Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@23:59:55 GMT

۹۵ درصد از محوطه باستانی سیلک کاوش نشده است

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۷۸۶۰۴

۹۵ درصد از محوطه باستانی سیلک کاوش نشده است

ایسنا/اصفهان سرپرست پایگاه پژوهشی تپه‌های سیلک کاشان گفت: محوطه باستانی سیلک به عنوان سی و هشتمین اثر تاریخی کشور در سال ۱۳۱۰ با شماره ۳۸ در فهرست اثرهای ملی ثبت شد، اما هنوز ۹۵ درصد از این محوطه باستانی کاوش نشده است.

جواد حسین‌زاده ساداتی، شامگاه (چهارشنبه- ۱۵ مرداد) در نشست خبری، اظهار کرد: یک گروه فرانسوی به سرپرستی رومن گریشمن تپه‌های باستانی سیلک را از سال ۱۳۱۲ به مدت پنج سال مورد کاوش قرار دادند، اما هنوز ۹۵ درصد از محوطه باستانی این اثر ارزشمند کاوش نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: محدوده عرصه سیلک در سال ۱۳۳۳ به نام دولت وقت ایران ثبت و در سال ۱۳۴۷ این محوطه فنس‌کشی شد و برای حفظ و نگهداری آن نگهبان ۲۴ ساعته با سرنگهبان قرار دادند.

به گزارش ایسنا، سرپرست پایگاه پژوهشی تپه‌های سیلک کاشان، تصریح کرد: سند مالکیت حدود ۴۰ هکتار از محدوده عرصه سیلک در اختیار مردم است که مالکیت آن محرز و تقریبا نیمی از وسعت آن به اسم دولت ثبت و سند شده است، اما متصرف غیرقانونی دارد.

حسین زاده ساداتی تاکید کرد: برای آزادسازی عرصه محوطه باستانی سیلک به وسعت ۳۰ هکتار، بر اساس برآورد سال گذشته اعتباری معادل دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال (۲۵۰ میلیارد تومان) نیاز است.

وی گفت: عرصه تپه‌های سیلک ۴۰ هکتار است و شهرداری کاشان تا کنون با خرید ۴.۲ هکتار، عرصه و حریم را آزاد کرده که در حال حاضر در تصرف دارد و باید به میراث فرهنگی تحویل دهد.

حسین زاده ساداتی به ادامه پیگیری‌ها برای آزادسازی بین ۴ تا ۶ هکتار از زمین‌های عرصه‌ سیلک در سال‌ جاری، اشاره کرد و گفت: برای ثبت جهانی این اثر ارزشمند ۴۰ هکتار زمین باید آزاد شود که هم اکنون ۱۰ هکتار آن در اختیار میراث فرهنگی به نمایندگی از دولت است.

سرپرست پایگاه پژوهشی تپه‌های سیلک کاشان افزود: ۱۳ هکتار از ۳۰ هکتار باقی مانده، دارای سند دولتی است، اما در دست متصرفان غیرقانونی قرار دارد که از سال ۵۹ آن را تصرف کرده‌اند و بقیه نیز در دست مالکان قانونی آن است که از گذشته سند دارند.

عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان تصریح کرد: تپه‌های سیلک از سال ۱۳۹۲ در فهرست موقت آثار جهانی قرار گرفته است، اما بزرگترین مانع برای ثبت آن، ساخت و سازهای غیرمجاز در عرصه این اثر ارزشمند تاریخی است.

وی اظهار کرد: تپه‌های سیلک دست ‌کم چهار معیار از هشت معیار ثبت در فهرست میراث جهانی را دارد که کهن‌ترین شهر بشری در جهان و کهن‌ترین منطقه در جهان که خط و نوشتار در آن وجود داشته محسوب می شود.

حسین‌زاده ساداتی افزود: واگذاری زمین دولتی در ازای زمین‌های عرصه سیلک یک فرآیند طولانی است و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در یک برنامه زمان‌بندی شده حداکثر تا ۱۰ سال آینده می‌تواند ۸۰ درصد از عرصه سیلک را آزاد کند.

این عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان، تاکید کرد: هر گونه دخل و تصرف در عرصه سیلک ممنوع است و حتی باستان شناسان نیز برای پژوهش در این عرصه باید مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی داشته باشند.

سرپرست پایگاه پژوهشی تپه‌های سیلک کاشان گفت: افرادی به طمع ارزان خریدن زمین، به صورت غیرقانونی به عرصه سیلک تجاوز کردند که تاکنون شش مورد تخریب قانونی با همکاری شهرداری انجام شده است و ۱۶ رای دیگر نیز آماده اجرا است.

حسین‌زاده ساداتی افزود: نزدیک به ۵۰۰ پرونده شامل انواع تخلف مانند ساخت و ساز غیرمجاز یا ارتفاع غیرمجاز در عرصه سیلک تشکیل شده که برای دو هکتار آن باید تخریب و رفع تخلف شود که دو سال اخیر دو مورد رفع تخلف از سوی شهرداری انجام شده و چهار مورد نیز مردم اقدام به تخریب کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سيلك كاشان محوطه باستانی باستانی سیلک میراث فرهنگی عرصه سیلک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۸۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد برزعلی صبح یکشنبه در همایش توسعه کشت محصولات کم‌آب‌بر در راستای الگوی کشت با محوریت پنبه از کشت ۳۸۰ هزار هکتار گندم در گلستان خبر داد و اظهار کرد: با برنامه ریزی هایی که داشتیم برای ۵۰۷ هزار هکتار از مزارع گلستان قارچ کش تهیه شد که این اقدام باعث شد تا خسارت زنگ زرد در مزارع استان از ۳۰ درصد به کمتر از ۲ درصد برسد.

وی افزود: گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت توانست جز استان‌های پیش رو در کشور باشد.

رئیس جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به اینکه کشت برنج در گلستان از ۶۲ هزار هکتار به ۴۹ هزار هکتار رسیده است، گفت: اجرای طرح اصلاح الگوی کشت با محصولات کم‌آب بر یکی از برنامه‌های این سازمان محسوب می‌شود.

به گفته وی کشاورزی گلستان در بسیاری از بخش‌ها توانسته رتبه نخست را کسب کند.

برزعلی با بیان اینکه اغلب دستگاه‌های کارخانجات شالیکوبی گلستان مستهلک است، گفت: اکنون در استان ۱۰۲ کارخانه شالیکوبی فعال هستند که سال گذشته ۱۹۱ میلیارد تومان خسارت در بحث برنج به وجود آوردند.

وی یادآور شد: برای تحقق الگو کشت باید صنایع تبدیلی را در دستور کار خود قرار دهیم.

برزعلی با بیان اینکه دنیا با تغییر اقلیم دست و پنجه نرم می‌کند و با افزایش درجه حرارت روبه‌رو هستیم، تاکید کرد: اگر به دنبال تحقق الگوی کشت هستیم باید از صنایع تبدیلی حمایت کنیم و یکی از راه‌های تحقق این مهم اعطای تسهیلات برای رونق صنایع تبدیلی در گلستان است.

کد خبر 6090764

دیگر خبرها

  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  •  کاوش در «فلک‌الافلاک»/ قدمت ۵ هزارساله سکونت انسان در این عرصه
  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • قابل احیا بودن ۱۴ درصد مساحت محوطه ربع رشیدی تبریز
  • رتبه نخست کاشان در نصب نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران؛ یک خانه و کوچه‌اش پیدا شد!
  • جزییات کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران اعلام شد
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران
  • اجرای عدالت در عرصه های مختلف لازمه حکومتی دینی است
  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است