Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان گفت: ارسال گزارشات به سامانه سجام موجب افزایش مشارکت‌های مردمی، مسئولیت پذیری اجتماعی و جلوگیری از شکل‌گیری دعاوی مختلف و در نهایت موجب کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی خواهد شد.

عباس نجفی اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از وظایف مهم اصلی قوه قضائیه براساس بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی پیشگیری از وقوع جرم است، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در کنار اقدامات متعدد پیشگیرانه در حوزه‌های مختلف تلاش دارد در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و تأکیدات رئیس قوه قضائیه از حداکثر ظرفیت‌های مردمی در قالب اشخاص حقیقی در سازمان‌های مردم نهاد با هدف پیشگیری از وقوع جرایم، تخلفات و کاهش هزینه‌های ناشی از آن اقدام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه استفاده از این ظرفیت در مبانی دینی تحت عنوان امر به معروف نهی از منکر دیده شده که براساس آن آحاد مردم جامعه به لحاظ اقتضائات زندگی اجتماعی باید نسبت به منکرات در سطح جامعه حساس و از خود واکنش نشان دهند، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت‌های مردمی در جای جای قانون اساسی در موضوعات مختلف پیش‌بینی شده و در مجموعه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز با راه‌اندازی سامانه سجام(سامانه جامع اطلاعات مردمی) اقدام به ایجاد بستر مناسب برای دریافت گزارشات مردمی در حوزه تخلفات و جرائم در سطح ادارات، سازمان‌ها و نهادهای مختلف جامعه کرده است.

نجفی اضافه کرد: از محاسن سامانه سجام امکان دسترسی عموم مردم به این سامانه تحت عنوان دیده‌بانان پیشگیری و بدون افشاء هویت آنان است که کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با ورود به سامانه به آدرس http://sajam.scpd.ir نسبت به درج اطلاعات اولیه و ارسال گزارشات خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: کلیه گزارشات ثبت شده به صورت روزانه توسط کارشناسان معاونت پیشگیری از وقوع جرم رصد و حسب مورد برای رسیدگی و اعلام نتایج به دستگاه مربوط ابلاغ و تاحصول نتیجه پیگیری انجام خواهد شد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان همدان بیان کرد: هر موضوع مجرمانه یا تخلفی مانند تخلف کارمندان در ادارت که به سامانه اعلام شود، به هیئت بررسی ارجاع داده می‌شود و پس از بررسی‌های مورد نیاز دستور پیگیری و رسیدگی آن صادر خواهد شد.  

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری روند مشارکت مردم در سامانه سجام افزایش پیدا کرده و متوسط در هر ماه بیش از ۱۰۰ گزارش مردمی در حوزه‌های مختلف در این سامانه ثبت و به این معاونت واصل شده است.

نجفی ارسال گزارشات به سامانه سجام را موجب افزایش مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی افراد دانست و یادآور شد: این اقدام همچنین از خسارات بیشتر و شکل‌گیری دعاوی مختلف جلوگیری می‌کند که در نهایت موجب کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین در کنار سامانه سجام، رئیس قوه قضائیه اقدام به تنظیم و ابلاغ دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه در تاریخ ۶/۱۲/۹۸ در راستای ساماندهی و جذب حداکثری سازمان‌های مردم نهاد در زمینه‌های سیاست‌گذاری قضایی، پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از بزه‌دیدگان، میانجی‌گری، صلح و سازش، نظارت بر اجرای قوانین، رسیدگی و باز اجتماعی شدن متهمان و مجرمان کرده است.

وی اظهار کرد: به همین منظور پیش‌بینی شده تا سامانه جامعی برای دریافت اطلاعات و گزارش‌های سازمان‌های مردم نهاد در حوزه معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان‌ها راه‌اندازی شود تا گزارشات واصله پس از دریافت در هیئت استانی متشکل از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان و نیز یک نفر شخص حقیقی به انتخاب رئیس کل دادگستری استان، مطرح و اقدامات حمایتی لازم از قبیل ارائه خدمات مشورت‌های حقوقی، معاضدت‌های قضایی و تسهیل ارتباطی با مراجع قضایی یا نظامی را به نهادهای مردمی ارائه کند.

به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان همدان، وی گفت: گزارشات واصله توسط این هیئت صحت سنجی شده و پس از بررسی‌های اولیه در صورت احراز جرم یا تخلف گزارشات به صورت محرمانه به سازمان‌های مربوطه و ضابطان قضایی و نظامی ارسال و تا تحقق کامل امر از سوی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان این موضوع پیگیری می‌شود همچنین نتایج در سامانه ثبت و اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم پیشگیری از وقوع جرم استان پیشگیری از وقوع جرم ارسال گزارشات سامانه سجام قوه قضائیه سازمان ها خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۲۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولیت علم در کلاس امام صادق(ع)

  زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد، شهید آیت‌ا... سیدباقر صدر که امید جهان اسلام در نجف به عنوان شاگرد و ذخیره علمی پس از آقای خوئی عظیم‌الشأن شمرده می‌شد، کلاس‌هایش را تعطیل کرد و به همه شاگردان برجسته خود از جمله مرحوم آیت‌ا... شاهرودی دستور داد همه هم و غم خود را برای کشف راه‌حل فقهی مسائل عملی جمهوری اسلامی صرف کنند و نقل می‌شود در همان سال‌ها در آیین حج در عرفه، وقتی آقای سیستانی از علمای قم پرسیدند سرگرم چه اموری هستند و ایشان پاسخ دادند به تدریس متداول دروس خارج حوزوی مشغول‌ هستند با تعجب و اعتراض فرمودند حالا زمانی است که باید در رفع نیازهای فقهی اداره نهادهای گوناگون و مسائل متعدد حکومتی جدید فعالیت کنند. این همان نگاه امام (ره) و رهبر معزی است که متاسفانه به سبب عدم آزاداندیشی و دستان تفرقه‌انداز این جریان آزاداندیشی و گفت‌وگوی مفید فقیهانه و علمی حوزه و دانشگاه محقق نشد.ماجرا تنها تطبیق ناگزیر قوانین مصوبه قوه مقننه با احکام ا... نیست بلکه استواری بر فقه اکبر در همه شئون زندگی امروزی و عرضه هر علم نافع ضروری جهان در هر زمینه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... به ساحت تفقه صحیح است تا هرآنچه که تایید شد به علم دارای صلاحیت برای به‌کارگیری در ساختن جامعه سالم و اسلامی بدل سازند.
   
نگاه فرهنگی به روایات
می‌خواهم نگاهی فرهنگی به روایات‌ نسبت علم و مسئولیت و عمل صالح حکومتی و اجتماعی در گنجینه روایی امام صادق(ع) بیندازیم تا به عنوان فردی نادان دارای مطالبه علم از متخصصان، فقیهان بزرگوار و مراجع عالی‌مقام بپرسم، پاسخ به این پرسش‌های اساسی تکلیفی به عهده کیست جز آنان؟ و وقتی چنین دریایی از گوهر راهگشا وجود دارد که تنها امکان رهایی ما از فساد گریبانگیر و اغتشاش در اداره امور کلان است، چرا فقها استواری عمل حکمرانی بر فقه اکبر را زمینه‌سازی نمی‌کنند و به یاری ولی‌فقیه برای سالم‌سازی امور کلان قیام نمی‌کنند؟ عالمان حداقل حق بیش از ۸۰ میلیون از ملت را به گردن دارند . از علم شروع کنیم و قبل از آن به وضع علم در عصر امام صادق(ع) بپردازیم.در اثر ارجمند جعفر بن محمد امام صادق(ع) می‌خوانیم عصر امام باقر(ع) و امام صادق(ع)( درود خدا بر آنان) دوران رشد گسترده علوم خاندان وحی علیهم‌السلام بود. قرن‌ها به لحاظ تحولات علمی، اعتقادی و کلامی به دو دوره بخش می‌شود. دوره اول با رحلت رسول‌ا...(ص) و ماجرای سقیفه بنی‌ساعده، آغاز می‌شود و تا نخستین سال‌های قرن دوم هجری می‌گسترد و دوره دوم عصر امامت امام جعفر صادق(ع) است.خصوصیت دوره نخست « تاثیر تعیین‌کننده تحولات سیاسی بر جریان‌های اعتقادی» است و در دوره دوم فرقه‌ها از حال و هوای صرفا سیاسی در آمده و بر سازمان‌های کلامی مستقلی تکیه می‌کنند. مکاتب فکری مختلف در این دوره است که سر بر می‌آورند و مکتب اعتقادی، علمی و فکری امام صادق(‌ع) نقش دفاع از حقیقت نگاه اسلام ناب در برابر دیگر هویت‌سازی‌های علمی را به دوش می‌کشد‌. در کانون یا مستقل از فرقه‌های منحرف و تفکرات دیگر، علم و نقش علم و تعریف علم از سوی امام صادق(ع) قرار دارد.
   
