Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@12:17:05 GMT

قلم، کاغد و عشق

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۵۷۷۷

قلم، کاغد و عشق

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- طاهر خیری*؛ سختی و استرس زا بودن شغل خبرنگاری یک طرف و درآمد ناچیز و عدم امنیت شغلی اهالی قلم طرف دیگر. سالهاست مشکلات خبرنگاران مطرح می‌شود، مسئولان در روز خبرنگار وعده‌هایی می‌دهند اما بعد از آن وعده‌ها در حد شعار باقی می‌ماند و عملی نمی‌شود. روز از نو روزی از نو. فقط یک چیز خبرنگاران و روزنامه نگاران را سرپا نگه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عشق و علاقه به کار.

در این اوضاع نابسامان اقتصادی و ویروس منحوس کرونا، روزگار اصحاب رسانه و مطبوعات به سختی سپری می‌شود و حال دلشان خوب نیست. آنها هم مثل مردم در چنبره‌ای از مشکلات ریز و درشت گرفتار شده‌اند و ناچار به تحمل این وضعیت بغرنج هستند.

خبرنگاران زبان گویای مردم اند و حلقه اتصال آنان با مسئولان. اگر در بیان مشکلات مردم و معضلات جامعه صادقانه و منصفانه باشند و اگر عملکرد مسئولان را با نگاه تیز بین خود نقد عالمانه نمایند اعتماد هر دو طرف را به دست آورده‌اند که همین اعتماد بزرگترین سرمایه اصحاب رسانه است و در این صورت در کار و رسالت خبری و روزنامه نگاری خود خوب و موفق عمل کرده‌اند.

خبرنگار محلی چه وظایفی دارد؟

کسب و تهیه خبر، جمع اوری و انتقال آن به مخاطب مهمترین وظیفه یک خبرنگار است. خبرنگاری که باید علاوه بر داشتن علم و دانش، استعداد نوشتن و جسارت تهیه خبر داشته باشد. با نگاه موشکافانه به پیرامون خود بنگرد و با مسائل عادی برخورد نکند. در یک کلام شم خبری داشته باشد. خبرنگار باید بداند خبری که در حال تهیه است آیا به پرسش‌هایی که در ذهن مخاطب است پاسخ می‌دهد یا خیر. جوینده خبر باشیم و با ذهن پرسشگر به دنبال چراهایمان بگردیم. چراهایی که مخاطب انتظار دارد ما جواب آنها را پیدا کنیم.

سرعت، دقت و صحت سه اصل مهم در تهیه و انتشار خبر هستند. با علم به این اصل خبرنگار وظیفه دارد خبری تهیه کند که صریح و روشن باشد و بدون ابهام و سوگیری به دست مخاطب برساند.

وظیفه خبرنگار محلی بیان مسائل بومی و محلی، تقویت فرهنگ بومی، هویت بخشی و کمک به توسعه همه جانبه منطقه است. خبرنگار محلی باید خود را به جای خواننده بگذارد و با سلایق وی آشنا شود و ببیند که یک خواننده چه پارامترهایی را برای خرید یک نشریه محلی در نظر می‌گیرد. خبرنگار محلی باید رسالت و مخاطب اصلی خود را بشناسد. پرواضح است که انعکاس نیازها و مشکلات مردم و منطقه گامی مؤثر در جذب مخاطب است.

عمل به مسئولیت اجتماعی

ما اهالی رسانه مردم را داریم و به خاطر مردم قلم به دست گرفته‌ایم. مهم این است که وجدان بیدار جامعه باشیم و فقط به مسئولیت اجتماعی مان عمل کنیم. بازگو نمائیم آنچه را که هست و نه آنچه که باید باشد. باید که واقعیات را بگوییم و بنویسیم و بی طرف باشیم. اگر قلم مان به نفع مردم و در راستای انعکاس مشکلات و مطالبات آنان باشد آن وقت است که به مسئولیت خبری مان عمل کرده‌ایم و مردم نیز از ما راضی خواهند بود.

ما باید با چراغ همیشه روشن آگاهی، نوری در تاریکی جهل و بی خبری بتابانیم. مسئولیت شغلی مان ایجاب می‌کند که این رویه را در پیش بگیریم.

پایبندی به اصول اخلاقی

چاپلوسی و میرزا بنویسی در قاموس اخلاق روزنامه نگاری و خبرنگاری نمی گنجد و باید دور این بد اخلاقی‌ها را خط قرمز کشید. باید که تمرین کنیم خوب دیدن، خوب شنیدن و خوب نوشتن را. حقیقت را فدای مصلحت اندیشی های مقطعی خویش نکنیم چرا که در پیشگاه مخاطب خود مسئول هستیم. قلم وکاغذ حرمت دارند پس اول باید خود حرمت قلم نگه داریم و نگذاریم دیگران حرمت شکنی کنند. در مدار قانون و اخلاق بچرخیم چرا که بد اخلاقی و قانون مند نبودن به کارمان آسیب میزند. دروغ، تهمت، افترا و بدگویی از جمله بداخلاقی‌هایی است که خبرنگار باید دور آنها را خط بکشد.

