Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-06@15:17:11 GMT

دولت با طرحی که قدرت خرید مردم را حفظ می کند مخالف کرد!

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۸۶۲۵

به گزارش فارس، تحریم‌ها، تورم شدید و شیوع ویروس کرونا مشکلات اقتصادی مردم به خصوص اقشار پایین درآمدی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روز به روز افزایش داده به طوری که اغلب مردم و به خصوص دهک های پایین درآمدی حتی برای تامین اصلی‌ترین مایجتاج خود یعنی تأمین کالاهای اساسی با مشکل مواجهند.

بنابراین در چنین شرایطی لازم است تا دولت به نحوی بخشی از معیشت مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأمین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا نمایندگان مجلس طرحی را‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه داده‌اند که بر اساس آن دولت مکلف می‌شود که کالاهای اساسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شکلی متفاوت‌ از گذشته در بین مردم توزیع کند و بر اساس آن دولت باید با کالابرگ یا کارت هوشمند، کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی و یا از منابع داخلی تبصره 14 بودجه کشور تأمین می‌شود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توزیع کند.

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این که مسائل اقتصادی و معیشتی مردم از مهم‌ترین موضوعاتی به شمار می‌رود که مجلس سعی دارد با استفاده از رسالت کاری خود و در راستای بهبود آن تلاش کند، گفت: نحوه توزیع کالاهای اساسی و ضروری در کشور به علت ضعف‌های موجود تاکنون به خوبی اجرا نشده است و از طرفی افزایش قیمت کالاهای اساسی به محرومان و قشر ضعیف جامعه فشارهای بسیار زیادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد کرده است، لذا با توجه به این مسأله دولت باید با کالابرگ یا کارت هوشمند کالاهای اساسی که طرح مجلس برای جبران معیشت اقشار آسیب‌پذیر است، از مردم حمایت کند.

* مخالفت معاون اول رئیس جمهور با اجرای طرح کالا برگ

علی‌رغم این که بسیاری از کارشناسان اقتصادی طرح مجلس در خصوص کالابرگ یا کارت هوشمند الکترونیک را مورد تأیید قرار داده‌اند و آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یکی از راه‌های حمایت از مردم در شرایط فعلی اقتصاد کشور عنوان کرده‌اند، اما اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در حاشیه جلسه اخیر دولت صراحتا مخالفت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با این طرح اعلام کرد و بیان داشت ما تا این لحظه با کالا برگ موافق نیستیم؛ علت هم این است که کالابرگ به این معناست که دولت باید خود تأمین‌کننده و توزیع‌کننده باشد و کالا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به اقصا نقاط کشور برساند.

وی بیان داشت: کسی که می‌خواهد موضوع کالابرگ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح کند، باید سازوکار دولتی آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ایجاد کند و ایجاد آن سازوکار به معنای هزینه سنگین و نیروی انسانی بسیار زیاد و یک شبکه توزیع مناسب است.

به گزارش فارس، استفاده از کوپن یا کالابرگ موضوعی است که کشورهای مختلف در شرایط اقتصادی سخت برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر از آن بهره گرفته‌اند، اما نکته مهم برای بهره‌گیری درست از این مقوله در کشورمان به  گفته احمد توکلی، نماینده ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی آن است که جامعه هدف توزیع کوپن‌ها باید به درستی شناخته شود، زیرا در صورتی که این کار به درستی انجام نشود شکست طرح حتمی است.

* لزوم برنامه ریزی بلند مدت دولت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر

حیدر مستخدمین حسینی کارشناس اقتصادی که موافق اجرای طرح کالابرگ برای جبران معیشت مردم به خصوص دهک‌های پایین درآمدی در شرایط فعلی اقتصاد است، در باره لزوم اجرای این طرح، به فارس گفت: اختصاص یک یا دو سبد معیشتی طی یک سال کافی نیست و باید اقدامات دولت در تأمین معیشت اقشار آسیب‌پذیر جامعه به صورت بلندمدت و بر اساس برنامه ریزی‌های دقیق مثلاً تخصیص کالابرگ الکترونیک باشد.

