Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام شیرازی گفت: لازم است رسانه دینی با پوشش سایر اخبار در کنار اخبار دینی، زمینه جذب افراد دیگر به این رسانه و معرفی دین به آنان را فراهم کنند، چرا که آنان برای خواندن اخبار دیگر مراجعه می کنند و کم کم با مبانی و اخبار دینی هم آشنا می شوند.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

خبرگزاری ها همواره نقش موثری در اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بر عهده دارند و خبرگزاری شبستان در کنار رسالت دینی خود همواره در حوزه های اجتماعی و فرهنگی نیز خوش درخشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از رسالت های اصلی خبرگزاری شبستان، حوزه دینی و مذهبی است که از پوشش های خبری تا گزارش های توصیفی برای مانوس کردن جامعه و به ویژه نسل جوان با مفاهیم و ارزش های دینی تلاش مستمری دارد اما در کنار این رسالت ارزنده از پوشش موضوعات فرهنگی و اجتماعی و همکاری با حوزه های مختلف شهری غافل نشده است و حجت الاسلام «سید مرتضی شیرازی»، فرزند مرحوم آیت الله العظمی «سید محمدباقر شیرازی» (ره)، مدیر موسسه فرهنگی و حوزوی «حضرت صاحب الزمان (عج)» و همچنین استاد حوزه و دانشگاه به سئوالات ما در خصوص نحوه فعالیت های خبرگزاری شبستان به شرح زیر پاسخ می دهد:

 

نقش و رسالت رسانه های دینی در جامعه چیست؟

اگر جامعه را ایده آل بدانیم که مبتنی بر مبانی دینی و چارچوب های دینی باشد، طبیعتا رسانه های دینی این چارچوب ها را تعیین کنند و برای هر قشر از جامعه به زبان آن قشر می توانند این چارچوب را مشخص کرده و از این جهت رسانه های دینی نقش اساسی و زیربنایی در این راستا دارند.

 

رسانه های دینی چه نقشی در مقابله با تهاجم های فرهنگی و تبلیغات بیگانگان در دین گریزی دارند؟

از آنجایی که بیگانگان و کسانی که منافع خود را در تصاد اجرای برنامه دینی و چارچوب های دینی و همچنین جامعه ایده آل مبتنی بر برنامه های دینی، می بینند، از این رو سعی می کنند با رنگ و لعاب دادن به یک سری از ظواهر دنیوی، ساختن فیلم های و نمایش مظاهر دنیوی این چارچوب را متضاد با جامعه نشان دهند و بگویند دین در تضاد با جامعه جلوه دهند و اینجاست که رسانه های دینی بایستی، در تبیین مبانی دینی به نحو احسن تلاش کنند تلاش کنند تا پادزهری برای هجمه های بیگانگان باشد.

 

رسانه دینی چگونه می توانند مخاطبان جوان داشته باشند؟

مهمترین کاری که به عهده هر رسانه هست، مخاطب شناسی است و رسانه های دینی هم باید مخاطب هود را بشناسند و به دنبال آن باشند مخاطب چه نیازهای دارند و بر آن اساس راه خود را مشخص کنند و در رابطه با جوانان امروز با توجه به این پیشرفت ها و تکنولوژی هایی که روزبروز به چشم می خورد، اعم از شبکه های اجتماعی است، اینجاست که رسانه های دینی باید مطابق این فضاهای موجود و اقشار مختلف به ویژه جوانان، خوراک هایی را مهیا کنند، تا بتوانند جاذبه های خوبی را برای جوانان داشته باشند.

اگر امروز می بینیم بخش قابل توجهی در وقت جوانان در شبکه های اجتماعی مصرف می شوند، باید رسانه های دینی خوراک های خوب و جاذبی در ضمن اینکه بیان کننده مطالب دینی باشد، را برای این جوانان در این شبکه های اجتماعی ببینند، مخاطب شناسی خیلی مهم است و باید بدانید چه نیازهای دارد، مخاطب جوان نیازهای متفاوت تری نسبت به افراد دارند و باید با جاذبه سازی در مطالب افراد را جذب کرده تا آنان به سمت رسانه های بیگانه و معاند کشیده نشوند.

 

معرفی اماکن مذهبی و فرهنگی در رسانه های دینی چه تاثیری دارد؟

یکی از بخش هایی که برای اقشار مختلف به خصوص جوانان، جاذبه دارد اماکن فرهنگی و مذهبی است، که اماکن فرهنگی و مذهبی عمدتا دارای جاذبه های روحی و ظاهری هستند و اگر رسانه های دینی بتوانند این اماکن را به طور صحیح و شایسته به مردم معرفی کنیم، با معرفی این موارد به مرور زمان می توان شاهد تحول خوبی در نگاه افراد جامعه و جوانان ایجاد کنیم چرا که جاذبه های دینی یادآور عناوین و مطالبی است که انسان را سمت دین رهنمون می سازد.

 

فعالیت های خبرگزاری شبستان به عنوان یک رسانه دینی، مسجدی، اجتماعی و شهری را چگونه ارزیابی می کنید؟

آنچه که در اذهان تداعی شده، اینست که این خبرگزاری عمدتا در حوزه های دینی فعالیت داشته است اما در حوزه های دیگر اگر هم حضور پیدا کند، علاوه بر اینکه نقش پررنگ تری در بین رسانه های دیگر داشته باشد، می تواند بستر ساز باشد برای آشنایی مخاطبین با سایر حوزه های خبری هم ایجاد کند و فضایی برای حضور مخاطبینی که به دنبال اخبار غیر دینی هستند را فراهم کنند و در مجموع اگر فعالیت های دیگری هم شکل گیرد، کمک می کند که کسانی که برای دیدن اخبار دیگر به این رسانه مراجعه می کنند، خود به خود به خبرهای دینی هم سری می زنند و این باعث می شود تا در آن راستا هم این افراد به مطالب دینی سوق پیدا کنند و به نوعی رسالت این رسانه در جذب افراد، به عنوان یک رسانه دینی، رسالت پررنگ تری خواهد بود و در یک کلام لازم است رسانه دینی با پوشش سایر اخبار در کنار اخبار دینی، زمینه جذب افراد دیگر به این رسانه و معرفی دین به آنان را فراهم کنند، چرا که آنان برای خواندن اخبار دیگر مراجعه می کنند و کم کم با مبانی و اخبار دینی هم آشنا می شوند.

 

نظر شما در پیرامون فعالیت و عمكرد خبرگزاری شبستان در پوشش حوزه های مختلف خبری چیست؟

چند سالی است که در با مجموعه خبرگزاری شبستان در ارتباط هستم و می بینم که انصافا تلاش خوب و تاثیرگذاری دارند، تلاش آنان قابل تقدیر است البته با پررنگ تر شدن نقش این خبرگزاری در میان سایر خبرگزاری ها و ارائه یک سری ایده های جدید که جاذبه های بیشتری برای قشر جوان داشته باشد، می تواند این خبرگزاری نقش خود را بیشتر نشان دهد و تاثیرگذارتر باشد، در حال حاضر در این خبرگزاری در حوزه های دینی، فرهنگی و اجتماعی می توان نام برد و امید است در آینده این نقش پررنگ تر شود.

 

 

پایان پیام/130

منبع: شبستان

کلیدواژه: استاد حوزه و دانشگاه شیراز خبرگزاری شبستان رسانه های دینی فراهم کنند اخبار دینی رسانه دینی جذب افراد دینی هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۹۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید از غول‌های رسانه جلوتر باشیم

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب؛ حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد امام جمعه اهواز اراده امت اسلامی و نیروهای مسلح را عامل عزت جامعه و ملت مسلمان عنوان کرد و با اشاره به سالروز فتح سرزمین اندلس به دست مسلمانان گفت: قبل از ورود رزمندگان اسلام به اندلس این شبه جزیره مهد بی‌فرهنگی و بی‌هویتی بود و اختلاف و تفرقه و مسائل اخلاقی موجب شکست اندلس شد.

وی به نارضایتی مردم از وجود سرقت‌های مسلحانه اشاره کرد و از نیروی انتظامی درخواست کرد که نسبت به این مسئله توجه ویژه داشته باشد و تعداد گشت‌های خود را افزایش دهد تا مردم امنیت خاطر بیشتری داشته باشند.

امام جمعه اهواز از مسئولان خواست نسبت به مطالبات مردم در زمینه معیشت، مسکن و اشتغال توجه جدی داشته باشند و در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.

وی گفت: مسئولان بدانند تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارند چراکه پس از آن وارد فرایند انتخابات سال آینده می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد از مسئولان به ویژه مسئولان شرکت‌های بزرگ همچون فولاد، نیشکر و… خواست نسبت به مطالبات جوانان در زمینه‌های مختلف به ویژه اشتغال توجه داشته باشند.

امام‌ جمعه اهواز به اقدامات انجام شده دولت در زمینه‌های مختلف راه‌سازی، اشتغال و … اشاره و اظهار کرد: همه اقدامات و کارهای خوبی که انجام شده باید پیوست رسانه‌ای داشته باشند و از طریق صدا و سیما و فضای مجازی به سمع و نظر مردم رسانده شوند.

وی اظهار کرد: در بخش شعار سال به معنای واقعی کلمه باید بتوانیم نظام را در قله و اوج قرار دهیم چراکه بنا است مشارکت مردم محقق شود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد مانع زدایی از تولید، توجه به زنجیره‌های نرم حکمرانی و نقش تسهیل‌گری دولت را بخشی از عوامل مهم در جهت مشارکت مردم در جهش تولید خواند.

وی به روز معلم اشاره کرد و افزود: معلم تراز انقلاب اسلامی محور تحول ‌است و اگر تحول بنیادین را بخواهیم شاهد باشیم باید معلم تراز انقلاب تربیت کنیم.

امام جمعه اهواز همچنین به روز کارگر نیز اشاره و اظهار کرد: اگر حال ایران بخواهد خوب شود حال کارگر باید خوب باشد از این رو ضرورت دارد زمینه این امر فراهم شود.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان به سالگرد تاسیس سپاه پاسداران نیز اشاره و از تلاش‌ها و اقدامات پاسداران‌ قدردانی کرد.

انتهای خبر/

دیگر خبرها

  • تذکرات لازم در زمینه انتصابات را به شهردار قزوین داده ایم
  • تکریم معلمان، زمینه تحول همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند
  • قیمت رحم اجاره‌ای؛ ۴۰۰ میلیون تا ۹۰۰ میلیون تومان!
  • باید از غول‌های رسانه جلوتر باشیم
  • محمدرضا مقدسی عضو شورای سیاستگذاری جایزه ملی سرآمدان ایران شد
  • اقدامی مهم در استاندارد که زمینه تحقق شعار سال را فراهم کرده است
  • زورخانه در روستاهای مستعد تیران احداث شود
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند
  • نگاه به اقشار کم‌بضاعت لرستان در راستای خودکفایی آنها باشد