Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-27@00:28:59 GMT

حرفهای خارج از وظیفه و فخر فروشی غیر اصولی نوبخت

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۰۲۴۴

حرفهای خارج از وظیفه و فخر فروشی غیر اصولی نوبخت

نفت خودش از بودجه رفت

در پاییز 1398 که ارقام بودجه در حال تهیه بود کارشناسان سازمان برنامه خوش بینانه به درآمد نفت خام نگاه کرده و از هشدارهای کارشناسان و ناظران آگاه در این باره که صادرات روزی یک میلیون بشکه نفت به قیمت هربشکه 50 دلار خطای راهبردی است توجه نکرده و حرف خود را پیش بردند. واقعیت این است که کرونا نیز برابعاد ماجرای نفت اضافه  کرده است اما محقق شدن فقط 6 درصد از درآمد نفت خام براساس تحولات بیرونی بوده است و برای سازمان برنامه افتخاری به حساب نمی آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر نفت خودش را از بودجه ایران بیرون کشید نه اینکه سازمان برنامه این کارراکند. یادمان باشد که این سازمان هیچ نقشی در فروش یا عدم فروش نفت ندارد و تنها وظیفه اش این است که پول نفت را تقسیم کند.

خلاف قانون عمل کردن افتخار نیست

آقای نوبخت در این متنی که روابط عمومی برروی سایت گذاشته است در چند نوبت تاکید کرده است "برای کل سال ۹۹، فقط ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد از محلفروش سهام پیش‌بینی کرده بودیم اما قریب به ۱۶ هزار میلیارد تومان در چهار ماه گذشته، توانسته‌ایم سهام واگذار کنیم که تا حدودی کسری عدم تحقق درآمد ناشی از فروش نفت را جبران کرده است." آیا این رفتار خلاف قانون بودجه ای که سازمان خودش آن را تهیه و به تصویب دولت و مجلس رسانده است  و شورای نگهبان آن را تایید کرده است مباهات دارد؟ ایا برای فروش بیشتر سهام از جایی مجوز گرفته شده است و اصولا نقش سازمان برنامه در فروش سهام شرکتها چیست که افتخار خلاف قانون رفتار کردن را به خود منتسب می کند.

صادرات کمتر و درآمد گمرکی بیشتر

رییس سازمان برنامه و بودجه در جای دیگری از سخنانش تاکید می کند برای جبران درآمد از دست رفته صادرات نفت خام امسال درامد گمرکی افزایش یافته است و از این مسیر درامدی بیشتر به دست آورده ایم. در این باره نخست باید یاد آور شد این هنر گمرک است و سازمان برنامه دران نقش و سهمی ندارد و نیز درگام دوم باید تاکید کرد درحالی که آمارهای ارایه شده نشان می دهد تجارت خارجی ایران در بهار امسال کوچک شده است، چگونه درامد گمرکی افزایش یافته است؟ نکته قابل تامل این است که نوبخت درجایی تصریح می کند صادراتبنزین نیز کاهش یافته است. اگر این حرف درست باشد معنایش این است که از همین میزان تجارت کاهش یافته عوارض و حقوق گمرکی بیشتری دریافت شده است که البته این فشار بیشتر برفعالان این بخش است.

توهم بانک مرکزی

محمد باقر نوبخت پیش از این یک بار جواب ریاست بانکمرکزی در باره اینکه استقراض سازمان برنامه وبودجه از صندوق توسعه مل راه شتاب گرفتن تورم را بازگذاشته است باردیگر ین حرف را البته با ادبیات خشن تر عنوان و بانک مرکزی را دارای توهم دانست اوگفته است  استقراض دولت از بانک مرکزی، ادعایی باطل و نوعی توهم است.اومی گوید  جز همان تنخواهی که هر سال از بانک مرکزی می‌گرفتیم و با آن تسویه هم می‌کردیم؛ چیز دیگری از بانک مرکزی دریافت نکرده‌ایم. بنابراین تصور اینکه عدم تحقق منابع باعث استقراض غیر مستقیم دولت از بانک مرکزی شده؛ کاملا باطل و نوعی توهم است. دولت نه تنها اجازه استقراض مستقیم که حتی امکان استقراض غیرمستقیم هم از بانک مرکزی نداشته و این کار را نکرده است. آمار و ارقام نشان می‌دهد که به دولت به میزان درآمدهایش هزینه کرده است.

