Web Analytics Made Easy - Statcounter

قم- شیر و لبنیات ازجمله مواد پروتئینی است که از یک‌سو کارشناسان بهداشتی بر مصرف آن تکیه داشته و از طرفی دیگر به دلیل افزایش قیمت در حال حذف از سبد خانواده‌هاست.

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: اگرچه تمامی مسئولان و کارشناسان بهداشتی به‌طور مستمر بر مصرف شیر و لبنیات اصرار دارند اما گرانی افزون بر ۳۰ درصدی قیمت شیر و محصولات لبنی موجب کاهش قدرت خرید مردم شده و بی‌ثباتی در قیمت محصولات لبنی صدای مصرف‌کنندگان را درآورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر هفته یک قیمت

در همین رابطه یکی از خریداران محصولات لبنی به خبرنگار ما می‌گوید: محصولات لبنی هر هفته یک قیمت دارد و مدام در حال تغییر است.

زهرا قمی در این رابطه بیان می‌کند: قیمت یک کیلو شیر از سال گذشته تاکنون افزون بر ۴ نوبت افزایش داشته است و از قیمت هر کیلو ۲۵۰۰ تومان در حال حاضر به کیلویی چهار هزار تومان رسیده است.

وی بیان می‌کند: قیمت سایر محصولات مانند پنیر و ماست نیز به‌طور هفته‌ای توسط کارخانجات افزایش می‌یابد که این وضعیت برای مصرف‌کننده هم آزاردهنده و هم نگران‌کننده است.

وی می‌گوید: قیمت یک قالب پنیر از سال گذشته از ۵۵۰۰ تومان در حال حاضر به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است و قیمت‌ها به‌گونه‌ای لحظه‌ای در حال تغییر است که گویی نظارتی نیست!

نارضایتی فروشندگان

در همین راستا یکی از فروشندگان مواد لبنی نیز به ما می‌گوید: افزایش قیمت‌ها  متأسفانه موجب افزایش حس بدبینی در مصرف‌کنندگان شده و بسیاری از آن‌ها فروشندگان را مقصر می‌دانند.

حسین حضرتی بابیان اینکه فروشندگان تنها سود مجاز و تعزیراتی را بر روی محصول اعمال کرده و اجناس خود را به فروش می‌رسانند بیان می‌کند: متأسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون افزون بر ۳ بار قیمت محصولات تغییر کرده و لذا فروشندگان دخل و تصرفی در قیمت‌ها ندارند.

وی بابیان اینکه افزایش قیمت‌ها منجر به کاهش مشتری شده است اظهار می‌کند: فروشندگان بابت گرانی محصولات بیشتر متضرر می‌شوند چون افزایش قیمت‌ها موجب کاهش خرید مردم شده است.

وی متذکرمی شود: اگر مسئولان این بازار را کنترل نکنند مردم آسیب جدی‌تری به آن‌ها وارد می‌شود زیرا گروه‌های پرخطر مانند کودکان، نوجوانان و سالمندان وزنان باردار نیاز به مصرف شیر و مواد لبنی دارند و این قیمت‌ها همان‌طور که برای ما ملموس است مردم را از مصرف لبنیات ناتوان می‌کند.

قیمت مصوب

در همین راستا  معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در خصوص قیمت شیر می‌گوید: کارگروه تنظیم بازار استان‌ها هیچ دخالتی در این افزایش قیمت ندارند درحالی‌که قیمت هر کیلو شیر طبق مصوبه دولت ۲۹۰۰ تومان بود کارگروه کشوری تنظیم بازار ۳ هزار تومان تصویب کرده است.

امیرحسین پروان می‌افزاید: این تغییر بر روی قیمت تمام‌شده شیر و فرآورده‌های آن و حتی کالاهای دیگر هم تأثیر داشته و باعث افزایش قیمت در بازار شده است.

وی عنوان می‌کند: درهرصورت در تعین قیمت شیر و لبنیات باید هم شرایط و مشکلات دامدار و تولیدکننده در نظر گرفته شود و هم شرایط مصرف‌کننده که در این زمینه به نظر تأمین نهاده‌های دامی به قیمت مناسب، حمایت از دامدار و قطع دست واسطه‌ها می‌تواند تا حدودی باعث کاهش قیمت محصولات لبنی شود.

چرا شیر گران شد؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم در خصوص دلایل گرانی شیر توضیح می‌دهد: دلیل افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی و شیر افزایش قیمت نهاده‌های دامی، خود دام و تأمین علوفه آن و هم‌چنین واکسن‌ها و مواد افزودنی است.

عباس پورمیدانی می‌افزاید: هزینه‌های کارگری به‌شدت افزایش‌یافته است و از طرفی به دلیل اینکه برخی از دامداران شیر را طبق قرارداد به‌واسطه ها می‌فروشند لذا این موضوع هم گاهی اوقات مزید بر علت می‌شود.

وی ابراز می‌کند: قم به دلیل این‌که با کمبود علوفه دامی روبرو است در زمینه تولید شیر و فرآورده دامی جایگاه خوبی در کشور ندارد درحالی‌که تولید سالانه شیر در قم ۱۴۰ هزار کیلوگرم بود اکنون به ۱۳۰ هزار کیلوگرم کاهش‌یافته است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: استان قم شیر لبنیات گرانی لبنیات قیمت محصولات محصولات لبنی افزایش قیمت قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۰۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

آفتاب‌‌نیوز :

افزودن مواد غذایی زیر به برنامه غذایی روزانه، با دارا بودن پروتئین، فیبر، چربی‌های سالم و سایر مواد مغذی، به کاهش چربی احشایی کمک می‌کند:

۱) گوشت گاو بدون چربی

گوشت گاو بدون چربی یک گزینه مناسب و پروتئینی است که برای زمان طولانی سیر نگه‌تان می‌دارد و به کاهش چربی شکمی کمک می‌کند. پروتئین احساس سیری بعد از غذا را افزایش می‌دهد، به حفظ عضلات کمک می‌کند و منجر به افزایش متابولیسم می‌شود. هم‌چنین پروتئین اثر حرارتی بالایی دارد، به این معنی که کالری بیشتری را در طول هضم می‌سوزاند.

۲) جو دوسر

جو دوسر سرشار از فیبر بتا گلوکان و کربوهیدرات‌های پیچیده است که انرژی پایداری را برای بدن فراهم کرده و به کنترل گرسنگی کمک می‌کند. مصرف جو دوسر، سطح قند خون را تثبیت می‌کند و احتمال پرخوری یا هوس قند را در ساعات بعد از غذا کاهش می‌دهند. بر اساس مطالعات، بتا گلوکان موجود در جو دوسر علاوه بر تقویت سلامت روده، می‌تواند به افزایش سیری، هضم آسان و کاهش چاقی شکمی کمک کند.

۳) لیمو

مصرف لیمو به‌تن‌هایی شاید چندان رضایت‌بخش نباشد، اما استفاده از لیمو در دستور العمل‌های خوراکی و نوشیدنی می‌تواند به کاهش چربی شکم کمک کند. لیمو حاوی پلی فنل‌های قوی است که منجر به جلوگیری از تجمع چربی در ناحیه شکم و چاقی می‌شود. سعی کنید به جای استفاده از سس‌های پرچرب و ناسالم، روی سالاد‌ها و غذاهایتان چند قطره آبِ لیموی تازه بچکانید

۴) ماهی تن

ماهی تن (چه کنسرو شده و چه تازه) به دلیل داشتن پروتئین بالا و چربی سالم، یک غذای مغذی به شمار می‌آید. یک وعده ماهی تن کنسرو شده، ۲۴ گرم پروتئین و تنها ۱۶۸ کالری دارد و حاوی حدود ۹ گرم چربی سالم است. شواهد نشان می‌دهد که مصرف غذا‌های دریایی بدون چربی مانند ماهی تن، به پیشگیری از چاقی کمک می‌کند.

۵) لوبیا سیاه

علاوه بر مصرف پروتئین، دریافت فیبر کافی در رژیم غذایی برای کاهش چربی شکمی مهم است. در میان حبوبات، لوبیا سیاه یک گزینه ایده‌آل برای این منظور است. در هر نصف فنجان لوبیا سیاه ۸ گرم فیبر و ۸ گرم پروتئین وجود دارد. به طور کل محتوای فیبر موجود در حبوبات برای کاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن مفید است.

۶) چای سبز

چای سبز یک نوشیدنی چربی‌سوز است و محتوای کافئین موجود در آن می‌تواند به بهبود متابولیسم و چربی‌سوزی کمک کند. مصرف مداوم چای سبز در کنار یک رژیم غذایی کم‌کالری و ورزش منظم باعث کوچک شدن شکم می‌شود.

۷) تخم مرغ

در حالی که غذا‌هایی مانند گوشت گاو بدون چربی و مرغ انتخاب‌های خوبی برای دریافت پروتئین هستند، تخم مرغ هم می‌تواند گزینه مفید دیگری باشد و در هر وعده غذایی مصرف شود. یک تخم مرغ متوسط، تقریباً دارای ۶ گرم پروتئین و کمتر از ۵ گرم چربی است. زرده تخم مرغ همراه با محتوای پروتئین بالایی که دارد، حاوی مقدار زیادی ماده مغذی به نام کولین است. مکمل کولین به طور بالقوه به کاهش BMI یا شاخص توده بدنی کمک می‌کند و هم‌چنین سطح لپتین موجود در آن، باعث افزایش حس سیری و کاهش تولید هورمون گرسنگی در بدن می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد
  • مردم گوشت نمی‌خریدند، حالا شیر و ماست هم نمی‌خرند؛ چرا؟
  • آخرین وضعیت خرید شمش در حراج مرکز مبادله | خرید شمش افزایش یافت
  • قیمت محصولات سایپا چهارشنبه ۵ اردیببهشت ۱۴۰۳؛ تداوم کاهش قیمت شاهین در بازار
  • مسکن پس از ماه سرگیجه؛ پیش‌بینی وضعیت آینده بازار
  • تا وقتی جت هست چرا ماشین خارجی؟ / وضعیت بازار خودرو عجیب شد
  • آبلیموی تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟ | باورهای اشتباه مردم درباره آبلیموهای سنتی
  • خوزستانی‌ها از چه کولر گازی‌هایی استفاده نکنند
  • تجلیل از نانوایان و کشاورزان نمونه در مرند