Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، فیلمبرداری مستند «دیافراگم» با موضوع موسیقی ایران در دوره قاجاریه تا پهلوی پس از ۲ سال به تازگی پایان یافته است، این فیلم که به مستندنگاری ورود و تحول صنعت ضبط موسیقی روی صفحه گرامافون و تاثیرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن در ایران می‌پردازد، وارد مرحله تدوین و صداگذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جواد وطنی درباره‌ شکل‌گیری این مستند توضیح داد: در ابتدا قرار بود مستند - پرتره‌ای با حضور یکی از دوستانم بنام علی ابوالخیریان که مجموعه‌دار گرامافون و صفحه‌های ایرانی‌ است، تولید کنم اما به دلیل گستردگی و اهمیت ضبط موسیقی و صفحه با حضور چند کاراکتر اصلی مانند علیرضا میرعلی‌نقی، علی ابوالخیریان، محمدرضا شرایلی تاریخچه‌ ضبط موسیقی در ایران را بررسی و ثبت کردم.

وی افزود: ورود دستگاه‌های فنوگراف و گرامافون، سرآغاز ضبط صدا، موسیقی اصیل ایرانی و اجرای بسیاری از هنرمندان بر روی صفحه‌های گرامافون شد که بازگوکننده‌ شیوه آوازی، ردیف و دستگاه‌های موسیقی ایرانی در بیش از یکصد سال گذشته است.

این مستندساز با اشاره به دشواری‌های پیش‌روی فیلمسازان برای ساخت مستندهای بیان کرد: تولید و ساخت فیلم‌های آرشیوی، پژوهش‌محور و تاریخی همواره به دلیل نبود و یا دسترسی محدود به منابع پژوهشی و هزینه بالای تهیه مواد و متریال آرشیوی دشوار است اما نمی‌توان از جذابیت و لذت دست یافتن به این منابع و اسناد تاریخی چشم‌پوشی کرد. همین لذت کشف و جستجو در تاریخ ضبط موسیقی ایران، انگیزه اصلی من برای ساخت «دیافراگم» بعد از مستند «وَرس» شد.

عوامل تولید مستند «دیافراگم» عبارتند از پژوهشگران: سارا اقبال، جواد وطنی، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: جواد وطنی، فیلمبرداران: فربد صالحی، جواد وطنی، صدابردار: منوچهر معصومی، تدوین: آرش زاهدی‌اصل، صداگذار: حسن مهدوی، مدیر تولید: پارسا خزاعی، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

کد خبر 4994025 نیوشا روزبان

منبع: مهر

کلیدواژه: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سینمای مستند فیلم مستند ویروس کرونا فیلم کوتاه برنامه تلویزیونی تئاتر ایران موسیقی ایرانی فیلم سینمایی شبکه پنج سیما خسرو سینایی شبکه سه سیما سازمان سینمایی رادیو نمایش کنسرت آنلاین سینمای مستند ضبط موسیقی جواد وطنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۶۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواننده اصلی یکی از عاشقانه‌ترین ترانه‌های ایران پیدا شد + فیلم

دریافت 19 MB

به گزارش همشهری آنلاین در ویدئو، اجرای این آهنگ را با صدای خواننده اصلی ببینید.

کد خبر 848930 برچسب‌ها موسیقی ایرانی خبر مهم موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا

دیگر خبرها

  • دوشنبه در قائمشهر تاکسی نایاب می‌شود!
  • امیر نظام گروسی یک شخصیت بزرگ ملی است
  • زبانزد شدن تجمل‌گرایی اشرف خواهر شاه + عکس و سند
  • خواننده اصلی یکی از عاشقانه‌ترین ترانه‌های ایران پیدا شد + فیلم
  • نسبت ما با فضای مجازی چگونه است؟ / تلاش «شبکه» برای ایجاد پرسش
  • ۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین
  • نگاهی به صنعت کفش در مستند «پاپوش»
  • از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»
  • اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • تاریخچه دیدارهای الکلاسیکوی ایران / اردیبهشت‌ طلایی‌رنگ است