Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@00:06:27 GMT

مرمت و بازسازی امام‌زاده اسماعیل (ع) شناط ابهر

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۰۲۷۷۵

مرمت و بازسازی امام‌زاده اسماعیل (ع) شناط ابهر

ایسنا/زنجان بقعه امام‌زاده اسماعیل (ع) شناط ابهر با مشارکت هیئت امنای امام‌زاده، مرمت و بازسازی می‌شود.

همواره در طول تاریخ اسلام و حیات جامعه اسلامی، نه تنها مفهوم امامت و تشخیص امام، بلکه هر گونه پیوند و ارتباط با اهل‌بیت و ائمه معصومین (ع)، چه به لحاظ سببی و چه نسبی، از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار بوده است، حتی صحابه، یاران و دوست‌داران و محبان ایشان نیز شأن و مقامی والا داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امامزاده‌ها در شهرها یک ناحیه مرکزی مهم را بهوجود می‌آورند. در ایران اهمیت مذهبی این ساختمان‌ها فراتر از اهمیت مسجد جامع است. امامزاده‌ها اغلب به مکان‌های اصلی برای دیدار و تجمع شهروندان و نیز زیارت تبدیل می‌شود. وجود امامزاده‌ها در ایران از چنان اعتباری برخوردار بوده است که در بسیاری از موارد، دلایل عمده تاسیس اولیه یا توسعه بعدی شهرها بهشمار می‌آمد.

ابهر نیز یکی از شهرستان‌های استان زنجان است که در دل خود امام‌زادگان عزیزی را جای داده است که از مهم‌ترین این امامزادگان می‌توان به امامزاده یعقوب، امامزاده زیدالکبیر و امامزاده اسماعیل شناط اشاره کرد که وجود این امامزادگان سبب پتانسیل بالای ابهر در حوزه گردشگری مذهبی شده است.

مرمت امامزاده اسماعیل که در دل شناط واقع شده و همه ساله میزبان علاقه‌مندان بسیاری از اقصی نقاط کشورمان است، یکی از مطالبات شهروندان ابهری بوده که در همین رابطه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان می‌گوید: بقعه امام‌زاده اسماعیل (ع) شناط ابهر با مشارکت هیئت امنای امام‌زاده مرمت و بازسازی می‌شود.

امیر ارجمند با بیان اینکه امامزاده اسماعیل شناط ابهر یکی از مهم‏‌ترین بناهای تاریخی این شهر محسوب می‌شود، ادامه می‌دهد: این بنا نیازمند مرمت بوده و تا به امروز فقط کاشی‎های فرسوده آن به صورت موضعی تعویض شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه عملیات ساماندهی و مرمت در قالب پروژه مشارکتی انجام می‌شود، می‌گوید: این طرح با همکاری هیئت امنای امامزاده و نظارت کارشناسان مرمت این اداره‌کل انجام می‌شود.

ارجمند می‌افزاید: هرگونه دخل و تصرف و مرمت و تعمیر در آثار ثبت شده استان با نظارت و هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت خواهد گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان اظهار می‌کند: هرگونه تعمیر و بازسازی بناهای‌تاریخی باید با مجور میراث‌فرهنگی بر اساس ضوابط و قوانین مربوط به مرمت صورت گیرد تا به کالبد بافت تاریخی پیرامون آن آسیبی وارد نشود.

به گزارش ایسنا، امام‌زاده اسماعیل در منطقه شناط ابهر واقع شده است. این بنای زیبا بر پایه یک هشت ضلعی استوار شده که یک گنبد زیبا بر فراز آن به چشم می‌خورد. امام‌زاده اسماعیل شناط ابهر با ۱۰ واسطه به امیرالمومنین (ع) می‌رسد. بنا بر اقوال تذکره‌نویسان، نسب وی به اسماعیل بن ابو محمد جعفربن اسماعیل بن ابو علی حسن بن ابو علی محمد بن عبدالله بن احمد بن عبدالله علی بن الحسین بن زیدبن الحسن بن علی بن ابی طالب (ع) می‌رسد.

بعضی از تذکره‌ها دفن امام‌زاده اسماعیل را در اوایل قرن ششم هجری ذکر کرده‌اند ولی آنچه مسلم است سبک معماری، نشان‌دهنده احداث بنا در قرن نهم هجری بوده و تزئینات الحاقی آن در اواخر دوره صفویه انجام شده است. مجموعه مذکور یکی از مراکز زیارتی مردم منطقه بوده و در ایام مخصوص مشتاقان آن حضرت به زیارت قبر وی روانه می‌شوند.

