Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، یورو نیوز در گزارش خود می نویسد: با گذشت کمتر از ۲۴ ساعت از انفجار مهیب روز گذشته بیروت، حدس و گمان‌ها درباره عامل آن ادامه دارد. مطابق آنچه مقامات سیاسی لبنان تا کنون درباره علت حادثه اعلام کرده‌اند، انفجار در اثر اشتعال مقدار زیادی از ماده «نیترات آمونیوم» موجود در یک انبار رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در خصوص این انفجار گفته است دو هزار و ۷۵۰ تُن نیترات آمونیوم به مدت شش سال در بندر بیروت و بدون تمهیدات ایمنی نگه داشته شده و دلیل انفجار نیز همین امر بوده است.

بنا بر گزارش‌ها، این محموله از یک کشتی که در سال ۲۰۱۳ میلادی در بندر بیروت مستقر شده تخلیه و سپس در یکی از انبارها ذخیره شده بوده است.

اما این ماده چیست و چرا باعث انفجار شده است؟

نیترات آمونیوم با فرمول شیمیایی NH4NO3 یک ماده طبیعی با قابلیت انحلال بالا در آب و به شدت گرمازا است.

بزرگترین معدن نیترات آمونیوم در بیابان آتاکاما در شیلی قرار دارد. این ماده شیمیایی قبلا به طور عمده از این معدن استخراج می شد، اما اکنون تقریبا ۱۰۰ درصد این ماده شیمیایی که در صنعت استفاده می شود از ترکیب مصنوعی آمونیاک با اسید نیتریک به دست می آید.

نیترات آمونیوم به چه درد می خورد؟

نیترات آمونیوم در صنعت کشاورزی به عنوان یک کود نیتروژنی استفاده می شود. این ماده هر چند گران محسوب می شود، اما در اغلب شرایط از پایداری بالایی در طبیعت برخوردار است و به همین دلیل فعالان صنعت کشاورزی آن را نسبت به دیگر کودهای نیتروژنی ترجیح می دهند.

این ماده همچنین عنصری کلیدی در ساخت ماده «آنفو» (ANFO) است که در انفجارهای کنترل شده صنعتی در جهان به وفور استفاده می شود.

بنابر آمار بیش از ۸۰ درصد انفجارهای مرتبط با ساخت و ساز و همینطور بخش معدن در آمریکا با استفاده از ماده آنفو انجام می شود که مخلوطی است از نیترات آمونیوم و سوخت فسیلی.

چه چیزی باعث انفجار نیترات آمونیوم می شود؟

شرایط خاصی باید اتفاق بیافتد که این ماده پایدار بدون سوخت جانبی یا دیگر کاتالیزور خارجی خود به خود منفجر شود.

نیترات آمونیوم یک ماده انرژی زا است که با تجزیه قابلیت اشتعال زایی پیدا می کند. اگر مقدار زیادی نیترات امونیوم روی هم جمع شده باشند، می توانند امکان تولید و گسترش آتش را بدون نیاز به عامل محرک خارجی نظیر بنزین یا گازوئیل فراهم آورند.

وقتی آتش شعله ور شد، نیترات آمونیوم در اثر واکنش‌های شیمیایی اکسیژن آزاد می کند، امری که به نوبه خود باعث شعله ورتر شدن آتش می شود. در همان حال که ماده شیمیایی گرم می شود، گاز داغ در هوا منتشر می شود و در صورتی که مکان بسته باشد این گازها روی هم جمع شده و باعث یک انفجار یکپارچه خواهند شد.

بمب‌های کود شیمیایی، سلاح مورد علاقه تروریست‌ها

کودهای شیمیایی به خاطر قیمت به نسبت کم و در دسترس بودنشان در ساخت بمب استفاده می شوند. نیترات آمونیوم به مانند موتور انفجار عمل می کند، اما برای حادث شدن انفجار نیاز به فعال کننده و سوخت نیز هست.

انرژی آزاد شده حاصل از عملکرد فعال کننده، نیترات آمونیوم را بخار می کند. در نتیجه این فعل و انفعال مولکول آمونیوم و نیترات می شکنند و حجم زیادی از اکسیژن به طور ناگهانی آزاد می شود. این انتشار سریع اکسیژن حاصل از تجزیه کود همراه با انرژی فعال ساز و سوخت، انفجار را سبب می شود.

