Web Analytics Made Easy - Statcounter

انفعال شورای شهر در حوزه مدیریت بحران به‌ویژه در حوزه مقابله با شیوع کرونا همچون کرونا ناشی از بی‌تجربگی آنها در امور اجرایی و عدم آگاهی به وظایف قانونی شورای شهر و شهرداری‌ها است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، شوراهای اسلامی به عنوان سیاست‌گذار و ناظر اجرای سیاست‌های مدیریت شهری است وظیفه‌ ارائه برنامه‌های راهبردی شهری را دارد که شهرداری به‌عنوان مجری باید آن را پیاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به این‌که لزوم وجود شوراها به‌عنوان یک اصل در قانون اساسی پذیرفته شده، به‌دنبال آن وظایفی نیز بر آن مترتب شده که حوزه مدیریت شهری می‌بایست نسبت به آن اهتمام ویژه داشته باشد.

ماده 15 قانون شهرداری‌ها بیان می‌کند که «جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و اعلام این گونه بیماری‌ها به وزارت بهداری و دامپزشکی و شهرداری‌های مجاور هنگام‌ بروز آنها و دور نگاه داشتن بیماران مبتلا به امراض ساریه و معالجه و دفع حیواناتی که مبتلا به امراض ساریه بوده و یا در شهر بلاصاحب و مضر‌هستند.» به این ترتیب شهرداری‌ها در خصوص کنترل بیماری کرونا مسئولیت مستقیم دارند.

همچنین از وظایف شورا و شهرداری‌ها براساس ماده 70 قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران «آگاهی از مشکلات و کمبودهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، عمرانی و بهداشتی و نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر» است که در شرایط مختلف اعم از بحران و غیربحران مدیریت شهری باید نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

با ظهور شرایط بحرانی کرونا در کشور و به تبع آن تهران، می‌بایست فعالیت و تکاپوی مدیریت شهری و به‌ویژه شورای شهر به‌دلیل نقش سیاست‌گذاری و ناظر اجرا در شهر بیشتر شود اما در پایتخت این‌گونه نشد و مدیریت شهری منتظر ماند تا ستاد مقابله با کرونا در پایتخت تشکیل و خود به‌عنوان عضوی منفعل در آن حضور پیدا کند و بعدها که از آنها سؤال می‌شد چرا در ارتباط با اداره امور شهر در وضعیت شیوع کرونا نظری نمی‌دهید گفتند «از آنجایی که نظرات‌مان وتو می‌شود، نظری در این خصوص نمی‌دهیم و شأن‌مان را حفظ می‌کنیم.»

این در حالی است که شورای شهر به‌عنوان ریل‌گذار اقدامات شهرداری که ارائه بیشتر خدمات عمومی را در شهر بر عهده دارد و براساس قانون در شرایط شیوع بیماری‌های مسری به‌عنوان متولی وظیفه بر دوشش نهاده شده  می‌بایست پیش از تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا و ستاد مقابله با کرونا در تهران، ستادی تشکیل داده و با برگزاری جلسات اضطراری نسبت به چگونگی اداره شهر اقدام کند ولی نهاد پارلمان شهری به جز چند تذکر، نطق و انتقاد به ستاد کرونا مهم‌ترین مصوباتش عبارت بود از:

الزام شهرداری تهران به انجام اقدامات لازم و فوری جهت افزایش تاب‌آوری شهر تهران برای پیشگیری و کاهش اثر آلودگی ناشی از ویروس کرونا-7 / 12 / 1398 مساعدت و حمایت از مودیان و شهروندان به دلیل شیوع ویروس کرونا-21 / 12 / 1398 اعطای مجوز به شهرداری تهران برای اخذ تعهد از مالکین (ذینفعان) پروژه‌های ساختمانی برای ارائه تاییدیه نمای ساختمان، به منظور کاهش ترددهای غیرضروری متقاضیان حوزه شهرسازی در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا-27 / 12 / 1398 بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا-15 / 02 / 1399

این وضعیت منفعل شورای شهر تهران باعث شده بود تا شهرداری، سرگشته و منتظر دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا باشد در حالی‌که در اداره امور شهر همواره می‌بایست به شرایط بحرانی توجه شده و پروتکل‌های لازم پیش‌بینی می‌شد.

ناظران بر مدیریت شهری شهرداری تهران بر این باورند که نمی‌توان به انفعال شورای شهر چندان خرده گرفت چون بیشتر اعضای شورای پنجم بیش از آن‌که تجربه امور اجرایی در حوزه شهری را داشته باشند کار سیاسی کرده و در سیاسی‌بازی بیشتر خبره هستند تا امور دیگر و البته چنین آفتی همواره در دوره پنجم شورای شهر تهران مشاهده شده است.

انتهای پیام/4105

منبع: آنا

کلیدواژه: شهرداری تهران شورای پنجم شرایط کرونایی مقابله با کرونا ویروس کرونا مدیریت شهری شهرداری ها شورای شهر حوزه شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۹۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است

شهردار مبارکه گفت: بخش عمده‌ای از پیشرفت‌های اخیر مدیریت شهری در اجرای پروژه‌ها و خدمت‌رسانی به شهروندان، نتیجه تعامل موثر اعضای شورای شهر و شهرداری است.

محمدمهدی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان با تبریک به مناسبت فرارسیدن روز شورا به همه منتخبین مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا، اظهار کرد: پیشرفت و جهش سرانه‌های شهری نتیجه تنها بخشی از تلاش و همدلی اعضای شورای شهر با مدیریت شهری در دوره ششم است.

وی دغدغه‌مندی و کوشش مجدانه برای رفع نیازهای عمومی شهروندان را از مشخصه‌های اجتناب‌ناپذیر شورای شهر مبارکه در دوره ششم عنوان کرد و افزود: مدیریت شهری مبارکه در سال‌های اخیر به موفقیت‌های کم نظیری دست پیدا کرده و بطور قطع اگر در زمینه‌های عمرانی و فرهنگی شانه به شانه شهرهای بزرگ می‌زنیم نتیجه درایت و دقت عمل نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر است.

شهردار مبارکه، وفاق، همدلی، برادری و پرهیز از حاشیه‌ها را رمز موفقیت شوراها دانست و خاطرنشان کرد: شوراها نماد بارز مردم سالاری دینی در کشور هستند و اهمیت روز افزون شوراها در عرصه مدیریت شهری بر هیچ کسی پوشیده نیست.

احمدی با اشاره به اینکه اتکا به آرای مردمی به عنوان یکی از شاخصه‌های اصلی نظام اسلامی در شوراها متجلی می‌شود، اضافه کرد: مجموعه شورای اسلامی و شهرداری همواره برادرانه و بر اساس اصول و موازین قانونی به حرکت خود برای رسیدن شهر به شرایط ایده آل حرکت می‌کنند.

وی با تبریک روز شوراها به اعضای شورای اسلامی شهر مبارکه ابراز امیدواری کرد: در سایه بهره‌مندی از خرد جمعی برای تحقق اهداف توسعه شهر و خدمت بیش از پیش به شهروندان، گام‌های بلندی برداشته شود.

کد خبر 748773

دیگر خبرها

  • به کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد
  • ۴۶۰ روز به پایان مدیریت شهری ششم باقی مانده است
  • عملکرد مدیریت شهری خوی با کلانشهرهای کشور قابل مقایسه است
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان
  • پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است
  • تحول در پایتخت با مدیریت شهری
  • شورا انتظار بعضی تغییرات در شهرداری را داشت/ بدهکاری دلیل بی‌مهری نیست
  • نمره صفر رئیس شورای شهر به سازمان فرهنگی شهرداری قزوین