Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-07@08:45:07 GMT

لاوروف: امکان وقوع جنگ اتمی باید از بین برود

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۸۸۴۵۶

سرگئی لاوروف روز پنجشنبه در پیامی به شرکت کنندگان در مراسم گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما توسط آمریکا که در ژاپن برگزار شد خاطرنشان کرد: امسال هفتاد و پنجمین سالگرد پایان خونین ترین جنگ در تاریخ بشر است و در این پیوند نه فقط به نتایج آن می پردازیم بلکه قربانیان انسانی آن را به یاد می آوریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یادآوری کرد: آمریکا روز ششم اوت به هیروشیما حمله اتمی کرد و پس از سه روز ناگازاکی را با بمب اتمی مورد حمله قرار داد. تا امروز مردم جهان با درد قربانیان بیگناه این دو فاجعه را به یاد می آورند. حتی با آگاهی کامل از منشاء جنگ دوم جهانی به زحمت می توان استدلال های افرادی را که این عمل ضدبشری را مرتکب شدند، را بطور کامل درک کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت: تجزیه و تحلیل بیطرفانه این رویداد هولناک ماه اوت سال 1945 این واقعیت را تایید می کند که در پایتخت های قدرت های پیشروی جهانی در آن زمان نمی توانستند این نکته را ندانند که جنگ دوم جهانی به پایان رسیده بود.

«پیشروی ارتش سرخ شوروی در خاور دور در چارچوب توافق های اتحادی نه فقط چین و کره را ازاد کرد بلکه انگیزه ادامه جنگ را از ژاپن گرفت. در چنین شرایطی بمباران های اتمی آمریکا قدرت نمایی و آزمایش جنگی سلاح اتمی بر ساکنان غیرنظامی بود. ایالات متحده آمریکا نخستین و یگانه کشوری است که این گونه سلاح کشتار جمعی را بکار گرفت.»

لاوروف در پیام خود خاطرنشان کرد: روسیه به عنوان کشور دارای سلاح اتمی، مسئولیت خود برای امنیت بین المللی و ثبات جهانی و منطقه ای را می پذیرد. ما می دانیم استفاده از سلاح اتمی چه پیامدهایی می تواند داشته باشد. کشور ما سیاست حفظ صلح و خودداری از رویارویی و مناقشه در امور بین المللی را دنبال می کند.

وی در بخش دیگری خاطرنشان کرد: امروز با نگرانی شدید شاهد وخامت وضع سیستم کنترل تسلیحات، نابودی قراردادها و نادیده گرفتن اصول لطمه نزدن به امنیت کشورها و افزایش قابل توجه ریسک اتمی هستیم.

«تغییرات نگران کننده در دکترین های و اصول سیاسی به سوی مجاز بودن بکارگیری سلاح اتمی به عنوان وسایل جنگی رخ می دهد.»

لاوروف تصریح کرد: باید ریسک برخورد نظامی بین قدرت های اتمی و امکان آغاز جنگ اتمی را از بین برود. اعتقاد راسخ داریم که در چنین جنگی، طرف پیروز نخواهیم داشت و هیچگاه نباید آغاز شود. ما به همه قدرت های هسته ای پیشنهاد می کنیم که بطور رسمی پایبندی خود را به چنین تعهدی اعلام‌کنند.

وی در ادامه پیام خود خاطرنشان کرد: با تلاش برای آزادسازی جهان از تهدیدهایی که سلاح های کشتار جمعی بوجود می آورند ما بر تعهدات خود در چارچوب ان پی تی تاکید می کنیم و در این پیوند بر تمدید پیمان استارت-2 اصرار داریم.

پیمان استارت-2 یا پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی در سال 2010 بین روسیه و آمریکا امضا شد و شش ماه به پایان اعتبار آن زمان مانده است.

لاوروف در ادامه پیم خود نوشت: در شرایط پایان اعتبار قرارداد منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد که با تلاش طرف آمریکایی صورت گرفت، روسیه بطور یکجانبه متعهد شد تا موشک های زمینی کوتاه و میان برد در آن مناطق جهان که هنوز چنین تسلیحاتی ازسوی آمریکا استقرار نیافته است، مستقر نکند.

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر آمادگی روسیه برای مذاکره سازنده در این عرصه گفت: در این پیوند گفت وگوی مشروح درباره مسائلی که بدون حل آنها ایجاد شرایط مساعد برای پیشبرد خلع سلاح اتمی ممکن نیست، ضروری است.

« ازجمله این مسائل، استقرار اجزای سامانه جهانی پدافند موشکی آمریکا، طراحی تسلیحات پیشرفته تهاجمی و نظامی سازی فضا و خودداری آمریکا از تصویب قرارداد منع آزمایشات اتمی از سوی آمریکا است.»

لاوروف در پایان تصریح کرد: با تلاش های جمعی باید تضمین کنیم که هیچگاه فاجعه های هیروشیما و ناگازاکی تکرار نشود.

براساس آمارهای منتشر شده حدود ۱۴۰ هزار نفر در بمباران شهر هیروشیما و ۷۰ هزار نفر در حمله اتمی به ناگازاکی کشته شده‌اند.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: ژاپن جنگ جهان روسیه پایتخت چین ایالات متحده آمریکا استفاده از سلاح هسته ای سلاح های کشتار جمعی ان پی تی امور خارجه پایتخت جنگ روسیه وزیر خارجه سلاح اتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۸۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لاوروف: غرب و اوکراین برای مذاکره جدی با روسیه آماده نیستند

 سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه کنفرانس صلح اوکراین به میزبانی سوئیس یک تقلید مسخره و بی معنی از یک کنفرانس واقعی با مذاکرات جدی و تاثیرگذار است، گفت: هیچ یک از سیاستمداران کشور‌های غربی و اوکراین برای مذاکره جدی با روسیه آماده نیستند.

به گزارش بامداد دوشنبه اسپوتنیک، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ATV بوسنی با بیان اینکه در حال حاضر هیچکس نیست که ما با وی مذاکره کنیم، اظهار کرد: بر اساس اظهار نظر‌هایی که از رهبران اوکراین، ایالات متحده و کشور‌های اروپایی و سیاستمداران این کشور‌ها شنیده می‌شود، هیچ یک از آنها برای گفت وگوی جدی آماده نیستند.

وی در ادامه افزود: غرب تلاش می‌کند به هر طریق ممکن با استفاده از ابزار‌های دروغ‌پراکنی، باج‌خواهی یا با دادن قول‌های واهی، حداکثر تعداد ممکن از کشور‌های در حال توسعه و کشور‌های جنوب جهانی را به کنفرانس سوئیس بکشاند.

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه به انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا اشاره و تاکید کرد که برای مسکو بین رئیس جمهور دموکرات یا جمهوریخواه تفاوتی وجود ندارد چرا که هر دو حزب در ایالات متحده، روسیه را دشمن خود می‌دانند و فارغ از اینکه رئیس جمهور این کشور از کدام حزب انتخاب شود، سعی خواهد کرد مسکو را شکست دهد.

وزیر خارجه روسیه در ادامه افزود: اینکه ما باید از سوی مقام‌های آمریکایی یک دشمن محسوب شویم یا یک رقیب به حساب بیاییم، نکته ظریفی است، اما در هر صورت هدف واشنگتن، شکست استراتژیک روسیه است.

 ایگنازیو کاسیس وزیر خارجه سوئیس پیش‌تر در مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: بنا به درخواست اوکراین، ما قصد داریم تا تابستان کنفرانسی در سطح عالی درباره صلح در اوکراین ترتیب دهیم تا برای رسیدن به هدف مشترکمان با هم همکاری کنیم.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ادعای مهندسی معکوس سلاح کلیدی آمریکا در ایران
  • مهندسی معکوس این سلاح کلیدی آمریکایی در ایران؟!
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره «نتایج رویارویی دو قدرت اتمی»
  • لاوروف: هر دو حزب آمریکا، روسیه و چین را دشمن می‌دانند
  • بالاگرفتن جنگ لفظی بین مقامات فرانسه و روسیه
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • لاوروف: غرب و اوکراین برای مذاکره جدی با روسیه آماده نیستند
  • لاوروف: غرب و اوکراین برای مذاکره جدی آماده نیستند
  • روسیه این سلاح حساس آمریکایی را به ایران فرستاده
  • مخالفت آمریکا با استفاده اوکراین از سلاح‌های آمریکایی در خاک روسیه