وی بیان داشت: با افزایش فشارهای اقتصادی مشکلات اقتصادی دهک‌های پایین جامعه نیز بیشتر می‌شود، لذا این مسائل باعث شده تا هر سال بخشی از جمعیت طبقه متوسط جامعه کاسته شود.

* کالاهای وارداتی با ارز دولتی به قیمت مناسب به مصرف کننده نمی رسد

یحیی آل اسحاق کارشناس اقتصادی و وزیر اسبق بازرگانی نیز ضمن تأکید بر لزوم حمایت دولت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه گفت: در راستای دستیابی مردم به کالاهای اساسی با قیمت مناسب در شرایط فعلی اقتصاد لازم است تا طرح کارت هوشمند کالاهای اساسی یا کالابرگ اجرایی شود.

آل اسحاق بیان داشت: اگرچه دولت اعلام کرده که ذخایر کالاهای اساسی به اندازه کافی موجود است، اما سیستم توزیع به گونه‌ای نیست که کالاهای وارداتی با ارز ترجیحی به قیمت مناسب به مصرف‌کننده برسد.

وی افزود: بنابراین در شرایط فعلی اقتصاد و با وجود مشکلات فراوان اقتصادی بهتر است از روش کالابرگ برای توزیع کالاهای اساسی با قیمت مناسب به مردم و به خصوص اقشار آسیب‌پذیر جامعه استفاده کرد.

* لزوم جداسازی ارتباط قیمت کالاهای اساسی با نرخ ارز

میثم پیله فروش کارشناس اقتصادی درباره لزوم اجرای طرح کالابرگ معتقد است که رکن مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی افزایش قدرت مقاومت مردم است که متأسفانه از سال 97 بارها به دولت و مجلس این تذکر داده شده، اما گوش نکردند.

به گفته وی باید ارتباط معیشت و زندگی مردم و تأمین نیازهای اساسی آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از افزایش نرخ ارز جدا کرد و این روش هم با کارت هوشمند سبد کالا امکان‌پذیر است.

وی بیان داشت: ما زیرساخت‌های کارت ملی و شبکه بانکی اینترنتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کشور داریم، بنابراین تأمین نیازهای اساسی مردم از این طریق امکان‌پذیر است تا مردم مطمئن باشند هر اتفاقی رخ دهد دسترسی آنها به نیازهای اساسی با قیمت‌های مطمئن تضمین‌شده است.

نمایندگان مجلس به یک فوریت طرح تأمین کالاهای اساسی از طریق کالابرگ الکترونیک رأی داده‌اند و در صورت تصویب نهایی قرار است به دهک‌های پایین جامعه و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی کارت خرید کالا تعلق گیرد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: الف

کلیدواژه: شرایط فعلی اقتصاد کالاهای اساسی اقشار آسیب پذیر دهک های پایین کارت هوشمند قیمت مناسب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۸۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی دور از انتظار نیست

دولت سیزدهم در راستای ارتقای امنیت غذایی مردم و اثرگذاری یارانه بر سر سفره آن‌ها، طرح سه‌گانه کالابرگ الکترونیکی، یارانه مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار سه دهک اول درآمدی و یارانه برای کودکان هفت دهک درآمدی جامعه که نیازمند تغذیه مضاعف هستند را در دستور کار قرار داد و اجرایی کرد.

به گزارش ایرنا، هر کدام از این طرح‌ها برای قشر خاصی تعریف شدند تا امنیت غذایی آن‌ها از طریق یارانه ارتقا یابد یا تقویت شود. طرح فجرانه یکی دیگر از ابتکارات دولت در حوزه تشویق مردم به خرید اقلام خوراکی با قیمت پایه بود؛ به این شکل که آن‌ها سبد غذایی تعریف شده مشتمل بر ۱۱ قلم کالای اساسی را با قیمت پایه خریداری کنند.

«طرح فجرانه» در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه‌بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین جامعه (اول تا هفتم) هم‌زمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از ۱۷ بهمن‌ماه سال گذشته آغاز و تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه (فردا) ادامه دارد. در این طرح اعتبار تشوقی خرید ۱۱ قلم کالای اساسی از طریق کالابرگ از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافت و شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه برای دریافت آن اعتبار تشویقی حذف شد.

