Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست لویه جرگه افغانستان روز جمعه ۷ اوت در کابل و به ریاست عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه آغاز شد. اشرف غنی در این نشست گفت که طالبان به شرط آزادی باقیمانده زندانیان خود از زندان‌های دولت افغانستان، آماده گفتگو و مذاکره است.

در جریان سخنرانی غنی، یکی از نمایندگان حاضر به نام بلقیس روشن، نماینده مردم فراه به نشانه اعتراض از جای خود برخواست و گفت: «باج‌دهی به طالبان وحشی خیانت ملی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» بنا بر گزارش خبرگزاری افق، دو عضو دیگر لویه جرگه نیز دست به اعتراض زده‌اند.

این لویه جرگه مشورتی روز جمعه با هدف تصمیم گیری درباره سرنوشت ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان تشکیل شد. بسیاری از ساکنان افغانستان به برگزاری آن همچنین اختصاص یک بودجه سنگین ۳۳۰ میلیون افغانی برای تشکیل نشست‌های آن اعتراض کرده‌اند.

با این وجود عبدالله عبدالله در آغاز این نشست اعلام کرد: «تدویر لویه جرگه ضروری بود. وقتی انتخاب بین ادامه جنگ و رسیدن به صلح باشد هر چند سخت، باید مردم افغانستان شریک شوند که همین کار را کردیم.»

او همچنین افزود که پس از آنکه لویه جرگه تصمیم خود را در این موضوع گرفت، کار رهبری شورای عالی مصالحه ملی نیز آغاز می‌شود.

اشرف غنی نیز در جریان سخنرانی خود افزود از آنجا که بر اساس قانون اساسی افغانستان، او صلاحیت آزادی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان را ندارد، برگزاری این نشست ضروری بوده است. او افزود که این کار، نشان دهندۀ تعهد او به رعایت قانون اساسی افغانستان است.

او همچنین ضمن قدردانی از آمریکا برای تلاش‌هایش در راستای دستیابی به صلح در افغانستان، اعلام کرد به تصمیم واشنگتن برای خروج نیروهایش از این کشور احترام می‌گذارد.

یک فرصت تاریخی   زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا برای صلح در افغانستان نیز برگزاری این لویه جرگه را «یک فرصت تاریخی» توصیف کرد که نتیجه مثبت آن می‌تواند باعث کاهش خشونت‌ها همچنین تسریع در انجام مذاکرات شود.

غنی همچنین خطاب به شرکت کنندگان در این لویه جرگه مشورتی گفت که ماموریت دشواری در پیش دارند؛ با این وجود تاکید کرد که باور دارد آن‌ها تصمیم درستی خواهند گرفت.   به نوشته بی بی سی، لویه جرگه در تاریخ معاصر افغانستان از یک سنت قبیله‌ای به یک سنت سیاسی تبدیل شده است و زمامداران این کشور از آن برای تحکیم پایه‌های قدرت خود استفاده کرده اند.

لویه جرگه مرکب از دو واژه "لویه" و "جرگه" است. لویه واژه‌ای پشتو و به معنای بزرگ است و جرگه واژه‌ای ترکی- فارسی و به معنای نشست، گردهمایی و همایش ریش‌سفیدان و سران قبیله است.

آنگونه که در تاریخ رسمی دولت افغانستان آمده، نخستین لویه جرگه در اکتبر ۱۷۴۷ میلادی در شهر قندهار و پس از آن در یک سده اخیر در موارد مختلف برگزار شده است. شماری از تاریخ نویسان شمار این جرگه‌ها را ده‌ها نوشته اند. اما مهمترین آن‌ها جرگه‌هایی هستند که در ادامه این مطلب فهرست شده اند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: اشرف غنی افغانستان لویه جرگه طالبان پارسی خبر لویه جرگه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۰۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۷ زندانی جرائم غیر عمد استان سمنان در سال جدید

ایسنا/سمنان مدیرکل زندانهای استان سمنان و نائب رئیس هیئت امنای ستاد دیه استان از آزادی ۷ زندانی جرائم غیر عمد در سال جدید خبر داد.

وی افزود: در حال حاضر در زندان های استان سمنان  ۷۹ زندانی جرائم غیر عمد که ۸ نفر زن و ۷۱ نفر مرد هستند، که ستاد دیه استان در تلاش است تا زمینه آزادی این افراد را فراهم کند.

امید کهربایی  مدیرکل زندانهای استان سمنان و نائب رئیس هیئت امنای ستاد دیه استان ۶ اردیبهشت ماه در دیدار اعضای هیئت امنای ستاد دیه استان با رئیس کل دادگستری، اظهار کرد: به همت خوب خیرین استان سمنان از ابتدای سال تا کنون ۷ زندانی جرائم غیر عمد با بدهی ۳۰ میلیارد ریالی از زندان آزاد شده اند. 
مدیر کل زندان های استان سمنان و نائب رئیس هیئت امنای ستاد دیه استان با اشاره به اقدامات سال گذشته ستاد دیه استان سمنان، عنوان کرد: در سال گذشته ۱۱۶ نفر زندانی با بدهی بیش از ۵۰۰میلیارد ریالی و تنها با پرداخت ۵۳ میلیارد ریال کمک از سوی ستاد دیه و پیگیری جهت گذشت شکات و اعطای تسهیلات بانکی از زندان آزاد شده اند.
حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق اکبری رئیس کل دادگستری استان سمنان و رئیس هیئت امنای ستاد دیه استان در این نشست، افزود: اقدامات ستاد دیه استان سمنان در جهت آزاد سازی زندانیان جرائم غیر عمد بسیار قابل تقدیر است و امید است در آینده نیز این اقدامات پیشرفت داشته باشد.
رئیس کل دادگستری استان سمنان با بیان اینکه برخی استان ها موفقیت های چشمگیری در آزادی زندانیان داشته اند، تصریح کرد: باید با استفاده از تجارب این استان ها و همچنین بهره گرفتن از ظرفیت بیشتر صنعتگران و خیران استان در راستای کمک به آزادسازی زندانیان و کمک به خانواده های تحت پوشش انجمن حمایت از خانواده زندانیان نیز اقدامات شایسته ای صورت پذیرد.
حجت الاسلام والمسلمین اکبری با تاکید بر تلاش همه مسئولین ذیربط در راستای کمک به آزادی زندانیان، افزود: تلاش در راستای رفع مشکل زندانیان جرائم غیر عمد باید سرعت بیشتری بگیرد تا شاهد آن باشیم که زندانیان جرائم غیر عمد در زندان باقی نمانند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیرعمد در استان سمنان
  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیر عمد استان سمنان در سال جدید
  • کمک ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس
  • ‌کمک ۴۴ میلیارد تومانی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد
  • روسیه از واگذاری کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل به طالبان حمایت می‌کند
  • طالبان حاضر است آب را هدر بدهد اما آب به ایران نرسد | ماجرای تلخ انحراف عمدی بخش عمده‌ای از آب‌های مشترک ایران و افغانستان به سمت شوره‌زارها!
  • افزایش همکاری ها محور گفتگوهای مقامات طالبان و چین