Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@22:40:09 GMT

نخستین تظاهرات اعتراضی ضد دولتی در بیروت پس از انفجار

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۸۷۸۰۵

نخستین تظاهرات اعتراضی ضد دولتی در بیروت پس از انفجار

در اولین اعتراض پس از انفجار مهیب بیروت، تظاهرکنندگان در این شهر به خیابان‌ها آمده و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

به گزارش ایمنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، بیروت شامگاه پنجشنبه شاهد درگیری میان ده‌ها معترض و نیروهای امنیتی بود که قصد جلوگیری از حرکت معترضان به سمت مقر پارلمان این کشور را داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا، خبرنگار خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که برخی از معترضان موتورسوار اقدام به پرتاب سنگ به سمت نیروهای امنیتی کردند و برخی دیگر با آتش زدن تایر خیابان‌ها را مسدود کردند.

طبق این گزارش، نیروهای امنیتی نیز برای متفرق کردن معترضان گاز اشک‌آور شلیک کرده و مانع از حرکت آنها به سمت یکی از ورودی‌های پارلمان شدند.

طبق نوشته رأی الیوم، تظاهرات و درگیری‌های پراکنده میان نیروهای امنیتی و معترضان تا نیمه‌های شب ادامه داشت.

رسانه‌ها همچنین از مجروح شدن شماری نیروهای امنیتی و معترضان در پی این درگیری‌ها خبر دادند.

این نخستین اقدام اعتراضی شهروندان لبنانی پس از انفجار بیروت بود و به درخواست فعالان برگزار شد.

تظاهرکنندگان از انفجار ویرانگر روز سه‌شنبه خشمگین بودند که به گفته مقام‌ها ناشی از شعله‌ور شدن ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیومی بود که از سال ۲۰۱۳ در شرایط ناامن در بندر ذخیره شده بود.

بسیاری از مردم لبنان می‌گویند که غفلت و ناکارآمدی دولت علت این انفجار بود. انفجاری که همچنین حدود پنج هزار نفر را زخمی کرد.

این انفجار برخی محلات اطراف بندر را ویران کرد. ده‌ها نفر هم همچنان مفقود هستند.

خبرگزاری رسمی لبنان می‌گوید که ۱۶ نفر به عنوان بخشی از تحقیقات درباره علت حادثه تحت بازداشت قرار گرفته‌اند.

از زمان این حادثه دو مقام استعفا کرده‌اند. مروان حماده، نماینده پارلمان روز چهارشنبه و تریسی شامون، سفیر لبنان در اردن روز سه شنبه کناره‌گیری کردند و گفتند این فاجعه نشان می‌دهد کشور نیازمند یک رهبری تازه است.

پیش‌تر در روز پنجشنبه امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه از بیروت بازدید کرد و گفت لازم است مقام‌ها دست به "تغییرات عمیق" بزنند.

او همچنین خواستار تحقیقات بین‌المللی درباره فاجعه شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 437628

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اعتراضات مردمی لبنان انفجار لبنان بیروت انفجار بیروت شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق نیروهای امنیتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۷۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش اعتراضات دانشجویی در پایتخت آمریکا

دانشجویان چندین دانشگاه در شهر واشنگتن آمریکا به دیگر معترضان ملحق شده و ضمن درخواست قطع روابط با رژیم صهیونیستی، خواستار آتش‌بس دائم در غزه شدند.

به گزارش الجزیره، دانشجویی به نام «یاسمین» که تظاهرات را رهبری می‌کند، در خصوص مطالبات دانشجویان به این خبرگزاری گفت که آنان خواستار قطع رابطه با هر شرکتی هستند که به اسرائیل سلاح یا محصولات فناوری می‌فروشد.

به گفته او، معترضان همچنین خواستار لغو اتهامات علیه دانشجویان طرفدار فلسطین شده‌اند. وی تصریح کرد: «بسیاری از ما به دلیل اعتراض ساده با سرکوب، اتهامات و شنود از سوی دانشگاه‌هایمان مواجه هستیم».

امروز (پنجشنبه) یکی از مهم‌ترین مراکز تظاهرات، دانشگاه جورج واشنگتن در نزدیکی کاخ سفید است. گفته می‌شود صد‌ها معترض که برخی از آنان اساتید دانشگاه هستند، در پردیس مرکزی دانشگاه که حدود یک کیلومتری کاخ سفید واقع شده، تعداد زیادی چادر برپا کرده‌اند. 

در روز‌های اخیر صد‌ها دانشجوی آمریکایی در اعتراضات سراسری دستگیر شده‌اند، از جمله بیش از ۱۰۰ نفر در دانشگاه کلمبیا، بیش از ۱۰۰ نفر در دانشگاه امرسون، بیش از ۵۰ نفر در دانشگاه تگزاس در آستین، بیش از ۴۰ نفر در دانشگاه ییل و ده‌ها نفر دیگر در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ببینید | نقشه خیزش اعتراضی در دانشگاه‌های آمریکا
  • تعلیق دانشجویان جورج واشنگتن به دلیل اصرار به حضور در اعتراضات
  • نقشه خیزش اعتراضی در دانشگاه های آمریکا
  • معاون وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌کار خود ادامه خواهد داد/ یک مورد هم نداشتیم که نسبت به اجرای طرح اعتراضی داشته باشند و به پلیس اعتراض کنند
  • گسترش «انتفاضه دانشگاه‌های آمریکا»به سایر کشورها/سرکوب ادامه دارد
  • گسترش انتفاضه دانشگاه‌ های آمریکا در حمایت از غزه به سایر کشورها
  • گسترش «انتفاضه دانشگاه‌های آمریکا» در حمایت از غزه به سایر کشورها
  • گسترش اعتراضات دانشجویی در پایتخت آمریکا
  • تصاویر هوایی از تظاهرات بزرگ ضد دولتی در آرژانتین
  • دانشگاه‌های آمریکا در تسخیر معترضان