Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@20:41:06 GMT

چهارمحال و بختیاری همچنان رتبه نخس خشکسالی را در کشور دارد

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۸۷۳۵۲

چهارمحال و بختیاری همچنان رتبه نخس خشکسالی را در کشور دارد

‍‍‍‍‍‍

گروه استان‌ها -سرپرست اداره‌کل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری گفت: چهارمحال و بختیاری از نظر خشکسالی با ۷۰ میلی‌متر میزان بارش، رتبه اول را در سطح کشور به خود اختصاص داده است. - اخبار استانها -

مهران چراغ‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، به میزان بارش‌ها در سال 98- 99 اشاره کرد و اظهار داشت: میانگین بلندمدت سال زراعی در سال 98 _99 در سطح استان 531 میلی‌متر بارش بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 36 درصد کاهش و نسبت به میانگین بلندمدت این دوره مشابه 7 درصد کاهش بارش در استان را شاهد هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: میزان کاهش بارش‌ها در شهرکرد بیشتر و در لردگان کمتر بوده که جزئیات بارش‌ها نشان می‌دهد میزان بارش در شهرکرد 9 درصد کاهش، در بروجن 8 درصد کاهش، در کوهرنگ 13 درصد کاهش، در سامان 16 درصد کاهش، فرخشهر 12 درصد کاهش، فارسان 9 درصد کاهش، اردل 5 درصد کاهش و در لردگان 3 درصد افزایش داشته است که در کل استان چهارمحال و بختیاری 7 درصد کاهش بارش داشته‌ایم.

66 درصد مساحت چهارمحال و بختیاری در محدوده خشکسالی قرار گرفته استگزارش| خطر خشکسالی در چهارمحال و بختیاری جدی استچهارمحال و بختیاری در رتبه‌های اول خشکسالی قرار دارد /کاهش 38 درصدی بارش باراناستاندار چهارمحال و بختیاری: ‌دستور تامین اعتبار پروژه بن ـ بروجن صادر شدمعاون وزیر نیرو: برای اجرای پروژه بن ـ بروجن اصرار داریم/ پروژه تعطیل نیستگزارش| چالش جدی آب در سرچشمه رودهای خروشان / کلید پروژه آبرسانی بن‌ ـ بروجن در دست کیست؟‌

سرپرست اداره کل هواشناسی استان تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری از نظر خشکسالی تا  15 مردادماه با 70 میلی‌متر میزان بارش، رتبه اول را در سطح کشور به خود اختصاص داده و استان‌های کهگیلویه و بویر احمد و کرمانشاه به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را دارند.

وی ادامه داد: کاهش بارش‌ها و افزایش دما باعث ادامه خشکسالی تا پایان سال جاری خواهد شد که تشدید تبخیر، تعرق و افزایش استفاده از آب در مصارف کشاورزی و بهداشت در شرایطی که ویروس کرونا همه‌گیر شده است، موجب کاهش منابع آبی استان در سال جاری شده است.

چراغ‌پور اظهار کرد: تا پایان تابستان مدل بارش خاصی وجود ندارد و با افزایش دما از پاییز میزان بارش‌ها در پاییز نیز دیرتر از موعد مقرر اتفاق خواهد افتاد.

وی بیان کرد: با توجه به محدودیت‌های موجود در میزان ذخایر آبی استان، مردم در بخش خانگی در مصرف آب باید صرفه‌جویی داشته باشند، همچنین در زمان پیک برق از روشن کردن وسایل برقی خودداری کنند، البته کشاورزان نیز در ساعات گرم و روز، آبیاری فضای سبز و باغات اجتناب کنند و همچنین زمانی که با وزش باد شدید روبرو هستیم از آبیاری مزارع جلوگیری شود.

سرپرست اداره‌کل هواشناسی استان ادامه داد: در تابستان که ذخایر آبی کم هستند، مصرف باید بهینه باشد و مسئولان با فرهنگ‌سازی و اعلام خشک‌سالی از طریق رسانه‌ها و همچنین برنامه‌ریزی درست در کشاورزی با کشت محصولاتی که نیاز به آب کمتری دارند، می‌توانند در این زمینه کمک مفیدی داشته باشند.

وی گفت: در بهار سال گذشته میزان بارش باران چشمگیر بود و همین نکته باعث شد که مردم تصور کنند خشکسالی استان به پایان رسیده است و این در صورتی است که مکان، میزان و نوع بارش‌ها در سال جاری تغییر پیدا کرده و نشان می‌دهد که هنوز در خشکسالی هستیم و باید با کمبود ذخایر آبی دست و پنجه نرم کنیم که باید این موارد به مردم اطلاع‌رسانی شود تا با مصرف آب صرفه‌جویی شود.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود دمای هوا در ادامه تابستان 5 دهم تا 1 درجه بیشتر از حد نرمال باشد و افزایش دما خواهیم داشت، همچنین در پاییز نیز 1 تا 2درجه بیشتر از حد نرمال افزایش دما را تجربه خواهیم کرد.

