Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-02@04:24:29 GMT

۷ دهک مشمول طرح تامین کالاهای اساسی

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۰۳۸۰۵

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌ وگو با خانه‌ملت، با اشاره به بررسی جزئیات طرح یک فوریتی تامین کالاهای اساسی در این کمیسیون گفت: مجلس باید با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد و توزیع نامناسب کالاهای اساسی اقدام عاجلی را برای کمک به اقشار متوسط و پایین جامعه انجام دهد.

وی ادامه داد: فشار اقتصادی موجب شده تا برخی اقشار جامعه حتی توان تامین کالاهای مورد نیاز خانواده خود را نداشته باشند، در این راستا با اجماع عمومی و میدان‌داری کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای گذر از وضعیت موقت مشکلات اقتصادی، می‌خواهیم با مصوبه‌ای اقلام مورد نیاز در اختیار خانوارها قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بودجه سال 99 ظرفیت ادامه به شکل حاضر را ندارد

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه طرح تامین کالاهای اساسی مشمول 7 دهک جامعه خواهد شد، تصریح  کرد: اقلام خوراکی مشخص شده از طریق کارت‌های الکترونیکی که قابل برداشت هم نیستند، در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. در برخی کشورها مانند آمریکا هم مدتهاست از طریق کارت‌های الکترونیکی اقلام خوراکی به مردم داده می‌شود.

حاجی‌بابایی با تاکید براینکه منابع اجرای این طرح هم قابل پیش‌بینی است، اظهار کرد: بودجه سال 99 ظرفیت ادامه به شکل حاضر را ندارد و باید با تدوین بسته‌ای بتوان اقشار کم درآمد جامعه را سر پا نگه داشت و این موضوع اولویت اصلی مجلس باید باشد.

 رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: برای اجرای طرح تامین کالاهای اساسی باید هماهنگی لازم میان دولت و مجلس وجود داشته باشد زیرا طرح بزرگی است که در صورت نبود همراهی، اهداف مورد نظر تامین نخواهد شد، بنابراین افراد می‌توانند پیشنهادات خود را برای هرچه غنی‌تر شدن این طرح به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه کنند.

ضمانت اجرای طرح، هماهنگی میان دولت و مجلس است

وی ضمن تاکید بر اینکه هماهنگی میان دولت و مجلس در زمان بررسی جزئیات طرح تامین کالاهای اساسی ضمانت اجرای صحیح و سریع آن خواهد بود، گفت: البته مجلس پای طرح خود خواهد ایستاد و ضمانت اجرایی هر مصوبه‌ای هم ایستادگی مجلس خواهد بود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس بیان کرد: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به مدت دو هفته با حضور مسئولان دستگاه‌های مختلف اجرایی جزئیات طرح تامین کالاهای اساسی را بررسی کرده و این هفته با اتمام بررسی‌ها جمع‌بندی نهایی را انجام داده و گزارش آن را به هیئت رئیسه مجلس ارائه خواهد کرد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: قرار نیست، تمام اصلاحات لازم اقتصادی را در این طرح گره بزنیم و باید این طرح به نحوی تصویب و اجرا شود که حداقل تاثیرگذاری را بر مولفه‌های دیگر اقتصادی داشته باشد تا به تنهایی یک طرح مفید برای مردم باشد.

منبع: الف

کلیدواژه: طرح تامین کالاهای اساسی کمیسیون برنامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۳۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ ها در سال ۱۴۰۳

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با جدول شماره ۱۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ «منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها» موافقت کردند.   در نشست علنی مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بخش دوم جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در دستور کار صحن علنی قرار گرفت و نمایندگان با جدول شماره ۱۴ هدفمندی موافقت کردند.   رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در مورد جدول ۱۴ بیان داشت: این جدول مربوط به هدفمندی یارانه هاست همان مبلغ ۷۵۸ همت که دولت در این جدول در نظر گرفته بود از سوی کمیسیون تلفیق و صحن علنی مصوب و در این جدول ۳۱۵ همت برای یارانه نقدی و معیشتی در نظر گرفته شد.   وی ادامه داد: کاری که مجلس انجام داد این است که در لایحه بودجه ۱۴۰۳، ۱۰ درصد به مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی اضافه کرد. این رقم در لایحه ۲۰ درصد بود که اکنون با مصوبه مجلس به ۳۰ درصد رسیده است.   نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی افزود: در این جدول ۴۲ همت برای کمیته امداد، ۳ همت برای بهزیستی و ۱۴۳ همت یارانه نان و ۷۴ همت برای یارانه دارو و شیرخشک در نظر گرفته شده است.   زارع اضافه کرد: در این جدول برخی موارد هزینه سرمایه گذاری در شرکت ملی نفت و پخش و پالایش و گاز مصوب شد و مبالغی که دولت برای واردات بنزین نیاز داشت هم درکمیسیون تلفیق و صحن علنی تصویب شد.   عبدالعلی رحیمی مظفری در مخالفت با این بخش از لایحه بودجه بیان داشت: با این رقم‌هایی که در این جدول دیده شده گازرسانی تعطیل خواهد شد وقتی نتوانیم در زیر ساخت‌های نفت سرمایه گذاری کنیم تولیدی نداریم.   وی افزود: دلیل مخالفت من با این جدول این است که توسعه نفت تعطیل می‌شود.   حمیدرضا حاجی بابایی رییس کمیسیون تلفیق بودجه در مورد جدول ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: به دلیل اینکه توازن به هم نخورد تغییراتی در این جدول ایجاد نکردیم با همین کیفیت کار را به دولت سپردیم که دولت خود بتواند هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند.   داوود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد این جدول گفت: در این موضوع سعی کردیم با توجه به مقدوراتی که در وصول منابع داریم به گونه‌ای تنظیم شود که همه اهداف هدفمندی محقق شود.   وی با بیان اینکه این جدول نیاز به اصلاح و بازنگری دارد، گفت: ما پیش بینی کردیم که اعتبارات مربوط به کالا برگ که از محل سایر درآمد‌های داخلی وزارت نفت تامین شود و عمدتا محصولات جانبی است، این عنوان در کمیسیون به "صرفه جویی انرژی" تغییر کرده است چراکه صرفه جویی انرژی تبدیل به درآمد نمی‌شود و قابل انداره گیری نیست که ما بتوانیم منابع را ماهیانه وصول کنیم و این عنوان قابل اجرا نیست از این رو پیشنهاد می‌شود عنوان دولت لحاظ شود.   وی افزود: برای کالابرگ ردیف جداگانه پیشنهاد کردیم و برای این موضوع دو ردیف آورده شده که باید پرداخت نقدی معیشتی و کالا برگ را از هم تفکیک کنیم و با این ملاحظه با این جدول موافق هستیم. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • لیست کالا‌های اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • اعلام لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی
  • لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ ها در سال ۱۴۰۳
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • تامین ۶۵ درصد اعتبارات شرکت‌های دولتی از محل نفت
  • تعیین اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳
  • لایحه بودجه و برنامه در دستورکار مجلس/اسامی غایبان جلسه
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۵ درآمد‌های بودجه ۱۴۰۳