Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی انجمن حقوقدانان افغانستان گفت که در قانون اساسی افغانستان چیزی به نام لویه‌جرگه "مشورتی" وجود ندارد و تشکیل لویه‌جرگه که مشروعیت حقوقی دارند نیز در این شرایط ممکن نیست. - اخبار بین الملل -

«شیرین خان حبیب» سخنگوی انجمن حقوقدانان افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم اظهار داشت که براساس قانون اساسی افغانستان لویه‌جرگه‌ای که رئیس جمهور این کشور دستور برگزاری آن را داده است (جرگه مشورتی) جایگاهی در قانون ندارد، ما در قانون اساسی لویه‌جرگه را داریم اما به دلیل عدم حضور اعضای شورای شهرستان‌ها، برگزاری آن ممکن نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی انجمن حقوقدانان افغانستان تصریح نمود: متأسفانه پس از آمدن حکومت‌های دموکراتیک تاکنون ما تشکیل لویه‌جرگه قانون اساسی را تکمیل نکردیم و به همین دلیل مطابق قانون اساسی لویه‌جرگه را نمی‌توان برگزار کرد.

حبیب افزود که اگر منظور رئیس جمهور گرفتن اخذ نظرات مردم است می‌توان از کلمه «رفراندوم» استفاده کرد که البته این موضوع نیز جنبه‌های حقوقی خاص دارد.

شیرن خان حبیب به این موضوع نیز اذعان کرد که اشرف غنی می‌تواند خلاف آنچه در لویه‌جرگه مشورتی تصمیم گرفته می‌شود عمل کند اما در اینصورت رئیس جمهور خلاف اخلاق عمل کرده و این موضوع فضا را بیشتر متشنج می‌سازد.

به گفته این حقوقدان افغان، رئیس جمهور دست بالایی را برای تصمیم گیری در مذاکرات صلح دارد پس سرانجام تصمیمی را خواهد گرفت و هدف رئیس جمهور این است که بر عدم آزادی زندانیان پافشاری کند تا موضع خویش را نزد اذهان عمومی به ویژه طالبان قوی‌تر نشان دهد.

این کارشناس مسائل حقوقی افغانستان بر این باور است که اگر زندانیانی که قرار نیست آزاد شوند واقعا به دلیل محکومیت به «حق العبدی» در زندان به سر می‌برند، هیچ قدرتی در افغانستان نمی‌تواند حکم آزادی آنان را صادر کند.

حبیب تصریح کرد: نه رئیس جمهور، نه دادگاه عالی، نه سایر مقامات عدلی و قضایی و حتی لویه‌جرگه صلاحیت این را ندارند که مجرمان حق العبدی را از زندان آزاد کنند، اما در جرایمی که مربوط به حق‌الله می‌شود زندانیان می‌توانند مورد بخشش قرار گیرند.

شیرین خان حبیب ادامه داد: در چنین شرایطی که حکم زندانیان مشخص است برگزاری لویه‌جرگه یک هزینه اضافی است.

وی افزود که در این شرایط نه تنها لویه‌جرگه مشورتی مشکل را حل نمی‌کند بلکه بر مشکلات می‌افزاید چرا که امکان دارد در لویه‌جرگه مشورتی صلح این تصمیم اتخاذ شود که 400 زندانی طالبان آزاد نشوند و از آن طرف طالبان بر موضع خود ایستادگی می‌کنند و جنگ را شدت می‌دهند.

اعتراف رئیس تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان با طالبان به ناکارآمدی لویه‌جرگهمصاحبه| دیپلمات سابق افغان: برگزاری لویه جرگه خلاف قانون اساسی افغانستان استمخالفت‌ها با برگزاری لویه‌جرگه؛ آمریکا نتیجه را مشخص می‌کندطالبان: لویه‌جرگه غیرقانونی است و از مردم افغانستان نمایندگی نمی‌کند

این کارشناس حقوقی افغان معتقد است که برای پایان جنجال‌های موجود باید میانه روی کرد و می‌توان این زندانیان را در نظارت خانگی تحت مراقبت داشت، موضوعی که براساس گزارش‌ها «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان نیز آن را پیشنهاد داده است.

سخنگوی انجمن حقوقدانان افغانستان همچنین خاطرنشان ساخت: با تندروی نمی‌شود تصمیم گرفت، باید یک راه حل بینابین تعیین شود، بالاخره یک راه باید پیدا شود تا هرچه زودتر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی برگزار گردد.

انتهای پیام/.

R1447/P/S8,87,1413/CT2 واژه های کاربردی مرتبط طالبان اخبار "افغانستان" بیشتر بخوانید... نبیل: زندانیان طالبان برای بقای کرسی چند سیاستمدار ارگ‌نشین آزاد می‌شوند آزادی زندانیان و آغاز مذاکرات؛ محور دیدار نماینده سازمان ملل با معاون سیاسی طالبان قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... نبیل: زندانیان طالبان برای بقای کرسی چند سیاستمدار ارگ‌نشین آزاد می‌شوند آزادی زندانیان و آغاز مذاکرات؛ محور دیدار نماینده سازمان ملل با معاون سیاسی طالبان واژه های کاربردی مرتبط طالبان اخبار "افغانستان" پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ کارکنان کدام سفارتخانه‌ها در انفجار بیروت کشته یا زخمی شدند؟ ۲ ورود اولین محموله کمک‌های ایران به بیروت+عکس ۳ تصویر ماهواره روسیه از قبل و بعد از انفجار بیروت ۴ اخبار انفجار بیروت|۱۳۵کشته و بیش از ۵ هزار زخمی؛ دهها مفقود و ۳۰۰هزار بی خانمان/ ورود اولین محموله کمک‌های ایران به بیروت ۵ لحظه به لحظه با انفجار بیروت|پدیدار شدن رگه‌هایی از دخالت تل‌آویو در فاجعه ۴ آگوست/ سفر تامل‌برانگیز ماکرون به لبنان ۶ آیا قدرت انفجار بیروت به اندازه انفجار هیروشیما بود؟ ۷ آخرین تحلیل‌ها از انفجار بیروت| وقتی مصیبت لبنانی‌ها عرصه تسویه‌حساب مغرضانه عربستان می‌شود ۸ شرمن: ایران در برابر فشار حداکثری ترامپ مقاومت را برگزیده است مهمترین اخبار بین الملل لحظه به لحظه با انفجار بیروت|پدیدار شدن رگه‌هایی از دخالت تل‌آویو در فاجعه ۴ آگوست/ سفر تامل‌برانگیز ماکرون به لبنان اردوکشی جریان غرب‌گرا در لبنان در سوءاستفاده از حوادث بیروت ورود ماکرون و میشل عون به محل وقوع انفجار مهیب بیروت مسکو: مواضع روسیه در مخالفت با قطعنامه ضدایرانی آمریکا تغییر نمی‌کند مهمترین اخبار تسنیم سرلشکر سلامی: ملت لبنان را در شرایط سخت هرگز تنها نمی‌گذاریم قالیباف: هماهنگی کاملی بین قوای سه‌گانه برای حل مشکلات معیشتی وجود دارد بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی متانول ‌جهان ‌به دستور رئیس جمهور ‌افتتاح شد / تولید روزانه ۷ هزار تن متانول با گرید AA در ایران روحانی: می‌خواهیم از صادر کردن نفت خام فاصله بگیریم شرمن: ایران در برابر فشار حداکثری ترامپ مقاومت را برگزیده است درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طالبان اخبار افغانستان طالبان اخبار افغانستان لویه جرگه مشورتی انفجار بیروت قانون اساسی رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۳۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان از سلاح جنگی جدید "ساخت افغانستان" رونمایی کرد (فیلم)

 

منبع:بیسیمچی

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: حمله با سلاح سرد در استرالیا با ۴ کشته و شماری زخمی (فیلم) گزارش تلویزیون اسرائیل از صادرات سلاح‌ های ایران (فیلم) رصد و هلاکت دو تروریست داعشی و کشف سلاح و مهمات همراه آنان (فیلم)

دیگر خبرها

  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • وقوع انفجار در غرب کابل
  • اجرای قانون اساسی در حوزه‌های مختلف مدنظر باشد
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • ضرورت کارآفرینی برای زندانیان و خانواده آن ها
  • گفتگوی اختصاصی با همسر شهید طهرانی مقدم
  • جابجایی بیش از ۷۴ هزار تن کالا از طریق خطوط آهن افغانستان
  • طالبان از سلاح جنگی جدید "ساخت افغانستان" رونمایی کرد (فیلم)