Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-26@09:25:53 GMT

کیوسک های مطبوعاتی، جولانگاه دخانیات قاچاق

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۶۹۱۱۱

کیوسک های مطبوعاتی، جولانگاه دخانیات قاچاق

فروش سیگار در دکه‌های مطبوعاتی، پدیده جدیدی نیست و از سالیان قبل از انقلاب نیز وجود داشته، اما وقتی این دکه‌ها اقدام به فروش کالای قاچاق و تقلبی می‌کنند، ماجرا خطرناک می‌شود.

گروه بازرگانی بازارنیوز: دکه‌های مطبوعاتی در سطح شهر یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای افراد سیگاری است. دکه داران که برخلاف قانون، اقدام به فروش تنقلات  سیگار می‌کنند، گاهی با اجاره‌های چند میلیونی در ماه، بسته به مکانی که در آن جا حضور دارند، رو به رو هستند و از آنجا که اقبال عمومی به مطبوعات کاغذی اعم از روزنامه و مجلات کاهش در جامعه پیدا کرده و افراد اخبار را از طریق شبکه‌های اجتماعی و کانال‌ها پیگیری می‌کنند، مجبورند که دست به اقدامات غیرقانونی بزنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرهاد افشار، مدیرعامل وقت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در خردادماه سال ۱۳۹۷، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که در قرارداد‌های جدید با کیوسک‌داران نسبت به ممنوعیت فروش دخانیات و سایر اقلام به جز مطبوعات به آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود و کیوسک‌دارانی که از این موارد تخلف کرده و اقدام به فروش دخانیات کنند، جریمه شده و حتی می‌تواند به جمع‌آوری کیوسک آن‌ها نیز منتهی شود.

وی همچنین اظهار داشت: حداقل درآمد کیوسک‌ها ۵ میلیون تومان و حداکثر ۳۰ میلیون تومان بسته به موقعیت‌شان است و محل‌های پرتردد درآمد بالاتری دارند، اما در دکه‌های شمال تهران به علت فروش خوراکی‌های خارجی درآمدشان بیشتر است.


*مخالفت شهرداری با فروش سیگار در کیوسک‌ها
باید توجه داشت که این درآمد ۳۰ میلیونی مربوط به سال ۹۷ است و با توجه به افزایش تورم شدید در یکی دوسال گذشته و رشد سرسام آور قیمت‌ها این میزان درآمد بسیار بیشتر شده است. به عنوان نمونه قیمت هر نخ سیگار مالبرو در خرداد سال ۹۷، هزار و صد تومان بوده، ولی این قیمت این سیگار امروز حدود ۴ هزار تومان است که نشان از رشد تقریبا ۴ برابری قیمت دارد.

با توجه به این که نظارتی بر فروش دخانیات در کیوسک‌های مطبوعاتی نیست، این‌ها اقدام به فروش هر نوع سیگار چه قانونی و چه قاچاقی می‌کنند که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در همین راستا، علی مفاخریان مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران که مسئول نظارت بر کیوسک‌های مطبوعاتی در شهر است، طی مصاحبه‌ای به بازارنیوز گفت: ما با این شیوه برای عرضه تنقلات و دخانیات کاملا مخالفیم و این موضوع را با اتحادیه مطرح کردیم. از نظر ما فروش دخانیات در کیوسک‌های مطبوعاتی غیرمجاز است.   *جولان سیگار قاچاق در کیوسک‌ها   کیوسک‌های مطبوعاتی علاوه بر این که در فروش سیگار تخلف می‌کنند، جولان گاه سیگار‌های تقلبی و قاچاق هم هستند. سیگار‌های قاچاق، به دلیل این که مشخص نیست از چه طریقی وارد کشور شده و آیا مشکلات بهداشتی دارند یا خیر می‌توانند بسیار خطرناک بوده و سلامت افراد را به خطر بیاندازند. در سیگار‌های رسمی و اصل، میزان مواد شیمیایی به کار رفته، بر اساس فرمول‌های کارشناسی شده تعیین می‌شود تا بتوانند تاییدیه استاندارد‌های لازم را دریفت کنند؛ اما در مورد سیگار‌های قاچاق اصلا از این خبر‌ها نیست.

