Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@03:12:50 GMT

مقام امامت استمرار وظايف نبوت است

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۲۷۸۴

مقام امامت استمرار وظايف نبوت است

پيامبر گرامى(صلى الله عليه وآله وسلم) از روز نخست مقام امامت را يك مقام تنصيصى آن هم از جانب خدا مى دانست كه امت در گزينش آن سهمى ندارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی در ادامه سلسله برنامه‌های میعاد با عرفه و ویژه برنامه عید غدیر که عصر روز جمعه 17 مرداد ماه به صورت مجازی برای زائران ایرانی برگزار شد، با صدور پیامی به این همایش اظهار کرد: مقام امامت استمرار وظايف نبوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


متن کامل پیام این مرجع تقلید بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله الذي جعلنا من المتمسكين بولاية علي بن أبي طالب والأئمّة المعصومين(عليهم السلام)
ضمن تبريك عيد سعيد غدير خم، عيد ولايت، عيد حاكميت همه ارزش‌هاى الهى و انسانى و عدالت همه جانبه، عيد رهبرى اميرمؤمنان در متن شخصيت جهان اسلام، عرايضى را تقديم مى دارم:

با درگذشت پيامبر خاتم(صلى الله عليه وآله وسلم)، نزول وحى الهى پايان پذيرفت و پس از وى به كسى وحى فرود نخواهد آمد و اميرمؤمنان(عليه السلام) به هنگام تجهيز پيكر پاك پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) به اين حقيقت چنين تصريح مى‌كند و مى‌فرمايد: «بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي يَا رَسُولَ اللهِ! لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِكَ مَا لَمْ يَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَيْرِكَ مِنَ النُّبُوَّةِ وَالاِْنْبَاءِ وَأَخْبَارِ السَّمَاءِ».()
«پدر و مادرم فداى تو اى پيامبر خدا! با مرگ تو پايان پذيرفت، چيزى كه با مرگ ديگر پيامبران پايان نپذيرفت يعنى رشته نبوت و نزول وحى آسمانى».


با اعتراف به مقام عظيم رسول گرامى(صلى الله عليه وآله وسلم) كه خاتم پيامبران و كتاب او خاتم كتاب‌هاى آسمانى و شريعت وى آخرين شريعت آسمانى است، يادآور مى‌شويم كه وظايفى كه برعهده پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) از جانب خدا گذارده شده بود با رحلت او پايان نپذيرفت و لازم بود جانشين وى همه را به عهده بگيرد، و راه او را ادامه دهد و در غير اين صورت آيين اسلام كه آيين خاتم است و تا روز رستاخيز هدايت جهان بشريت را برعهده دارد آيين كامل نخواهد بود.


نمونه‌اى از اين وظايف
1. پاسخگويى به مسائل نوظهور كه در عصر رسالت رخ نداده بود و بر اثر برخورد مسلمانان با ملت‌هاى مختلف جهان مطرح مى‌گرديد ولازم است احكام واقعى اين موضوعات از طريق جانشين او بيان گردد.
2. تفسير قرآن مجيد در قلمرو عقايد و احكام كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) آن را برعهده داشت، و آيات قرآن را ده تا ده تا تفسير مى‌كرد ولى در عين حال قرآن درياى بى پايان كرانه است كه بايد از طرف كسانى كه وحى به خانه آنها فرود آمده است مورد تفسير قرار گيرد. شافعى مى گويد: آيه (وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا...) از جهاتى براى ما مجمل بود تنها فعل اميرمؤمنان(عليه السلام) در مورد «بغاة» مفهوم حدود اين آيه را براى ما روشن كرد.


3. در عصر رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) گروه گرايى و نحله سازى رخ نداد زيرا وجود او محور حق وباطل و روشنگر هدايت و ضلالت بود، ومردم با مراجعه به وى حق را از باطل باز مى شناختند، پس از درگذشت پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)  بايد در ميان امت اسلامى فرد والامقامى باشد كه بسان پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) محور حق و باطل و بيانگر ملاك هدايت و ضلالت باشد.
البته وظايفى كه پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) برعهده داشت بيش از آن است كه در اينجا بازگو شود، فقط از ميان آنها، اين سه وظيفه را برگزيديم تا روشن شود آن كس مى تواند بر جايگاه پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) تكيه كند كه بتواند اين وظايف را بسان رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم)انجام دهد و اين كار از عهده يك فرد عادى از امت ساخته نيست، جز آن كس كه در مكتب خاصى زير نظر عنايت الهى تربيت يابد و از علم ودانش بالاتر برخوردار باشد. و شناخت چنين فردى به جز از طريق وحى الهى و بيان پيامبر امكان پذير نيست .


خوشبختانه اين فرد در روز هيجدهم ذى الحجة الحرام سال دهم هجرت در سرزمين غدير معرفى شد و از اين جهت دين كمال خود را بازيافت و آيه (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا)()در چنين روزى فرود آمد. و مقصود از اين تكميل، تكميل مديريت كامل امت اسلامى است هم در جهات معنوى و هم در جهات سياسى.


تنصيصى بودن مقام امامت در لسان پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)
پيامبر گرامى(صلى الله عليه وآله وسلم) از روز نخست مقام امامت را يك مقام تنصيصى آن هم از جانب خدا مى دانست كه امت در گزينش آن سهمى ندارند.
ابن هشام در سيره خود مى نويسد كه ماه هاى حرام كه آزادى بيان براى پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) وجود داشت وى با سران بنى عامر در موسم حج تماس گرفت و آيين خود را بر آنها عرضه كرد، آنها گفتند: اگر ما با تو بيعت كنيم و خدا تو را بر مشركان پيروز كرد«أيكون لنا الأمر من بعدك؟»، آيا رهبرى امت پس از تو با ما خواهد بود؟ پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) در پاسخ فرمود: «الأمر إلى الله يضعه حيث يشاء». «اين كار از آن خداست و هر فردى را خواست آن را به عهده او مى گذارد».


اين سنت الهى در شرايع پيشين نيز حاكم بود، و اوصياى پيامبران به وسيله خود آنان معرفى مى شد و مردم در گزينش آنان سهمى نداشتند.
اينجانب از اين راه دور به كليه برگزار كنندگان اين برنامه را كه مظهر ولاء خاص و ارادت به خاندان رسالت است تبريك گفته و توفيقات همگان را در پيشبرد مكتب اهل بيت(عليهم السلام) از خداوند متعال خواهانم.
قم ـ جعفر سبحانى   
مؤسسه امام صادق(عليه السلام)

پایان پیام/49

منبع: شبستان

کلیدواژه: عید غدیر آیت الله سبحانی پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم مقام امامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۲۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۱۹ حمله حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی در یک ماه

یک سازمان صهیونیستی اعلام کرد که حزب‌الله لبنان طی یک ماه ۷۱۹ حمله علیه این رژیم با سلاح‌های مختلف انجام داده است.

به گزارش ایسنا، سازمان «۱۷۰۱» اسرائیل اعلام کرد که حزب‌الله لبنان در ماه چهارم میلادی ۷۱۹ حمله علیه این رژیم با سلاح‌های مختلف انجام داده است.

در اعلام جزئیات این حملات آمده است: در این ماه ۵۷۴ فروند موشک و راکت، ۱۰ موشک سنگ، ۷۴ موشک‌ ضدزرهی و ۶۱ پهپاد به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد.

این سازمان در گزارش خود آورده است که در این حملات ۲ اسرائیلی کشته و ۳۲ نفر مجروح شدند.

یک روز پس از آغاز تجاوزات رژیم اشغالگر به نوار غزه از هفتم اکتبر، حزب‌الله لبنان اولین طرف در محور مقاومت بود که با انجام حملاتی به شمال فلسطین اشغالی، رسما به عملیات فلسطینی طوفان الاقصی ملحق شد و پس از آن مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین به‌صورت روزانه و تقریبا ۲۴ ساعته صحنه تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی شده است.

رسانه‌های عبری گزارش دادند از زمان آغاز نبرد طوفان الاقصی و شلیک موشک از جنوب لبنان، چندین افسر و نظامی صهیونیست کشته و ده‌ها پایگاه نظامی آن‌ها توسط حزب‌الله هدف گرفته شده است و به همین دلیل کابینه تندرو «بنیامین نتانیاهو» مجبور به تخلیه هزاران شهرک‌نشین از شمال فلسطین اشغالی شد و تعدادی از شهرک‌نشینان هم خودشان از منطقه فرار کردند.

اخیرا رسانه‌های عبری فاش کردند که این شهرک‌نشینان صهیونیست حاضر به بازگشت به خانه‌هایشان نیستند و می‌گویند که کابینه نتانیاهو توجهی به سرنوشت آن‌ها نداشته و آن‌ها را رها کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • تلاش سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت نتانیاهو
  • مقام امنیتی اوکراین در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه
  • چرا مقام های اسرائیلی از دیوان کیفری بین المللی واهمه دارند؟ / غرب بر سر دوراهی؛ بازداشت نتانیاهو یا برباد رفتن اعتبار باقی مانده
  • لفاظی مقام سابق آمریکا در مورد اقدام تنبیهی اخیر ایران علیه اسرائیل
  • اهمیت شهر مدینه و شخصیت رسول مکرم اسلام(ص)
  • ۷۱۹ حمله حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی در یک ماه
  • تکریم زائران ایرانی در مدینه به خاطر حمله به اسرائیل
  • شباهتهای جنگ غزه و ائتلاف کفار و مشرکین مکه و یهود مدینه در جنگ احزاب