Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@21:40:07 GMT

شکوفایی صنعت خودروسازی ایران به‌رغم رکود جهانی

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۸۷۴۳۴

ساعت 24 -گزارش‌ها نشان می‌دهد در حالی که ویروس مرگبار کرونا سبب بروز رکود شدید در صنعت خودروسازی در جهان شده، نشانه هایی از رونق تولید این محصول در ایران به چشم می‌خورد که سبب خروج این صنعت از رشد منفی شده است.

ویروس مهلک کرونا که تاکنون حدود 18 میلیون نفر را مبتلا است ابتدا در شهر ووهان در چین آغاز شد که به شهر «موتور» در سراسر جهان شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شهر شمار زیادی از شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز قرار دارد و به عنوان مقر اصلی کارخانه‌های بزرگ خودروسازی مانند جنرال موتورز، هوندا، نیسان، گروه پژو و... به شمار می‌آید.سالیان متمادی است که چین بهشت خودروسازان آمریکایی، اروپایی و ژاپنی به شمار می آید بوده، اما اکنون سایه شوم کرونا سبب کاهش تقاضا در صنعت خودروسازی در جهان شده است.به گزارش سی ان ان، شرکت های بزرگ خودروسازی مانند رنو، هوندا، فولکس واگن، تویوتا، دایملر، جنرال موتورز و هیوندایی سرمایه گذاری های فراوانی را در چین کرده اند که بیش از هر کشور دیگری خودرو می سازد و بزرگترین بازار خودروی دنیا به شمار می آید.گفتنی است چین بزرگ ترین تولید کننده و همزمان مصرف کننده خودرو در جهان است به طوری که در سال گذشته میلادی (۲۰۱۹) میزان تولید و مصرف خودرو در این کشور هرکدام به بیش از ۲۵ میلیون دستگاه رسید که چین را در مقام اول جهان قرار داد در سال گذشته میلادی در سراسر جهان کلا ۹۲ میلیون خودرو تولید شده است.آمارها نشان می دهد شرکت خودروسازی هوندا به تنهایی حدود ۵۰ درصد از محصولات خود را در شهر ووهان چین تولید می کند.پس از همه گیری بیماری کرونا و اغاز قرنطینه در ووهان، کم کم شمار مبتلایان در سایر کشورهای جهان از جمله اروپا و آمریکا رو به افزایش گذاشت و با افزایش شمار مرگ و میر ناشی از این بیماری مهلک، اثر دومینویی آن بر کل صنعت خودرو سازی در جهان احساس شد و بازار این محصول را در کما فرو برد.کم کم هیوندای و کیا مجبور شدند به سبب قرنطینه فعالیت شماری از خطوط تولید خود را در کره به حال تعلیق درآورند.نیسان نیز تا اطلاع بعدی فعالیت‌های خودروسازی خود را در ژاپن تعلیق کرد. جنرال موتورز نیز در چندین ایالت آمریکا کرکره خود را پایین کشید و جگوار لندرور نیز به سبب بروز کرونا خط تولید خود را در انگلیس متوقف کرد.اگر چه در حال حاضر شمار اندکی از شرکت‌های خودروسازی در جهان کم کم فعالیت‌های خود را آغاز کرده اند ولی تعطیلی چندین ماهه به سبب قرنطینه سبب بروز رکود شدید در زنجیره صنعت خودروسازی در جهان داشته است.

بدون شک با تداوم شیوع بیماری کرونا و تداوم تعطیلی صنایع وابسته به خودروسازی، صنعت خودروی جهانی نیز آسیب بیشتری را متحمل خواهد شد.اما وضعیت صنعت خودروسازی ایران به گونه دیگری است، به نحوی که به رغم کاهش تولید در سایر نقاط جهان به سبب شیوع بیماری کرونا، میزان تولید در ایران رو به افزایش گذاشته است.به گفته «حسین مدرس‌خیابانی» گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صنعت، معدن و تجارت در چهار ماهه امسال در همسنجی با پارسال تولید خودرو در کشور رشد ۱۹ درصدی داشت و این صنعت پس از دو سال از رشد منفی خارج شد.مدرس‌خیابانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در حالی که با خروج خودروسازان فرانسوی و کره‌ای رنو و کیا پس از دور تازه تحریم‌های آمریکا، کسی فکر نمی‌کرد بتوانیم به تولید ادامه دهیم، اما امسال تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو برنامه‌ریزی شده است.گفتنی است در سال ۹۸ در مجموع ۸۳۱ هزار و ۳۳۴ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با سال ۹۷ افت ۱۳ درصدی داشت.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: خودروسازی در جهان صنعت خودروسازی صنعت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۷۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیران خودرو 777، تنها نماینده صنعت خودرو ایران در اجلاس ایران و آفریقا