براساس آخرین آمار‌های رسمی که خبرگزاری فارس در آبان ماه سال گذشته منتشر کرده است؛ واردات سیگار قاچاق در ۹ ماهه ابتدای سال ۹۸ برابر ۸ میلیارد و ۶۷۰ میلیون نخ بوده است. این سیگار‌ها عمدتا از راه سلیمانیه عراق و امارات وارد کشور می‌شوند.

*سیگار تقلبی مصرف کنندگان را تا سر حد مرگ می‌کشاند
دکتر امیر ارسلانی، کارشناس امور آزمایشگاهی درباره یک آزمایشی که  روی میزان نیکوتین در سیگار‌های قاچاق که اصطلاحا «سیگار‌های بدون عکس» در جامعه مطرح‌اند، به بازارنیوز گفت: هر نخ سیگار رسمی به‌طور متوسط نهایتا ۸ تا ۹ میلی‌گرم نیکوتین دارد در حالی که نیکوتین در سیگار‌های قاچاق حتی تا ۱۵ میلی‌گرم هم می‌رسد که می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ زیرا ۶۰ میلی گرم نیکوتین، یک فرد بالغ را از بین می‌برد.

وی افزود: یکی از ترفند‌های تولیدکنندگان سیگار‌های تقلبی، استفاده بیش از حد مجاز نیکوتین است تا مصرف کنندگان احساس بهتری نسبت به این سیگار‌ها داشته باشند و مصرف این سیگار‌ها نسبت به سیگار‌های واقعی و رسمی بالاتر برود. این در حالی است که ضرر این سیگار‌ها بسیار بیشتر از سیگار‌های رسمی بوده و مواد مضر آن از جمله نیکوتین و قطران بسیار برای بدن مضرند.
*40 برند سیگار در زمره قاچاق
عبدالله هندیانی، معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا ارز در مصاحبه با بازارنیوز، از اعلام ۴۰ برند محرز قاچاق سیگار به دستگاه‌های نظارتی خبر داد و گفت: طرح مقابه‌ای با این سیگار‌ها را معاونت مقابله ستاد آماده کرده که همزمان با شروع طرح رجیستری سیگار (شهریورماه)، طرح مقابله با برند‌های محرز سیگار هم عملیاتی می‌شود.

وی تاکید کرد که یکی از محل‌های فروش سیگار قاچاق، دکه‌های مطبوعاتی است که در این طرح با آن‌ها مقابله خواهد شد.   *تعزیرات با فروش سیگار قاچاق برخورد می‌کند
همچنین محمدعلی اسفنانی، معاون تعزیرات کشور طی مصاحبه‌ای به بازارنیوز گفت: مقابله با تخلف فروش دخانیات و تنقلات در کیوسک‌های تعزیراتی در صلاحیت شهرداری‌ها و اماکن است، اما اگر در این مکان‌ها کالای قاچاق یافت شود یا گزارشی از فروش کالای قاچاق در دکه‌های مطبوعاتی به سازمان تعزیرات برسد، ورود و با آن‌ها برخورد خواهیم کرد. برچسب ها: کیوسک مطبوعاتی ، دخانیات ، سیگار لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000JM3

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: کیوسک مطبوعاتی دخانیات سیگار کیوسک های مطبوعاتی دکه های مطبوعاتی سیگار های قاچاق اقدام به فروش فروش دخانیات سیگار ها سیگار قاچاق کیوسک ها فروش سیگار دکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۹۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش وزارت بهداشت از سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک

به گزارش «تابناک»، بهزاد ولی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در ارتباط با مضرات مصرف سیگارهای الکترونیک اطلاع‌رسانی کرده‌ایم، اظهار کرد: درباره مضرات سیگارهای الکترونیک در رسانه‌های مختلف اطلاع‌رسانی کرده‌ایم. سیگارهای الکترونیک جزو کالاهای قاچاق محسوب می‌شوند و تمام این سیگارها از مسیرهای غیررسمی وارد کشور می‌شوند.