رشد اصول محکم مکتب اصیل اسلامی
اختلاف فکری در این دوره و مدعیان علم چنان رشد کرده بود که اگر اصول محکم مکتب اصیل اسلامی و اتکا به تفقه اصیل قوام نمی‌گرفت، اسلام در دریای هجوم تفکرات بی‌ریشه مستحیل می‌شد و به اسم اسلام انواع اجتهاد رای و اصلاح ‌واهی خود‌رای، گمراهی و سرگشتگی و تحریف کتاب مقدس چون یهودیت و مسیحیت رایج می‌شد.این پدیده امروز همچنان معتبر است و بدون‌اتکا به کتاب فرقان و نیز علم امام معصوم و فقه اکبر خاندان وحی، اداره کشور اسلامی طعمه مدرنیته غرب و شرق و تفسیر به رای رفرمیست خود‌بنیان و شرک‌آلود خواهد شد.در کانون این ستون استوار امام صادق(ع)، خود علم‌ و علم وسیع و بزرگ او قرار دارد و خوب است پژوهش اساسی با این نگاه در باره علم در تفقه جعفری در وجه ضرورت‌های مبنایی حکمرانی انجام شود.
   
کاشف حکم الهی و درک حقیقت
در دیدگاه امام‌صادق(ع) جایگاه عقل و علم در زندگی فرد، اجتماع، شناخت، انتخاب مسیر و تشخیص صحیح از ناصحیح و در بنا نهادن همه امور باید بر وجود فرد و جامعه سایه‌گستر باشد‌. این علم، علم نیست مگر کاشف حکم الهی و درک حقیقت به شمار آید‌. ایشان می‌فر‌ماید: آدمی به عقل، کامل می‌شود و عقل راهنما و سبب بینایی و کلید حل مشکلات امور انسان(‌فرد انسان و اجتماع انسان است)‌. و هرگاه عقل از نور معنوی نیرو گرفته باشد، انسان، عالم و نگه‌دارنده‌ علم و متذکر و هوشمند و زیرک‌ فهیم خواهد بود‌(کافی جلد ۱،ص ۲۵). انسان و جامعه انسانی با علم‌ به ریشه هر حالت والا‌ دست‌می‌یابد و به عالی‌ترین مرتبه صعود می‌کند :
العلم اصل کل حال سنی و منتهی کل منزله رفیعه
علم اصل هر حالت والا و منتهای منزلت‌های رفیع است. پس مرتبه عالی رشد جامعه ابتناع همه امور آن بر علم و دانایی و تفقه است. این علم باید متکی به علم معصوم باشد.علم معصوم در سخن امام صادق(ع) همان است که خداوند به وسیله روح القدس که از علم علم امر است، بی پیامبراکرم صلوات ا...علیه وآله وامامان معصوم علیهم السلام‌ می‌فرستد.
وازطریق این روح علم وفهم دریافت می‌کنند.علم انسان در گسست ازاین علم نوری،همواره ظنی و آلوده به باطل وسرگشته و ناتمام خواهد بود‌. این است اهمیت علم در سایه فقاهت جعفری وقرآن وروایات۱۴معصوم(ع).علم مسئولیت‌زاست و با عمل همدوش است‌.
   
مسئولیت‌شناسی در فقه 
از اینجا اهمیت مسئولیت‌شناسی در فقه اکبر امام صادق(ع)، مسئول بودن و آماده پاسخ به خداوند در مسئولیت اساس نظام دینی حکمرانی است. مسئولان مطلقا آزاد نیستند و در مقام عبد و نیز پاسخگو به مردم انجام وظیفه می‌کنند و عمل خودرأی و آزاد و دلخواه مسئولان، مجازات آتش و نیز جرم دنیایی در نظام اسلامی دارد.امام صادق(ع) می‌فرماید: العلم مقرون الی العمل فمن علم عمل و من عمل علم و العلم یهتف بالعمل فان اجابه والا ارتحل ‌عنه. علم با عمل قرین و همراه است، هرکه علم داشت باید عمل کند و هر که عمل کند باید براساس علم باشد (باید بداند). علم عمل را صدا زند، اجابت کرد بماند؛ والا کوچ و رحلت می‌کند.به این سان در کار کل حکمرانی و اداره هر نهاد کشوری از اقتصاد و هر جزء آن و سیاست و همه نهادهای سیاسی و فرهنگی ولو یک اداره باید عمل بر‌اساس علم باشد و علم اصلی در اینجا همان علم به هدایت قرآن و اهل‌بیت وحی است. عرضه عمل به فقه معصوم(ع) در نسبت علم و مسئولیت و عمل در کلام امام صادق(ع) مسئولیت نیز تعریف شده است .

علم در زندگی اجتماعی 
روایات امام صادق(ع) به انواع مسئولیت انسان در ارتباط با عمل مبتنی بر علم در زندگی فردی، اجتماعی و حکمرانی به‌طور جدی تاکید دارد؛ مسئولیت در برابر خداوند متعال، قرآن مجید و امامان معصوم و مسئولیت در برابر نفس و در برابر جسم و اعضای بدن و در برابر اجتماع و انسان‌های دیگر. روایات مسئولیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در کلام امام صادق(ع) چنان وسیع و پر حجم است که حیرت بر‌می‌انگیزد و به آن انواع مسئولیت‌های دیگر چون مسئولیت برابر ضعفا یا ظالمان و قدرت‌های جائز و مسئولیت برابر خمس و خانواده و یتیمان را باید افزود. سخن درباره مسئولیت حکمرانان و روسا در تحف‌العقول، کافی، وسائل و... مبسوطا بحث شده است. به هر رو در کلام امام(ع) سرچشمه مسئولیت فردی و اجتماعی مسئولیت برابر خداست‌ و حق محور مسئولیت است و نباید به باطل تن داد. این امر در تفقه صحیح سیاسی و حکمرانی نقش حیاتی دارد. در نتیجه استدلال رفرمیست‌ها در گردن نهادن به اباطیل مدرنیته و گسست از فقه و ناممکنی امر دینی در حکمرانی در قرن بیست‌و‌یکم واصل قرار دادن نظام جائز جهانی و سازش با آن پوچ است:
ان من حقیقه الایمان ان توثر الحق آن ضرک علی الباطل و ان نفعک 
از حقیقت ایمان آن است که حق را برگزینی‌. اگر‌‌چه زیان داشته باشد و باطل را رها کنی، اگر چه به سود تو باشد. تردیدی نیست که حکومت در راهنمایی امام صادق(ع) باید عملش مبتنی بر علم باشد و مجموعه‌ای از مسئولیت‌ها را بپذیرد و جدی بگیرد‌. محور این مسئولیت‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حکمرانی حق متعال است و حق در جامعه و اجرای عدل در وسع انسان عصر غیبت امری چشمپوشی‌ناپذیر در کلام امام صادق(ع) است.

دیگر خبرها

  • بازار هیپنوتیزم در شبکه‌های اجتماعی/ هیپنوتیزم چیست و اصلا فایده‌ای هم دارد؟
  • مسئولیت علم در کلاس امام صادق(ع)
  • افزایش آمادگی استان یزد برای آمادگی در سامانه جدید بارشی
  • رسالت اصلی و وظایف ذاتی قوه قضاییه در اولویت است
  • وزیر تعاون: بیکاران به زودی از طریق سامانه‌ای شناسایی می‌شوند
  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است
  • ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
  • دیدار مردمی معاون قوه قضاییه در حرم عبدالعظیم(ع)
  • اینترنت کوانتومی و دسترسی رادیویی در دستور کار معاونت علمی
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان