Web Analytics Made Easy - Statcounter

رسانه‌های انگلیسی‌زبانی، چون بی بی سی به همراه العربیه و الحدث سعودی از همان ابتدا، انگشت اتهام را به سوی حزب‌الله لبنان چرخانده و مدعی شدند انبار‌های موشکی این حزب در این حادثه منفجر شده است.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو- سید مهدی حاجی‌آبادی؛ عروس خاورمیانه ۲ روز مانده به اعلام حکم دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری به عزا نشست؛ تاریخ دوباره در قامتی مهیب‌تر در حال تکرار است؛ درست ۱۵ سال قبل پس از ترور حریری، حزب‌الله لبنان از سوی آمریکا و اروپا با همراهی برخی کشور‌های عرب منطقه، مسئول این حادثه عنوان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از حادثه شب گذشته رسانه‌های انگلیسی‌زبانی، چون بی بی سی به همراه العربیه و الحدث سعودی از همان ابتدا، انگشت اتهام را به سوی حزب‌الله لبنان چرخانده و مدعی شدند انبار‌های موشکی این حزب در این حادثه منفجر شده است.
پس از ترور رفیق حریری، پروژه چندمنظوره‌ای با کشاندن مردم لبنان به خیابان‌ها تحت عنوان «انقلاب سدر»، موجب خروج ارتش سوریه از تمامی ارکان نظامی و امنیتی لبنان شد.  
اسرائیل که تصور داشت با خروج ارتش سوریه، خلا امنیتی و نظامی در لبنان پیش آمده حمله همه‌جانبه‌ای را تدارک دید که به جنگ ۳۳ روزه معروف شد؛ اکنون هم آتش‌بیاری معرکه رسانه‌های سعودی و غربی، گویای خوشه‌چینی برنامه‌ریزی شده چند وجهی است.
چند روز پیش از این وزیر امور خارجه لبنان استعفا کرد؛ او که دلیل استعفایش را نبود چشم‌انداز ملی و نبود اراده‌ای سازنده برای اصلاحات مطلوب در کشورش عنوان کرده است، استعفای خودش را علیه فساد که در سایه اعتراضات لبنان دنبال می‌شود، توصیف کرد تا در جرگه افرادی همچون سعد الحریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان قرار گیرد که تلاش کرد با استعفای خود کشورش را به سوی ناآرامی و بی‌ثباتی سیاسی سوق دهد.  
آنگونه که روزنامه الاخبار لبنان گزارش داده، تصمیم آمریکا برای سرنگونی دولت کنونی لبنان و نیز فشار فرانسه را عامل استعفای احتمالی وزیر خارجه لبنان دانست و عنوان کرد که دسیسه‌گران غربی در تلاشند تا بار دیگر دولت را ساقط کنند، اما این بار ضربه قوی‌تر است. پشت پرده استعفای وزیر خارجه لبنان را می‌توان شبیه استعفای «سعد الحریری» از قدرت دانست که پس از استعفا به جمع معترضان پیوست و در تلاش بود تا بیروت را به سوی ناآرامی دیگر و سقوط دولت سوق دهد.
حال با این انفجار، عملا زمینه برای دامن زدن به بحرانی که لبنان از سال گذشته با سقوط ارزش پول ملی، بحران قطعی برق، کاهش شدید درآمد مردم و کوچک شدن اقتصاد ملی با آن روبه رو بود، فراهم شده است.
بندر بیروت با ۱۶ اسکله اولین و مهمترین بندر لبنان بود که ۷۵ درصد واردات از این مکان صورت می‌گرفت؛ از سویی بیش از ۷۰ درصد سیلو و انبار‌های ذخیره کالای اساسی، چون گندم در این بندر بود که در این انفجار آسیب جدی دید.
همچنین احتمال سقوط بیش از پیش ارزش لیر لبنان مقابل دلار، قطعا به معیشت آسیب‌دیده مردم این کشور فشار بی‌حدی وارد خواهد آورد که حتی ممکن است منجر به سقوط دولت و فروپاشی اقتصادی لبنان شود.
انبار مواد منفجره متعلق به کیست؟
رسانه‌های سعودی و مخالفین حزب‌الله لبنان انبار منفجرشده را به موشک‌های حزب‌الله لبنان مرتبط دانستند این در حالی است که حسان دیاب نخست‌وزیر دولت لبنان در سخنرانی پس از حادثه هیچ نامی از حزب‌الله نیاورد و مدعی شد که این انبار‌ها از سال ۲۰۱۴ تاکنون پر از سلاح بوده و مسئولین این امر را به شدت مجازات خواهد کرد.
از سویی برخی منابع آگاه لبنانی به یک رسانه این کشور خبر داده‌اند که انبار شماره ۱۲ بندر بیروت که انفجار مهیب در آن به وقوع پیوسته یکی از حساس‌ترین مواد کشف شده در طول چند ماه اخیر را در خود جای داده بود.

