Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@23:49:13 GMT

ایران، حلقه اتصال طرح «یک کمربند- یک جاده»

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۷۷۱۲

ایران، حلقه اتصال طرح «یک کمربند- یک جاده»

جمهوری اسلامی ایران به سبب برخورداری از منابع مختلف انرژی و همچنین قرار داشتن در یک موقعیت جغرافیایی استراتژیک، از مزیت راهبردی مهمی در حوزه‌ حمل‌ و نقل بین‌المللی برخوردار است.

این موقعیت جغرافیایی و استراتژیک سبب شده است ایران از گذشته تاکنون به عنوان پل ارتباطی شرق و غرب و همچنین گذرگاه کلیدی راه ابریشم به شمار بیاید که نقش مهمی را در اجرایی کردن طرح «یک کمربند - یک جاده» بازی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون که طرح یک جاده-یک کمربند توسط «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین مطرح شد، ایران حمایت خود را از این طرح اعلام کرده است. این طرح ارتباط دهنده قاره‌ها و نقاط مختلف جهان است و همچنین زمینه پیشرفت اقتصادی کشورها و مناطق مختلف را در حوزه راه ابریشم فراهم می‌آورد.

از دیگر سو ایران به سبب برخورداری از کریدورهای شمالی و جنوبی و همچنین شرقی و غربی، نقش مهمی در پیشبرد برنامه راه ابریشم ایفا می‌کند.

احیای راه ابریشم نوین با طرح «یک کمربند- یک جاده»

راه ابریشم نوین که از آن با عنوان «یک کمربند- یک جاده» نیز یاد می شود طرحی بزرگ است که بر اساس آن قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا با شبکه‌های تجاری ریلی، زمینی و دریایی با یکدیگر مرتبط می‌شوند. کشورهای اطراف این راه با همکاری چین در حال ساخت و اجرای طرح‌های زیربنایی مانند جاده و پل سازی، احداث خطوط آهن و بنادر و توسعه خطوط ارتباطی و مخابراتی هستند.

ایران یکی از کوتاه‌ترین مسیرهای زمینی از سوی شرق به سمت اروپا و بالعکس است که بهترین مسیر دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد به شمار می‌رود. به باور کارشناسان اجرایی شدن کامل این طرح، می تواند تغییرات شگرفی را در ساختار تجاری دنیا به  وجود آورد لذا برخی از آن به عنوان پروژه قرن یاد کرده‌اند.

این طرح با اتصال بیش از ۶۵ کشور از سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا حدود ۶۵ درصد جمعیت جهان، سه چهارم منابع انرژی و بیش از ۴۰ تا ۶۰ درصد اقتصاد جهان را در بر میگیرد.

این در حالی است که تاکنون ۱۲۵ کشور و ۲۹ سازمان بین المللی بالغ بر ۱۷۳ موافقت نامه همکاری با چین در راستای همین طرح امضا کرده اند که ارزش تقریبی کل پروژه هایی که در این طرح پیش بینی شده بالغ بر ۳.۶۷ تریلیون دلار است که در طول مسیر اجرا خواهند شد.

خطر شکل‌گیری کریدورهای ترانزیتی موازی در صورت غفلت ایران

ایران با بهره گیری از موقعیت جغرافیایی خود میتواند منافع بسیاری را به دست آورد و جایگاه اقتصادی خود را در سطوح منطقه ای و جهانی افزایش دهد که این مهم، مستلزم درک واقعیت‌ها، بهره گیری از فرصت‌ها و کسب آمادگی‌های لازم برای رقابت با رقبای منطقه ای و بین المللی است.

به باور برخی از کارشناسان، ابتکار راه ابریشم جدید می‌تواند بسیاری از معادلات ترانزیتی منطقه را تغییر دهد و ایران باید تلاش کند که حضور فعالی در این طرح داشته باشد، در غیر این‌صورت کریدورهای ترانزیتی موازی در این منطقه شکل خواهد گرفت که فرصت‌های ترانزیتی ایران را از بین خواهد برد.

برچسب‌ها قاره آفریقا جمهوری خلق چین توسعه اقتصادی اتحادیه اروپا چین تردد جاده ای جاده ابریشم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاره آفریقا جمهوری خلق چین توسعه اقتصادی اتحادیه اروپا چین تردد جاده ای جاده ابریشم قاره آفریقا جمهوری خلق چین توسعه اقتصادی اتحادیه اروپا چین تردد جاده ای جاده ابریشم راه ابریشم یک کمربند یک جاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۷۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش بین المللی فرصت های صادراتی شرکت های فناور و دانش بنیان در کشورهای آسیای میانه به‌ویژه ازبکستان به میزبانی پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و همکاری اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان، امروز در سالن جابرحیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

 امید رضایی‌فر، مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم درباره ظرفیت های نظام دانشگاهی کشور در حوزه فناوری گفت: نظام دانشگاهی ایران به‌عنوان یک حلقه متصل به حوزه صنعت و فناوری، موفق به تربیت نیروی انسانی متخصص بسیاری در جهان فناوری شده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر، حدود بیش از ۳ میلیون دانشجو، در‌حوزه‌های مختلف درحال تحصیل هستند. از این میان حدود ۱۰۰ هزار نفر دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف جهان در‌ ایران تحصیل می‌کنند.

رضایی‌فر به اهمیت پارک‌های علم و فناوری در کشور اشاره کرد ‌و گفت: حدود ۶۰ پارک علم و فناوری در کشور درحال فعالیت هستند که در این پارک‌ها، ۱۲ هزار شرکت فناور در این فضا مستقر شده شده‌اند.

وی درخصوص گام‌های توسعه‌ای اکوسیستم فناوری در ایران توضیح داد: در حال حاضر به دنبال آن هستیم که بتوانیم تاثیرگذاری دانش در اقتصاد را در فضاهای فناورانه ایران توسعه بدهیم.

وی ادامه داد: منظور از توسعه دانش در حوزه اقتصادی، اتصال هرچه بیشتر شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان ایرانی به بازار و اقتصاد داخلی و بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: به‌طور حتم، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در کشورهای مختلف با اهداف مشترک بسیار مثمرثمر خواهد بود.

رضایی‌فر در پایان گفت: درحال حاضر به‌دنبال تشکیل اتاق مشترک بازرگانی و دبیرخانه‌ای برای اتصال هرچه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به بازار کشور های آسیای میانه از جمله کشور ازبکستان هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم برگزار شد
  • کورت انگل: فکر می‌کردم راک برگشته تا کمربند را از رومن رینز بگیرد/ اخبار WWE
  • توسعه مناسبات تبریز با شهرهای استراتژیک مسیر جاده ابریشم
  • کودی رودز: بدون من AEW وجود نداشت، برای آنها آرزوی موفقیت دارم/ اخبار WWE
  • اتصال «ائل داغی» به «آجی چای» در تبریز
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • برگزاری نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم
  • نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم فردا برگزار می‌شود
  • حفر و تکمیل ۸ حلقه چاه نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است