نیاز به سرگرمی در شرایط بحران و رشد مخاطبان آیفیلم
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۶۲۵۰۲
در تحلیل روند رو به رشد شبکه تلویزیونی آی فیلم باید شاخص های اجتماعی و برون رسانهای را لحاظ کرد. اینکه شبکه آی فیلم نسبت به سال گذشته رشد ۴ و نیم درصدی داشته با توجه به شرایط ویژه بحران کرونایی واجد برخی پیامهای معناداری است که نشان میدهد این شبکه توانسته بخش مهمی از نیاز مخاطبان به سرگرمی را در ایام خانه نشینی و قرنطینگی تامین و رضایت آنها را جلب کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بر اساس این نظرسنجی «بینندگان» سیما، بهطور میانگین سه ساعت و ۳۰ دقیقه پای برنامههای تلویزیون نشستهاند که این رقم نسبت به بهار سال گذشته هشت دقیقه افزایش داشته است. در بهار ۹۸ میانگین تماشای تلویزیون در بین «بینندگان» دو ساعت و ۲۲ دقیقه بود. در همین حال، در بهار امسال ۲۵.۲ درصد بینندگان در شبانهروز «پنج ساعت و بیشتر» تلویزیون تماشا کردهاند که این آمار نسبت به پارسال ۲.۲ درصد افزایش نشان میدهد. سهم مهمی از این تماشا به شبکه آی فیلم تعلق دارد. نکته جالب اینکه این جلب رضایت با تکیه بر بازپخش سریالهایی خاطره انگیز رخ داده و مخاطب با آشنایی قبلی و سبقه ذهنی به تماشای برنامه های این شبکه نشسته است.
این در حالی است که اخبار کرونایی یا برنامههای مرتبط با شیوع کرونا به کانون توجه جامعه بدل شده بود و قطعا در این شرایط جذب مخاطب نسبت به سریالهای قدیمی دشوارتر از شرایط عادی و متعارف است. با این حال میتوان دوکارکرد رسانهای شبکه آی فیلم را در شرایط کرونایی در جلب مخاطب دخیل دانست. یکی میل یا نیاز به سرگرمی در شرایط بحرانی. از منظر روانشناسی نمایش میتواند به محفل و امکانی برای گریز از رنجها و تلخیهای زیستن بدل شود و تجربه زیسته مسرت بخشی در دنیای خیال فراهم کند. خیلیها که از شنیدن و پیگیری اخبار کرونایی دچار استرس و نگرانی میشدند به دنبال شبکهای بودند که آنها را برای چند ساعتی هم که شده از این فضای اضطراب آور دور کند و شبکه آی فیلم قطعا یکی از بهترین گرینهها برای این کار بود.
از سوی دیگر در شرایط بحرانی که زندگی در زمان حال سخت و دشوار میشود میل به گذشته و لذت بردن از نوستالژیهای آن در انسانها قوت میگیرد. آدمها به دنبال خاطرات و تجربههای خوش خود در گذشته میگردند و با تداعی آن به آرامش می رسند. شبکه آی فیلم یکی از مهم ترین کارکردهایش پاسخ به همین نیاز به نوستالژی هاست و قطعا در شرایط بحرانی این مسئله به یک نیاز جمعی و البته درمانی بدل می شود. از این حیث گزافه نیست که شبکه آی فیلم را شبکه ای برای «نوستالژی تراپی» بدانیم.
شبکه آی فیلم نیز سعی کرده با توجه به شرایط روانی و اجتماعی دوران کرونایی، سریالهایی را انتخاب کند که بتواند به ایجاد امید و نشاط و آرامش در مخاطب کمک کند. واقعیت این است که شبکه آی فیلم فارغ از شبکه بودن، میزان و معیاری عینی برای اندازه گیری میزان رضایت مخاطبان از تولیدات نمایشی است و از طریق سریالهایی که در این شبکه پخش میشود میتوان میزان محبوبیت و موفقیت آنها را سنجید.
وقتی یک سریال و مجموعه تلویزیونی در مرحله بازپخش همچنان پرمخاطب است این سند قدرتمندی برای اثبات موفقیت آن مجموعه است و به نظر می رسد شبکههای دیگر تلویزیون و عوامل و دست اندرکاران هر مجموعه تلویزیونی میتوانند با ارائه اثر خود به شبکه آی فیلم، میزان موفقیت کار خود را ارزیابی کرده و به نوعی دست به مخاطب شناسی عملی بزنند.
آنچه باید در پس این نظرسنجی فصلی مورد توجه قرار بگیرد این است که شبکه آی فیلم در شرایط بحران اجتماعی نه تنها دچار ریزش مخاطب نشد که نزدیک به ۵ درصد بر مخاطبانش اضافه شده و این صرفا یک افزایش کمی نیست بلکه رضایت مخاطب را به عنوان شاخص کیفی رشد هم به همراه داشته است.
