Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-05@20:35:26 GMT

نخستین کنگره ملی شعر غدیر در شیراز؛ غدیر یک فرهنگ و سبک زندگی است

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۲۳۹۷

نخستین کنگره ملی شعر غدیر در شیراز؛ غدیر یک فرهنگ و سبک زندگی است

‍‍‍‍‍‍

نخستین کنگره ملی شعر غدیر با حضور شاعران ملی و استانی در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد که به دلیل شیوع بیماری کرونا بدون حضور جمعیت و به صورت پخش زنده انجام گرفت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، نخستین کنگره ملی شعر غدیر عصر امروز با حضور شاعرانی چون حمیدرضا برقعی، قاسم صرافان، میلاد عرفان‌پور و دیگر شاعران استانی همچنین با حضور امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان فارس در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مراسم به دلیل شیوع بیماری کرونا با محدودیت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بدون حضور جمعیت به صورت پخش زنده انجام گرفت.

حجت‌الاسلام محمد ماندگاری در کنگره ملی شعر غدیر اظهار داشت: یکی از ظلم‌هایی که به ماه ذی‌الحجه شده این است که فقط به عید قربان و غدیر توجه شده در صورتی که از یکم تا 25 این ماه هر روز غدیری است که از جمله آنها می‌توان به آیاتی اشاره کرد که در شان ولایت آمده است.

وی با بیان اینکه دلیل غربت غدیر را حضرت فاطمه(س) مطرح کردند اینکه فرمود " اگر آنچه در غدیر رخ داد عملی می‌شد یک معروف روی زمین نمی‌ماند" گفت: در غدیر فقط قصه ولایت امیرالمومنین (ع) نیست بلکه پیامبر (ص) در خطبه غدیر سلسله امامت را تا امام زمان(عج) مطرح کردند.

ویژه برنامه‌های شب و روز عید سعید غدیر در حرم رضوی برگزار می‌شود1500 بسته حمایتی از سوی ستاد غدیر خوزستان در مناطق محروم توزیع شدنماهنگ مولای غدیر را تلویزیون پخش می‌کند + فیلم

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه با این امر  پیامبر (ص) اعلام کرد که امامت تا قیامت به سلسله نبوت وصل است، افزود: از مردم می‌خواهم که فردا خطبه غدیر را بخوانند.

ماندگاری با بیان اینکه پیامبر (ص) با این بیان به عصر غیبت نیز اشاره کردند، عنوان کرد: عصر غیبت نیر در همین میان می‌گنجد و ولایت فقیه نیز طبق گفته امام راحل استمرار ولایت ائمه است.  

وی با بیان اینکه قصه ولایت، الهی است به نقش غدیری حضرت شاهچراغ(ع) اشاره و تصریح کرد: اگر 120 هزار نفری که در غدیر بودند مثل حضرت شاهچراغ (ع) مدافع ولایت می‌شدند این مشکلات و تفرقه بین امت اسلام و ظلم امریکا و وهابیت را نداشتیم.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: اینکه امت ایران مدافع غدیر شده ایت به دلیل وجود حضرت شاهچراغ(ع) است که مردم را مدافع و مروج غدیری تربیت کردند تا ولایت تنها نماند و به دلیل این تربیت غدیری است که دشمن از ابتدای انقلاب اسلامی عقب‌نشینی کرده است.

ماندگاری با بیان اینکه اگر در هر جبهه که هستیم مدافع ولایت باشیم مثل حضرت شاهچراغ(ع) می‌شویم، گفت: اگر بخواهیم مدافع واقعی غدیر باشیم باید مدافع ولی فقیه، خط شهدا و مکتب شهید سلیمانی باشیم چراکه غدیر یک فرهنگ و سبک زندگی است.

