Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا رقیه کرمانیان روز پنجشنبه در بازدید از مرکز خدمات سلامت روان جامعه نگر (cmhc) شهرستان افزود: با اجرای  طرح یادشده کیفیت خدمات سلامت روان افزایش یافته است .

وی اضافه کرد: ‌در این مرکز تخصصی سلامت روان توسط روانپزشک، روانشناس، پزشک، مراقب سلامت و مددکار اجتماعی ارائه می شود . 

معاون فرمانداری  اردکان با بیان اینکه اجرای طرح سراج، نیازمند همکاری تمامی سازما هاست  تصریح کرد: با اجرای طرح یادشده در شهر ، میزان سواد سلامت روان مردم  افزایش و آسیب های اجتماعی و اختلالات روانی کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کرمانیان اظهار کرد : با استقرار الگوی سلامت روانی، اجتماعی جامعه نگر در اردکان،توانمند سازی و حمایت های روانی ،اجتماعی اقشار آسیب پذیر به خصوص زنان و کودکان و جمعیت های کارگری با جدیت بیشتری دنبال می شود.

همچنین رییس شبکه بهداشت و درمان اردکان در ادامه گفت:  هدف از اجرای طرح یادشده ، کاهش بار بیماری های روانی، انگ‌زدایی از بیماری‌های روانپزشکی و حمایت اجتماعی از اقشارآسیب‌پذیر به ویژه بیماران روانی مزمن است.

سیدمحمد پورهاشمی با بیان این که طرح سراج با محوریت شبکه بهداشت و درمان و با همکاری فرمانداری از تیرماه سال گذشته در اردکان اجرای شده است، تصریح کرد: طرح سراج در سه سطح اجرا می‌شود که سطح پایه‌ آن شامل غربال‌گری سلامت روان و سلامت اجتماعی جمعیت شهری است و مردم می‌توانند با  مراجعه به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت شهری از این خدمات بهره‌مند شوند.

وی سطح تخصصی این طرح را شامل خدمات توانبخشی روزانه، مراقبت پس از ترخیص بیماران روانپزشکی مزمن، ویزیت در منزل بیماران مزمن روانپزشکی و مراقبت مشارکتی ذکر کرد که در کلینیک‌های تخصصی با حضور روانپزشک، روانشناس بالینی، مددکار اجتماعی و کار درمانگر انجام می ‌شود. 

پورهاشمی خاطرنشان کرد: کلیه موارد ارجاعی که در مراکز خدمات جامع سلامت غربالگری شده‌اند، می‌توانند این سطح خدمات را دریافت کنند.

رییس شبکه بهداشت و درمان اردکان گفت: سطح سوم طرح ، تحت عنوان بسته اقدام جامعه  معرفی و با سازمان‌دهی همکاری بین بخشی و جلب مشارکت مردم در ارتقای سلامت روانی و اجتماعی شهرستان با همکاری نمایندگان گروه های مردمی در قالب  مشارکت مردمی در حال انجام است.

وی اظهار کرد: ستاد خوداتکایی یکی از مهمترین بخش‌های بسته سوم طرح است که افراد نیازمند به حمایت اجتماعی می‌توانند پس از معرفی و ارجاع از مراکز خدمات جامع سلامت، براساس شاخص‌های تعیین شده از خدمات ستاد که شامل معرفی برای سوادآموزی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، هماهنگی برای ایجاد امکان کار و چتر حمایتی با محوریت فرمانداری است، بهره‌مند شوند.

پورهاشمی  یادآور شد: تمامی شهروندان می‌توانند برای آشنایی بیشتر و  دریافت خدمات این طرح به واحد بهداشت روان نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت شهری محل سکونت خود مراجعه کنند.

براساس پیمایش ملی سلامت روان در سال ۸۹- ۹۰ ، ۳.۶ درصد از افراد ۱۵ تا ۶۶ ساله ساکن کشور دچار یک یا چند اختلال روانپزشکی در ۱۲ ماه قبل از بررسی هستند.
این الگو شامل سه بسته خدمتی مرتبط به هم است که بسته اول شامل خدمات سلامت روانی اجتماعی پایه است که خدمات سلامت روان در این بسته برای ارائه در خانه‌های بهداشتی، پایگاه‌های سلامت و مراکز سلامت جامعه تدارک دیده شده است:
غربالگری اختلالات روانی و عوامل خطر اجتماعی توسط مراقب سلامت و ارجاع به پزشک و پیگیری‌های آتی ، تشخیص و درمان اختلالات روانی شایع  توسط پزشک عمومی، خانواده؛ ارجاع موارد مشکوک به سایکوز و مقاوم به درمان به سطح تخصصی است.
خدمات کارشناس روان و اجتماعی (کارا) که شامل آموزش چهره‌به‌چهره به بیماران معرفی‌ شده از طرف پزشک عمومی، خانواده، آموزش عمومی جمعیت تحت پوشش مرکز بهداشتی درمانی در اصول و فنون پیشگیری از اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی و ارجاع اجتماعی نیازمندان به مراکز معین در شهرستان است.
بسته دوم: خدمات تخصصی در قالب مرکز سلامت روان جامعه‌نگر و بخش روانپزشکی بیمارستان عمومی است که شامل تشخیص، درمان و مراقبت از اختلالات سایکوز و بیماران ارجاع‌شده از پزشک عمومی، خانواده در این بسته انجام می‌شود اما این بسته خدمات آموزش خانواده‌های بیماران، پیگیری بعد از دریافت خدمات، ویزیت در منزل، کاردرمانی و حمایت‌های اجتماعی را هم شامل می‌شود تا چرخه درمان بیماران کامل شود.
بسته سوم ، بسته اقدام جامعه نام دارد که بیش از ۵۰ درصد علل موثر در ایجاد اختلالات روانی ریشه‌های اجتماعی‌ محیطی دارد، به‌همین منظور بسته اقدام جامعه با هدف سازمان‌دهی همکاری‌های بین‌بخشی و مشارکت مردم در ارتقای سلامت روانی و اجتماعی شهرستان طراحی شده است.

تا عوامل خطر اختلالات روانی کاهش یابد و حمایت‌های اجتماعی از افراد دارای اختلالات روانی افزایش و انگ اجتماعی کاهش یابد.
این بسته چهار اقدام دارد که شامل شورای فرمانداری نسبت به وضعیت سلامت روان، پیامدها و عوامل موثر بر آن حساس شده و تفاهم‌نامه همکاری بین اداره های شهرستان و نمایندگان مردم امضا می‌شود.
دبیرخانه رصد اقدامات جامعه (راج) در فرمانداری ایجاد می‌شود تا با آموزش رابطان اقدام تفاهم‌نامه را پایش و عملکرد اداره ها را رتبه‌بندی و تشویق کند.
تسهیلات مراقبت اجتماعی از مبتلایان به اختلالات روانی توسط اداره های شهرستان فراهم شود.
هدف کلی طرح سراج کاهش اختلالات روانی و کاهش بار بیماری های اعصاب و روان است که با حمایت نهادهای و نمایندگان قوای سه گانه این مهم محقق می شود.

  سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی و تعیین‌کننده‌های آن (سراج)  توسط سازمان بهزیستی و با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی راه‌اندازی شده است و هدف آن رصد آسیب های اجتماعی و عوامل تعیین‌کننده آنها در سراسر کشور را پیگیری می کند.

داده‌های این طرح از منابع موجود و همچنین پیمایش از  ۹۳ شهر و حدود ۳۰۰ روستا در ۳۱ استان کشور  جمع‌آوری می شود.
مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها سلامت روان اردکان بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت روان اردکان بهداشت و سلامت سلامت روان اردکان بهداشت و سلامت آسیب های اجتماعی خدمات سلامت روان خدمات جامع سلامت اختلالات روانی سلامت روانی طرح سراج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۳۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) مرور اخبار ناگوار با سلامت روان ما چه می‌کند؟

آیا اخبار ناگوار را برای حفظ سلامت روان مان نباید دنبال کنیم؟ بهتر است در انکار به سر ببریم؟ بنظرتان این توصیه‌ها درست است؟ آنهم با توجه به اینکه هر کدام از ما شیوه خودمان را برای به آرامش رسیدن و مواجهه با شرایط سخت داریم.

به گزارش خبرآنلاین، امیر حسین جلالی ندوشن، روانپزشک و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در این باره با تاکید بر اینکه بهتر است از پی گیری کردن اخبار نا معنبر بپرهیزید، می‌افزاید: آنچه ما را آزار می‌دهد و دچار تنش می‌کند، دریافت اطلاعات از کانال‌های مختلف خبری است.

فقط یک یا دو کانال معتبر خبری را دنبال کنید. ما خیلی وقت‌ها در زمان‌های سخت از خودمان غافل می‌شویم؛ داشتن خواب کافی، روتین روزانه، تحرک بدنی و داشتن رژیم غذایی سالم به بهبود شرایط روحی مان کمک می‌کند. بعلاوه بهتر است از انزوا پرهیز کنیم و با تکیه بر استقاده از ظرفیت‌های اجتماعی و انسانی با هدف اینکه همدرد هم باشیم، التیام بیشتری را فراهم می‌کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آیا استفاده از گوشی‌های هوشمند نوجوانان را افسرده می‌کند؟
  • فرمانداری ویژه شهرستان‌های یزد و میبد در حال پیگیری است
  • آنروا: کودکان غزه‌ سطوح مخرب آسیب روانی را تجربه می‌کنند
  • آونروا: کودکان غزه‌ سطوح مخرب آسیب روانی را تجربه می‌کنند
  • بررسی مطالبات مردم احمد آباد اردکان
  • ترومای اجتماعی، طوفان خاموش
  • هدفگذاری تامین اجتماعی برای ارتقاء سلامت و رضایتمندی کارگران
  • توضیحات معاون فرماندار زنجان درباره نحوه تقسیم‌بندی فضای تبلیغی شهری
  • (ویدیو) مرور اخبار ناگوار با سلامت روان ما چه می‌کند؟
  • ببینید | مرور اخبار ناگوار با سلامت روان ما چه می‌کند؟