Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@00:08:00 GMT

مجتمع دام‌گستر اقلید؛ مکانی برای انواع ناهنجاری‌ها

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۸۸۸۹۵

مجتمع دام‌گستر اقلید؛ مکانی برای انواع ناهنجاری‌ها

مجتمع دامی دام‌گستر شهرستان اقلید که منظور توسعه اقتصادی شهرستان و ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه، راه‌اندازی شده بود به مکانی برای انواع ناهنجاری‌ها و فساد تبدیل‌شده است.

  سرویس شهرستان‌های خبرگزاری فارس؛ اقلید| در شرایطی که تحریم‌ها و اتفاقات مختلف به‌ وجود آمده در دنیا موجب نوسان قیمتی بسیاری از کالاها در داخل کشور شده است، مسائل متعدد داخلی نیز از دیگر عوامل مؤثر بر عدم ثبات قیمت‌ کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است که همه آنها در کنار هم، مشکلات معیشتی و اقتصادی بسیاری ایجاد کرد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین شرایطی وجود اشتغال پایدار از مهم‌ترین عوامل مقابله با این مشکلات است به‌طوری‌که یکی از اصلی‌ترین شعارهای انتخاباتی در هر دوره‌ای، ایجاد بسترهای مناسب برای اشتغالزایی بوده و است.

معضل بیکاری در سال‌های گذشته به یکی از مسائل بسیار حاد اجتماعی در کشورهای جهان سوم تبدیل شد تا جایی که در کشورهای عقب‌مانده و توسعه‌نیافته جنبه‌های مختلف بیکاری در قالب اعتیاد، فقر، فحشا، حاشیه‌نشینی و ... در تاروپود جامعه رسوخ می‌کند.

کشور ایران نیز طی سال‌های اخیر با این معضل بزرگ دست‌وپنجه نرم کرده و این مشکل یکی از جدی‌ترین دغدغه مسئولان و نیز خانواده‌ها است و هریک به‌نوعی به دنبال استفاده از ظرفیت‌های موجود و شکوفایی آن در راستای ایجاد اشتغال و کارآفرینی هستند.

شهرستان اقلید با پیشینه تاریخی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی غنی، منطقه‌ای دارای مراتع و زمین‎های مناسب برای کشاورزی و دام‌پروری است به‌طوری‌که این شهرستان با وجود ۱۴۵ هزار هکتار اراضی زراعی و بیش از یک میلیون رأس دام یکی از قطب‌های کشاورزی و دامپروری استان فارس و کشور است.

امکاناتی که قرار بود برای مردم و به نفع شهرستان و به‌ عنوان مرکز پرورش گاو استفاده شود به ویلا باغ و مکانی برای فساد تبدیل شد، ازاین‌رو برخورد قاطع مسئولان امر را می‌طلبد تا از حق مردم و بیت‌المال دفاع شود.

یکی از اقدامات صورت گرفته برای استفاده از این ظرفیت به‌ منظور توسعه اقتصادی شهرستان اقلید و ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه، راه‌اندازی مجتمع دام‌گستر بود که متأسفانه امروز به جای اینکه فرصت بالفعلی برای اشتغال‌زایی و رونق و تکاپوی تولید و اقتصاد باشد، به مکانی برای انواع ناهنجاری‌ها و فساد تبدیل‌ شده است.

طی بازدیدی که با حضور دادستان و فرماندهی انتظامی شهرستان اقلید از برخی واحدهای این مجتمع صورت گرفته، نه‌ تنها اثری از اشتغالزایی مشاهده نشد، بلکه انواع مختلف جرم و فساد کشف شد به‌ طوری‌که واکنش‌های بسیاری در فضای حقیقی و مجازی شهرستان را به دنبال داشت که چرا زمین‌های دولتی که با شرایط ویژه و تسهیلات دولتی به منظور اشتغال‌زایی به افراد واگذار شد، به جای اینکه بستر اشتغال جوانان این شهرستان باشد، باری سنگین و معضلی برای خانواده‌ها شده است.