انتهای پیام/424/ح

R7533/P/S6,61/CT11 بیشتر بخوانید... ویژه برنامه‌های شب و روز عید سعید غدیر در حرم رضوی برگزار می‌شود نماهنگ مولای غدیر را تلویزیون پخش می‌کند + فیلم سازگار: عید غدیر شناسنامۀ شیعه است قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... ویژه برنامه‌های شب و روز عید سعید غدیر در حرم رضوی برگزار می‌شود نماهنگ مولای غدیر را تلویزیون پخش می‌کند + فیلم سازگار: عید غدیر شناسنامۀ شیعه است پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی متانول ‌جهان ‌به دستور رئیس جمهور ‌افتتاح شد / تولید روزانه ۷ هزار تن متانول با گرید AA در ایران ۲ پایان ۲۸ روز جستجو در ارتفاعات جهان‌نما/ جسد «سها رضانژاد» پیدا شد ۳ اصفهان| شکست سپاهان برابر نساجی؛ دو نیمه، دو چهره ۴ جامعه مدرسین: شواهد بی‌شماری از دست‌های پشت‌پرده آمریکا و رژیم صهیونیستی در انفجار خون‌بار بیروت خبر می‌دهد ۵ دادستان کردکوی: نشانه‌های ارائه شده توسط خانواده "سها رضانژاد" با جسد کشف شده مطابقت دارد ۶ اولین خیابانی که سرنوشت شهر اردبیل را تغییر داد؛ مردم مخالف دو نیم شدن بازار بودند + تصاویر ۷ شیب فوتی‌های کرونا در مشهدمقدس نزولی شد ۸ سرنوشت تیم‌ دوم صعود‌کننده به لیگ برتر فوتبال در دوئل مس کرمان و آلومینیوم اراک رقم می‌خورد مهمترین اخبار استانها ویژه برنامه‌های شب و روز عید سعید غدیر در حرم رضوی برگزار می‌شود جامعه مدرسین: شواهد بی‌شماری از دست‌های پشت‌پرده آمریکا و رژیم صهیونیستی در انفجار خون‌بار بیروت خبر می‌دهد امام جمعه اراک: دوران غارتگری و زورگویی جبهه استکبار به سرآمده است پایان ۲۸ روز جستجو در ارتفاعات جهان‌نما/ جسد «سها رضانژاد» پیدا شد مهمترین اخبار تسنیم سید حسن نصرالله: نه اسکله بیروت را اداره می‌کنیم و نه در آن چیزی داشته‌ایم/ مقاومت بزرگتر از آن است که کذّابان خدشه‌ای به آن وارد کنند فاکس نیوز: مخالفت چین به معنای پایان تلاش‌های پامپئو برای تمدید تحریم‌های ایران است اخبار انفجار بیروت|مخالفت عون با بین‌المللی شدن تحقیقات/ نصرالله: تمام امکانات و نیروهایمان را در اختیار دولت و ملت قرار دادیم میشل عون: احدی نمی‌تواند مانع کشف حقیقت شود/ مخالفت قاطع با بین‌المللی شدن تحقیقات درباره انفجار بیروت هشدار سیاستمدار ارشد فرانسوی درباره اظهارات ماکرون در لبنان درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حضرت شاهچراغ شاهچراغ ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۲۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز، روز شیراز؛ شهر شعر و هنر و حافظ/ شهرها همه بازند و شیراز، شهباز

  عصر ایران؛ امید جهانشاهی- امروز روز شیراز است، شهر سرو ناز، حضرت حافظ شیراز، حافظۀ تاریخی ایرانیان در طلب زندگی.  شهر عشق و نسیم و عطر بهار نارنج و باغ های دل‌باز: عفیف‌آباد و جنت و نارنجستان و دلگشا و ارم.  شهر سعدی، شهر حضرت شعر. مهد فرهنگ و هنر؛ خال لب هفت شهر. قهوه شیرازی، سالاد شیرازی، کلم پلو؛ آیین خوان و خوراک خواستنی.   

  اگرچه تخت جمشید نشانه روشنی از سابقۀ تمدن در این منطقه است اما دیرینه شیراز به گواهی کشفیات باستان شناسی سال 1395 در تپه چهار هکتاری پوستچی به هفت هزارسالگان می‌رسد. نام باستانی آن، تیرازیس بوده است.  

 شیراز در درازنای تاریخ از جمله مناطق امن بوده  و از همین رو در دوران های مختلف چه پیش از اسلام و چه پس از آن،از قطب های فرهنگ و هنر ایران زمین به شمار آمده است. به قول سعدی: «شهرها همه بازند و شیراز شهباز» 

  اگرچه از دوره های مهم تاریخی، یادگاری هایی در شیراز می توان یافت. عمارت باغ ارم یادگار دوران قاجار است با آن نقاشی های رنگ روغن، منبت کاری های روی درها و گچ بری ها و کاشی کاری های نما.  

اما بسیاری بناهای فاخر امروز شیراز مربوط به دوران کریم خان زند است مثل بازار وکیل، حمام وکیل و ارگ کریم خان که محل حکومت او بود و پس از او نیز دارالحکومه امرای فارس شد.    کریمخان زند را بهترین پادشاه ایران بعد از حمله اعراب دانسته اند. او از افسران شجاع سپاه نامدار نادرشاه بود که پس از مرگ وی به ایل خود برگشت.  محبوبیت کریمخان زند که خود را وکیل رعایا می نامید در تاریخ ایران بی‌نظیر است. 

  آنچه کریمخان را ستایش‌برانگیز کرد مردمداری، دادگری و سخاوتش نسبت به زیردستانش بود. از سخاوتمندی کریمخان بسیار گفته‌اند. در رستم‌التواریخ آمده است که وقتی کریمخان جایی را که فتح می‌کرد غارت نمی‌کرد و می‌کوشید حقوق سربازانش را بدهد. وقتی دیوار شهر شیراز را دوازده هزار کارگر می‌ساختند، هنگام حفاری سکه‌های اشرفی فراوانی یافت شد. او به جای مصادرۀ سکه ها و به جیب زدن آن (به نام دولت و به کام خود)، سکه‌ها را میان همان کارگران تقسیم کرد.   

شیراز در دوره ای شهره به مکتب نگارگری بود و در دورانی مشهور به دارالعلم. در دوران عضدالدوله دیلمی، چنان کتابخانه بزرگی داشت که از همه علوم و فرهنگ آن روز نشانی از ان می شد جست و گواهی از جایگاه شیراز در تاریخ فرهنگ ایران دارد. صنعت کتاب سازی و کتاب آرایی از صنایع تاریخی این شهر بوده است. از همین رو، سعدی در حق شیراز گفته است: «چه شام و چه مصر و چه بّر و چه بحر؛ همه روستایند و شیراز شهر.» 

تعیین روزی به نام شهری را باید غنیمت شمرد برای شناخت و ستایش شهرها و توجه به توسعه آنها مبتنی بر طبیعت و سرشت تاریخی شان.  

چه شد اصفهان که روزگاری شهری جهانی بود و شهره به زیبایی و شکوه و صنایع مختلف و صادرات ابریشم به اروپا داشت، و مستشرقین بسیار تحسینش می کردند به جای اینکه امروز قطب گردشگری ایران باشد، حالا درگیر فاجعه فرونشست است و آلودگی.  

چرا هر ساله در نوروز حدود دومیلیون نفر بی اعتنا و بی تفاوت از کنار خوی رد می شوند تا به ترکیه بروند برای خرید، کنسرت و یا به اصطلاح خوش گذراندن که البته گاهی می شود تجمع اعتراضی «پول ما را پس بده» در مقابل هتل آنتالیای ترکیه. این حق شهر قدیمی و پر آوازه خوی نیست با این همه ظرفیت.

شهری که از دوران سلجوقیان بواسطه قرار داشتن در جاده ابریشم یکی از مراکز تجارت و رونق و مهد تمدن بوده است و امروز نیز آکنده از جاذبه های طبیعی و تاریخی و قابلیت های تفرج گاهی و تجارت و ظرفیت های توسعه است، نباید بین راهی خیل مسافران عازم وان و انتالیا باشد که چند دهه است به نوایی رسیده اند از صدقه سری مسافران ایرانی. «تفو بر تو ای چرخ گردون تفو»  

براستی چرا برای زیبایی و شیکی روی برخی تیشرت ها و لباس ها به زبان انگلیسی درج می کنند پاریس و لندن. دریغ آنجاست که حتی تولیدکننده ایرانی برای ارزشمند و به زبان امروز باکلاس کردن محصولش این کار را می کند. این نشانه فقدان اعتماد به نفس ملی است. نشانه اینکه هیچ چیز به اندازه ایران غریب نبوده است. روزهای شهرهایمان را بزرگ و باشکوه برگزار کنیم برای اعتماد به نفس ملی و برای هویت ملی.     
  به این کلیشه های تحقیرآمیز در مورد شهرهایمان پایان دهیم. به این خود تحقیری بی بنیاد پایان دهیم. قزوین از مظاهر تمدن ایرانی است. پایتخت خوشنویسی ایران است. موزه بزرگ قزوین و خیابان سپه که اولین خیابان ایران است، گواهی بر ارزشمندی این شهر ریشه دار و اصیل فرهنگی دارد. در وصف قزوین همین بس که از حیث تعدد آثار تاریخی در یک شهر، در ایران و حتی جهان دارای جایگاه است.   تبریز و اصفهان و یزد و اهواز و قزوین و سنندج را آن گونه که باید و شایسته است توصیف کنیم و به آنها ببالیم. اگر ایران را گرامی می داریم، اجزایش همین شهرهاست:   لبت شیراز و چشمت اصفهان و خنده ات گیلان پر از مستی و راز و شوق هستی، روح ایمانم! (حمیدرضا گلشن)   از این منظر، روز شیراز روزی خاص تنها مربوط به شهر شیراز نیست. روز ملی ایران برای تکریم شعر و فرهنگ و هنر و حافظ و یک تاریخ پر از شکوه و زیبایی است از جمله دوران کریم خان زند.  

روز تبریز، یک روز ملی است برای درود ایران به خروش غرور آفرین مشروطه خواهی، به پرچم های سرافراز غیرت: ستارخان و باقرخان. 

روز یزد، روز اعتدال است و نجابت و مدارای ریشه گرفته از افق های باز کویر.    

روز رشت بهانه ستایش تجدد و فرهنگ است.  

برای خلاصی از باستان گرایی به مثابه ستایش ایرانیتی انتزاعی و نمایشی، باید به شناخت و ستایش شهرها پرداخت. هر شهر پنجره ای است به شناخت ایران. هر شهر حس و بو و رنگی است از رنگین کمان درخشان ایران. شیراز سبک بال و همه ناز و عاشق و معتدل هم بخشی از ویژگی ایران است. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تدارک 70 برنامه برای هفته شیراز جشن گل سرخ در شیراز برگزار می شود اقدام جنجالی مسئولان شیراز درباره مسابقات دختران

دیگر خبرها

  • رشت میزبان دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران شد
  • از دلبری بهارنارنج تا اردیبهشتِ عاشقی در بهارِ شیراز
  • اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیر گذار
  • اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیرگذار
  • گردآوری دانشنامه شیراز در هفت جلد
  • نخستین کنگره ملی ایران شناسی برگزار می‌شود
  • امروز، روز شیراز؛ شهر شعر و هنر و حافظ/ شهرها همه بازند و شیراز، شهباز
  • امروز، روز شیراز؛ شهر شعر و هنر و حافظ
  • نخستین پیاده‌روی خانوادگی سال جدید شیرازی‌ها
  • شیراز میراث‌دار فرهنگ غنی و شهر انسان‌های معتدل است