حملات با کود شیمیایی

در ده‌های اخیر گروه‌های تروریستی بارها با استفاده از بمب‌های کود شیمیایی حملاتی را ترتیب داده اند. از جمله معروف‌ترین آن‌ها می توان به انفجار اوکلاهاما سیتی در سال ۱۹۹۵ اشاره کرد که منجر به مرگ ۱۶۸ تن شد.

انفجار تروریستی سال ۹۶ در منچستر با ۲۰۰ زخمی و انفجار خودروی بمب گذاری شده در لندن در همان سال نیز از جمله انفجارهای مبتنی بر بمب‌های کود شیمیایی بود.

کد خبر 4991788

منبع: مهر

کلیدواژه: لبنان انفجار بیروت ایالات متحده آمریکا رژیم صهیونیستی عراق ویروس کرونا لبنان دونالد ترامپ عربستان سعودی ایران روسیه حزب الله لبنان انفجار بیروت فلسطین امارات متحده عربی شیوع کرونا نیترات آمونیوم کود شیمیایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۱۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ملحفه‌ها باعث اگزما در پوست می‌شوند

به گزارش خبرآنلاین، اگزما نوعی بیماری پوستی است که به دلایل مختلف ایجاد می‌شود و خارش، قرمزی، تورم و پوسته‌پوسته شدن لایه خارجی پوست را به دنبال دارد. این بیماری مزمن پوستی که به نام درماتیت آتوپیک نیز شناخته می‌شود، در کشورهای صنعتی از هر پنج کودک یک نفر را مبتلا می‌کند.

سلامت نیوز در خبری نوشت: عواملی مانند رژیم غذایی سرشار از مواد فرآوری‌شده و قرار گرفتن در معرض مواد شوینده و مواد شیمیایی خاص خطر ابتلا به اگزما را افزایش می‌دهند. زندگی در کنار کارخانه‌ها، جاده‌های اصلی، یا آتش‌سوزی‌های جنگلی نیز از عواملی‌اند که احتمال ابتلا به این بیماری را بالا می‌برند. در محیط خانه هم قرار گرفتن در معرض رنگ‌، مواد پلاستیکی، دود سیگار یا پارچه‌های مصنوعی مانند اسپندکس (نوعی فیبر مصنوعی)، نایلون و پلی‌استر می‌تواند ابتلا به این عارضه را به دنبال داشته باشد.

محققان بیشتر به نقش ژنتیک در این بیماری پرداخته‌اند، اما برای پیش‌بینی ابتلای کودک به اگزما ژن‌ها بهترین گزینه نیستند، بلکه محیطی که کودک چند سال اول زندگی‌ را آنجا سپری می‌کند، بسیار حائز اهمیت است.

محققان در آمریکا برای اینکه پی‌ ببرند چه تغییرات محیطی موجب اگزما می‌شود، به سراغ نقاطی از این کشور رفتند که میزان اگزما آنجا بسیار بالاتر از میانگین ملی بود. سپس داده‌های پایگاه‌های اطلاعاتی سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده را بررسی کردند تا ببینند کدام مواد شیمیایی در آن مناطق رایج‌ترند.

در بروز اگزما، در کنار بیماری‌های آلرژیکی که معمولا همراه آن ایجاد می‌شود (حساسیت به کره بادام‌زمینی و آسم) دو دسته مواد شیمیایی بسیار موثرند: دی ایزوسیانات‌ها و زایلین.

دی ‌ایزوسینات‌ها اولین بار سال ۱۹۷۰ در ایالات متحده برای تولید اسپندکس (نوعی فیبر مصنووعی)، فوم غیرلاتکس، رنگ و پلی اورتان (پلی‌میر) ساخته شدند. تولید زایلین هم در همان زمان همراه با افزایش تولید پلی‌استر و سایر موارد افزایش یافت.

بخش فعال شیمیایی دی ایزوسیانات‌ها و مولکول‌های زایلن در دود سیگار و آتش‌سوزی‌های جنگلی هم یافت می‌شود. پس از سال ۱۹۷۵، زمانی که تمام خودروهای جدید به فناوری جدیدی مجهز شدند که دود خروجی از اگزوز را به مواد شیمیایی کمتر سمی تبدیل می‌کرد، ایزوسیانات و زایلن به دود اگزوز خودروها نیز راه یافتند.

طبق تحقیقات، قرار گرفتن موش‌ها در معرض ایزوسیانات‌ها و زایلن می‌تواند مستقیم به افزایش فعالیت گیرنده‌های دخیل در خارش، درد و احساس دما، منجر و باعث اگزما، خارش و التهاب شود. این گیرنده‌ها در موش‌هایی که رژیم غذایی ناسالم داشتند فعال‌تر بود.

بدن انسان با میلیون‌ها میکرواورگانیسمی که روی پوست زندگی می‌کنند، پوشیده شده است که به آن میکروبیوم پوست می‌گویند. این میکروارگانیسم‌ها انواع خاصی از چربی (لیپید) یا روغن‌ها را تولید کنند که پوست را در محیطی پوشیده نگه می‌دارد و مانع ورود آلودگی به آن می‌شوند. سرامیدها از خانواده لیپیدها نقش محافظتی مهمی در پوست دارند.

مقدار سرامیدها و ترکیبات مربوط به آن روی پوست کودک در چند هفته اول زندگی می‌تواند یک پیش‌بینی‌کننده ثابت و قابل‌توجه باشد که نشان می‌دهد آیا او دچار اگزما خواهد شد یا خیر. هرچه میزان سرامیدها روی پوست کمتر باشد، احتمال ابتلا به اگزما بیشتر می‌شود.

محققان باکتری‌های مفید پوست را که مستقیم سرامید می‌سازند، در معرض ایزوسیانات‌ها یا زایلن قرار دادند و متوجه شدند که این باکتری‌ها دیگر سرامید نمی‌سازند و در عوض اسیدآمینه‌هایی مانند لیزین تولید می‌کنند که به باکتری‌ها در برابر مضرات سموم کمک می‌کند، اما برای حفظ سلامتی سرامیدها مزایایی ندارد.

محققان سپس ملحفه‌های تولیدشده از ایزوسیانات یا زایلن و تاثیر آن‌ها را بر باکتری‌های پوست بررسی کردند و دریافتند که باکتری‌های مضر روی نایلون، اسپندکس و پلی‌استر تکثیر می‌شوند اما روی پنبه یا بامبو نمی‌توانند زنده بمانند. باکتری‌هایی که به حفظ سلامتی پوست کمک می‌کنند، می‌توانند روی هر پارچه‌ای زندگی کنند اما درست مانند آلودگی هوا، میزان چربی‌های مفید آن‌ها در مقایسه با رشدشان روی پارچه‌های پنبه‌ای، نصف می‌شود.

برای افزایش تعادل میکروبیوم (باکتری مفید) پوست باید از محصولاتی که مانع رشد باکتری‌های سالم پوست می‌شوند، اجتناب کرد. برخی محصولات خاص مراقبت از پوست، شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها از جمله این مواردند. برای کودکان زیر چهار سال، به‌خصوص اجتناب از دود سیگار، پارچه‌های مصنوعی، فوم‌های غیرلاتکس، پلی یورتان‌ها و برخی رنگ‌ها توصیه می‌شود.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903120

دیگر خبرها

  • آب تالوار آرسنیک ندارد/ نیترات آب در دشت شهرستان بهار بالاست
  • اسرائیل دست به دامن فرانسه برای کاهش حملات حزب الله
  • این ملحفه‌ها باعث اگزما در پوست می‌شوند
  • فیلم| اسرائیل دست به دامان فرانسه شد
  • تجمع اعتراض‌آمیز خانواده‌های قربانیان انفجار بیروت
  • اطلاعاتی جالب درباره جفت‌گیری عجیب‌ترین موجود جهان!
  • لبنان پیشگام اولین اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی در جهان عرب
  • سیستم مکان‌یابی در فلسطین اشغالی دچار اختلال شد
  • موجودات فضایی احتمالا به این دلیل منقرض شده‌اند!
  • چرا رتیل‌ها مودار هستند؟