با توجه به همزمانی اجلاس ایران و آفریقا و برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو 2024، تهران از پنج‌شنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 میزبان تعداد زیادی از مقامات اقتصادی خصوصی و دولتی 35 کشور آفریقایی است. اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا در شرایطی آغاز می‌شود که به دعوت دولت جمهوری اسلامی ایران، مقامات پرشماری از 35 کشور آفریقایی به ایران آمده‌اند و قرار است در 12 زمینه مختلف از جمله صنعت، معدن، نفت و گاز و پتروشیمی، برق و انرژی، گردشگری، بانک، عمران و شهرسازی، فناوری اطلاعات و... مبادلات بین طرفین تسهیل شود.

نمایندگی مدیران خودرو 777، به دنبال همکاری بین‌المللی

با توجه به زمینه‌های متنوع در راستای همکاری تجاری بین ایران و 35 کشور آفریقایی در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و صادرات و واردات، نمایندگی مدیران خودرو 777 نیز فرصت را مغتنم شمرده و در نمایشگاه جنبی این اجلاس واقع در سازمان مدیریت صنعتی حضور می‌یابد. از جمعه هفتم تا دهم اردیبهشت در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی، غرفه مدیران خودرو 777 پذیرای گروه‌های تجاری و مقامات آفریقایی و همچنین نهادها و ارگان‌های دولتی و خصوصی کشوری خواهد بود که تمایل به آشنایی بیشتر با صنعت و تجارت خودرو در ایران دارند.

غرفه مدیران خودرو 777 در این رویداد، یکی از بهترین و جدیدترین محصولات خود یعنی اکستریم VX را به نمایش گذاشته و کارشناسان فروش و طرح جایگزینی خودرو از این نمایندگی نیز آماده پاسخگویی به مهمانان این برنامه خواهند بود. مدیران خودرو به عنوان ویترین جذاب صنعت ساخت و مونتاژ خودرو در ایران، قطعا یکی از جذاب‌ترین غرفه‌های این نمایشگاه خواهد بود و برای نخستین بار است که یک نماینده از صنعت خودرو در این نمایشگاه حاضر می‌شود.

نمایندگی مدیران خودرو 777 هم‌اکنون با 5 شعبه در استان تهران و البرز آماده ارائه تمام خدمات از مرحله ثبت نام تا فروش نقدی و فروش اقساطی محصولات مدیران خودرو و خدمات پس از فروش و جایگزینی خودروهای نو به جای کارکرده است. همچنین خدمات فروش نمایندگی مدیران خودرو 777، هفت روز هفته از طریق 4 کارشو و شوروم برای برندهای ام وی ام، فونیکس و اکستریم نیز در دسترس مشتریان است.

کد خبر 847453

دیگر خبرها

  • اجرای طرح‌های مهم برای شکوفایی صنعت پتروشیمی
  • زورآزمایی جی ای سی (JAC) با غول های خودروسازی جهان در نمایشگاه پکن 2024
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • رونمایی از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان در ژاپن
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • مدیران خودرو 777، تنها نماینده صنعت خودرو ایران در اجلاس ایران و آفریقا
  • خبر جدید وزیر صنعت برای متقاضیان خودرو/ علی‌آبادی: این خودرو‌ها را وارد کردیم؛ می‌توانید ثبت‌نام کنید و بخرید
  • افزایش ۲.۵ درصدی مشترکان برق
  • برنامه امسال وزارت صمت برای جهش بزرگ تولید خودرو/ تیراژ تولید روزانه ۵۰۰۰ دستگاه خودرو رسید