انتهای پیام/7540/ش

R7540/P/S6,54/CT1 بیشتر بخوانید... نماینده بروجن در مجلس: بحران مدیریت آب در کشور وجود دارد نماینده بروجن در مجلس: امیدواریم با تلاش مجلس و قرارگاه خاتم الانبیاء، مشکلات مسئله آب حل شود گزارش| رنج بی‌آبی ‌در سرزمین آب‌های خروشان / مصوبه‌ای که ‌طرح انتقال آب بن ـ بروجن را به کما برد قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... نماینده بروجن در مجلس: بحران مدیریت آب در کشور وجود دارد نماینده بروجن در مجلس: امیدواریم با تلاش مجلس و قرارگاه خاتم الانبیاء، مشکلات مسئله آب حل شود گزارش| رنج بی‌آبی ‌در سرزمین آب‌های خروشان / مصوبه‌ای که ‌طرح انتقال آب بن ـ بروجن را به کما برد پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ اصفهان| بازگشت قلعه‌نویی به نیمکت سپاهان؛ تعویض‌های عجیب سرمربی سپاهان در نیمه نخست ۲ بختیاری‌زاده: این‌طور نمی‌شود فوتبال بازی کرد/ سرم دارد منفجر می‌شود ۳ بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی متانول ‌جهان ‌به دستور رئیس جمهور ‌افتتاح شد / تولید روزانه ۷ هزار تن متانول با گرید AA در ایران ۴ رئیس مجلس: اگر ‌مدافعان حرم نبودند شرایط منطقه ‌به‌نفع گروه‌های تکفیری تغییر می‌کرد / حاج قاسم ‌جوانان انقلابی‌ زیادی تربیت ‌داد ۵ ۳ سد بوشهر با هدف تأمین آب شرب افتتاح می‌شود/ خروج استان از وضعیت بحرانی ۶ قلعه‌نویی: فوتبال روی دیگرش را به ما نشان داد/ آقایی اخراج نشده است ۷ سخنگوی وزارت خارجه: کمک‌های ‌ ‌ایران به لبنان ادامه می‌یابد / از آمریکا برای تهدید هوایی شکایت کردیم / اروپایی‌ها زیر قولشان ز‌دند ۸ فکری: بازیکنان نساجی با تمام وجود فوتبال بازی می‌کنند/ از تیر دروازه ممنونیم! مهمترین اخبار استانها رئیس مجلس: اگر ‌مدافعان حرم نبودند شرایط منطقه ‌به‌نفع گروه‌های تکفیری تغییر می‌کرد / حاج قاسم ‌جوانان انقلابی‌ زیادی تربیت ‌داد خبر خوش وزیر راه و شهرسازی برای خبرنگاران / مذاکره با وزارت ارشاد برای احداث مسکن خبرنگاری سخنگوی وزارت خارجه: کمک‌های ‌ ‌ایران به لبنان ادامه می‌یابد / از آمریکا برای تهدید هوایی شکایت کردیم / اروپایی‌ها زیر قولشان ز‌دند قم پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران شد‌ مهمترین اخبار تسنیم سرلشکر سلامی: ملت لبنان را در شرایط سخت هرگز تنها نمی‌گذاریم رئیس مجلس: اگر ‌مدافعان حرم نبودند شرایط منطقه ‌به‌نفع گروه‌های تکفیری تغییر می‌کرد / حاج قاسم ‌جوانان انقلابی‌ زیادی تربیت ‌داد بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی متانول ‌جهان ‌به دستور رئیس جمهور ‌افتتاح شد / تولید روزانه ۷ هزار تن متانول با گرید AA در ایران برایان هوک از سمت خود استعفا می‌کند/«الیوت آبرامز» نماینده جدید آمریکا در امور ایران می‌شود خندوانه آبان پخش می‌شود درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سرپرست اداره کل هواشناسی استان نماینده بروجن در مجلس چهارمحال و بختیاری افزایش دما میزان بارش ترین اخبار بن ـ بروجن بارش ها درصد کاهش کاهش بارش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۷۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت

به گزارش خبرنگار مهر، حسین برزگر ظهر شنبه در همایش جهش تولید در دیمزارها گرامیداشت روز جهانی گندم و نان روستای امام‌قیس بروجن، اظهار کرد: تولید گندم به عنوان گسترده‌ترین سازوکار اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی در استان با حضور ۴۰ هزار کشاورز، ۱۰ هزار ماشین‌آلات و ادوات بخش کشاورزی، ۱۲ هزار تن نهاده‌های کود شیمیایی و بیش از ۱۵ هزار تن بذر یکی از بزرگ‌ترین فعالیت‌هایی است که انجام می‌شود.

وی افزود: در دنیا بیش از ۶۰ درصد غذای تولیدی با استفاده از آب سبز و آب باران است، این میزان در ایران کمتر از ۲۰ درصد است، به تناسب همین موضوع، برنامه الگوی کشت، جهش تولید در دیمزارها و مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) کار خود را از سال زراعی ۱۴۰۲ آغاز کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: امسال دومین سال طرح جهش تولید در دیمزارها است که در استان اجرا شده است و سطح زیر کشت از ۳۰ هزار هکتار در سال گذشته به ۶۰ هزار هکتار در سال ۱۴۰۳ رسیده است.

برزگر عنوان کرد: سازوکار موفق طرح کشت در دیمزارها که توانست مشارکت بخش کشاورزی و بهره‌برداران جلب کند، خدمات حوزه فنی و مهندسی، توزیع ادوات و ماشین‌آلات بخش کشاورزی خصوصاً دستگاه کشت مستقیم، تنوع بذری خصوصاً در زمینه دانه‌های روغنی و… بود.

کد خبر 6089871

دیگر خبرها

  • احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری
  • چهارمحال و بختیاری از سه‌شنبه تحث تاثیر سامانه بارشی است
  • هشدار هواشناسی برای خودداری از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها
  • کاهش ۸۶ میلیمتری بارش‌ها در تهران
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • رخ نمایی رنگین کمان در آسمان شهرکرد پس از بارش باران + فیلم
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
  • تخصیص یک میلیارد ریال اعتبار برای ساخت آسمان نمای دیجیتال
  • میزان بارندگی در چهارمحال‌ و بختیاری اعلام شد/ بیشترین بارش‌ها برای فرخشهر