پرونده‌هایی در خصوص جرائم کشف شده در دام‌گستر در حال بررسی است

  دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اقلیددر گفتگو با خبرنگار سرویس شهرستان‌های فارس در اقلید اظهار داشت: با توجه به گزارش‌های مردمی و اقدامات اطلاعاتی مرجع انتظامی در مورد این موضوع که متأسفانه در منطقه دام‌گستر اقلید، عده‌ای در قالب طرح دامداری، اقدام به ارتکاب جرائمی مختلف کرده که دستورات لازم برای بازرسی از این مکان‌ها و تأسی‌ات مذکور صادر و با همکاری نیروی انتظامی و نیروهای بسیج از محل بازرسی و صحت گزارش‌های دریافتی اثبات شد.

 امیرحسین انصاری‌فر به جرائم مختلفی از جمله کشت، خریدوفروش و استعمال مواد مخدر، نگهداری اسلحه غیرمجاز، گیرنده‌های ماهواره‌ای، نگهداری مشروبات الکلی و... در برخی از واحدهای مجتمع دام‌گستر اشاره و با بیان اینکه آلات جرم کشف‌ شده ضبط و پرونده‌هایی تشکیل و در دست بررسی است، بیان کرد: تعدادی افراد تبعه غیرمجاز نیز در مجتمع دام‌گستر حضور داشتند که به‌منظور خروج از کشور، به اردوگاه هدایت شدند.

 وی با تأکید بر اینکه به جرائم موجود در مجتمع دام‌گستر رسیدگی می‌شود، خواستار درایت و مدیریت مسئولان مربوطه در برخورد با خاطیان و اقدام جدی در راستای خلع‌ید واحدهای متخلف شد و بیان داشت: امکاناتی که قرار بود برای مردم و به نفع شهرستان و به‌ عنوان مرکز پرورش گاو استفاده شود به ویلا باغ و مکانی برای فساد تبدیل شد ازاین‌رو برخورد قاطع مسئولان امر را می‌طلبد تا از حق مردم و بیت‌المال دفاع شود.

صدور پروانه تاسیس تمام واحدهای مجتمع دام‌گستر

رئیس اداره امور دام جهاد کشاورزی اقلید در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان، به تشریح اجرای این طرح پرداخت و اظهار داشت: از سال ۱۳۷۴ تقاضا و تهیه طرح آن شروع و عملیات اجرایی آن شامل تهیه زمین و اقدامات زیربنایی در سال ۱۳۷۷ آغاز شد.

علی‌اصغر ملایی بیان داشت: در سال ۱۳۷۴ حدود ۱۲۰ هکتار از اراضی منطقه تل‌زرد اقلید برای اجرای این طرح انتخاب و پس از طی مراحل قانونی، پروانه تأسیس مجتمع دام‌گستر در آبان‌ماه همان سال توسط سازمان جهاد سازندگی استان فارس به نام شرکت تعاونی دامداران اقلید به نمایندگی حیدر مسلمی، مدیرعامل وقت تعاونی دامداران، صادر شد که به دلیل حفر چاه‌های تأمین آب شرب شهر اقلید، به اجبار، محل احداث این مجتمع از منطقه تل زرد به مکان فعلی انتقال یافت.

وی ادامه داد: در اردیبهشت‌ ماه سال ۱۳۷۷ زمین فعلی مجتمع، به مساحت ۱۲۰ هکتار از طرف اداره منابع طبیعی به مدیرعامل وقت تعاونی، تحویل داده شد و از سال ۱۳۸۰ با هماهنگی جهاد کشاورزی، عملیات اجرایی آن با استفاده از اعتبارات دولتی و مقدار ناچیز خودیاری اعضا (۶۰۰ میلیون ریال)، به‌صورت رسمی، با حفر یک حلقه چاه و ساخت منبع آب آغاز شد.