وی با بیان اینکه جلسه‌ای با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار کرده‌ایم، افزود: موضوع خطرات سیگارهای الکترونیک، قوانین ممنوعیت فروش و وجود این محصولات در بازار غیررسمی کشور در این جلسه مطرح شد و مقرر گردید ستاد برنامه ریزی لازم را برای برخورد با این کالای قاچاق با همکاری ارگان های ذیربط انجام دهد.  

ولی‌زاده درباره برخورد با متخلفان عرضه محصولات دخانی نوپدید گفت: دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات از طریق مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، به منظور نظارت و بازرسی اماکن فروش دخانیات و برخورد با متخلفانی که سیگارهای الکترونیک را عرضه می‌کنند، بخشنامه‌های لازم را به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرده است.

مبارزه با سیگارهای الکترونیک در دستور کار ۲ وزارتخانه

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ادامه داد: سیگارهای الکترونیک جزو موارد قاچاق به حساب می‌آیند و به همین دلیل می‌توان از ظرفیت قانونی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استفاده کرد. موضوع مبارزه با سیگارهای الکترونیک در دستور کار دو وزارتخانه «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «صنعت، معدن و تجارت» قرار گرفته است.

زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رویم

وی درباره برخی از تقاضاها برای رسمیت بخشیدن عرضه سیگارهای الکترونیک به صورت قانونی گفت: اگرچه تلاش‌ها و اقداماتی برای مبارزه با سیگارهای الکترونیک صورت گرفته اما تقاضاهایی برای اجازه فعالیت در زمینه تولید، عرضه و رسمیت بخشیدن این سیگارها انجام می‌شود. وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز برای تولید، فروش و عرضه سیگارهای الکترونیک نمی‌رود؛ چرا که مضرات این سیگارها شناخته شده است.

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زا بودن سیگارهای الکترونیک

ولی‌زاده گفت: وزارت بهداشت نسبت سمی بودن و سرطان‌زا بودن مواد سیگارهای الکترونیک گزارش داده است؛ همچنین مواردی در ارتباط با انفجار در صورت مصرف‌کننده‌ها گزارش شده است. افرادی که با وجود تمام اطلاع‌رسانی‌ها صورت گرفته و هشدارهای داده شده، نسبت به مصرف این سیگارها اقدام می‌کنند، با اراده خود از مواجهه با خطرات این محصولات آسیب‌رسان استقبال می‌کنند.

اعتیاد جوانان؛ هدف صنایع دخانی

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه این یک باور غلط است که سیگارهای الکترونیک دارای آسیب کمتری هستند، افزود: نگاه مردم باید نسبت به محصولاتی که آسیب‌رسان سلامت هستند تغییر کند و در ارتباط با مصرف این کالاها باید تجدید نظر کنند. هدف صنایع دخانی از تولید و ترویج این محصولات به اعتیاد کشاندن نوجوانان و جوانان به نیکوتین و حفظ بازار سمی و مرگبار خود است. این صنایع باید بهای اقدامات خود را بپردازند.  

گزارش تخلف فروش سیگارهای الکترونیک به ۱۹۰

وی با بیان اینکه سیگارهای الکتروینک جزو موارد قاچاق هستند، ادامه داد: مردم از طریق سامانه ۱۹۰ می‌توانند هرگونه تخلف درباره فروش سیگارهای الکترونیک را گزارش کنند

دیگر خبرها

  • گزارش وزارت بهداشت از سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم
  • محکومیت ۴ میلیاردریالی قاچاقچی سیگار در زنجان
  • کشف ۷۲ هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد 
  • کشف ۳۱ هزار و ۹۲۰ نخ سیگار قاچاق در کرمان
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • فروش ۷ هزار میلیارد ریالی فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی
  • کشف ۲ میلیارد تومان دخانیات قاچاق در این شهر
  • سيگار هاي قاچاق ميلياردي در بجنورد
  • کشف هزاران عدد دخانیات قاچاق در غرب تهران