استقبال ۸۷ مردم از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی در مرحله نخست

۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات و با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ است که مابه‌التفاوت قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین شده است.

در مرحله نخست این طرح که از بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد، افرادی که مشمول بودند با خرید از طریق کالابرگ الکترونیکی از فروشگاه‌های اعلام شده ۲۲۰ هزار تومان یارانه مضاعف دریافت می‌کردند. در دوره نخست وازیر طرح فجرانه کالابرگ بیش از ۸۷ درصد مردم از یارانه مضاعف استفاده کردند. در مرحله بعدی که مربوط به اسفند ماه بود این مشارکت به ۷۵ درصد رسید که دلیل کاهش آن نیز این بود که مردم درگیر خرید نوروز و سفرهای نوروزی بودند.

ارتقای امنیت غذایی دهک‌های درآمدی پایین جامعه

در این مدت استقبال دهک‌های یک تا سه درآمدی جامعه از این طرح، به بیش از ۸۸ درصد رسیده که نشان می‌دهد دولت سیزدهم به اهداف خود که ارتقای امنیت غذایی دهک‌های درآمدی پایین بوده جامع عمل پوشانده است.

در آخرین آمار مربوط به ۵۲ روز نخست طرح فجرانه، بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان توسط دولت در قالب یارانه و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان آورده مردم را تشکیل داده که به این واسطه ۷۸ هزار میلیارد تومان در ۵۲ روز به سمت سفره غذایی مردم روانه شده و در کنار آن تولید داخل رونق گرفته و کارخانجات غذایی هم توانسته‌اند تولید خود را افزایش دهند. آمار مربوط به اردیبهشت ماه هنوز اعلام نشده است.

علاوه بر ارتقا امنیت غذایی مردم از این طریق، دولت به یک هدف دیگر نیز دست‌یافت. در گذشته یارانه‌بگیران عادت به برداشت یارانه نقدی و صرف آن برای امور غیر از کالاهای خوراکی داشتند؛ اما با طرح کالابرگ الکترونیکی و پس از آن طرح تشویقی «فجرانه» رفتار اقتصادی و اجتماعی مردم و صاحبان فروشگاه‌ها نسبت به خرید اعتباری شکل گرفت تا دولت به هدف خود که ارتقا امنیت غذایی است نزدیک‌تر شود.

آیا طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی پایان می‌یابد؟

باتوجه‌به اینکه روز هفدهم اردیبهشت (فردا) این طرح سه‌ماهه خاتمه می‌یابد، دولت و مسئولان حوزه به دنبال این هستند که می‌توان یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومانی را به شکل دیگری پیش برد یا خیر.

تا کنون در این خصوص اطلاع‌رسانی انجام نشده است اما با توجه به موفق بودن طرح، استقبال مردم، توزیع به موقع اقلام غذایی بدون ایجاد صف، رونق صنایع تولید مرتبط با اقلام سبد غذایی و ارتقا امنیت غذایی آحاد مردم تمدید این طرح تشویقی دور از ذهن نخواهد بود. البته با توجه به هزینه زیادی که برای دولت ایجاد می‌کند قطعا باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد و بودجه آن تعریف شود تا طرح ادامه پیدا کند.

قیمت روز سبد مشتمل بر ١١ قلم، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته می‌بایست قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کالابرگ فجرانه سوم تا ۲۱ اردیبهشت ادامه دارد
  • قیمت کالاهای اساسی؛ گوشت چند شد؟ +جدول
  • تمدید طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی دور از انتظار نیست
  • طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی تمدید می‌شود؟
  • ۴۷۷ هزار خانوار کردستانی در قالب طرح کالابرگ خرید کردند
  • محاصره اقتصادی اسرائیل در مدیترانه تکمیل می شود؟
  • مشمولان طرح کالابرگ فجرانه این خبر مهم را حتما بخوانند
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • وزارت رفاه: تا هفته آینده، برنامه دولت برای نحوه تداوم طرح کالابرگ اعلام می‌شود
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است