برچسبها شبکه آی فیلم سریال تلویزیونمنبع: ایرنا
کلیدواژه: شبکه آی فیلم سریال تلویزیون شبکه آی فیلم سریال تلویزیون شبکه آی فیلم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۲۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسم جدیدترین سریال مهران مدیری لو رفت + جزئیات
آفتابنیوز :
حتما قرار است که «پدر قهوه» ساخته شود، اما از نظر ساترا، مهران مدیری هنوز برای تولید سریال خاصی اقدام نکرده و اخبار منتشرشده در فضای مجازی با موضوع تولید سریال «پدر قهوه» توسط مهران مدیری صرفا گمانهزنیهای رسانهای در فضای مجازی است. شنیده شده که سریال «پدر قهوه» قصه مردی را روایت میکند که مافیای قهوه در ایران است.
خبر رسیده که این سریال جدید در مراحل پایانی پیشتولید قرار دارد و این در حالی است که ساترا میگوید هیچ مجوزی برای سریال صادر نشده.
یکی از پلتفرمها سرمایهگذار اصلی سریال است و این سریال بعد از پایان کار در فیلمنت پخش میشود. مدیری مانند دیگر سریالهایش، در کار جدیدش بازی میکند و گفته میشود ژاله صامتی و سام درخشانی هم از دیگر بازیگران سریال هستند. عنوان «پدر قهوه» یکی دیگر از سریالهای مدیری با عنوان «قهوه تلخ» را به یاد مخاطبان میاندازد، سریالی که در زمان پخش با استقبال مخاطبان روبهرو شد. ظاهرا این سریال هم طنز است. بهاحتمال زیاد خود کارگردان هم در این سریال مانند دیگر آثارش بازی خواهد کرد. این روزها «اسکار» مهران مدیری بیننده زیاد دارد و توانسته از رئالیتیشوهای محبوب شبکه نمایش خانگی باشد.
از «قهوه تلخ» تا «پدر قهوه»
اواخر دهه ۸۰ وقتی مهران مدیری با تلویزیون به بنبست رسید، سریال «قهوه تلخ» را برای شبکه نمایش خانگی ساخت. سالهای ۸۹ و ۹۰ اوج داستان فروش سیدیهای فیلم و سریال در سوپرمارکتها بود و «قهوه تلخ» پرمشتریترین محصول فرهنگیای بود که در سوپرمارکتها ارائه میشد، سریالی که بسیار دیده شد، ولی ناتمام ماندنش بهدلیل اختلاف مدیری با سرمایهگذار، ضربهای کاری به اعتماد مخاطب وارد کرد. پس از «قهوه تلخ» مدیری سریالهای دیگری برای شبکه نمایش خانگی ساخت، سریالهایی، چون «ویلای من» که هیچکدام نتوانستند موفقیت «قهوه تلخ» را تکرار کنند. دهه ۹۰ دهه بازگشت مدیری به تلویزیون بود و در این سالها او را بیشتر بهعنوان برنامهساز دیدیم تا کارگردان سریال. البته مدیری در میانههای دهه ۹۰، فیلم سینمایی «ساعت پنج عصر» را هم کارگردانی کرد. او که سالها با «دورهمی» میهمان خانههای مردم بود، حالا برنامه «اسکار» را در شبکه نمایش خانگی در حال پخش دارد و در تدارک سریال «پدر قهوه» است که هنوز مجوز ساترا را برای تولید نگرفته.
افتتاح کافه برای زدن بانک
سریال «پدر قهوه» که گفته میشود، اقتباسی از یک کمدی هالیوودی است ماجرای گروهی است که با تصور گران شدن قهوه، به قصد سرمایهگذاری و کسب سود، همه دار و ندار خود را صرف خریدن قهوه میکنند. در این میان امضای قراردادی میان ایران و کنیا، قیمت قهوه را بهشدت پایین میآورد. راهحل انتخابی برای جبران مافات، زدن بانک است. به همین منظور مغازه کناری یک بانک انتخاب شده و بهصورت صوری کافهای تاسیس میشود؛ کافهای که گردانندگانش، چون دغدغه کافهداری ندارند با مشتریان بدرفتاری میکنند؛ اتفاقی که باعث شهرت کافه در تهران میشود و حالا خیلیها میخواهند به کافهای بروند که در آن خبری از تکریم مشتری نیست. به این ترتیب کافهای که برای زدن بانک راهاندازی شده، به شلوغترین کافه پایتخت تبدیل میشود.
منبع: همشهری آنلاین