Web Analytics Made Easy - Statcounter

از حدود پنج هزار سال پیش در قسمتی از مدیترانه کوره‌هایی از جنس آجر ساخته می‌شد که سوخت آن را از بخش تحتانی و از چوب تأمین می‌کردند و طی مرور زمان، تغییرات زیادی در آن کوره‌ها حاصل شد تا اینکه به شکل کوره‌های پالانه پز خانه بیابانک درآمد.

هم‌جوار این کوره بنایی از پی‌های سازه‌ای ساخته شده که نشان از محل استقرار کارگرانی دارد که در آن کوره کار می‌کردند؛ همچنین در فاصله ۲۰۰ متری این کوره، قلعه‌ای با عنوان «مَردِژ قلعه» قرار دارد که آنجا هم محل سکونت افراد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



یک رشته قنات هم در کنار این کوره وجود دارد که مضرب آن تقریباً ۱۰۰ متر با پالانه پزخانه فاصله دارد و همه این‌ها مجموعه‌ای بود که در کنار کوره پالانه پزخانه قرار داشته است.

شهرستان سرخه دارای میراث فرهنگی و آثار تاریخی متعددی است که معرفی آن همیاری و همکاری مسؤولان و سایر دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه در خصوص «کوره پالانه پزخانه» در این شهرستان اظهار کرد: با توجه به شواهد باقی‌مانده از این کوره و نوع خشت، مصالح و معماری استفاده شده در آن، می‌توانیم تقریباً آن را به دوره صفویه نسبت دهیم.

بهمن اخلاقی با بیان اینکه در شرق بنا مسیر رودخانه‌ای قرار دارد که عرصه بنا به آن ختم می‌شود، افزود: همچنین جاده دسترسی روستا نیز در فاصله ۵۰ متری آن قرار دارد و این نشان از اهمیت موقعیت استراتژیک کوره پالانه پزخانه در منطقه داشته است که هم‌جوار این کوره بنایی از پی‌های سازه‌ای و ... ساخته شده تا برای سوخت کوره و مواردی که در مجاورت آن نیاز بوده استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: این کوره به شماره ۱۱۵ در روز ۳۰ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و عموم بازدیدکنندگان از این بنا پژوهشگران، افراد بومی و کسانی که از وجود این بنا اطلاع دارند، هستند.

کمتر کسی شناخت کاملی نسبت به اثر «کوره پالانه پزخانه» دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه ادامه داد: با توجه به اینکه کوره پالانه پزخانه یک بنای تک در مسیر جاده بیابانک به صوفی‌آباد است و نمای گنبدی داشته و کمتر کسی شناخت درست و کاملی نسبت به آن دارد.

اخلاقی با اشاره به اینکه فراهم کردن شرایط منطقه‌ای برای افزایش بازدیدکنندگان و حتی پذیرش توریست در منطقه بسته به فعالیت مجموعه دهیاری روستای بیابانک و صوفی‌آباد دارد، گفت: تحقق این مهم همت تمام دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: عملیات مرمت این کوره حدوداً چهار تا پنج سال گذشته به همت دهیاری بیابانک و با نظارت میراث فرهنگی شهرستان سرخه انجام شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه گفت: درخواست ما از مسؤولان امر فراهم کردن شرایط مستعد برای معرفی این اثر تاریخی سرخه است.

اخلاقی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه میراث فرهنگی اقدامات مربوط به ثبت این کوره به‌عنوان اثر ملی و مرمت و بازسازی آن را با مشارکت دهیاری بیابانک انجام داده است؛ در کنار میراث فرهنگی و دهیاری روستا، بخشداری شهرستان نیز می‌تواند، این اثر تاریخی را در کنار هزاران اثر به مردم استان سمنان و سراسر ایران معرفی کند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: میراث فرهنگی پارسی خبر سرخه شهرستان سرخه میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۱۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز گفت: شب گذشته برای اولین بار گروه بین‌المللی ایسکارسا که یکی از تشکل‌های حرفه‌ای بین‌المللی مرمت بنا‌های تاریخی و سازه‌ای معماری محسوب می‌شود از مجموعه تاریخی مسجد جامع و بقعه شیخ عبدالصمد، بافت تاریخی اطراف مسجد جامع و آتشکده ساسانی نطنز بازدید کردند.
حسین یزدانمهر افزود: گروه بین المللی ایسکارسا در بحث مرمت آتشکده ساسانی قرار است در خصوص نحوه مرمت و ایجاد گنبد آتشکده اعلام نظر کنند.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نطنز با بیان اینکه در خصوص بقعه شیخ عبدالصمد قر ار است این گروه کار پژوهشی داشته باشند، گفت:: یکی از پیشنهاد‌های این گروه حفاظت از کتیبه منحصربه‌فرد به جای مانده در زیر گنبد بود، این کتیبه با قدمت بیش از هزار سال متعلق به اواخر قرن سوم دوره دیلمی و آل‌بویه (۳۸۹ ه. ق) است که خط کوفی تلفیق گچ و آجر آن در دهه‌های گذشته توسط مرحوم دکتر شیرازی معمار برجسته کشور نمایان شد و باید با بررسی بیشتر و اجرای عملیات ویژه از آن حفاظت شود که به‌زودی در دستور کار اداره کل استان قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: گروه بین المللی ایسکارسا زیر نظر سازمان یونسکو فعالیت داشته و به شکل ان جی او فعال هستند و مرت آثار تاریخی را بررسی کرده و به لحاظ فکری و پژوهشی میزان دقت مرمت‌های انجام شده و بررسی می‌کنند.
شهرستان ۴۷ هزار نفری نطنز در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

دیگر خبرها

  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد