Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی، سیستم تصفیه آب همراه با فرایند ترکیبی را بدون نمونه خارجی دانست و بیان کرد: روش معمول در دنیا به صورت پیش تصفیه است که با تزریق در چاه و یا محیط های پذیرنده انجام می شود.

دکتر نیلوفر عابدین زاده در گفت وگو با ایسنا، از دستیابی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی به دانش فنی روش بهینه تصفیه آب همراه چاه های نفت و گاز خبر داد و اظهار کرد: نفت خام استخراج شده از میادین نفتی همواره مقداری آب به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه املاح موجود در آب همراه نفت مشکلات فراوانی را در فرایندهای پالایش ایجاد می کند، افزود: طراحی سیستم تصفیه آب همراه جهت تصفیه آب های نفتی بعد از استخراج و استفاده مجدد از پساب خروجی آن در صنایع از سال ۹۳ در دستور کار پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی قرار گرفت و بعد از گذراندن مراحل پژوهشی و آزمایشگاهی در سال ۹۷ به پایان رسید.

سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی، با اشاره به حذف چربی و روغن موجود در آب همراه و کاهش بار آلی آن، اضافه کرد: براساس دستیابی به این دانش فنی در پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی، تصفیه ترکیبی آلاینده های هیدروکربنی موجود در آب همراه چاه های نفت و گاز را با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز کردیم.

عابدین زاده، با بیان اینکه پایلوت سیستم مذکور برای تصفیه یک بشکه در روز طراحی شده است، گفت: به زودی با شرکت های نفتی زیرمجموعه وزارت نفت در مقیاس های بزرگ همکاری خواهیم کرد.

وی سیستم تصفیه آب همراه با فرایند ترکیبی را بدون نمونه خارجی دانست و بیان کرد: روش معمول در دنیا به صورت پیش تصفیه است که با تزریق در چاه و یا محیط های پذیرنده انجام می شود.

سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی، با بیان اینکه روش بهینه تصفیه آب همراه معضلات زیست محیطی ناشی از آب شور و ترکیبات نفتی را برطرف کرده و امکان استفاده مجدد از آب را فراهم می کند، یادآور شد: این فرایند قابل استفاده در صنعت بهره برداری نفت و نمک زدایی نفت است.

وی با اشاره به کاربرد روش تصفیه مذکور در صنایع جنوب کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت های حوزه نفت و گاز متقاضی استفاده از این دانش در فرایند استخراج نفت هستند و خوشبختانه با دو شرکت زیرمجموعه وزارت نفت وارد مذاکره شدیم و در مرحله عقد قرارداد با یکی از این شرکت ها هستیم؛ به این صورت که پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی کار را اجرا کرده و شرکت مذکور محصول را خریداری می کند.

عابدین زاده، سیستم فنی مذکور را یکی از طرح های فناورانه منتخب جهاد دانشگاهی ذیل تبصره چهار قانون بودجه دانست و متذکر شد: کلیه شرکت های حوزه نفت و گاز می توانند جهت تصفیه آب های همراه به پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی مراجعه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی نفت پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی نفت و گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۴۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، مهلت ثبت‌نام دانشجویان دانشگاه‌های تهران (مرحله استانی) به منظور شرکت در نخستین دوره مسابقه ملی «سدید» را تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تمدید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مسابقه ملی «سدید» در ۴ بخش کتاب، پایان‌نامه، مقاله و طرح‌های پژوهشی برای دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف در خرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.


در این مسابقه دانشجویان همه مقاطع تحصیلی می‌توانند معرفی کتاب، ارائه مقاله چاپ‌شده در مجلات معتبر و یا طرح‌های پژوهشی و اختراعات خود را طی مدت ۳ دقیقه در حضور داوران ارائه کنند، دانشجویان مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری هم باید از پایان‌نامه و یا رساله دکتری خود طی همین مدت دفاع کنند.


براساس آئین‌نامه این مسابقه، طرح‌های ارائه‌شده باید در زمان دانشجویی یا حداکثر دو سال پس از دانش آموختگی به پایان رسیده باشد و دارای گواهی اتمام طرح و اعلام رضایت کارفرما برای ارائه در مسابقه باشد.


دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز عالی استان تهران تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ مهلت دارند برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع‌رسانی باشگاه کتابخوانی دانشجویان ایران به نشانی BookRc.ir مراجعه کنند و یا مشخصات خود را به پیام‌رسان ایتا و تلگرام با شناسه @ FarhangiJUT ارسال کنند.


برگزیدگان این مرحله از مسابقات علاوه‌بر دریافت جوایز نقدی و لوح تقدیر معتبر به مرحله کشوری معرفی می‌شوند.


جوایز نقدی در نظر گرفته‌شده برای برگزیدگان این مرحله از مسابقه ملی «سدید» شامل موارد ذیل است:


یک جایزه ۲۰ میلیون ریالی برای یک نفر
دو جایزه ۱۰ میلیون ریالی برای دو نفر
۳ جایزه ۵ میلیون ریالی برای سه نفر


سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی با همکاری و مشارکت دبیرخانه مسابقات جهاد دانشگاهی، معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران و جهاد دانشگاهی، اداره‌کل امور خوابگاه‌های دانشگاه تهران و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران این مسابقه ملی را در استان تهران برگزار می‌کند.

 

دیگر خبرها

  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • تمدید مهلت ثبت‌نام دانشجویان دانشگاه‌های تهران برای شرکت در مسابقه ملی «سدید»
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • گامِ مهم «جهاددانشگاهی» برای رشد اقتصادی کرمانشاه
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!
  • (تصاویر) «چری» با طراحی متحول شده در نمایشگاه پکن رونمایی شد
  • تجلیل از هزار و ۸۰۰ معلم نمونه در طرح سراسری «سپاس معلم»