ملایی انتقال واحدهای دامداری (دام سنگین) به خارج از حریم شهر و حفظ بهداشت محیط، توسعه دامداری (پرورش گاو شیری صنعتی) و ایجاد اشتغال برای بیش از 2 هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم، ایجاد و توسعه صنایع جانبی در شهرستان مانند کارخانه شیر، صنایع لبنی و...، سهولت در ارائه خدمات مختلف به دامداران، کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، استفاده بهینه از آب، خاک و سایر منابع، تولید سالانه بیش از ۳۰ هزار تن شیر خام، ۶۰۰ تن گوشت قرمز و بیش از ۲ هزار رأس تلیسه گاو شیری را از جمله اهداف اجرای این طرح و راه‌اندازی مجتمع دام‌گستر عنوان کرد.

۵ واحد از ۱۶۷ واحد مجتمع دام‌گستر اقلید پروانه بهره‌برداری گرفتند و در حال حاضر تنها ۳۰ واحد فعال در این مجتمع وجود دارد.

رئیس اداره دام جهاد کشاورزی اقلید بیان داشت: اعتبار کلی هزینه شده برای انجام امور زیربنایی مجتمع از جمله تأمین ۱۰۰ درصدی آب شرب (حفر چاه، احداث منبع ۳۰۰ مترمکعبی و شبکه آب‌رسانی داخل مجتمع)، تأمین ۹۰ درصدی برق موردنیاز (شبکه فشار متوسط، شبکه فشار ضعیف، تأمین ۱۷ دستگاه انواع ترانس)، احداث شبکه فاضلاب‌کشی (۷۰ درصد)، گازرسانی (۸۰ درصد)، جاده دسترسی به طول 2 و نیم کیلومتر (۷۰ درصد)، جدول‌کشی، لبه گذاری، تسطیح خیابان‌های داخلی (۵۰ درصد) حدود ۱۱ هزار و ۲۰ میلیون ریال است که ۶۰۰ میلیون ریال آن از محل خودیاری اعضا بود و ۲ هزار و 920 میلیون ریال از اعتبارات استانی و ۷ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال نیز از محل سفر مقام معظم رهبری تأمین شد.

ملایی در مورد ظرفیت مجتمع دام‌گستر اظهار کرد: این مجتمع جمعاً ۱۶۷ واحد گاو شیری شامل ۷۰ واحد گاو شیری ۳۰ رأسی، ۵۷ واحد گاو شیری ۲۰ رأسی، ۳۶ واحد گاو شیری ۴۰ رأسی، ۲ واحد گاو شیری ۸۰ رأسی و ۲ واحد گاو شیری ۱۰۰ رأسی دارد.

وی در پاسخ به نحوه واگذاری قطعات بیان داشت: تقاضای متقاضیان در کمیسیونی متشکل از مدیر، معاونان، مسئول حراست و رؤسای ادارات امور اراضی و امور دام مدیریت جهاد کشاورزی بررسی‌شده و افراد دارای شرایط برای مراحل بعدی (عقد قرارداد اجاره و اخذ پروانه تأسیس) به استان معرفی می‌شوند.

رئیس اداره دام جهاد کشاورزی اقلید افزود: بومی بودن متقاضیان، در اولویت بودن متقاضیانی که دامداری آن‌ها در بافت شهر باشد، دارا بودن امکانات مالی لازم برای احداث، تکمیل و راه‌اندازی واحد گاوداری (جهاد کشاورزی هیچ تعهدی برای تأمین تسهیلات جهت ساخت واحد ندارد و در صورت تأمین اعتبار، باید بر اساس مراحل قانونی تسهیلات پرداخت شود) از جمله شرایط لازم برای واگذاری قطعات مجتمع دام‌گستر بود که بر اساس شرایط عنوان‌شده، تمام ۱۶۷ قطعه موجود در این مجتمع به افراد واجدالشرایط واگذار و برای بیشتر واحد‌ها پروانه تأسیس صادرشده است و پروانه تعداد محدودی از آنها توسط نظام‌مهندسی در دست بررسی و اقدام برای صدور است.

به گفته ملایی ۵ واحد از ۱۶۷ واحد مجتمع دام‌گستر اقلید پروانه بهره‌برداری گرفتند و در حال حاضر تنها ۳۰ واحد فعال در این مجتمع وجود دارد.

تمام امور جاری مجتمع دام‌گستر به عهده هیئت‌مدیره این شرکت تعاونی است

مدیر جهاد کشاورزی اقلید با بیان اینکه دریافت تسهیلات بانکی شرایط و قوانین خاص خود را دارد، از جمله اینکه متقاضی باید دارای پروانه تأسیس یا بهره‌برداری معتبر، توانایی تأمین وثیقه موردنیاز بانک، پیشرفت فیزیکی ۳۰ تا ۴۰ درصدی واحد و نیز فاقد چک برگشتی و بدهی معوق بانکی باشد، عنوان کرد: ۸۵ واحد مجتمع دام‌گستر اقلید دارای پیشرفت فیزیکی ۳۰ تا ۱۰۰ درصد بوده و سایر واحدها در حال گرفتن پروانه تأسیس برای احداث هستند.

سیدعلی‌آقا میرطالبی عدم استفاده بهینه از آب به‌ ویژه در فصول گرم که موجب کمبود آب برای برخی واحدها می‌شود، استفاده‌هایی غیر از دامداری و پرورش گاو شیری، عدم مشاهده پیشرفت فیزیکی قابل‌ قبول برخی از واحدهای واگذارشده، عدم توانایی تأمین وثیقه برای دریافت تسهیلات با توجه به بالا بودن هزینه ر ا از جمله مشکلات موجود در این مجتمع عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در راستای رفع برخی از این مشکلات پیگیری‌ انجام و تصمیماتی گرفته شد، اظهار داشت: نصب کنتور در تمام واحدها و کنترل مصرف توسط هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت به‌منظور استفاده بهینه آب از جمله این تصمیمات است.

با توجه به کشف جرم در این مجتمع، امیدواریم مسئولان چاره‌ای اندیشیده و علاوه بر تعیین وضعیت واحدها، نسبت به خلع‌ ید واحدهایی که سال‌ها است بدون استفاده مانده‌اند، اقدام کنند.

میرطالبی افزود: مقرر شد اداره امور اراضی با هماهنگی اداره امور دام جهاد کشاورزی اقلید، برای تعیین تکلیف واحدهایی که کار مثبتی انجام نمی‌دهند یا استفاده دیگری غیر از پرورش گاو شیری از واحدها دارند، تا پایان شهریور ماه اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی اقلید تصریح کرد: با توجه به تعیین هیئت‌مدیره و مدیرعامل برای شرکت تعاونی دام‌گستر اقلید که توسط اعضای شرکت و تحت نظارت اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی و نیز جهاد کشاورزی صورت گرفت، تمام امور جاری این مجتمع به عهده آنها است.

لزوم تعیین تکلیف وضعیت مجتمع دام‌گستر و خلع‌ید واحدهای بلااستفاده

با توجه به ابهامات و سؤالات عموم مردم از چگونگی واگذاری‌ها و وضعیت کنونی مجتمع دام‌گستر این گزارش تهیه شد.

۱۶۷ قطعه زمین از سال ۱۳۷۷ با شرایط دولتی و زیرسازی‌ انجام‌شده از محل بیت‌المال به متقاضیان واگذار شد که تنها ۳۰ واحد آن فعال است و طبق شواهد و شنیده‌ها بسیاری از واحدها به باغ، محل فساد، سرمایه‌ای برای آینده و... تبدیل شد و حتی برخی از مالکان، به‌صورت غیررسمی واحدهایی را که با شرایط دولتی دریافت کردند، خریدوفروش می‌کنند و به دنبال سودجویی و معامله هستند.

از بیت‌المال صرف هزینه‌‌های زیربنایی مجتمع شد، به قیمت ناچیز دولتی زمین واگذار شد، وام‎ها و تسهیلات دولتی با شرایط ویژه برای متقاضیان درنظرگرفته شد و...تا بستری برای اشتغالزایی جوانان منطقه فراهم شود اما نه‌ تنها این اهداف محقق نشد بلکه به ضرر منطقه و موجب ناهنجاری‌های بسیار نیز شده است.

با توجه به شرایط به‌ وجود آمده (کشف جرم) در این مجتمع، امیدواریم مسئولان مربوطه چاره‌ای اندیشیده و علاوه بر تعیین وضعیت واحدها نسبت به خلع‌ ید واحدهایی که سال‌های سال بدون استفاده مانده‌اند یا بهره‌برداری غیر از پرورش گاو شیری می‌شود، اقدام کنند.

گفتنی است، تجهیز دامداری‌ها و رفع نواقص بهداشتی مطابق با استانداردهای دامداری صنعتی واقعی، بیمه کردن دام‌ها که بر اساس قانون اجباری است، مدیریت واحدها برای اجرای عملیات بهداشتی، نگهبانی و حفاظت، جلوگیری از ورود و خروج افراد و خودروهای متفرقه و حتی دام‌های بدون مجوز و سایر دام‌ها، اقدام قانونی و خلع‎ید دامداری‎هایی که تغییر کاربری داده و به‌جز پرورش گاو شیری دارند، اخذ پروانه بهداشتی، تشکیل هیئت‌مدیره قوی و پای‌کار و پاسخگو، حصارکشی کامل مجتمع یا حداقل حفر خندق گرداگرد مجتمع ، احداث نگهبانی جهت حفاظت و کنترل ورود و خروج ، احداث ایستگاه جمع‌آوری شیر و نیز تغییر تفکر دامداران از سنتی به صنعتی از دیگر امور ضروری است به نظر می‌رسد که باید در این مجتمع انجام شود.

انتهای پیام/ س

منبع: فارس

کلیدواژه: مجتمع دامی اقلید مرکز فساد دادستان عمومی و انقلاب فارس پرورش گاو شیری شهرستان اقلید واحد گاو شیری ایجاد اشتغال پروانه تأسیس بهره برداری ناهنجاری ها میلیون ریال ید واحدهای فساد تبدیل راه اندازی هیئت مدیره بیت المال تبدیل شد سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۸۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحیدی: «طرح نور» مورد استقبال مردم قرار گرفته است/ باید از ناهنجاری‌های تحمیلی جلوگیری شود

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ احمد وحیدی، وزیر کشور امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «طرح نور» بر اساس تکالیف قانونی است که فراجا به عنوان مقام ضابط قوه قضائیه انجام می‌دهد البته دستگاه‌های دیگر هم مسئولیت‌هایی دارند.

وی افزود: همه دستگاه‌ها باید به مسئولیت خود عمل کنند و باید از ناهنجاری‌های تحمیلی جلوگیری شود.

وزیر کشور گفت: طرح نور تا الان مورد تشویق و استقبال مردم، نمایندگان مجلس، دستگاه‌های مرتبط و قوای سه گانه قرار گرفته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • از گشایش مجتمع آزمایشگاهی ـ تحقیقاتی تا انعقاد قرارداد با گروه صنعتی زرنام
  • از گشایش مجتمع آزمایشگاهی ـ تحقیقاتی تا انعقاد قرارداد با یک گروه صنعتی
  • پایان مرحله سوم لیگ برتر آب‌های آرام
  • پیشرفت ۹۵ درصدی طرح‌های تامین آب شرب ۷ روستای شهرستان چایپاره
  • ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات باغی در خمین تولید شد
  • وحیدی: «طرح نور» مورد استقبال مردم قرار گرفته است/ باید از ناهنجاری‌های تحمیلی جلوگیری شود
  • بهره مندی هشت روستای مجتمع امام علی (ع) شهرستان کرمانشاه از آب آشامیدنی
  • دستگیری ۸ نفر از متخلفان محیط زیستی در اقلید
  • معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد در لامرد
  • شیراز قهرمان مسابقات والیبال اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد منطقه یک کشور