار تا ۴۰ هزار دلار باشد. این موضوع در کنار گزارش‌هایی مبنی بر فروش بیش از ۲ هزار پهپاد ایرانی فقط به روسیه، نشان می‌دهد که تهران میلیون‌ها دلار از این معاملات به دست آورده است.

این تحلیلگر آمریکایی تاکید دارد: با این حال، دستاورد ایران از چنین تحرکاتی، بیشتر از منافع مالی آن است، چرا که این معاملات موقعیت سیاسی جمهوری اسلامی را در کشورها عمیق‌تر می‌کند و وابستگی به تهران و تولیدات آن را ایجاد می‌نماید.

کارشناس این اتاق فکر آمریکایی سپس به مقایسه تولیدات ایران با نمونه‌های مشابه پرداخته و آورده است: در این زمینه، ایران در مقایسه با کشورهایی مانند انگلستان یا آمریکا که توانایی‌های مشابهی را به سراسر جهان صادر می‌کنند، از مزایای قابل توجهی برخوردار است. پهپادها و سایر قابلیت‌های نظامی ایران، مانند موشک‌های کوتاه‌برد فاتح ۱۱۰، ارزان‌تر از رقبای غربی آن هستند. ضمن آنکه هیچ محدودیت سیاسی یا قانونی که مانع فروش این تسلیحات در سراسر جهان شود، برای ایران وجود ندارد. به نظر می‌رسد تهران هم هراسی ندارد که این محصولات به دست طرف‌های خارجی خطرناک بیفتد.

نویسنده با اشاره به کارایی تسلیحات ایرانی تاکید دارد: از همه مهمتر این است که محصولات ایران در میدان جنگ خود را ثابت کرده اند و این موضوع در استفاده روسیه از آنها در جنگ اوکراین یا توسط گروه‌های نزدیک به ایران همچون حزب الله لبنان، انصارالله یمن یا شبه نظامیان شیعه در عراق مشخص شده است.

کارشناس شورای آتلانتیک معتقد است: این شرایط به ایران اجازه فروش قابل توجه تسلیحات به بسیاری از کشورهای جهان به‌ویژه دولت هایی که غرب در زمینه تسلیحات برای آن‌ها محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است، فراهم می‌آورد.

در بخش دیگری از گزارش با اشاره به جایگاه پیشین روسیه در بازار تسلیحات جهان، ادعا شده است که روسیه پس از حمله به اوکراین، به دلیل مجموعه‌ای از تحریم‌ها در بازار تسلیحات و تجهیزات نظامی دچار مشکلاتی شد. پس از این تحول ایران در نظر کشورهایی که پیش از این به تجهیزات نظامی روسیه وابسته بودند، به گزینه ای جذاب‌تر تبدیل شد. ضمن آنکه، سرمایه‌گذاری مشترک ایران و روسیه می‌تواند فروش تسلیحات متعارف آنها را افزایش دهد.

نویسنده این گزارش با اشاره به تحولات در دریای سرخ به کاخ سفید توصیه کرده است: دولت آمریکا باید جدی بودن شرایط را درک کند. نادیده گرفتن این روند می‌تواند به وضعیت غیرقابل برگشتی منجر شود که ممکن است ایران را به صادرکننده پیشروی تسلیحات در جهان تبدیل کند.

از دیگر پیشنهادهای این اتاق فکر به دولت بایدن آن است که تحریم‌های اقتصادی و سیاسی را علیه هر کشوری که به دنبال کسب توانایی‌های نظامی ایران است یا سرمایه‌گذاری‌های نظامی مشترک را با تهران انجام می‌دهد، اعمال کند زیرا این اقدام می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده باشد. همچنین تسهیل کمک نظامی به کشورهای معامله کننده با ایران، از بین بردن جذابیت تسلیحات ایرانی و بی اعتبار کردن توانایی‌های نظامی ایران از دیگر ترفندها علیه تهران بیان شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • پروژه آمریکا برای مهار مقاومت یمن چیست؟
  • شاوردیان: بعد از عملیات وعده صادق سودجویان به دنبال ایجاد بحران اقتصادی در کشور بودند
  • موضع‌گیری وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • بیانیه وزارت خارجه مصر درباره دیدار شکری و امیرعبداللهیان
  • دلایل استعفای امام جمعه رفسنجان پس از ۳۹ سال فعالیت /تاکید بر جوان گرایی
  • ‏تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • مصر بار دیگر حمله رژیم صهیونسیتی به کنسولگری ایران را محکوم کرد
  • تاکید وزیر خارجه مصر بر تقویت روابط مردمی و گردشگری با ایران
  • گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مصر در گامبیا
  • اندیشکده آمریکایی بررسی کرد؛ رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی