Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روزنامه "کرونن سایتونگ"، "الکساندر شالنبرگ"، وزیر امور خارجه اتریش به مناسبت هفتادو پنجمین سالگرد حمله اتمی آمریکا به هیروشیما گفت: دردی که در آن زمان از طریق عملیات این تسلیحات ایجاد شد تا امروز با بازماندگان این فاجعه زندگی می‌کند.

وی تاکید کرد: وظیفه ما این است اطمینان حاصل کنیم این بخش غم انگیز در تاریخچه جهانی یعنی انحلال یک جامعه مدنی پویا دیگر هرگز تکرار نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شالنبرگ ایجاد جهانی عاری از تسلیحات اتمی را از اولویت‌های اتریش دانسته و گفت: یک گام مهم برای رسیدن به این هدف پیمان منع تسلیحات اتمی از سال ۲۰۱۷ است که توسط اتریش هم تصویب شده است.

نمایندگان کشور‌های مخالف سلاح‌های هسته‌ای معاهده‌ای را در روز ۷ ماه ژوئیه سال ۲۰۱۷ میلادی در مقر سازمان ملل به تصویب رسانده اند که بر اساس آن، ساخت، آزمایش، تولید، اکتساب، تملک، انباشت، انتقال، استفاده و تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای تحت هرشرایطی را ممنوع می‌شمارد.

۸۱ کشور این قرارداد را امضا کرده و ۴۰ کشور هم آن را تصویب کرده اند.

شالنبرگ تاکید کرد: این یک نقطه عطف مهم در راه رسیدن به دنیایی است که در آن هیچ کس دیگر با ترس این سلاح‌ها زندگی نکند.

وزیر امور خارجه اتریش همچنین گفت: تلاش برای یک دنیای عاری از تسلیحات هسته‌ای از اولویت‌های سیاست خارجی اتریش است. این یک درخواست برای خلع سلاح هسته‌ای به ویژه در دورانی پرتنش است.

در ۶ آگوست سال ۱۹۴۵ و در زمانی که جنگ جهانی دوم در اروپا به پایان رسیده بود ایالات متحده آمریکا برای اولین بار یک بمب اتمی را بر فراز شهر هیروشیمای ژاپن انداخت. این بمب که "پسر کوچک" نام داشت هیروشیما را به دوزخی تبدیل کرد. در عرض چند ثانیه موج فشار و گرما با حداقل ۶ هزار درجه شهر را به جهنمی فروزان تبدیل کرد. در آن زمان ده‌ها هزار نفر از حدود ۳۵۰ هزار سکنه این شهر در دم جان باختند و در مجموع تا پایان سال ۱۹۴۵ حدود ۱۴۰ هزار نفر جان خود را در اثر این حمله هسته‌ای از دست دادند. اینکه چه تعداد از ژاپنی‌ها در اثر این حمله جان باختند مشخص نیست چرا که بسیاری از آن‌ها در اثر تاثیرات طولانی مدت اشعه‌های اتمی درگذشتند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسی خبر تاریخچه جهانی تسلیحات اتمی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۹۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین دستور تمرینات نظامی جهت استفاده از سلاح هسته‌ای را صادر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، براساس اعلام وزارت دفاع روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور پس از آنچه تهدیدهای تحریک‌آمیز برخی مقامات غربی خوانده شده، دستور آغاز رزمایش‌های نظامی استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را صادر کرده است.

بنا به اعلام وزارت دفاع روسیه، براساس دستور پوتین، در این رزمایش آمادگی نیروهای هسته‌ای غیر راهبردی مسکو به منظور انجام عملیات‌های جنگی به بوته آزمایش گذاشته خواهد شد.

همچنین، در این رزمایش‌های نظامی تمرین آماده‌سازی و استقرار تسلیحات هسته‌ای غیر راهبردی نیز گنجانده خواهد شد. به گفته وزارت دفاع روسیه، آرایش‌های موشکی در منطقه نظامی جنوبی و نیروهای دریایی در این رزمایش مشارکت خواهند داشت.

در بخشی از بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: این رزمایش با هدف حصول اطمینان از تمامیت ارضی و حاکمیتی روسیه و در واکنش به اظهارات و تهدیدهای تحریک‌آمیز برخی مقامات غربی علیه فدراسیون روسیه صورت خواهد گرفت.

درباره تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی بیشتر بخوانید

هرچند در این بیانیه نام مقامات مورد نظر روسیه یاد نشده اما مسکو به دفعات تاکید کرده که اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره احتمال مداخله مستقیم پاریس در جنگ اوکراین، به شدت خطرناک است.

روسیه تاکید دارد که آمریکا و متحدان اروپایی این کشور با حمایت از اوکراین با ده‌ها میلیون دلار سلاح، جهان را در آستانه رویارویی قدرت‌های هسته‌ای قرار داده‌اند.

نکته حائز اهمیت درباره بیانیه وزارت دفاع روسیه این است که کشورهای هسته‌ای به طور معمول تسلیحات اتمی خود را با برگزاری رزمایش وارسی می‌کنند اما به ندرت با انتشار بیانیه‌ای علنی، چنین رزمایش‌هایی را به تهدیدهای «مشخصی» پیوند می‌دهند.

کد خبر 6098099

دیگر خبرها

  • کنفرانس اصفهان می‌تواند به همکاری هسته‌ای ایران و جهان کمک کند
  • امیرعبداللهیان: همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد
  • تاکید معاون وزیر خارجه بر ضرورت بی‌طرفی و حرفه‌ای گری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
  • همکاری ایران و آژانس تحت تأثیر رویکرد و رفتار بی‌ثبات و متناقض آمریکا قرار نگیرد
  • اتخاذ موضع بی‌طرفانه و حرفه‌ای در همکاری‌ ایران و آژانس موثر است
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره «نتایج رویارویی دو قدرت اتمی»
  • پوتین رزمایش هسته‌ای برگزار می‌کند
  • پوتین دستور تمرینات نظامی جهت استفاده از سلاح هسته‌ای را صادر کرد
  • رزمایش اتمی روسیه با «تسلیحات غیر راهبردی»
  • از اولین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای در اصفهان چه می دانیم؟/ رافائل گروسی؛ مهمان ویژه ایران در «نصف جهان»