از ارزش‌های معنوی و روحانی این مجموعه که بگذریم، معماری خاص این بنا و جنبه‌های هنری آن زیبایی خاصی را به بازدیدکنندگان عرضه می‌کند. پلان بنا از بیرون هشت ضلعی بوده و از درون به مربع تبدیل شده است. این بنا به طور کامل از آجر بوده و اضلاع هشت‌گانه آن، یک در میان به طور قرینه از چهار ایوان با در ورودی به شبستان بقعه به سبک قوس‌های جناغی ساخته شده است. تزئینات ایوان‌ها مقرنس وکاربندی‌های گچی وگره‌سازی بوده و در قسمت بالای ورودی‌ها، در هر ضلع پنجره چوبی پر کار و زیبایی تعبیه شده که نقش‌های آن گره‌سازی است. همچنین اضلاع چهارگانه دیگر بنا در نمای بیرونی به صورت طاق نما و در وسط هر ضلع ذکر مقدس «الله اکبر» و در سه کتیبه دیگر کلمه مقدس «محمد» نوشته شده است.

داخل این بنا که به صورت چهارگوش بوده و گچ‌کاری وآیینه‌کاری بسیار زیبایی متشکل از گل و بوته‌های اسلیمی و تصاویر پرندگان با استعمال رنگ و گره‌سازی در هم آمیخته و جلوه خاصی را به اندرون بقعه بخشیده است. در داخل بنا سوره مبارکه جمعه به خط ثلث جلی و به صورت گچ‌بری نوشته شده و بر فراز این شبستان نیز گنبد بسیار زیبایی به سبک دو جداره از نوع گنبد پنج و هفت با ساقه بلند نشسته است. این گنبد از پایین به بالا کاشی کاری شده و زیبایی خاصی را به آن داده است.

گنبد از نظر تزئینات و نفش‌ها به چهار قسمت تقسیم می‌شود. قسمت پایین گنبد با کاشی‌هایی سفید، مشکی، زرد و سبز اجرا شده و شکل چلیپا شکسته به سبک خفته و راسته دارد. بالای این قسمت کتیبه‌ای است که با کاشی‌های رنگین محدود که کلمه مقدس علی (ع) به خط کوفی در آن‌ها تکرار شده، تزئین شده است. قسمت سوم گنبد با بن مایه‌های هندسی که از خط‌های متقاطع لوزی‌های متقارن پدید آمده و قسمت پایانی گنبد نیز با کاشی‌های رنگی در خطوط مورب و موازی تزئین شده است. این اثر در سال ۱۳۵۳ به شماره ۱۰۱۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری زنجان ابهر امام زاده اسماعیل میراث فرهنگی شناط ابهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۲۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود

جعفر رئیسیان زاده در این باره اظهار داشت: این برنامه با حضور تولیت معزز آستان قدس رضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مدیران ارشد ملی و استانی، با هدف تجلیل از کارگران به عنوان ارکان اصلی تولید و تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم، تدارک دیده شده است.
وی، با اشاره به اینکه این مراسم  روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه بعد از نماز مغرب و عشا در ورزشگاه امام رضا (ع) برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این مراسم از ۲۵ هزار کارگر مشهدی به همراه خانواده‌هایشان تجلیل خواهد شد.
معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی خاطرنشان کرد:مدعوین به این مراسم از طریق کارفرمایان در کارخانجات مختلف شناسایی شده‌اند به طوری که سهمیه‌ای برای تجلیل از کارگران شاغل در هر کارگاه تولیدی و مجموعه فعال در امر تولید در نظر گرفته شده است.
رئیسیان زاده  ابراز داشت: ویژه برنامه های این مراسم شامل جشن خانوادگی، اجرای سرود و نماهنگ‌های مذهبی، برنامه‌های شاد برای کودکان، سخنرانی و نور افشانی است و در پایان مراسم، غذای متبرک رضوی به خانواده‌ها اهدا خواهد شد.
وی گفت: همچنین در این برنامه از تعدادی از کارگران نمونه که در راستای تولید کار ویژه و منحصر به فردی انجام داده‌اند نیز به نمایندگی از تمامی کارگران تقدیر به عمل خواهد آمد.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • کاروانسرای ینگی امام نیازمند مرمت هر چه سریعتر است
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی در اولویت است
  • سومین نمایشگاه گردشگری،صنایع دستی و مشاغل خانگی در محمدآباد جرقویه برپا شده است
  • امام جمعه بندرعباس: خلیج فارس نقشی راهبردی در کشور دارد
  • مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون
  • احیا و بازسازی ۵۰ قنات قدیمی در شهر باشت
  • ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است