Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر آب منطقه ای شهرستان های شیروان و فاروج گفت: اُفت سالانه هشت دشت استان مجموعا ۴۰ سانتی متر بوده اما دشت شیروان- قوچان با ۷۳ سانتی متر، بیشترین افت را داشته است.

«اسحاق خسروپناه» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: علت افت سطح تراز آب زیرزمینی کاهش محسوس نزولات جوی، تغییر الگوی بارش از برف به باران، اضافه برداشت چاه های مجاز، چاه های غیر مجاز، عدم رعایت الگوی کشت مناسب و اجرای روش های نوین آبیاری بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر آب منطقه ای شهرستان های شیروان و فاروج، با اشاره به اینکه در محدوده شهرستان فاروج در حدود یک هزار و 64 منبع شامل چاه، چشمه و قنات با حجم حدود ۹۹ میلیون متر مکعب منابع از منابع آب زیرزمینی برداشت می شود، گفت: راه های موثر در کاهش افت، نصب کنتورهای هوشمند و الکترو مغناطیس بر روی همه چاه های کشاورزی، صنعتی و شرب برای مدیریت مصرف بهینه آب، ایجاد بازار محلی آب و تشکل های آب بران چاه ها برای مدیریت آب از سوی مردم و ارزش گذاری واقعی آب، توسعه روش های نوین آبیاری و تجمیعی برای جلوگیری از هدر رفت آب، مطالعه و اجرای طرح های تغذیه مصنوعی در نقاط حساس آبخوان، رعایت الگو کشت و کشت گیاهان کم آب طلب و سازگار با اقلیم منطقه و ... است.

 

وی با اشاره به اقدامات حقوقی انجام شده برای جلوگیری از اضافه برداشت آب از 151 حلقه چاه مجاز بیان کرد: در هفت سال اخیر نصب کنتور هوشمند بر روی بیشتر چاه ها، مدیریت مصرف آب با شارژ کارت هوشمند بر اساس سهم آب، شناسایی و برخورد با ۲۳۰ حلقه چاه غیر مجاز، اجرای طرح الگوی مشارکتی با حضور ذی مدخلان در سطح شهرستان و جلوگیری از انتقال آب به اراضی غیر تحت شرب انجام شده است.

 

گستره دشت شیروان - فاروج هزار و ۳۶۰ کیلومترمربع است و این دشت از لحاظ آب و هوایی در منطقه خشک و در حوزه آبریز اترک قرار دارد که از سال ۱۳۶۶ این دشت، ممنوعه اعلام شده  و مجوز حفر چاه جدید کشاورزی در آن داده نمی شود.

پایان پیام/640

منبع: شبستان

کلیدواژه: آب های زیر زمینی شهرستان فاروج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۱۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

علی فاضلی گفت: بنا به گزارش‌های رسیده ماسه شویی‌ها اقدام به افزایش خود سر قیمت کرده و گران فروشی می‌کنند که از اداره صمت و تعزیرات میخواهم ضمن رسیدگی به موضوع با هر گونه تخلف در ماسه شویی‌ها بصورت قاطع و قانونی برخورد کنند.

وی با اشاره به صدور آنی سند توسط ثبت اسناد افزود: اداره امور آب در سریع‌ترین زمان ممکن نقشه حریم و بستر رودخانه‌ها را تهیه کند تا بصورت رسمی سند صادر گردد تا هیچ کس نتواند حریم و بستر رودخانه را تصرف کند.

وی با اشاره به وضعیت آبی شهرستان از رئیس آبفای شهرستان اهر خواست تا با نظارت اصولی بر کارواش‌ها مانع از استفاده غیر مجاز از آب شرب شهر شوند و متخلفان را به مراجع قضایی معرفی کنند.
دادستان اهر افزود:طبق پیش بینی‌ها و گزارشات رسیده هم تابستان گرم و پاییز کم آبی خواهیم داشت، لذا اداره آب و فاضلاب نسبت تعمیر و پاکسازی تصفیه خانه فاضلاب و همچنین شهرداری نیز اقدام به شستشوی سطل‌های زباله و لایروبی کانال‌ها و جمع آوری اصولی زباله‌ها نماید تا شاهد انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر نباشیم.

فاضلی خاطر با تاکید بر مدیریت منابع آبی شهرستان گفت: به باغات غیر مجاز هیچ گونه حق آبه و مجوز حفر چاه صادر نگردد و چاه‌های اضطراری نیز تا از اطلاع ثانوی بصورت پلمپ شده باشند و در صورت فک پلمب مسدود شوند، متاسفانه هر خانه باغ یک چاه غیر مجاز دارد و چاه‌های غیر مجاز نیر شناسایی و معرفی گردند و رها سازی آب به بستر رودخانه نیز تا اطلاع ثانوی و تصویب شورای حفاظت از منابع آبی ممنوع است.

وی از صدور احکام جدید در دستگاه قضایی این شهرستان خبر داد وگفت: کار در فضای سبز و خدمات شهری و خدمات عمومی رایگان جایگزین مجازات جرائم غیر عمد و سبک در اهر خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • افتتاح تعاونی شکوفایی خلاقیت در شیروان
  • کارواش های منطقه یک تهران زیر ذره بین بازرسان
  • تخریب دو ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی نهاوند
  • اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد
  • ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها
  • رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان
  • تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر
  • توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است
  • باید، حول محور وحدت از آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم
  • برخورد با ساخت و ساز غیر مجاز در غرب تهران