حقوق و تورم

نوبخت دربخشی از سخنانش بدون لخاظ کردن نرخ تورم 41 درصدی کشور در سال سپری شده از افزایش حقوق کارمندان وباز نشستگان گفتبه گفته وی بدون افزایش سقف بودجه عمومی در سال ۹۹معادل  ۱۵ درصد هم در فروردین ماه حقوق کارکنان دولت را اضافه کردیم. حقوق بازنشستگان را هم ۲۰ درصد اضافه کردیم و همسان سازی حقوق آنان با افراد شاغل هم رده خودشان را هم از اول مهرماه اجرا می‌کنیم. آقای نوبخت با یک محاسبه ساده می تواند به این برسد که کارمندان با تورم 41 درصدی رسمی بانک مرکزی 26درصد از قدرت خریدشان از دست رفته است.

«

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سازمان برنامه بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۰۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم

به گزارش جماران؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه نیاز به گسترش همکاریهای منطقه‌ای در سطوح مختلف وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشورهای منطقه از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و هند و همچنین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را دارد.

طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در دومین روز حضور خود در بانکوک برای شرکت در هشتادمین جلسه سالیانه اسکاپ، با «آلیس جابانا»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی اسکاپ، دیدار و گفتگو کرد.

داود منظور در این دیدار که در محل کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) در بانکوک برگزار شد، با تأکید بر لزوم گسترش همکاریها و نقش نهادهای توسعه‌ای مانند اسکاپ در ارتقای توسعه کشورها، گفت: استفاده از ظرفیت نهادهای وابسته به سازمان ملل در راستای توسعه همکاری‌های منطقه ای، تکمیل کریدورها و مقابله با خشکسالی، حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه نیاز به گسترش همکاریهای منطقه‌ای در سطوح مختلف وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشورهای منطقه از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و هند و همچنین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را دارد.

معاون رئیس‌جمهور با حائز اهمیت خواندن موضوع نشست امسال اجلاس اسکاپ، بر ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در آینده اقتصاد جهان تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن علاقه‌مندی به استفاده از تمامی ظرفیت‌های سازمان ملل در مسیر توسعه پایدار، آمادگی دارد در حوزه دیجیتال‌سازی هم همکاری داشته باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه با اشاره به مسئله‌محور بودن برنامه هفتم توسعه، گفت: در تأمین منابع مالی مورد نیاز برای رشد اقتصادی، به استفاده از منابع بین‌المللی هم توجه داریم.

وی نقش جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی از فعالیت‌های مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) به عنوان یکی از مؤسسات منطقه‌ای زیرمجموعه اسکاپ مستقر در تهران مستقر را اساسی دانست و گفت: ما ضمن استفاده از همه ظرفیت‌های اپدیم، تجربیات موفقی در کاهش بلایا داریم که می‌توانیم آنها را با سایر کشورها به اشتراک بگذاریم.

منظور افزود: از جمله تجربیات موفق کشورمان، تجارب حاصل شده در مهار و مدیریت منابع آب و شیرین‌سازی آب است که با توجه به تأثیر تغییرات اقلیم بر بروز خشکسالی های پیاپی و کاهش منابع آب، همکاری مشترک به‌ویژه با کشورهای همسایه، اهمیت دوچندان دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به کمبود منابع آب به‌عنوان یکی از چالش‌های مهم در سطح جهان، گفت: ما آماده همکاری در زمینه مدیریت منابع آب با سازمان ملل متحد هستیم.

منظور با بیان اینکه خوشحال میشویم در منطقه به کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای محصور در خشکی در جهت حمل کالا کمک کنیم، گفت: اسکاپ میتواند نقش بیشتری را در این زمینه بازی کند و جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد با تشکیل گروه کاری مشترک با کشورهای منطقه تحت مدیریت اسکاپ، نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

وی با تأکید ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها و همکاری با اسکاپ در حوزه اقتصاد دیجیتال، علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری بیشتر با اسکاپ و کمیته‌های مربوطه را اعلام کرد.

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • همه اختیار‌ها را به رئیس کل بانک مرکزی دادیم؛ اما هنوز در سیاست‌ ارزی دچار مشکل هستیم/ جلسه سومی وجود ندارد؛ تا یکشنبه برای دریافت برنامه ارزی منتظر می‌مانیم
  • قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین
  • پیگیر اجرای هدفمندسازی یارانه‌های دانشجویی در سال جدید هستیم