Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی فرهنگستان هنر، معاونت پژوهشی این فرهنگستان در نظر دارد هم‌اندیشی یک روزه‌ای را تحت عنوان: «محمودخان ملک‌الشعرا (صبا)؛ از سنت تا نوگرایی» به منظور شناخت وجوه ناشناخته این هنرمند چندوجهی و همچنین بازجست ویژگی‌های هنری آثار، خلاقیت و نوآوری هنری و نقش تاثیرگذار وی، با حضور صاحب‌نظران، اندیشمندان و هنرمندان به بحث و بررسی بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمودخان ملک‌الشعرا (صبا)، شاعر، خوشنویس و از نقاشان نوگرای دوره قاجار است. نوگرایی، ابتکار و خلق وجوه تازه از تلفیق سنت‌های هنری ایران، با اصول و قواعد نقاشی اروپایی از مهم‌ترین دستاوردهای او در نقاشی است. مهارت بالای او در منظره‌سازی، ژرف‌نمائی و توجه به کیفیت نور و سایه و همچنین؛ بهره‌گیری از افق‌های نور و رسانه‌های جدید در بسیاری از آثار بجا مانده از او، به‌ خوبی نمایان است.

محورهای پژوهشی برای پژوهشگران علاقه‌مند، برای حضور در این هم‌اندیشی ملی، حول محورهای مطالعاتی زیر مشخص شده است:

· معرفی ابعاد شخصیتی، زندگی و تجارب منحصر به‌فرد محمودخان ملک‌الشعرا

· ویژگی‌های ادبی و سبک شعری محمودخان ملک‌الشعرا و نسبت آن با آثار هنری

· واکاوی هنرورزی محمودخان در خوشنویسی و بررسی آثار

· جایگاه محمودخان در میان هنرمندان عصر قاجار

· بررسی ارزش‌های هنری و زیبایی‌شناسانه آثار محمودخان (تکنیک، ترکیب‌بندی، رنگ‌آمیزی، فنون اجرا و دورنماسازی، بازنمایی، ژرفنمایی و ...)

· معرفی آثار شناخته و ناشناخته از محمودخان ملک‌الشعرا

· مضامین و موضوعات آثار

· بدعت و نوآوری هنری در آثار نقاشی محمودخان

· رابطه عکاسی دوره قاجار با آثار نقاشی محمودخان

علاقه‌مندان برای شرکت در این هم‌اندیشی که قرار است بهمن ماه ۱۳۹۹ در فرهنگستان هنر برگزار شود، می‌توانند چکیده ‌مقالات خود را حداکثر تا ۳۰ مهر ۱۳۹۹ به نشانی رایانامه hamandishi@honar.ac.ir ارسال کنند. پس از داوری اولیه، چکیده ‌مقالاتِ منتخب اعلام خواهد شد. مهلت ارسال اصل مقالات نیز ۱۵ آذر ۱۳۹۹ خواهد بود که پس از داوری نهایی، عناوین مقالات اعلام خواهد شد.

مخاطبان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر یا به پایگاه اینترنتی فرهنگستان هنر مراجعه کنند.

برچسب‌ها فرهنگستان هنر هنرهای تجسمی دوره قاجار پژوهشگر خوشنویسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگستان هنر هنرهای تجسمی دوره قاجار پژوهشگر خوشنویسی فرهنگستان هنر هنرهای تجسمی دوره قاجار پژوهشگر خوشنویسی فرهنگستان هنر هم اندیشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۲۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبره‌الشعرای تبریز

شهردار منطقه ۱۰ تبریز از آماده‌سازی و ساماندهی مجموعه تاریخی و گردشگری مقبره‌الشعرا تا قبل از آغاز تعطیلات تابستانی و شروع فصل گردشگری با تخصیص اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، موسی زارعی ظهر امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ با اشاره به اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریالی بودجه عمرانی شهرداری منطقه ۱۰ تبریز برای ساماندهی مجموعه تاریخی مقبره‌الشعرا، اظهار کرد: این مجموعه به عنوان پروژه‌ای حیاتی در حوزه گردشگری هر ساله در ایام تابستان پذیرای گردشگران است در این راستا شهرداری منطقه تلاش ۱۰ می‌کند تا با ایجاد فضایی مناسب و زیبا این مسیر ساماندهی شود.

وی با اشاره به اینکه ارائه خدمات مطلوب و شایسته به گردشگران از اهمیت بسیاری برخوردار است، افزود: ارائه این خدمات، خاطره خوب از سفر به تبریز را در ذهن میهمانان ثبت خواهد کرد.

شهردار منطقه ۱۰ تبریز با اشاره به اقدامات صورت گرفته این منطقه در خصوص پیاده‌محورسازی مجموعه تاریخی فرهنگی پروژه مقبره‌الشعرا تفرجگاه اندیشه گران، خاطرنشان کرد: عملیات اجرای سنگفرش بهسازی و مناسب‌سازی صحن جنوبی مرکزی مقبره الشعرا، ضلع شرقی، غربی و جنوبی پیرامون موزه احد حسینی به مساحت ۵۰۰۰ مترمربع با استفاده از سنگ حکمی اسپراخون و ترکیبی از سنگ قرمز آذرشهر و سنگ کوبیک و مطابق با معماری مقبره‌الشعرا توسط شهرداری منطقه ۱۰ اجرا شده است.

زارعی ادامه داد: بعضی نواقص جزئی در قسمت‌های سازه‌ای، ورودی مقبره‌الشعرا، جداره‌سازی، بدنه‌سازی و تکمیل آب‌نما و زیبایی بصری صحن جنوبی آغاز شده و این مجموعه فرهنگی و گردشگری پس از دو دهه رکود آماده میزبانی شایسته از گردشگران داخلی و خارجی است.

وی تصریح کرد: احداث سوغات‌سرا با اعتبار افزون بر ۱۶۰ میلیارد ریال، جدیدترین اقدام شهرداری منطقه در این مجموعه است که امکان معرفی و حمایت از صنایع‌دستی و هنری تبریز را فراهم می‌کند که هم‌اکنون عملیات اجرایی آن توسط عوامل عمرانی منطقه در حال انجام است.

کد خبر 747842

دیگر خبرها

  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • نوگرایی و جوانگرایی شرط پویایی یک جامعه است
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • حضور ۵ تیم دانش‌آموزی خراسان شمالی در نخستین المپیاد ملی آموزش هنر
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • «سفر آخر» شهید آوینی تماشایی شد/ بینال ونیز و حواشی غرفه یهودیان
  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبره‌الشعرای تبریز