این منابع تاکید کردند چهار ماه پیش ماموران از داخل یک کشتی ورودی به این بندر، مواد زیادی که قابل انفجار بوده را کشف کرده و به این انبار منتقل کرده بودند.  
مسئولین بندر بیروت در همین رابطه چند بار هشدار‌هایی را در مورد خطرناک بودن نگهداری این مواد در این انبار به ویژه برای شهر بیروت دریافت کرده بودند؛ همین امر هم باعث شد تا قاضی کشیک بیروت دستور ممنوعیت ورود و تردد به داخل این انبار را هم صادر کند.

این مواد تحت اختیار سرویس امنیتی لبنان قرار داشت، اما با وجود نامه نگاری‌های صورت گرفته با دادستانی و دادستانی نظامی تصمیمی در مورد سرنوشت آن‌ها گرفته نشده بود.
فشار برای خلع سلاح حزب‌الله در راه است
همانطور که گفته شد، پس از ترور رفیق حریری، وقتی در جنگ ۳۳ روزه حریف ماشین جنگی حزب‌الله نشدند، فشار کشور‌های غربی و عربی پس از خروج ارتش سوریه به سوی خلع سلاح حزب‌الله گسیل شد.   پس از حادثه شب گذشته بیروت نیز فضاسازی رسانه‌ای سنگینی برای اتهام‌زنی به حزب‌الله جهت دست داشتن در این انفجار آغاز شد؛ رسانه‌ها به دنبال نشاندن این روایت در بخش معترض لبنان هستند تا با به خیابان کشاندن آن‌ها همچون سال ۲۰۰۵، فشار اجتماعی را برای سقوط دولت نزدیک به حزب‌الله و سپس خلع سلاح این مجموعه به کار گیرند.
روز‌های غریبی در انتظار زیباترین ساحل غرب آسیا است؛ دلیل انفجار بیروت اعم از حادثه یا خرابکاری هرچه باشد، بی‌شک در جنگ روایت‌ها می‌تواند به خنجری از پشت به حزب‌الله لبنان مبدل شود؛ هرچند با این حادثه همگرایی مردم لبنان بیش از پیش بالا رفت و حزب‌الله لبنان می‌تواند همچون ادوار پیشین با نقش‌آفرینی موفق از نظر رسانه‌ای و مشارکت در امر بازسازی، تهدید را مبدل به فرصت کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خلع سلاح حزب الله حزب الله لبنان سید حسن نصرالله رفیق حریری انفجار بیروت حزب الله لبنان رفیق حریری انبار ها رسانه ها خلع سلاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۵۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستم مکان یابی در فلسطین اشغالی دچار اختلال شد

یک رسانه عبری زبان فاش کرد، سامانه مکان یابی (جی پی اس) در مناطق مختلفی از فلسطین اشغالی دچار مشکل شده و بسیاری از فعالیت‌ها را به همراه خود مختل کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، روزنامه معاریو در خبری اعلام کرد، بار دیگر سامانه مکان یابی در بسیاری از مناطق (فلسطین اشغالی) دچار مشکل شده و کاربران فضای مجازی در مناطق شمالی و مرکزی را دچار مشکلات جدی کرد به نحوی که محل آنها را در نزدیکی فرودگاه رفیق حریری بیروت نشان می‌داد.

در ادامه این گزارش آمده است، شامگاه جمعه و بامداد شنبه بسیاری از مناطق شاهد اختلال شدید جی پی اس بود و کاربرانی که قصد استفاده از این سامانه را داشتند خود را در مناطقی در بیروت و در نزدیکی فرودگاه بین المللی رفیق حریری در جنوب آن می‌یافتند.

این رسانه بدون اشاره به احتمال وجود حمله سایبری علیه این رژیم، ادعا کرد، اختلال مذکور برای مقابله با سلاح‌ها و سامانه‌های حزب الله صورت گرفته است تا حملات موشکی و پهپادی این حزب دچار اختلال شود و از کاربران خواست تا نقشه آفلاین اماکن پر کاربرد خود را دانلود کرده و برای سفارشات نیز از انتخاب دستی استفاده کنند.

رسانه عبری: نتانیاهو در محاصره 3 میدان مین استحمله سایبری به اداره توزیع برق اسرائیل (IEC)چرا حمله سایبری به واحد 8200 اسرائیل مهم است؟

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رسانه اسرائیل : حزب الله یک هزار و ۵۰۰ موشک به اسرائیل شلیک کرده است
  • اسرائیل دست به دامن فرانسه برای کاهش حملات حزب الله
  • فیلم| اسرائیل دست به دامان فرانسه شد
  • تجمع اعتراض‌آمیز خانواده‌های قربانیان انفجار بیروت
  • حمله موشکی جدید حزب الله به مرکز نظامی رژیم صهیونیستی+فیلم
  • حمله موشکی جدید حزب الله به مرکز نظامی رژیم صهیونیستی
  • لبنان پیشگام اولین اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی در جهان عرب
  • سیستم مکان‌یابی در فلسطین اشغالی دچار اختلال شد
  • سیستم مکان یابی در فلسطین اشغالی دچار اختلال شد
  • حزب‌الله لبنان یک پایگاه صهیونیستی را هدف قرار داد