Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@15:54:36 GMT

تلاش مجلس برای حفظ استقلال بانک مرکزی

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۰۳۳۸۶

تلاش مجلس برای حفظ استقلال بانک مرکزی

خبرگزاری آریا - عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، از تلاش مجلس برای حفظ و رعایت استقلال بانک مرکزی خبر داد و گفت: باید به سمت اقتصادی غیرسیاسی حرکت کنیم.
به گزارش خبرگزاری آریا ، بهروز محبی با اشاره به تلاش مجلس برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور، گفت: یکی از مولفه‌های مهم برای ساماندهی وضعیت اقتصاد، رعایت استقلال بانک مرکزی است از این رو باید وابستگی‌های مخرب از میان برداشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در همه جای دنیا استقلال بانک مرکزی در تصمیم گیری‌ها باعث رشد اقتصادی کشورها شده است، افزود: بانک مرکزی باید در تصمیم‌گیری‌های با ثبات خود استقلال داشته باشه تا بتواند از ابزارهای در اختیار در مسیر بهبود وضعیت استفاده کند.
وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در همه جای دنیا تحت تاثیر حوادت و برخی سیاست‌های دولتی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: برای رسیدن به سطح قابل قبولی از رشد اقتصادی لازم است استقلال بانک مرکزی به مثابه یک قانون مدنظر قرار بگیرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در گذشته بانک مرکزی به تنهایی یک جریان مستقل نبوده و اختیار چندانی در تصمیم‌گیری‌ها نداشته است، گفت: باید با هماهنگی میان همه ارکان نظام این موضوع پیگیری شده و به نتیجه برسد.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی کشور که در وضعیت جنگی از حیث اقتصاد قرار گرفته باید مولفه‌های مرتبط با رشد اقتصادی مدنظر قرار بگیرد، افزود: نکته بسیار مهم در موفقیت سیاست هدف‌گذاری تورم و دستیابی به نرخ پیش‌بینی شده، داشتن اختیارات کامل بانک مرکزی و استقلال آن است؛ از این رو دولت باید به صورت ویژه به این مهم توجه داشته باشد.
محبی نجم آبادی ادامه داد: با استقلال بانک مرکزی دولت‌ها در هر دوره سیاست‌هایی همسو با مولفه‌های مدنظر خود تحمیل نکرده و به این ترتیب وضعیت هر روز بهتر خواهد شد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه با رعایت اسقلال بانک مرکزی شاهد اقتصادی غیرسیاسی خواهیم بود، گفت: به طور حتم این نوع اقتصاد ضربه‌پذیری به نسبت کمتری از مولفه‌های مختلف خواهد داشت.
وی از تلاش مجلس برای رعایت استقلال بانک مرکزی خبر داد و افزود: در این رابطه اگر نیاز به قانونی باشد مجلس آماده تدوین و تصویب آن است.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: استقلال بانک مرکزی تلاش مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۳۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

امتداد - یک کارشناس اقتصادی گفت: صرف اعلام نرخ سیاستی از سوی بانک مرکزی برای تخصیص به کالا‌های اساسی می‌تواند انتظارات را کنترل کند.

به گزارش پایگاه خبری امتداد  به نقل از ایبنا ، حسن حسن‌خانی، کارشناس اقتصادی با اشاره به عواملی که منجر به موفقیت بانک مرکزی می‌شود، اظهار کرد: یکی از شروط کافی برای موفقیت بانک مرکزی، هماهنگ بین سیاست‌ها است که این موضوع در بند ۷ سیاست‌های کلی اشتغال مصوب سال ۱۳۹۰ نیز با تحت عنوان هماهنگی و پایداری سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و تجاری بیان شده است.

وی افزود: من فکر میکنم اگر امسال بانک مرکزی در درون خودش و همین طور حکمرانی اقتصادی به صورت متحد و یکپارچه عمل کنند و ارکان اجرایی تصمیماتی اتخاذ نکنند که سیاست‌ها خنثی شود، در آن صورت قطعا موفقیت نسبی سال ۱۴۰۲، طعم شیرینش در سال ۱۴۰۳ بیشتر حس خواهد شد.

حسن‌خانی در رابطه با تاثیر سیاست‌های تثبیتی بانک مرکزی بر انتظارات تورمی بیان کرد: اقتصاد ایران اقتصادی است که در سال حداقل ۷۰ میلیارد دلار واردات دارد. از این مقدار دست کم بین ۳۰ تا ۳۵ میلیارد دلارش یا نهاده تولید است یا کالا‌های اساسی است که در رزق و معیشت مردم تاثیر مستقیم دارند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در این میان صرف اعلام نرخ سیاستی از سوی بانک مرکزی برای تخصیص به کالا‌های اساسی می‌تواند انتظارات را کنترل کند. ضمن اینکه امروز ذخایر بانک مرکزی و اقتدارش در حدی است که به راحتی می‌تواند سیاست تخصیص ارز ترجیحی را با قدرت و دقت بالا انجام دهد.

وی به ثبات نسبی نرخ ارز در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: به نظر بنده سال ۱۴۰۲ باثبات‌ترین سال برای نرخ غیررسمی ارز طی شش سال گذشته بوده است. البته نتیجه‌ای که رقم خورده طبیعتا به طور کامل رضایت بخش نیست، اما می‌تواند موفقیت نسبی تلقی شود.

حسن‌خانی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ درگیری‌های بزرگی در منطقه اتفاق افتاد و ما حوادث تروریستی عجیبی را پشت سر گذاشتیم. این موارد می‌توانست بسترساز شوک‌های بزرگ ارزی شود که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد بنابراین از این منظر موفقیت نسبی بانک مرکزی محرز است، ولی این موفقیت می‌تواند در سال آینده با شرط هماهنگی در سیاست‌ها، ثمر‌بخش‌تر و آشکار‌تر شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان به موضوع تصویب قانون جدید بانک مرکزی پرداخت و گفت: اجرای این قانون که در سال ۱۴۰۳ شروع می‌شود، ابزار‌ها و اختیاراتی را در دست بانک مرکزی قرار می‌دهد که می‌تواند به اجرای سیاست‌های اصلاحی کمک کند و من فکر میکنم در دولت سیزدهم پاسخ خوبی را از اصلاح نظام بانکی خواهیم شنید و آن مطالبه‌ای که حضرت آقا در رابطه با اصلاح نظام بانکی داشتند، محقق شود. آثار این پاسخ را هم انشاالله در کنترل تورم خواهیم دید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • همه اختیار‌ها را به رئیس کل بانک مرکزی دادیم؛ اما هنوز در سیاست‌ ارزی دچار مشکل هستیم/ جلسه سومی وجود ندارد؛ تا یکشنبه برای دریافت برنامه ارزی منتظر می‌مانیم
  • قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم