Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@16:25:51 GMT

خبرنگاری شغل نیست، عشق است. اما ...

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۸۵۹۰۶

خبرنگاری شغل نیست، عشق است. اما ...

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - محبوبه آقانوری*: اگر از قاطبه خبرنگاران بپرسید چرا قدم در این مسیر گذاشته‌اند؟ خواهند گفت: این شغل را نه برای نام و نان، که برای عشق و جان انتخاب کرده‌اند!

شغلی که اگر با استانداردهای روز دنیا از نظر حقوق، مزایا و سختی کار سنجیده شود بعید به نظر می‌رسد بتوان آن را در جرگه مشاغل جای داد؛ بخاطر همین بسیاری از آنانی که در این راه استخوان ترکانده‌اند می‌گویند: خبرنگاری شغل نیست، عشق است!

خبرنگاری تنها شغلی است که نه موج تورم و نه اوج قیمت دلار روی دستمزد آن تأثیر نمی‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرنگاری که امروز پای حرف‌های سخنگوی دولت می‌نشیند و با سرعت هر چه تمام تر خبر تخصیص ارز دولتی برای تاجران و صنعتگران را بر روی خروجی خبرگزاری‌ها می‌گذارد تقریباً همان دستمزدی را می‌گیرد که سال بعد خبر "تلاش دولت برای کنترل دلار ۲۵ هزار تومانی! "

از طرفی آینده شغلی خبرنگاری مبهم است چراکه پس از تعطیل شدن ده‌ها روزنامه و مجله و سایت به دلایل مختلف از جمله مشکلات مالی؛ دیگر کسی از حال و روز خبرنگارانش خبر ندارد!

حتی بسیاری از خبرنگاران آزاد که در رسانه‌های دولتی و خصوصی کار می‌کنند سال‌هاست بدون بیمه، بدون تضمین آینده شغلی و تنها به صورت روزمزد قلم زده‌اند و از جان و جوانی مایه گذاشته‌اند!

از اینها هم که بگذریم گویا این حرفه ابزاری شده برای آنهایی که می‌خواهند روحیه مطالبه گری شأن را از جهان ناعادل به واسطه خبرنگاری آرام کنند؛ فارغ از اینکه فرق بسیاری است میان طلبکار بودن از جهان با مطالبه گر بودن!

فرق است میان آنکه قلم در دست می‌گیرد و الفبا را می‌آموزد با آن کسی که قلم در دست می‌گیرد برای عکس یادگاری!

بماند این آینده مبهم، نبود قرارداد و نبود بیمه … اهرم فشاری شده در دست مدیران رسانه بر خبرنگاران کاربلد، چرا که انگار در همه این سال‌ها کلامی در گوش خبرنگاران می‌پیچید با این مضمون: " خیالی نیست اگر اعتراضی دارید شما را بخیر و ما را به سلامت؛ چیزی که زیاد است نیروی مشتاق که قلم به دست می‌گیرد و می‌نویسد! "

حالا ۱۷ مرداد دیگری آمده و همه جا سخن از طلایه دارانِ آگاهی بخشی به جامعه است؛ پیام‌های تبریک مسئولان که یکی پس از دیگری بر روی صفحات مجازی بارگذاری می‌شود. حتی همان مسئولانی که وقتی نوبه‌ی پاسخگویی شأن می‌شود، خبرنگاران را با صفاتی همچون مزاحم، سیاه نما، غرض ورز و …خطاب می‌کنند. همان‌هایی که در بزنگاه‌های حوادث تنها یک صدا از تلفن همراهشان شنیده می‌شود: " مشترک مورد نظر در دسترس نمی‌باشد! "

با همه این احوال کسی که خود خواسته به دام این عشق بی بازگشت می‌افتد تا همیشه، روزگار خودش را مشغول لبخند مردمی می‌کند که توانسته صدایشان باشد، امیدشان باشد، فارغ از همه بی مهری‌هایی که روی گرده‌اش سنگینی می‌کند!

* نویسنده و خبرنگار

کد خبر 4992870

منبع: مهر

کلیدواژه: قم روز خبرنگار بیمه خبرنگاران ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا روز خبرنگار عید سعید قربان قزوین گرگان شهرکرد ماه محرم ستاد ملی مقابله با کرونا بیرجند کمک مومنانه عید غدیر خم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۵۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران قدرتمند و منسجم در سایه‌سار معلمین قوی شکل می‌گیرد

به گزارش خبرنگار مهر، علی باقرزاده پیش از ظهر یکشنبه در آئین تجلیل از معلمان برتر خراسان شمالی که در سالن همایش‌های بانک ملی بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: تجلی ایران قدرتمند در مدرسه‌ای قوی ممکن است و تقویت مدرسه با محوریت معلم امکان‌پذیر است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تقویت معلمین ارتباط مستقیم با مدرسه دارد تصریح کرد: جامعه منسجم و قوی در سایه‌سار معلمین باسواد و فهیم شکل می‌گیرد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: تقویت معلمین صرفاً در شعار محقق نمی‌شود و دولت سیزدهم در راستای توانمندسازی این قشر فرهیخته و زحمت‌کش گام برداشته است.

باقرزاده گفت: معلمان نباید دغدغه معیشتی داشته باشند و کشور جز با رشد و تقویت جایگاه معلمین به سمت توسعه نمی‌رود.

کد خبر 6097265

دیگر خبرها

  • چرا کمتر شاهد خبرنگاری تحقیقی و پژوهشی هستیم؟
  • آیفون تاشو به زودی روی خط تولید قرار می‌گیرد/ عکس
  • ورود سامانه جدید بارشی از عصر امروز به مرکزی/ وزش باد شدت می گیرد
  • ایران قدرتمند و منسجم در سایه‌سار معلمین قوی شکل می‌گیرد
  • ۶۰ نقطه حادثه خیز در سواحل رشت شناسایی شد
  • ۷ مرحله رأی دادن در انتخابات الکترونیکی اعلام شد +جزئیات
  • ۲۰۷ مولد خود تامین در استان قزوین در مدار قرار می‌گیرد
  • مراحل رای دادن در انتخابات الکترونیکی چگونه است؟
  • مردم نمی‌دانند در چه حوزه‌هایی وقف کنند
  • شماره هفت استقلال در آزادی، بال و پر می‌گیرد