حلقه‌های مفقوده نشریات محلی

مطبوعات محلی اگر مخاطب خود را به خوبی بشناسند و به بیان دغدغه‌ها و مشکلات مردم محله بپردازند نیمی از راه موفقیت خود را پیموده‌اند. مطبوعات محلی با درج تازه‌ترین اخبار محل انتشار خود می‌توانند به رغم تیراژ محدود خود با نشریات سراسری، رقابت کرده و جای پای خود را در میان مردم باز کنند. اما متأسفانه مطبوعات محلی تبریز طی این سال‌ها از توجه به این اصل مهم، غفلت کرده‌اند، به طوری که صفحات نشریات محلی استان در اغلب موارد به نوعی تکرار محتوای مطبوعات سراسری در اندازه محدود و یا کپی برداری از تولیدات سایر رسانه‌ها از قبیل خبرگزار ی های موجود است.

مطبوعات محلی تبریز باید به کیفیت و غنی سازی محتوایی، مخاطب شناسی و به کارگیری خبرنگاران آموزش دیده مبادرت ورزند. واقعیت این است که علیرغم ظرفیت‌های فراوان، تاکنون تلاش و اقدامی مؤثر برای داشتن یک روزنامه سراسری، ایجاد شرکت سهامی ویژه مطبوعات محلی تبریز و تشکیل سازمان توزیع و آگهی‌ها به صورت متمرکز با عضویت تمامی نشریات صورت نگرفته و این خلاء همچنان پابرجا است.

* روزنامه نگار

کد خبر 4993308

منبع: مهر

کلیدواژه: روز خبرنگار خبرنگار روزنامه نگاری ویروس کرونا شیراز روز خبرنگار بوشهر شیوع کرونا عید سعید قربان گرگان قزوین شهرکرد عید غدیر خم ماه محرم کمک مومنانه بیرجند ستاد ملی مقابله با کرونا مطبوعات محلی خبرنگار محلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۵۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت

ابراهیم حافظی، رئیس اداره مطبوعات این سازمان، به نمایش بیش از 50 عنوان روزنامه، سالنامه و مجله از قدیمی ترین و نفیس ترین منابع موجود در این نمایشگاه اشاره کرد که در معرض دید عموم مراجعان، محققان، پژوهشگران و علاقه مندان قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه فرهنگ مکتوب از دیرباز پایدارترین و ماندگارترین جلوه گاه فکر و دانش بشر بوده، مطبوعات هم از آغاز پیدایش خود بخشی از فرهنگ مکتوب به شمار می‌روند، به طوری که از آن به عنوان یکی از مواد مهم اولیه نگارش تاریخ و بررسی رویدادها نام می‌برند و در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی و ساختن افکار عمومی نقش مهمی بر عهده دارند. 
حافظی بر این اساس، نشریات قدیمی و نفیس را دارای جایگاهی ویژه برای معرفی میراث مکتوب و ارزشمند تاریخی یک کشور توصیف کرد که شاکله هویت فرهنگی هر جامعه را تشکیل می دهد.  
جمیله جهانی، کارشناس مطبوعات، آثار به نمایش درآمده را معرفی کرد و گفت: «کاغذ اخبار»(اولین نشریه ایران)، «وقایع اتفاقیه»(نخستین روزنامه رسمی ایران)، «زاهریر دباهرا»(به معنای پرتوی روشنایی): نخستین نشریه غیرفارسی ایران و دومین نشریه ایران و کهن‌ترین نشریه آسوری زبان دنیا و چاپ ارومیه، «سالنامه شرق ایران» منتشر شده در سال 1316 توسط عبدالباقی و قاسم طهرانیان با قطع 17×10 و چاپ سربی، «روزنامه شرف»اولین روزنامه گرافیکی ایران منتشر شده در محرم 1300 قمری با چاپ سنگی، «سالنامه تمدن» که توسط احمد تمدنی در سال 1314 توسط چاپخانه خراسان به شکل سربی در قطع 21×16 به چاپ رسیده، ازجمله مطبوعاتی است که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.


وی همچنین «روزنامه صوراسرافیل» در تهران به مدیریت میرزاجهانگیرخان شیرازی و میرزاقاسم خان تبریزی در  ربیع الثانی 1325 قمری، «دانش» اولین نشریه آموزشگاهی در رجب 1299 قمری در تهران و مطبعه خصوصی مدرسه دارالفنون به خط نسخ منتشر شده، «مکتب تشیع»، «مجله فلاحت و تجارت»، روزنامه «تربیت» و «مجله الکمال»: نخستین مجله دینی چاپ مشهد را از دیگر این منابع عنوان کرد.  
این نمایشگاه در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از 2 لغایت 15 اردیبهشت 1403 برای بازدید علاقه مندان برقرار است.
آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی با موجودی بیش از 2 میلیون نسخه روزنامه، مجله و سالنامه، یکی از غنی ترین آرشیوهای ایران محسوب می‌شود که از قدیمی‌ترین روزنامه های چاپ شده و نفیس تا منابع روز را در بردارد.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است
  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود!
  • تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۶ اردیبهشت
  • رئیسی در نشست خبری با رئیس جمهور سریلانکا: ایران آماده انتقال فناوری به کشورهای دیگر است
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۴ اردیبهشت
  • برنامه‌های تولیدی رادیو بوشهر کیفی شود
  • گنجی: خیلی از بچه‌های درجه یک بخاطر خستگی از برنامه جدا شدند/ افت مخاطب نداشتیم